Jump to content

dilemma

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Tuurlijk niet als je zelf ook maar kritisch blijft en niet alles als waarheid aanneemt......... :rolleyes:

Ik neem niets zomaar als waarheid aan; ik probeer het voorgestelde eerst uit, beoordeel en geef daarna pas mijn bevindingen. Ik baseer m'n uitspraken dus op eigen ervaring en niet op reviews o.i.d.!

En die bevindingen zijn zo positief, dat ik graag andere muziekliefhebbers

(en dus geen apparaten-cowboys*)

op deze sterk afwijkende, maar zeer effectieve en flexibele methode wil attenderen.

Niet, omdat ik aandelen in dat bedrijf heb of zo :rolleyes: .

Als ik naar sites zou verwijzen van grote merken, dan zou niemand mij dit kwalijk nemen. Nou, dat ik verwijs naar een site die zeer afwijkend van de klassieke high end is, valt half audiominnend Nederland over me heen.

Best wel raar, niet dan?

Met vriendelijke groet,

Erjee.

* = hiermee verwijs ik niet naar jou persoonlijk, Ruud!

Guest Kraus vonBentinck
Beste Kraus,

Als je geen realistische weergave eist van lage tonen - in welke ruimte dan ook! - zijn kleine luidsprekers of electrostaten een goede keuze.

Maar dan is het eigenlijk onzin om een vrijwel resonantievrije draaitafel als de FatBob te kopen. Want zijn doorslaggevende voordelen t.o.v. een lichte draaitafel zullen bij kleine, lichte speakers nooit volledig tot uitdrukking komen.

Bij lichte luidsprekers kun je dan ook volstaan met een lichte versterker en een lichte draaitafel.

De discussie over lage tonen is al vele malen elders gevoerd.

De rest van de redenering klopt absoluut niet.

Veel kleine speakers benodigen juist een zware versterker. Een kleine box is nu eenmaal in meerdere mate een compromis dan een grote box. De beperkte basweergave wordt vaak gecompenseerd door het filter de tweeter af te laten knijpen. Deze kleine monitors hebben daarom vaak een laag rendement en zijn daarom juist gebaat bij en gebouwd voor relatief zware versterkers.

En er zijn zat grote boxen met een hoog of zelfs zeer hoog rendement die met een kleine buizenversterker je full-range de oren van het hoofd zouden kunnen blazen in een enorme ruimte

Voor wat betreft de draaitafel geldt hetzelfde als voor de andere bronnen: wat aan het begin fout gaat, komt in de rest van de keten nooit meer goed. Die regel gaat op of je nou in een grote of kleine ruimte speelt. Ook met kleine monitoren kun je profiteren van datgene wat een zware tafel te bieden heeft, al krijg je niet het volle pond.

Dat je uit een FatBob/ grote/zware/dure draaitafel met een "volwassen" speaker meer kunt halen dan met een paar kleine monitoren, ja dat lijkt me evident. Dat dit niet zal lukken in elke willekeurige ruimte is natuurlijk ook een open deur.

Dat je in een kleine ruimte met een "lichte"keten zou moeten draaien kun je niet als vaste regel opvoeren.

Guest Kraus vonBentinck
Fijn voor jou dat je een Goeroe hebt :blink: maar om steeds een link naar zijn website te plaatsen <_<

Definieer "goeroe" !

:)

Het kenmerk van een goeroe is z'n slaafse volgelingen ;)

1. De discussie over lage tonen is al vele malen elders gevoerd.

2. Veel kleine speakers benodigen juist een zware versterker.

3.  Dat je in een kleine ruimte met een "lichte"keten zou moeten draaien kun je niet als vaste regel opvoeren.

Beste Kraus,

Ad 1. Het gaat om de grondfrequenties van lage tonen. Als je die niet zo nodig hoeft te horen, in hun volle omvang en dynamiek, zonder compressie of resonantie, dan kan je dat een hoop centen schelen.

Een FatBob is dan helemaal niet meer nodig. Een SPU of EMT ook niet.

Koop dan maar een leuk Thorensie of Regaatje met een Benzie of een Gradootje d'r in... klaar! Kun je dit jaar nog op vakantie ook. Fijn, h

Guest Kraus vonBentinck

Beste Spido,

Je fixatie op lage tonen leidt tot een enorme blinde vlek.

Het vervaardigen van een volwaardige mini-monitor is een kunst; om tot een goed resultaat te komen heb je een

Guest Kraus vonBentinck
Ben je al wat wijzer of het nu de moeite waard is om die Lyra aan te schaffen Kraus?

