Jump to content

dilemma

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Meerdere motoren is ook niet de oplossing, dat is slechts een lapmiddel. De oplossing hier is 1 goede stabiele motor die ook goed te regelen is.

Bijvoorbeeld via dit ding :rolleyes:

VPISDS.gif

Tja, is ook een oplossing. Wat ik niet snap is dat al die TT fabrikanten maar vast blijven houden aan die ouderwetse synchroonmotoren terwijl er toch wel heel wat beters op de markt is. Misschien weet Haudio een antwoord? Bij dergelijk dure TT's moeten kosten toch niet de doorslag zijn?

Terug naar die M-drive: Die magneten werken als veren daar en dat zal heus wel trillingen op een bepaalde manier tegenhouden maar je hangt er zo wel een extra resonerend systeem onder met weer alle problemen van dien.

Een synchroonmotor is m.i. de best te regelen motor. Gelijkstroommotoren met of zonder borstels hebben altijd een moeilijke regeling nodig om mooi gelijkmatig rond te draaien. Je moet dan met servo's of resolvers gaan werken om de rotatie te controleren, en dan ben je dus altijd te laat. En zou je snel genoeg zijn, dan loopt de motor weer niet mooi rond.

Drie motoren op een draaitafel is erg mooi, omdat je dan het lager niet door de aandrijfriemen belast. De trekkende parten zijn immers in evenwicht.

De motoren hoeven verder ook maar 1/3 van het koppel te leveren. Hierdoor worden de riemen minder belast, en zal de boel gelijkmatiger rondlopen.

:)

Guest Kraus vonBentinck

Is bij aandrijving door 2 of 3 motoren nu altijd synchronisatie nodig of gebeurt dat atomatisch door het lichtnet?

Ik kan me voorstellen dat wanneer je van een motor de snelheid zou regelen er onregelmatigheid juist opgewekt wordt doordat een motor duwt en trekt teglijkertijd en je dus eigenlijk van de regen in de drup komt.

Bij 2 of drie motren hoort dus een synchronisatie en een snelheidsregeling die op alle motoren werkt of je hebt een averechts effect. Of zie ik dat verkeerd?

Dat zie je goed Kraus ;)

@Hans

Iets is alleen moeilijk als je er te weinig van weet. Het is soms veel werk en/of er hangt een prijskaartje aan, maar dat is wat anders. En een regeling die altijd te laat of te vroeg reageert ??? Wat een onzin, maar ik geloof dat ik toch maar niet bij je in de auto stap dan :lol: B.t.w. ga eens op deze site kijken voor een ordentelijk servomotortje: http://www.pmlflightlink.com/motors.html Zo zijn er wel honderd op te hoesten.

;)

Een synchroonmotor is m.i. de best te regelen motor. Gelijkstroommotoren met of zonder borstels hebben altijd een moeilijke regeling nodig om mooi gelijkmatig rond te draaien. Je moet dan met servo's of resolvers gaan werken om de rotatie te controleren, en dan ben je dus altijd te laat. En zou je snel genoeg zijn, dan loopt de motor weer niet mooi rond.

Drie motoren op een draaitafel is erg mooi, omdat je dan het lager niet door de aandrijfriemen belast. De trekkende parten zijn immers in evenwicht.

De motoren hoeven verder ook maar 1/3 van het koppel te leveren. Hierdoor worden de riemen minder belast, en zal de boel gelijkmatiger rondlopen.

Indien er problemen zijn met 1 motor dan is 3 stuks toepassen 3 maal je ellende vermeerderen.

Vraag Werner eens , in het verleden heb ik in een post van hem gelezen dat hij met een Maxon motor aan het experimenteren is.

Zoek het m.i. in een d.c. motor 300 rpm. Met een hoge torque. Draaisnelheid fijn regelbaar.Monteren in een stabiel en degelijk afgeschermd huis.

Succes, `t zal niet een voudig zijn , hoop doet leven. ;)

Dat zie je goed Kraus ;)

@Hans

Iets is alleen moeilijk als je er te weinig van weet. Het is soms veel werk en/of er hangt een prijskaartje aan, maar dat is wat anders. En een regeling die altijd te laat of te vroeg reageert ??? Wat een onzin, maar ik geloof dat ik toch maar niet bij je in de auto stap dan :lol: B.t.w. ga eens op deze site kijken voor een ordentelijk servomotortje: http://www.pmlflightlink.com/motors.html Zo zijn er wel honderd op te hoesten.

;)

Je begrijpt kennelijk niet wat ik bedoel.... Een servomotor zal zo precies z'n werk willen doen dat deze continue aan het regelen is. De slappe snaar is ook een vervelende mechanische component die eigenlijk niet met servomotoren kan samenwerken.

Meerdere assynchroonmotoren synchroniseren zichzelf. Ik heb b.v. een aandrijving ontworpen waar drie 18 kW draaistroommotoren m.b.v. een tandkrans

Dat zie je goed Kraus ;)

@Hans

Iets is alleen moeilijk als je er te weinig van weet. Het is soms veel werk en/of er hangt een prijskaartje aan, maar dat is wat anders. En een regeling die altijd te laat of te vroeg reageert ??? Wat een onzin, maar ik geloof dat ik toch maar niet bij je in de auto stap dan  :lol: B.t.w. ga eens op deze site kijken voor een ordentelijk servomotortje: http://www.pmlflightlink.com/motors.html Zo zijn er wel honderd op te hoesten.

;)

Je begrijpt kennelijk niet wat ik bedoel.... Een servomotor zal zo precies z'n werk willen doen dat deze continue aan het regelen is. De slappe snaar is ook een vervelende mechanische component die eigenlijk niet met servomotoren kan samenwerken.

Meerdere assynchroonmotoren synchroniseren zichzelf. Ik heb b.v. een aandrijving ontworpen waar drie 18 kW draaistroommotoren m.b.v. een tandkrans

Beste Kraus,

Wanneer je na alle investeringen die je opsomt nog niet kan genieten van het 'magische' vinylgeluid, is er iets heel erg mis. Van het echte vinylgeluid kan met wat mazzel al genoten worden voor 5 euro op de rommelmarkt. Alles wat daar bovenop komt is verfijning van hetzelfde. Het 'andere' van het vinylgeluid - of het beter is of niet is weer wat anders - is al op de goedkoopste draaitafel te horen.

Die vijf euro verzin ik niet, ik kan me een Koninginnedag van een paar jaar geleden herinneren, toen had de vrouw van Erik Kleinsmit een pickup op straat gekocht en was Erik dolenthousiast over de klank. Het was geloof ik zelfs maar 2 of 3 euro.

Zelf heb ik nu een VPI Scout, maar de ouwe Technics met element van 50 euro die ik eerder had, had 'het' ook.

Als ik het zo lees wordt het voor jou tijd om te downgraden in plaats van er n

Ga er maar geen wellis nietus-discussie van maken Hans want je weet het kennelijk toch allemaal beter. Maar heb jij oot wel eens zelf een percicieservosysteem doorgerekend en gebouwd? Dat een regelaar regelt is nogal grutjes, dat is ook de bedoeling en dat een servogeregelde motor niet samen zou kunnen werken met een verende snaar is klinkklare onzin.

Je poneert hier zaken die niet helemaal stroken met basiskennis regeltechniek. Jouw vergelijking  van aandrijvingen voor reclamedoeleinden met een draaitafel is op zijn zachts gezegd vergezocht.

;)

Het ging erover dat je drie asynchroonmotoren zou moet synchroniseren... Vandaar het voorbeeld van die drievoudige aandrijving.

Bij servoaandrijvingen is de stijfheid van de aandrijving een van de belangrijkste factoren. Wanneer jij zegt dat dit niet zo is, heb je echt geen verstand van servoaandrijvingen.

Wat je wil bij een draaitafelaandrijving is er een met zo weinig mogelijk horten en stoten. Een gelijkmatige loop dus. Daar is een servomotor helemaal niet voor ontworpen... Dat is n.l. een ding om snel te kunnen acceleren en decceleren.

Je kunt ook nog aan een stappenmotor denken... dan ben je nog verder van huis.

Uiteindelijk krijg je zoiets mischien wel werkend, maar je bent een techniek dan echt oneigenlijk aan het gebruiken.

'Tis jammer dat je zo volhardt in vooringenomen standpunten Hans. Het had anders best een leuke constuctieve discussie kunnen worden. Een standpunt op voorhand dat iets niet kan (en zonder het uitgezocht te hebben) is nooit een goed uitgangspunt.

;)

'Tis jammer dat je zo volhardt in vooringenomen standpunten Hans. Het had anders best een leuke constuctieve discussie kunnen worden. Een standpunt op voorhand dat iets niet kan (en zonder het uitgezocht te hebben) is nooit een goed uitgangspunt.

;)

Kijk Pjotr.... ik werk natuurlijk al een hele tijd in de machinebouw. Een draaitafel is in feite ook een machine. In de machinebouw wordt altijd gezocht naar een optimale toepassing van technieken. Je zou een draaitafel ook met een dieselmotor kunnen aandrijven... Het ding draait, maar ik denk dat iedereen begrijpt dat dit niet de optimale keuze is.

Met een servomotor is het eigenlijk hetzelfde. Deze dingen zijn ontworpen om heel snel te accelleren en om heel precieze positioneringen te bereiken. Wanneer iets met een (heel) gelijkmatige snelheid moet laten draaien zal geen machinebouwer in eerste instantie aan een servomotor denken.

Bovendien denk ik dat er op dit forum weinig mensen zijn die deze discussie kunnen volgen... Dus laten we er maar over ophouden. Deze discussie kan beter op een wetenschapsforum voorgezet kunnen worden. Er zijn dan ook meer mensen die zinnig kunnen reageren.

Uiteindelijk krijg je zoiets mischien wel werkend, maar je bent een techniek dan echt oneigenlijk aan het gebruiken.

In meen me te herinneren dat in de wetenschap vaak wordt gezocht naar iets en dat er dan juist ontdekkingen worden gedaan op een ander vlak.

Och... zie het zo, een TGV is ook niet geschikt voor korte afstanden....

;)

Och... zie het zo, een TGV is ook niet geschikt voor korte afstanden....

;)

Neemt niet weg dat de polypropylene condensatoren van 800uF/1800V die voor de motorregeling gebruikt worden ook uitstekend dienst doen in een kW-flitser.

Maar maak je niet ongerust hoor Hans, was niet van plan ze voor een draaitafel te gaan gebruiken :P:D;)

Guest Hubertinus

Ik kan me helemaal vinden in het standpunt van Hans met de VPI (Die toevoeging VPI om verwarring te voorkomen). Als je al zo veel geld hebt uitgegegen en nog niet kunt genieten van de draaitafel kun je nog maar 1 ding doen: het raam openmaken en de rotzooi naar buiten gooien! Dan ben je namelijk alleen nog maar met futiliteiten bezig die je het plezier in de muziek vergallen.

Dus: open dat raam en gooien!

Hubertinus

Guest Hubertinus

Ik moet je helemaal gelijk geven Pjotr. Maar mijn advies blijft hetzelfde. Indien hij geen raam heeft dan verwijs ik hem naar een openbaar gebouw.

Hubertinus

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier.

Kraus doet dat met het updraden van z'n platenspeler. Daar is niks mis mee.

Als we allemaal dezelfde dingen zouden willen was het een eenzijdige en saaie wereld....

Guest Hubertinus

Henri1, het is inderdaad helemaal niet saai op de wereld. Als je van oorlog en rotzooi houdt hoef je je geen moment te vervelen...

Maar je ziet het helemaal verkeerd! Ik heb medelijden met Kraus. Dit, omdat hij zijn zuurverdiende geld heeft uitgegeven aan zijn, niet goedkope, hobby en maar niet gelukkig kan worden. Ik zou willen dat Kraus gelukkig was met een REGA P3! en gewoon naar muziek ging luisteren. Maar zo is het blijkbaar niet!

Hubertinus

Guest Kraus vonBentinck

Met jou kan ik praten, Henri!

Beste Hubertinus,

mijn geld verdien ik de hemel zij dank niet zuur, gelukkig worden beschouw ik als een buiten de materiele wereld te realiseren ambitie waar het prettig aan werken is en muziek luisteren doe ik heel erg veel en vrijwel altijd op vinyl. (ik schrijf er vaak genoeg over)

Hoewel medelijden door Nietzsche werd beschouwd als een onvergeeflijke zonde ben ik er een beetje door aangedaan en waardeer ik je medeleven. Het is prettig te weten dat een ander het beste met je voor heeft. :D

Ik beleef heel erg veel plezier aan mijn draaitafeltje en platen. Ik word wel eens overweldigd door de lange weg die je op dit terrein kunt (niet moet!) gaan. Hoewel betrekkelijk eenvoudig is een draaitafel een ding waarbij je op elk onderdeeltje tot het uiterste kunt gaan en (tot op zekere hoogte natuurlijk) dit ook lonend kunt laten zijn. De beloning bestaat niet altijd uit een quantumsprong voorwaarts voor wat betreft de geluidskwaliteit maar je kunt ook genieten van de perfectie waarvan je weet dat die er is, zonder dat deze direct zichtbaar/hoorbaar hoeft te zijn. En bovendien: de weg is het doel.

Ik begrijp dat anderen die weg niet altijd de juiste vinden en dat er paarden achter wagens worden gespannen, hoofdschuddend mijn fouten worden bekeken of zelfs neemt men zich voor het vooral niet op deze manier te doen. Het leuke van het forum is natuurlijk wel dat je kunt lezen wat anderen uitspoken. Ik doe het op de manier die ik leuk vind en ik hoop het te doen zonder al te eigenwijs te zijn maar toch ook op mijn manier. Henri ziet dat toch goed in. Liberaal in de ware zin van het woord!

Wat ik ook wil zeggen is, dat, en ik meen daarbij wel enig recht van spreken te hebben, die magische vinylklank niet zo duidelijk bestaat. In ieder geval niet in de zin van het ver achter zich laten van andere bronnen voor wat betreft de reproductie van muziek. In die opvatting sta ik in ieder geval niet alleen. Die platenspeler van

cgm Gepost op: 28 Mar 2005, 20:19:15

Kraus is gelukkig met dat gepruts...

Nee: Haudio is gelukkig met Kraus z'n gepruts... ;)

Die zal er niet ongelukkiger van worden.. ;)

Maar ja, fijn toch als er meerderen kunnen meegenieten van een hobby. :D