Jump to content

dilemma


Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Ik hoop dat ik 'm morgen bij Henk gelijk kan laten inbouwen, maar ik vermoed dat deze nog niet in NL is gearriveerd

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Onder de tafel zit een gedeelte met een smallere diameter. Hierin 3 sleuven waardoor de aandrijfriem(en) lopen.

Dit onderste gedeelte wordt losgekoppeld van het plateau. Het onderste gedeelte draait natuurlijk dan door de motor, de vebinding tussen onder- en bovendeel wordt tot stand gebracht door (goed afgeschermde) magneten in beide delen.

Het kan gewoon ingebouwd worden.

Dit heeft natuurlijk alleen nut bij een flink zwaar plateau.

Link to comment
Share on other sites

Onder de tafel zit een gedeelte met een smallere diameter. Hierin 3 sleuven waardoor de aandrijfriem(en) lopen.

Dit onderste gedeelte wordt losgekoppeld van het plateau. Het onderste gedeelte draait natuurlijk dan door de motor, de vebinding tussen onder- en bovendeel wordt tot stand gebracht door (goed afgeschermde) magneten in beide delen.

Het kan gewoon ingebouwd worden.

Dit heeft natuurlijk alleen nut bij een flink zwaar plateau.

:confused: En wat is het nut hier van.

 

 

DEPETER :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Onder de tafel zit een gedeelte met een smallere diameter. Hierin 3 sleuven waardoor de aandrijfriem(en) lopen.

Dit onderste gedeelte wordt losgekoppeld van het plateau. Het onderste gedeelte draait natuurlijk dan door de motor, de vebinding tussen onder- en bovendeel wordt tot stand gebracht door (goed afgeschermde) magneten in beide delen.

Het kan gewoon ingebouwd worden.

Dit heeft natuurlijk alleen nut bij een flink zwaar plateau.

Na je eerdere ervaringen zou ik niet al te zeer blind varen op de afschermende kwaliteiten van Transrotor. Eerlijk gezegd ontgaat mij ook wat ze er mee beogen. De ontkoppeling vindt al plaats d.m.v. de snaren.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

De afscherming lijkt mij ook wel een punt, maar zou getest zijn en met goede resultaten..

Het effect is natuurlijk hetzelfde als de motor geheel onafhankelijk van de tafel opstellen op een ander plateau als de draaitafel, een veel voorkomende tweak. Dat kan bovendien natuurlijk ook nog en is bij mij al het geval.

 

Trillingen van de motor en kleine snelheidsvariaties worden door de traagheid van het plateau zo beter ge

Link to comment
Share on other sites

De afscherming lijkt mij ook wel een punt, maar zou getest zijn en met goede resultaten..

Het effect is natuurlijk hetzelfde als de motor geheel onafhankelijk van de tafel opstellen op een ander plateau als de draaitafel, een veel voorkomende tweak. Dat kan bovendien natuurlijk ook nog en is bij mij al het geval.

 

Trillingen van de motor en kleine snelheidsvariaties worden door de traagheid van het plateau zo beter ge

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Fat-Bob%20M-drive.jpg

 

 

Er zijn (in de audiowereld) voor mij weinig dingen mooier dan een mooi loopwerk.

Een goede basis is nooit verkeerd.

Link to comment
Share on other sites

Fat-Bob%20M-drive.jpg

 

 

Er zijn (in de audiowereld) voor mij weinig dingen mooier dan een mooi loopwerk.

Een goede basis is nooit verkeerd.

Ha die Kraus,

 

 

Het doet mij denken aan Verdier werkt ook ongeveer zo, en volgens de Heren geleerden het beste systeem ooit gemaakt.

 

 

Maar Verdier draaitafels vind ''ik'' niet echt mooi qua uiterlijk.

 

 

MvG,

 

 

Haudio

Link to comment
Share on other sites

Dat is waar Kraus, alleen zie je het mooie er hier niet aan af :D

 

Zoals al opgemerkt dempt de snaar al meer dan voldoende. Laten die jongens van Transrotor eerst maar eens met een betere motor komen die niet bromt en van zichzelf al stabiel loopt. Dit is wat je zou kunnen noemen het paard achter de wagen spannen.

 

Overigens als jij je er gelukkig mee voelt misgun ik het je verder niet hoor, daar niet van ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ik heb nog nooit iemand horen mopperen over overgedimensioneerde voedingen, integendeel daarbij is overdrijving een grote deugd.

 

Betonnen luidsprekers, centimers dikke stalen frontplaten, kabels geschikt voor hoogspanning enz. Allemaal zonder commentaar geaccepteerd.

 

Wel eens gekeken naar de prijs van een SME loopwerk?

 

Transrotor gebruikt volgens mij Papst motoren, die zijn niet zo slecht.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou mijn geld eerst inzetten voor het element. Laat ze eerst wat ervaring opdoen met deze upgrade. Overigens voel ik met je mee dat een draaitafel een verschrikkelijk mooi stukje techniek is. In dit verband ben ik blij dat ik niet meer kan upgraden want er zit bij mij alles al op inclusief zo'n overgedimensioneerde voeding. Ik kan nog iets kleins doen aan mijn arm en dan stap ik over naar het thema phono trap.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Transrotor gebruikt volgens mij Papst motoren, die zijn niet zo slecht.

Papst is zeker niet slecht, het was 40 jaar geleden zelfs top of the line. Maar er zijn tegenwoordig juweeltjes van servogestuurde borstelloze gelijkstroommotoren die er ver boven uitstijgen, zoals van Minimotor SA en Maxon en nog velen. Die kosten wel iets van rond de 200 EU (zonder besturing) voor een los motortje. Als je dat vergelijkt met die 50 EU voor zo'n papst dingetje? (Waarschijnlijk de helft voor TR zelf).

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

 

Transrotor gebruikt volgens mij Papst motoren, die zijn niet zo slecht.

:confused: Toch zeg je zelf dat ie een brom veroorzaakt :confused:

 

Wat ik overigens bij mijn ex transrotor nooit heb vernomen.

 

 

DEPETER :cool2:

Ik kan beter meten!

 

De brom blijft onder een ruisniveau van -65dB, dat is wel zichtbaar maar niet direct hoorbaar.

Link to comment
Share on other sites

 

Transrotor gebruikt volgens mij Papst motoren, die zijn niet zo slecht.

:confused: Toch zeg je zelf dat ie een brom veroorzaakt :confused:

 

Wat ik overigens bij mijn ex transrotor nooit heb vernomen.

 

 

DEPETER :cool2:

Ik kan beter meten!

 

De brom blijft onder een ruisniveau van -65dB, dat is wel zichtbaar maar niet direct hoorbaar.

Waar maak je je dan druk over :confused:

 

DEPETER :cool2:

Link to comment
Share on other sites

Over upgrades gesproken: heeft er iemand wel eens geprobeerd de voordelen van een tangentiale arm en een gewone arm te combineren? Ik denk dan aan het volgende: Je neemt een gewone goede conventionle arm en die monteer je op een grondplaat. Die gronplaat zet je niet vast op de draaitafel, maar die laat je als een tangentiale arm verplaatsen, parallel aan de straal waarlangs de naald zich over de plaat beweegt.

 

Die tangentieale beweging hoeft niet exact gelijk te gaan met de veplaatsing van het element in de groef: de gewone armlagering is er ook nog. Het voordeel is dat je nog maar een fractie van een fouthoek hebt en geen problemen hebt met de tekorte arm of de aansturing van de tangentiale verplaatsing.

 

Is dat een erg bizar idee?

Link to comment
Share on other sites

Is geen nieuw idee.

 

Er bestaan lucht gelagerde tangentiale arm constructies die effectief hetzelfde effect opleveren.

 

De armbeweging is hoofdzakelijk lineair en het beetje speling is voldoende voor de benodigde arm 'rotatie'.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

 

Transrotor gebruikt volgens mij Papst motoren, die zijn niet zo slecht.

:confused: Toch zeg je zelf dat ie een brom veroorzaakt :confused:

 

Wat ik overigens bij mijn ex transrotor nooit heb vernomen.

 

 

DEPETER :cool2:

Ik kan beter meten!

 

De brom blijft onder een ruisniveau van -65dB, dat is wel zichtbaar maar niet direct hoorbaar.

Waar maak je je dan druk over :confused:

 

DEPETER :cool2:

Ik maak me niet druk, ik doe mijn liefhebberij.

Als ik geen fouten meer kan meten aan het loopwerk/ de draaitafel ga ik naar de volgende stap.

Af en toe zet ik wel eens twee stappen tegelijk. Dat is niet verstandig.

 

En ik schaam me er niet voor om te zeggen dat ik ook wel eens een stap terug heb gedaan. (nog niet op draaitafelgebied naar mijn bescheiden mening)

 

Zoals vermeld ga ik morgen luisteren en heb als muziekfragment van Felicja Blumenthal het Rondo uit het 1e pianoconcert van Beethoven (wat dus eigenlijk zijn 2e was, maar goed).

Twee weken geleden ben ik naar een huisconcert geweest van iemand op het conservatorium met een mooie vleugel thuis en de kamer er voor. Tegen de vullende klank van zo'n vleugel kan niets op. De koning der instrumenten zonder meer.

Het is dom om te zeggen dat ik diezelfde klank hier ook kan bereiken, maar dat ik met de huidige combinatie bevredigend in de buurt kom ( vooropgesteld de goede opname) staat voor mij vast. Er komt uit de reproductie wel degelijk iets van het imposante van het instrument over. Daarbij moet ik wel zeggen dat het hier ook een legendarische opname betreft van een geinspireerd concert waarbij de piano nou eens niet zo overdreven breed staat, zoals helaas meestal het geval.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Dat kun je uit het topic wel zo'n beetje opmaken Carl (al kan ik me voorstellen dat je niet zo'n zin hebt om dat allemaal te lezen ;) ).

Ik heb mijn profiel een tijdje geleden leeggemaakt voor het geval dat een buiten zinnen rakende Spido in een dolle bui van iedereen hear het adres gaat publiceren.

Link to comment
Share on other sites

Dat kun je uit het topic wel zo'n beetje opmaken Carl (al kan ik me voorstellen dat je niet zo'n zin hebt om dat allemaal te lezen ;) ).

Ik heb mijn profiel een tijdje geleden leeggemaakt voor het geval dat een buiten zinnen rakende Spido in een dolle bui van iedereen hear het adres gaat publiceren.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...