;)

De omstandigheden voor het aanschaffen van een Lyra zijn opeens heel gunstig geworden :D dus ik ga snel beslissen.

Ik zou trouwens met heel goede reden aan jou kunnen vragen of jij vindt ja/nee of dat iets zou kunnen opleveren :D:confused:

Guest Kraus vonBentinck
Het vervaardigen van een volwaardige mini-monitor is een kunst.

Ik noem het een utopie.

Streven naar een realistische weergave van lage tonen in de huiskamer, is dat niet utopisch, zeker voor een orgelliefhebber?

Toch is het een aardig hobbydoel.

Sterker nog, dat is gewoon onmogelijk Kraus. In een grote concertzaal heb je wat laag betreft te maken met de zgn snelheidscomponent van de drukgolf. De drukgolf waait a.h.w. langs je heen om verder te verdwijnen in de grote ruimte. In de kleine huiskamer gaat de druk van de hele kamer min of meer op en neer op de lage frequenties. Die twee dingen ervaar je fundamenteel als verschillend.

Dus of je nou kleine boxen of grote boxen in je kamer zet, het wordt nooit zo als in de concertzaal.

Maar over de Lyra, tsja ik heb hem nooit gehoord. En ik denk dat de discussie ook niet zozeer is of dat ie beter is dan de Ace die je nu hebt. Wat ik er van op internet gelezen heb is het gewoon top off the line. En hij zal dan ook een graadje verfijnder klinken dan de Ace (denk ik). Aan de andere kant vond ik jouw set al heerlijk muzikaal klinken en is ie ruimschoots voldoende om ongestoord van muziek te kunnen genieten. Zelf zou ik er dus het geld niet snel voor neerleggen. Denk dat hier ook andere minder gedefinieerde overwegeingen een rol spelen. Wil je eenmaal zoiets hebben omdat je gewoon het beste wil (en er stiekum ook een beetje verliefd op bent) dan is er eigenlijk geen weg terug. Alle ratio valt dan weg. Heb je hem eenmaal in huis dan denk dat het puur genieten is met zo'n element. Zou eigenlijk niet weten wat er nog na een Lyra Titan zou zijn op het gebied van elementen. Misschien dat ie wel om top-pre vraagt maar dat is dan misschien het volgende project :D

Zou eigenlijk niet weten wat er nog na een Lyra Titan zou zijn op het gebied van elementen.

Wat denk je van de mono Titan dan?

Een mono en op de andere arm een stereo Titan. ;)

Met 5000 stuks aan platen in huis zijn er toch wel een duizendje aan mono`s uit de hoes te rukken? :rolleyes:

Lees in de Engelse bladen zeer avontuurlijke verhalen "about mono". ;)

Guest UKSub

Hoi,

ik kan nix zeggen over Lyra wegens nooit gehoord maar ik mis wel volgend "merk" tss al de benzen Ortofons JA enzovoort nl Transfiguration.

De aria als instap is toch een geweldig element waar een menig Benz Micro het moet tegen afleggen. En ga je in de hogere regionen, krijg je haast JA belevingen. Zijn er dan nergens mensen die ervaring hebben met Transfiguration en met bvb JA? Kraus zal het zeker op prijs stellen en zn oren ook!

Gr

Stef

Guest Kraus vonBentinck

Ik ga me steeds kleiner voelen; een Titan!

Ik hoop donderdag eens te kunnen luisteren bij Henk, nog maar eens JA en de Lyra Helikon en de Argo en.... Keuze zat.

De Argo heeft de voorkeur op grond van prijs en prijs/kwaliteit(?) en de laaiend enthousiaste verhalen en de rest van de set-up. Was ook nog audiocomponent of the year 2004.

Als de Argo wat is hoef ik de Ace niet in te ruilen maar houd ik die voor de M

Guest Kraus vonBentinck

Beste Spido,

Aan je gevoel kan ik niks veranderen en ik interesseer me er ook niet voor.

Wel de hartelijke dank voor je welgemeende adviezen.

Hallo Kraus, nou zo klein ben je anders niet :D Zelf zou ik als ik voor de keuze stond doorsparen voor een Titan. Die zou zich best in jouw set-up thuisvoelen. En idd kom je in die regionen dan zijn er wel meer juweeltjes te vinden. Dan gaat het er niet meer om wat is beter maar wat past het best bij je. Wat te denken van dit juweeltje: http://www.extremephono.com/MC_cartridge.htm

@Spido

Bedankt voor je uitgebreide verhaal weer maar ik krijg niet de indruk dat je ook maar een beetje snapt wat ik bedoel. Geeft niet, het gaat in dit topic tenslotte helemaal niet over speakers.

;)

Guest Kraus vonBentinck

Ja, mooi spul lijkt me, alleen.....

Het doet me denken aan de (weliswaar verzonnen, maar goed) uitroep van Mozart toen hij uit allemaal mooie pruiken moest kiezen: "Ik wou dat ik 3 hoofden had."

Hoe moet je dat allemaal beluisteren????

Het is in mijn ervaring al uiterst bijzonder dat je een paar elementen rechtstreeks kunt beluisteren in dezelfde set-up. Waar moet je daar normaal gesproken voor naar toe?

Toen ik mijn verkeerde speakertjes uitzocht heb ik daar bijna een jaar over gedaan en nog maar uiteindelijk een paar kunnen beluisteren bij dezelfde dealer met eigen spullen. De praktische keus was in feite beperkt tot drie en toen was het nog een gok. Boxen beluisteren is bovendien een struk gemakkelijker dan draaitafels en alles daarom heen. Ga eens luisteren naar een arm!

Wat ik aan elementen gehoord heb was altijd weer op andere draaitafels, totaal andere versterking, boxen, ruimtes enz enz.

In de praktijk maak je een papieren keuze en als het dan niet tegenvalt wordt dat 't. Die papieren keuze wordt ook nog in de eerste plaats bepaald door budget, daar ontkom je niet aan.

Ik houd het voorlopig op een keuze tussen de bestaande Ace, de Helikon en de Argo. Dat wordt al moeilijk zat.

Bovendien, zoals je zelf al zei, hoe rationeel kies je als je al half en half ergens voor gevallen bent.

Het enige wat je kunt voorkomen is al te grote haast.

Volgens mij vroeg Kraus toch echt niet naar speakers met dit draadje, dat maken anderen er weer van. Dat je het 1 niet los kan zien van het ander lijkt mij een open deur in trappen.

<_<

Tuurlijk is dat een open deur :o Maar de vraagsteller vroeg toch advies over een bepaalde wijziging v.w.b. een ander element in deze combinatie, waarover hij nou niet bepaald tevreden over is, welnu ik denk dat welk element er ook in gehangen gaat worden dat het weinig verbetering zal opleveren <_<

Als je het topic terugleest, wordt er in het geheel niet afgeweken van het onderwerrp.

Van den beginnen vraagt Kraus zich af, waar aan te vangen met het upgraden, gezien het verloop van het topic wordt het mi steeds duidelijker dat dit niet het element zou moeten zijn, alle verfijning die hier gebracht zou worden zou het oor zeer waarschijnlijk niet bereiken.

Zou het topic dus heel goed over speakers en versterkers kunnen gaan, om dit dan te beperken tot de lage regionen van het tonale bereik of daar de nadruk te leggen, lijkt mij ook niet geheel juist.

Het gaat er namelijk niet om dat je een orgel op kathedraalformaat in je woonkamer propt, het lijkt mij royaal voldoende als de illusie hiervan op een redelijke wijze wordt opgeroepen.

Zelfs een grand piano wil je niet op ware grootte in huis hebben, maar het verschil tussen beiden en alle muzikale nuance waartoe beide instrumenten instaat zijn wil je wel waarnemen.

Om hiertoe te geraken zou er veel meer aandacht moeten zijn voor de kleine dingen, detaillering zowel dynamisch als tonaal, inderdaad die dingen die ook bij de keuze van een element zo belangrijk zijn.

Dezen zijn - op dezelfde schaal - net zo belangrijk bij het kiezen van een speaker of versterker, omdat ze bepalen hoeveel van de levendigheid altijd in de muziek aanwezig ook gaat spreken.

En juist op dat vlak gaat het zeker bij speakers zo verschrikkelijk vaak mis, al was het maar door de werkelijk inferieure kwaliteit van de gebruikte filtercomponenten, je zou willen dat aan het filter zou worden gewerkt met dezelfde aandacht als waarmee kasten worden gemaakt.

Ook hier geldt net als bij cd spelers - waar duidelijk tekortschietende klokken worden gebruikt - dat we worden afgescheept met op z'n best middelmatige zooi.

Vreemd genoeg blijven we geloven in hetgeen fabrikanten en recensenten ons willen doen geloven, staan er lieden kwijlend naar een imposante set-up te staren, in volkomen vervoering, terwijl het voortgebrachte geluid niet meer is dan vooral dure muzak.....................................

:huh: