M Pekel Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Ik heb deze week een paar profi Elementen mogen proberen van een vriend van mij, hij heeft een internet winkel en verkoopt DJ spullen (draaitafels/mixers/microfoons/versterkers/ PA speakers) Hij wilde graag weten wat ik van een aantal elementen vond allemaal Ortofon Concordes, waaronder de Elektro, de Broadcast en de Gold. Nu ontdekte ik met een testplaat dat de aftastmogelijkheid die door Ortofon opgegeven werd 80mu lang niet gehaald werd alle drie begonnen ze bij 50mu al te vervormen. Dit was zo uit de verpakking, ik heb daarna de elementen een tijdje ingespeeld (ongeveer 20 lp`s) en wat schertst mijn verbazing 50mu is nu volledig zuiver en 60 mu vervormt nog maar heel weinig. Inspelen van elementen is dus echt geen fabeltje, maar wat denken jullie zouden ze de opgegeven waarde op den duur halen of overdrijft Ortofon nogal eens. En zouden deze profi elementen langer moeten inspelen dan Hifi elementen? De compliantie ligt erg laag ( 7 ). Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Beste M.Pekel, Het inspelen van elementen heeft grote gevolgen voor aftasting/vervorming etc. De meeste fabrikanten geven tijden op van 40 tot 50 uur , daar ben ik het niet mee eens want mijn ervaring leert dat er na 100 uur nog steeds verbeteringen optreden. Na 100 uur is het wel minder duidelijk maar nog steeds aanwezig, sommige elementen klinken in het begin totaal niet (slecht) Ortofon geeft de waardes op die ze na inspelen gemakkelijk halen. Het een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van gebruikte loopwerk/arm kombinatie. Veel arm wrijving of speling zorgt er wel voor dat het element niet optimaal zijn werk kan doen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 14 maart 2005 Author Report Share Posted 14 maart 2005 Beste M.Pekel, Het inspelen van elementen heeft grote gevolgen voor aftasting/vervorming etc. De meeste fabrikanten geven tijden op van 40 tot 50 uur , daar ben ik het niet mee eens want mijn ervaring leert dat er na 100 uur nog steeds verbeteringen optreden. Na 100 uur is het wel minder duidelijk maar nog steeds aanwezig, sommige elementen klinken in het begin totaal niet (slecht) Ortofon geeft de waardes op die ze na inspelen gemakkelijk halen. Het een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van gebruikte loopwerk/arm kombinatie. Veel arm wrijving of speling zorgt er wel voor dat het element niet optimaal zijn werk kan doen. MvG, Haudio Speling op de arm is niet aan de orde ik heb namelijk ook een draaitafel mee gekregen om te proberen en de arm is in orde. En 40/50 uur heb ik nog lang niet gehaald, dus ff afwachte en meer inspelen voordat ik ze verder ga beoordelen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Ik heb deze week een paar profi Elementen mogen proberen van een vriend van mij, hij heeft een internet winkel en verkoopt DJ spullen (draaitafels/mixers/microfoons/versterkers/ PA speakers)Hij wilde graag weten wat ik van een aantal elementen vond allemaal Ortofon Concordes, waaronder de Elektro, de Broadcast en de Gold. Nu ontdekte ik met een testplaat dat de aftastmogelijkheid die door Ortofon opgegeven werd 80mu lang niet gehaald werd alle drie begonnen ze bij 50mu al te vervormen. Dit was zo uit de verpakking, ik heb daarna de elementen een tijdje ingespeeld (ongeveer 20 lp`s) en wat schertst mijn verbazing 50mu is nu volledig zuiver en 60 mu vervormt nog maar heel weinig. Inspelen van elementen is dus echt geen fabeltje, maar wat denken jullie zouden ze de opgegeven waarde op den duur halen of overdrijft Ortofon nogal eens. En zouden deze profi elementen langer moeten inspelen dan Hifi elementen? De compliantie ligt erg laag ( 7 ). Marcel Voor het behalen van de aftastmogelijkheden is het Instellen en afregelen van belang en natuurlijk ontkoppelling. Niet het inspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 14 maart 2005 Author Report Share Posted 14 maart 2005 Ik heb deze week een paar profi Elementen mogen proberen van een vriend van mij, hij heeft een internet winkel en verkoopt DJ spullen (draaitafels/mixers/microfoons/versterkers/ PA speakers)Hij wilde graag weten wat ik van een aantal elementen vond allemaal Ortofon Concordes, waaronder de Elektro, de Broadcast en de Gold. Nu ontdekte ik met een testplaat dat de aftastmogelijkheid die door Ortofon opgegeven werd 80mu lang niet gehaald werd alle drie begonnen ze bij 50mu al te vervormen. Dit was zo uit de verpakking, ik heb daarna de elementen een tijdje ingespeeld (ongeveer 20 lp`s) en wat schertst mijn verbazing 50mu is nu volledig zuiver en 60 mu vervormt nog maar heel weinig. Inspelen van elementen is dus echt geen fabeltje, maar wat denken jullie zouden ze de opgegeven waarde op den duur halen of overdrijft Ortofon nogal eens. En zouden deze profi elementen langer moeten inspelen dan Hifi elementen? De compliantie ligt erg laag ( 7 ). Marcel Voor het behalen van de aftastmogelijkheden is het Instellen en afregelen van belang en natuurlijk ontkoppelling. Niet het inspelen. Verklaar dan eens waarom het eerst bij 50mu wel en nu niet meer vervormd zonder dat de instelling zoals naalddruk, dwarskracht, armhoogte en opstelling van het loopwerk verandert is Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Door het inspelen wordt de ophanging van de naald soepel. Daardoor zal hij minder snel gaan resoneren en vervormen, en zal hij beter aftasten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Door het inspelen wordt de ophanging van de naald soepel. Daardoor zal hij minder snel gaan resoneren en vervormen, en zal hij beter aftasten... Bij het soepeler worden van de ophanging gaat het element zeker beter sporen. Hoe stabiel is de ondergond waar de draaitafel op staat? Je bent nu bezig met micro verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Door het inspelen wordt de ophanging van de naald soepel. Daardoor zal hij minder snel gaan resoneren en vervormen, en zal hij beter aftasten... Bij het soepeler worden van de ophanging gaat het element zeker beter sporen. Hoe stabiel is de ondergond waar de draaitafel op staat? Je bent nu bezig met micro verschillen. En toch kunnen deze kleine dingetjes voor grote veranderingen zorgen. Een groef is nu eenmaal niet zo breed en diep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Door het inspelen wordt de ophanging van de naald soepel. Daardoor zal hij minder snel gaan resoneren en vervormen, en zal hij beter aftasten... Bij het soepeler worden van de ophanging gaat het element zeker beter sporen. Hoe stabiel is de ondergond waar de draaitafel op staat? Je bent nu bezig met micro verschillen. En toch kunnen deze kleine dingetjes voor grote veranderingen zorgen. Een groef is nu eenmaal niet zo breed en diep. Stabiel rack , zoals b.v. waar ERJEE het over heeft in ROOMTUNING, dat maakt een vele malen groter verschil dan het wel of niet ingespeeld zijn van het elementje. Alle beetjes helpen dus ook een soepele ophanging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Het inspelen van een element gebeurd gewoon... dus laten we dan maar blij zijn dat hij dan beter af gaat tasten (gaat klinken) op wat voor meubel dan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Het inspelen van een element gebeurd gewoon... dus laten we dan maar blij zijn dat hij dan beter af gaat tasten (gaat klinken) op wat voor meubel dan ook. Je begrijpt het dus niet helemaal. Het gaat over Tracking ability. Haal je 40 , 50 , 60 , 70 , 80 , 90 of 100 mu. Stabiel opstellen en juist inregelen dat is wat er moet gebeuren. Soepele ophanging van je cantilever werkt beslist in je voordeel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 14 maart 2005 Author Report Share Posted 14 maart 2005 Door het inspelen wordt de ophanging van de naald soepel. Daardoor zal hij minder snel gaan resoneren en vervormen, en zal hij beter aftasten... dat dacht ik dus ook Scatman denkt dat inspelen daarop geen invloed heeft. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 14 maart 2005 Author Report Share Posted 14 maart 2005 Door het inspelen wordt de ophanging van de naald soepel. Daardoor zal hij minder snel gaan resoneren en vervormen, en zal hij beter aftasten... Bij het soepeler worden van de ophanging gaat het element zeker beter sporen. Hoe stabiel is de ondergond waar de draaitafel op staat? Je bent nu bezig met micro verschillen. Ik heb een zelfbouw audiomeubel waarbij de panelen met lood bitumen gedempt zijn. En de construktie is zo dat het ene paneel de andere niet of nauwelijks in trilling kan brengen, en deze speler heeft in rubber opgehangen verstelbare poten en onder de poten zit ook een soort rubber verder is de draaitafel behoorlijk zwaar (11kg) Het zijn natuurlijk ook micro verschillen maar na het inspelen kon ik met de testplaat duidelijk verschil horen bij 50/60mu, hij staat nu ook weer te draaien om in te spelen. En morgen zal ik de testplaat er nog weer eens op leggen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Het inspelen van een element gebeurd gewoon... dus laten we dan maar blij zijn dat hij dan beter af gaat tasten (gaat klinken) op wat voor meubel dan ook. Je begrijpt het dus niet helemaal. Het gaat over Tracking ability. Haal je 40 , 50 , 60 , 70 , 80 , 90 of 100 mu. Stabiel opstellen en juist inregelen dat is wat er moet gebeuren. Soepele ophanging van je cantilever werkt beslist in je voordeel! Ik begrijp het helemaal... alleen beperk ik mezelf tot het element, inspelen en tracking ability... mijn conclusie: inspelen verbeterd de soepelheid en daardoor de tracking ability. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 14 maart 2005 Author Report Share Posted 14 maart 2005 Door het inspelen wordt de ophanging van de naald soepel. Daardoor zal hij minder snel gaan resoneren en vervormen, en zal hij beter aftasten... Bij het soepeler worden van de ophanging gaat het element zeker beter sporen. Hoe stabiel is de ondergond waar de draaitafel op staat? Je bent nu bezig met micro verschillen. En toch kunnen deze kleine dingetjes voor grote veranderingen zorgen. Een groef is nu eenmaal niet zo breed en diep. Stabiel rack , zoals b.v. waar ERJEE het over heeft in ROOMTUNING, dat maakt een vele malen groter verschil dan het wel of niet ingespeeld zijn van het elementje. Alle beetjes helpen dus ook een soepele ophanging. beste Scatman ik heb geprobeert om een zo stabiel mogelijke ondergrond te maken met een paar beton tegels met houten kegeltjes er onder, alles waterpas gezet de draaitafel erop ook weer waterpas. Effect? nada/noppes/niks, daarna mijn eigen oude pioneer draaitafel erop met het element dat ik altijd daarop gebruik, effect? weer niks zelfde aftast waarde zoals altijd. Op de pioneer zit ook zo`n SME koppeling, dus daar de Concorde Gold op, effect? helemaal geen ruk. Ik heb zelfs de speakers uitgezet , en met een hoofdtelefoon geluisterd om koppeling van het geluid uit te sluiten, effect? totaal niks. Maar wat mij opviel is dat mijn oude Pioneer beduidend slechter klonk onder alle omstandigheden zelfs met de Concorde Gold kan hij niet op tegen de Reloop Dj draaitafel met de Concorde Gold zeeeeer verrassend Maar ik wijk af het ging om een stabiele ondergrond, Klank verandert wel iets maar de tracking abillity niet Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 11 april 2005 Author Report Share Posted 11 april 2005 Hallo iedereen ik kom nog even terug op het inspelen van een element. Ik ben nu een maand verder met het inspelen van de Ortofon Concorde Gold en heb vanmorgen de testplaat er weer eens op gelegd, 60mu is nu vrijwel vervormingsvrij maar 70mu vervormt nog steeds. Conclusie na de eertse 20 platen of zo was er een behoorlijke verbetering, maar nu ongeveer 50 uur verder is de verbetering niet of nauwelijks nog te horen. Nu wil ik het ff over de klank hebben, persoonlijk vind ik de Gold al redelijk goed klinken. Ik vind hem zelfs beter als de OM 10 die vond ik namelijk erg scherp in het hoog en het laag vond ik te warm en wollig klinken, de Gold klinkt juist niet scherp in het hoog maar geeft ook niet het gevoel dat er iets mist. Verder klinkt de Gold erg mooi puntig en direct afgerond met een enorme kick in het laag, en dat met een veel grovere naald. Ook klinkt hij veel beter als mijn Phillips GP-412 mk2 ook deze klinkt veel te wollig. Ik begin mij steeds meer af te vragen in hoeverre de grote en vorm van de naald de uiteindelijk klank bepaald, ik wil graag weten wat jullie ervaring is met verschillende naaldvormen en de Ortofon Concorde series. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 11 april 2005 Report Share Posted 11 april 2005 Hallo iedereen ik kom nog even terug op het inspelen van een element. Ik ben nu een maand verder met het inspelen van de Ortofon Concorde Gold en heb vanmorgen de testplaat er weer eens op gelegd, 60mu is nu vrijwel vervormingsvrij maar 70mu vervormt nog steeds. Conclusie na de eertse 20 platen of zo was er een behoorlijke verbetering, maar nu ongeveer 50 uur verder is de verbetering niet of nauwelijks nog te horen. Nu wil ik het ff over de klank hebben, persoonlijk vind ik de Gold al redelijk goed klinken. Ik vind hem zelfs beter als de OM 10 die vond ik namelijk erg scherp in het hoog en het laag vond ik te warm en wollig klinken, de Gold klinkt juist niet scherp in het hoog maar geeft ook niet het gevoel dat er iets mist. Verder klinkt de Gold erg mooi puntig en direct afgerond met een enorme kick in het laag, en dat met een veel grovere naald. Ook klinkt hij veel beter als mijn Phillips GP-412 mk2 ook deze klinkt veel te wollig. Ik begin mij steeds meer af te vragen in hoeverre de grote en vorm van de naald de uiteindelijk klank bepaald, ik wil graag weten wat jullie ervaring is met verschillende naaldvormen en de Ortofon Concorde series. Marcel Beste Marcel, Het begin is natuurlijk erg belangrijk, maar het heeft geen zin als later al het goede weer weggehaald zou worden. Oftewel de ketting is zo sterk al zijn zwakste schakel, iedereen is hier niet mee eens , dat hoeft ook niet. Want ze zeggen als de bron super is dan haal je alles uit de luidsprekers wat mogelijk is ,tja, zit wat in maar.................... Een gewone ronde naald kan erg muzikaal klinken maar haald natuurlijk niet alles uit de groef , want rond(spherisch) heeft een zeer grote straal daardoor is de aanraking naar de beide zijkanten groot , hierdoor kan het zijn dat bij hoge frequenties er wel 4 of 5 kleine signalen zitten waardoor de naald niet beweegt deze kleine trillingen(frequenties niet kan volgen) , deze micro informatie is dan weg (jammer), zodra er een elliptische naald wordt toegepast dus een ovaal vorm met een zeer kleine afrondingsstraal dan zullen deze kleine trillingen(hoge frequenties) wel weergegeven kunnen worden. Bovendien wordt de tip massa veel kleiner de bewegende massa dus kleiner en daardoor kan de naald gemakkelijk snel(acceleratie) in beweging komen. Ook het weer afremmen( demping) van de bewegende massa kan sneller en gemakkelijker plaats vinden. Mits natuurlijk ook aan de andere componenten dezelfde aandacht is besteed. Aan de zijkant van de naald , dus de kanten die het vinyl raken kan men naar onderen toe het zo slijpen , dat hier een langere aanrakings oppervlakte ontstaat , hierdoor kan de naaldkracht worden verhoogd, en over een grotere oppervlakte wordt verdeeld ,waardoor de slijtage minder wordt zowel van naald dan wel LP(plaat). Ook het materiaal waarvan de cantilever is gemaakt speeld een rol mee, de magneten/spoeltjes natuurlijk ook . De naald wordt in deze specilae vorm geslepen , wat erg naukeurig werk is en alles is heel klein , daarom niet erg gemakkelijk, ook het polijsten van de naald neemt behoorlijk wat tijd in beslag. Bij de goedkope naalden is het allemaal een beetje minder naukeurig. Om een voorbeeld te geven bij een groefmodulatie van 5 micron per kant en een mechanische afwijking van 1/10 mm is dit alles een factor 20, als we dit loslaten op een auto met een wieldoorsnede van 60 cm x 20= 12 meter dit zou kunnen betekenen dat een wiellager van een auto 12 meter is , dit kan natuurlijk niet, maar zo zou het zijn in verhouding. Dus is de mechanische nauwkeurigheid van groot belang. Ortofon elementen is niets mis mee, zie ook de test van een Ortofon Jubilee in het april nummer van het blad Luister. Het inspelen van een element is wel degelijk belangrijk en afhankelijk van de constructie, duurt het tussen de 40 en 200 uur in het begin is er veel verschil , daarna is de verbetering soms bijna niet hoorbaar (wel meetbaar) maar de verbeteringen zijn er wel. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 11 april 2005 Author Report Share Posted 11 april 2005 Hoi Henk het voorbeeld met het autowiel had je geloof ik al eens eerder verteld, en snap ik ook volledig (bij goedkope elementen zijn natuurlijk de naald en naald houder minder nauwkeurig in elkaar gezet) Maar hoe krijgen ze het bij Ortofon voor elkaar om bijv de DJ-e, Broadcast, Night Club-e en de Gold die in feite de zelfde slijping hebben ZO verschillend te laten klinken? Wat me wel opgevallen is is dat bij de Broadcast de naald iets langer is als bij de Gold (het scheelt ongeveer 0,5mm) en dat de compliantie iets hoger is (Broadcast=9 / Gold=7) Ik kan me namelijk voorstellen dat alle Concordes van de zelfde productielijn komen en dat er dus in de behuizing of spoelen en magneten geen verschil zit, of zit daar wel verschil in bij Ortofon. Of is er alleen maar sprake van verschil in de Tip marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 april 2005 Report Share Posted 11 april 2005 Ronde (sferische) naalden hebben in principe ook voordelen: minder plaatslijtage, minder naaldslijtage, minder pinching effect (t.g.v. fouthoek a.h. einde v.d. plaat). Professioneel worden ze veel gebruikt, maar wel bij hogere naaldkracht: die kan wel meer dan 3 gram bedragen. De elementen die wereldrecords hebben gevestigd op het gebied van onvervormd aftasten van zwaar (horizontaal) gemoduleerde groeven (100 mu / 18,84 cm/s op de meetplaat van Deutsches High-Fidelity Institut), hadden ronde naalden: Ortofon-SPU GT en Decca London Int. Daar kon je gerust opera's van Verdi en Wagner aan toevertrouwen: zelfs met de vreselijkste dramatiek in de slotdelen! Wat die micro-informatie betreft: bepaalde hoog-compliante elementen produceren in ongunstige omstandigheden hoorbare bijgeluidjes door ontoereikend spoorgedrag. Vergelijk het met het piepen van tramwielen in de bocht. Dat soort micro-informatie kun je er dus maar beter niet bij hebben. Elk pick-up element met een frequentiebereik van 23 tot 20.000 Hz tast alle voor mensen hoorbare informatie uit de groef die daar in zit. Verhalen over micro-informatie buiten dit toonbereik komen in het boek Broodje-Aap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 11 april 2005 Author Report Share Posted 11 april 2005 beste Spido ik heb ook niet het idee dat je echt veel mist met een naald zoals die van de Gold (25x13mu) en wat mij ook opvalt is dat je ook niet elk stofje in de groef hoort, wat ik als erg plezierig ervaar. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 april 2005 Report Share Posted 11 april 2005 Beste Marcel, Heb je nat (althans: vochtig) afspelen al geprobeerd? Nee, niet met de originele Lencoclean vloeistof: daar houd je een plakkerig residu op de plaat aan over. Maar met gedestilleerd water, waarin wat spritus of alcohol is opgelost. Veel minder bijgeluiden, geen onderbreking meer van het afspelen omdat de naald weer eens vies is, minder slijtage (door koeling van de naaldpunt). Alleen na het spelen even de plaat drogen met een luchtige prop keukenpapier. (Met de groef m Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 11 april 2005 Author Report Share Posted 11 april 2005 Beste Marcel, Heb je nat (althans: vochtig) afspelen al geprobeerd? Nee, niet met de originele Lencoclean vloeistof: daar houd je een plakkerig residu op de plaat aan over. Maar met gedestilleerd water, waarin wat spritus of alcohol is opgelost. Veel minder bijgeluiden, geen onderbreking meer van het afspelen omdat de naald weer eens vies is, minder slijtage (door koeling van de naaldpunt). Alleen na het spelen even de plaat drogen met een luchtige prop keukenpapier. (Met de groef m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts