Guest Hubertinus Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Jitze, mag ik vragen: wat waren dat voor "lichte" draaitafels waarnaar je geluisterd hebt bij betreffende firma? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Nee sommige mensen zullen nooit tevreden zijn En wie heeft er nu naar voren gebracht dat Kraus niet tevreden is? Kraus zelf niet bij mijn weten ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Nee sommige mensen zullen nooit tevreden zijn Marcel Dat klopt, en die kun je hier bij bosjes vinden. Er wordt sneller van apparatuur gewisseld dan van seizoen. Ik ben nu zelf in de omstandigheid dat ik tevreden ben met wat ik heb opgebouwd. Zelfs kabels laat ik voor wat ze zijn. Alleen met de luisterruimte ben ik bezig omdat ik pas veranderd ben van ruimte, en zoals menigeen weet, je kamer is nogal van invloed. Toch kan ik ook nu niet zeggen dat het slecht klinkt, ondanks dat er nog wat aangepast moet worden. Het is net of ik zo doof of tevreden ben dat het niet echt slecht meer kan worden, hooguit nog ietsje beter.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Wel is het zo dat men bij Rinsma een duidelijke voorkeur heeft voor transparant - dun zo u wilt - en snel laag, prachtig gedetailleerd, dit is ook mijn keuze..... Yep, mijn keuze ook. Daarom ben ik ook gecharmeerd van de meeste merken die Rinsma voert of voerde. Merken als Royd, Naim, Creek, PENaudio, Sonneteer. Ze hebben allen als overeenkomst die open, heldere klank, met een strak/snel laag en veel detail. Ja, dat geldt eigenlijk ook wel voor mij. Hoewel ik de meeste andere merken van Rinsma niet of maar amper ken. Ik kan me nog herinneren dat ik al weer een aardige tijd geleden bezig was met andere luidsprekers. Ik heb toen een paar Klipsch reference modellen beluisterd en was daar goed te spreken over. Ik hou wel van een dergelijk geluid. Toen ik echter bij Rinsma kwam hoorde ik "hetzelfde geluid", maar dan nog beter. Een bijzondere ervaring. Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 iemand wel eens gerpobeerd de tafel de laten draaien en het plateau stil te laten staan? op die manier kun je de tafel waar de plaat op ligt , vast maken aan de fundering. )ach nee , dat word lastig met de toonarm bekabeling, alhoewel , je kunt hem op die manier heel mooi twisten . als je kant A afgespeeld hebt is ie 20x33=660 keer rondgedraaid dat zal een nooi getwist kabeltje geven . is wat voor hans ps : voor kant B draai je de boel gewoon weer terug Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 iemand wel eens gerpobeerd de tafel de laten draaien en het plateau stil te laten staan? op die manier kun je de tafel waar de plaat op ligt , vast maken aan de fundering. )ach nee , dat word lastig met de toonarm bekabeling, alhoewel , je kunt hem op die manier heel mooi twisten . als je kant A afgespeeld hebt is ie 20x33=660 keer rondgedraaid dat zal een nooi getwist kabeltje geven . is wat voor hans ps : voor kant B draai je de boel gewoon weer terug Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Ik heb wel eens een constructie gezien, waarbij een element was ingebouwd in een klein modelletje van de volkswagen Kever. Je legde de plaat gewoon plat op tafel, kever er op en die begon dan rondjes te rijden. Het geluid was afgrij...... uhhh niet zo best. Maar dat kan aan de interne bekabeling gelegen hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Is het nu verstandig om voor ... Kraus, 'k zit een beetje in dit draadje rond te prikken en ben enigzins verbaasd. Heb je wel een doel? Weet je wel wat je wil? Zo ja, ga dan eens met van den Hul praten. Hij bouwt een element op maat voor jou. Lees b.v. eens het interview met hem in de HIFI+ (nr 37) van deze maand. Hier laten twee journalisten 'hetzelfde' element bouwen en beiden vinden dat het element dat voor hun is gebouwd veruit het beste. Verder, de magie van het zwarte goud heeft meer met romantiek te maken dan met wat anders en romantiek is eigenlijk heel eng. Lees maar eens Goehte's "Das Leiden des jungen Werthers" Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Maar dat kan aan de interne bekabeling gelegen hebben Of aan de phone pre, want die wordt nogal eens onderschat zegt men.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Nee sommige mensen zullen nooit tevreden zijn En wie heeft er nu naar voren gebracht dat Kraus niet tevreden is? Kraus zelf niet bij mijn weten ... Hij geeft zelf aan te overwegen 1700 euro uit te geven aan een element om te kunnen genieten van de magische vinyl klank. als hij te vreden was zou hij dit toch niet overwegen? Ik heb een beetje het idee dat het een obsessie of een bevlieging is, de draaitafel combinatie is al zo ontzettend goed dat ik me niet kan voorstellen dat je dan nog zoekende bent naar het ultieme geluid. Als het in zijn geval echt nog niet goed klinkt, kan hij dan niet beter een paar andere speakers kopen? Daar is toch heel wat meer verschil te verwachten, als in een element of een phono pre. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Jitze, mag ik vragen: wat waren dat voor "lichte" draaitafels waarnaar je geluisterd hebt bij betreffende firma? Hubertinus Het meest opvallend was een proto type van een eigen project, men is nog aan het experimenteren met diverse materialen, het lijkt veelbelovend. De ander waarschijnlijk het meest goedkope spelertje op de markt, met een rega armpje, Goldring staat hier achter. Overigens heb eerder al eens aangegeven dat ik bij het zien wat er nu zoal aan blinkende loopwerken wordt gekkocht - dit laat ik even staan, laten we het Freudiaans noemen - heb ik behoorlijk wat twijfels. Zeker bij de producten van Transrotor en Clearaudio, serieuze ontwerpers/fabrikanten van draaitafels zie ik in bijvoorbeeld AVID, Michell, echter kijkend naar de prijzen van deze loopwerken blijf ik toch maar ff bij oudere spelers, om er maar een paar te noemen TD 125, TD 160 super, Ariston RD 11 en RD 40, ook een LP 12 zonder arm zal ik niet laten liggen voor een aantrekkelijke prijs. Ook al zijn dit loopwerken van een bijzondere kwaliteit er zijn nog heel erg veel spelers te vinden die tot bijzondere prestaties te brengen zijn, een DUAL 701 bijvoorbeeld, zelfs spelers die door kenners naar de schroothoop verwezen worden als diverse CEC modellen zijn verrassend veel beter dan wordt gedacht. Ik denk dat hier een scheiding der geesten speelt, voor mij is elk component niet meer dan een middel, het doel is een beleving van muziek die mij de illusie geeft dat ik er bij ben, hoe het er uitziet komt op de allerlaatste plaats. Zowel op dit forum als ook in de winkel maak ik in het algemeen iets anders mee, eerst wordt gekeken naar het uiterlijk, dan is de status van het product ook nog van invloed en luisteren is slechts bijzaak. Je maakt wel leuke dingen mee, blind luisterend wordt er voor een bepaald geluid gekozen, terwijl men met de mooiere - uiterlijk dus - speaker de deur uit gaat. Weergave kwaliteit is blijkbaar ondergeschikt aan de "looks". In dit beeld passen ook heel erg veel upgrades, het geeft een imposant aanzicht, het verhaal is geweldig, hiermee kun je aantonen er verstand van te hebben. Mensen zijn niet zo heel erg anders dan eksters................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Ik ga nog een keer herhalen dat ik zo'n 4 tot 5000 platen heb. Die heb ik niet sinds gister maar ben 40 jaar geleden begonnen. Altijd gedraaid met Philips pick-ups en als "hoogste" een GP 412 element. Na een verhuizing heeft ongeveer 2 jaar het hele vinyl-spul in de garage gestaan. Het voor mij belangrijkste deel van het vinyl stond op DAT of analoge tape (reel to reel) Daarna een wat betere draaitafel met Benz MC Gold en de platenboel weer gedelltelijk uitgepakt. Dat rommelen met de nieuwe draaitafel en het elementje, uitzoeken en instellen is zo goed bevallen, qua geluid en vooral het sleutelen, dat ik een draaitafel heb gekocht waaraan ik echt kon gaan sleutelen en dat is de Fat Bob geworden. Een betere keus had ik niet kunnen doen. Solide, niet kapot te krijgen en eenvoudig voor wat betreft de montage van andere armen. Dat aspect van de draaitafel bevalt mij nog steeds goed. Het was leuk speuren naar andere armen op ebay en uiteindelijk heb ik een 1-punter gescoord die op het verlanglijstje stond (had ook een andere 1-punter kunnen zijn, ik had er verschillende op het lijstje staan) en, omdat de gelegenheid zich voordeed, ook nog kort er achteraan een mooie SME. Dat ging eigenlijk te snel, want toen zat ik ook met het probleem van een element erbij. Ik zit nog steeds in het stadium (en daar wil ik ook helemaal niet uit) van het perfectioneren van het loopwerk en de opstelling. Dat verwacht ik de komende weken wel rond te hebben maar daar blijf ik toch mee bezig, omdat ik dat leuk vind. Kijk eens op de DIY sites naar racks, plateaus en de duizelingwekkende mogelijkheden daarin. Interessant, vind ik, om mijn tijd aan te besteden. De arm/ element combinatie is een veel moeilijker verhaal. Hoe doe je hier ervaring mee op die voor jezelf relevant is? Hoe hoor je ooit wat een element presteert als je het niet op je eigen installatie kunt horen? Hoeveel elementen en arm/element combinaties zijn wel niet denkbaar? Dat uitvinden is een kwestie van toevalstreffers en de ervaring van anderen leert mij in ieder geval dat de meest eenvoudige oplossing is gewoon tevreden te zijn met waar je voor hebt gekozen en verder niet te zeuren. Bij mij is het zeuren echter het doel. Nadat ik het loopwerk af heb wil ik ooit het voor mij juiste element monteren. Dat is een heel gedoe maar ja, dat is ook de bedoeling. Eindelijk eens een man die niet direct klaar wil komen! Er zijn drie dingen waar ik wel eens gek van sta te kijken: 1e die overdreven enthousiaste verhalen over vinyl. Waar halen die mensen dat in godsnaam vandaan. Ook ik vind vinyl over het algemeen mooier klinken dan cd, soms zelfs veel mooier, maar die begeesterde verhalen kan ik niet thuisbrengen 2e zeker hier op het forum, het enerzijds nooit goed genoeg en anderzijds altijd te duur en de grilligheid van de mode. Nu ineens is het loopwerk weer niet de moeite waard, dan weer is de phonotrap het ding waar het allemaal om draait en daarna heb je weer niks aan je draaitafeltje omdat je speakerkabel niet matched. Ook de overdreven nostalgie naar de spulletjes van vroeger. 3e de kosten van al dat gepruts. Ik sta wel gek te kijken als een pick-up armpje Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 (...) En dat idiote gedoe met gelukkig worden of zelfs zijn. Als je gelukkig moet worden van een apaaraat met een stekker dan ben ji m.i. niet goed bij je hoofd. Plezier beleven aan een bezigheid, ja daar kan ik wel inkomen maar gelukkig worden? Wie is er nou gek? (...) Beste Kraus, Ja, "wie is er nou gek"? Stel die vraag eens in een gekkenhuis. Dan zul je te horen krijgen dat iedereen aan de andere kant van 't hek dat is. Wie zich als een gek gedr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Maar ik heb wel het sadistische genoegen er jou blij mee te hebben gemaakt. Exeunt Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Maar ik heb wel het sadistische genoegen er jou blij mee te hebben gemaakt. Beste Kraus, Nog niet begrepen? Ik vind jou juist h Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Eventuele professionele opvang voor audiofielen kost de gemeenschap veel meer dan die paar onderdelen die Kraus wil aanschaffen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 De "waereldt" Spido? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 (...)Ik zou nog een 4e ding kunnen noemen en dat is de zenuwachtige dwang tot tevredenheid onder de hifiliefhebbers. Die dwang om de hele tijd maar te moeten verklaren dat je zo tevreden bent met wat er toevallig op de plank staat kan ik niet rijmen met de beperkte levensduur waar meestal sprake van is. Waarom mag je niet gedeeltelijk tevreden, nog niet tevreden of zelfs ontevreden zijn? Waar staat dat? Wie koopt hier zijn spullen met het doel er in een keer van af te zijn? Dat doen die mensen met dat minisetje maar niet de gemiddelde forummer. Hij heeft nog niet zijn nieuwe kastje of staat alweer te trappelen voor een paar interlinks of een high-tech stekkerdoos. En dat idiote gedoe met gelukkig worden of zelfs zijn. Als je gelukkig moet worden van een apaaraat met een stekker dan ben je m.i. niet goed bij je hoofd. Plezier beleven aan een bezigheid, ja daar kan ik wel inkomen maar gelukkig worden? Wie is er nou gek? (...) Ik. Mij niet bewust van een zenuwachtige dwang tot tevredenheid (jezelf dwingen tot tevredenheid lijkt mij ook onmogelijk) wil ik hier best nog eens verklaren dat ik tevreden ben met wat ik heb aan audiogedoe. Het spulletje staat nu 7 jaar en er is niets aan veranderd. Terwijl ik in de tussentijd dingen heb gezien en gehoord die mij deden watertanden, kwijlen of nog erger Maar gekocht? Neuh...waarom? Vergeet niet dat het blijft bij reproduceren, hoeveel geld je er ook inpompt. Ook de gek met snoertjes van voor mijn part Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 @ JitzeDe Fat Bob presteerde bij jou thuis met een relatief voordelig elementje en een niet op volle toeren draaiende phonotrap helemaal niet slecht. Slechts op marginale punten zoals een geruislozere aftasting van de groef waren er duidelijk merkbare verschillen, die eenvoudig waren toe te schrijven aan de betere naaldvorm van de ZYX. De dynamiek en levendigheid waren prima in orde. De eindconlusie van die middag (erg gezellig) kan ik maar slecht rijmen met je bovenstaande opmerking van muziek zonder ziel op een massaloopwerk. Het gemak waarmee je kunt zeulen met de Fat Bob pleit op zijn minst voor de degelijkheid van de constructie. Laten we vaststellen dat de verschillen tussen loopwerken eigenlijk alleen duidelijk hoorbaar te maken zijn als de rest van de keten geheel heltzelfde is, het verschil in dat wij hebben kunnen waarnemen is inderdaad voor een belangrijk deel toe te schrijven aan element en phonotrap, dit is eigenlijk het enige dat we onweerleegbaar hebben kunnen vaststellen. Het aandeel van beiden zou door verder onderzoek nog kunnen worden vastgesteld. Daarnaast viel de levendigheid en dynamiek van het geheel op, hierop heb je later thuis nog eens gereageerd, dit is toe te schrijven aan de rest van de keten met als hoofdmoot de speaker-versterker combinatie. Uitspraken over verschillende loopwerken kan ik niet doen op basis van hetgeen wij samen hebben beleefd,dit heb ik elders opgepikt. bij andere vergelijkingen. Gisteren bij Rinsma was men een drietal loopwerken aan het voorzien van dezelfde arm-element combi voor een vergelijk van deze loopwereken, dit is de enig mogelijke weg................................ Aangesloten opdezelfde keten kun je dan de verschillen inderdaad uitsluitend aan het loopwerk wijten, moeten ze ook nog opdezelfde wijze worden ingeregeld, je kunt verschillen manipuleren. Het blijft verschrikkelijk lastig. Overigens denk ik dat jij beter zou gaan werken aan de andere zijde van de keten, daar is op dit moment de grootste winst te halen, terugwerkend naar de bron kom je dan veel sneller tot resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 (..)- ja, zelfs alles wat zich in de waat'ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Zonder voorbehoud en niet vergezeld van mitsen en maren maak ik hier mijn excuses voor een in een ander topic geplaatste opmerking aan het adres van Spido. Het was niet volgens de forumregels en ook gemeen. Zo wil ik niet zijn. Ik ben er gisteravond te laat door naar bed gegaan en heb er ook nog eens slecht van geslapen. Verdiende straf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Ik ga nog een keer herhalen dat ik zo'n 4 tot 5000 platen heb. Dat kunnen er ook 10 zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Zonder voorbehoud en niet vergezeld van mitsen en maren maak ik hier mijn excuses voor een in een ander topic geplaatste opmerking aan het adres van Spido.Het was niet volgens de forumregels en ook gemeen. Zo wil ik niet zijn. Ik ben er gisteravond te laat door naar bed gegaan en heb er ook nog eens slecht van geslapen. Verdiende straf. Maak je niet druk, hij vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Zonder voorbehoud en niet vergezeld van mitsen en maren maak ik hier mijn excuses voor een in een ander topic geplaatste opmerking aan het adres van Spido.Het was niet volgens de forumregels en ook gemeen. Zo wil ik niet zijn. Ik ben er gisteravond te laat door naar bed gegaan en heb er ook nog eens slecht van geslapen. Verdiende straf. Maak je niet druk, hij vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts