Jump to content

Powerversterker

Sterremuur
 Share

Recommended Posts

Ik wil meer vermogen uit mijn set halen. Ik heb nu Kef Carlton 3 speakers, aangesloten op een Pioneer versterker van 20 Watt. De KEF's kunnen (veel) meer hebben. Ik kan (tweedehands) kiezen uit 19 inch krachtversterkers, die erg degelijk zijn en veel Watts voor hun geld geven. Deze worden veel aangeboden voor bands, of zaalversterking.

Een andere optie is om een kracht eindversterker van de bekende merken (Sansui, Pioneer, Denon e.d.) te kiezen.

Wat is nu qua klankbeeld het wezenlijke verschil tussen deze twee versterconcepten? Wie heeft daar vergelijkende ervaring mee opgedaan?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Eric

Ik wil meer vermogen uit mijn set halen. Ik heb nu Kef Carlton 3 speakers, aangesloten op een Pioneer versterker van 20 Watt. De KEF's kunnen (veel) meer hebben. Ik kan (tweedehands) kiezen uit 19 inch krachtversterkers, die erg degelijk zijn en veel Watts voor hun geld geven. Deze worden veel aangeboden voor bands, of zaalversterking.

Een andere optie is om een kracht eindversterker van de bekende merken (Sansui, Pioneer, Denon e.d.) te kiezen.

Wat is nu qua klankbeeld het wezenlijke verschil tussen deze twee versterconcepten? Wie heeft daar vergelijkende ervaring mee opgedaan?

Eric

De versterkers voor gebruik in zalen zijn altijd van het klasse B type en doorgaans niet echt uitgerust om muziekaal uit te blinken daar dit in deze omstandigheden niet nodig is.

Voordeel is dat ze degelijk zijn en vaak onverwoestbaar.

Nadeel vind ik van dergelijke versterkers ook vaak de voeding welke geen grote buffer heeft.

Een goed voorbeeld hiervan is en was de inkel versterkers helemaal niet zo slecht maar voor hifi vond ik het niets en dan met name de voeding voordeel was voor weinig geld heel veel watts.

Persoonlijk zou ik dus altijd voor huiskamer gebruik gaan voor een goede versterker van een van de oa door jou genoemde merken.

Dit zijn dan versterkers welke volgens het AB principe werken wat eigenlijk inhoudt een B versterker met een ruststroom waardoor de transistoren veel minder de nadelige cross oververvorming laten horen.

Dat er in hifi versterkers veel verschil is zal duidelijk zijn en de keuze is dan ook meestal persoonlijk.

Ik wil meer vermogen uit mijn set halen. Ik heb nu Kef Carlton 3 speakers, aangesloten op een Pioneer versterker van 20 Watt. De KEF's kunnen (veel)  meer hebben. Ik kan (tweedehands)  kiezen uit 19 inch krachtversterkers, die erg degelijk zijn en veel Watts voor hun geld geven. Deze worden veel aangeboden voor bands, of zaalversterking.

Eric

De versterkers voor gebruik in zalen zijn altijd van het klasse B type en doorgaans niet echt uitgerust om muziekaal uit te blinken daar dit in deze omstandigheden niet nodig is.

Voordeel is dat ze degelijk zijn en vaak onverwoestbaar.

Nadeel vind ik van dergelijke versterkers ook vaak de voeding welke geen grote buffer heeft.

Een goed voorbeeld hiervan is en was de inkel versterkers helemaal niet zo slecht maar voor hifi vond ik het niets en dan met name de voeding voordeel was voor weinig geld heel veel watts.

Persoonlijk zou ik dus altijd voor huiskamer gebruik gaan voor een goede versterker van een van de oa door jou genoemde merken.

Dit zijn dan versterkers welke volgens het AB principe werken wat eigenlijk inhoudt een B versterker met een ruststroom waardoor de transistoren veel minder de nadelige cross oververvorming laten horen.

Dat er in hifi versterkers veel verschil is zal duidelijk zijn en de keuze is dan ook meestal persoonlijk.

Goedkope Pa moet je ook helemaal niet aan beginnen, dat is echt rotzooi :(

Maar bijvoorbeel een oude SA-500 B is echt geweldig (dubbel mono opgebouwd met behoorlijke onderdelen en 2 voedingen met enorme buffers), klinkt nog aardig ook.

Maar persoonlijk zou ik dan toch voor een goede hifi versterker gaan zoals Nad, Marantz, Denon, Rotel of Onkyo. Van de merken die jij noemde zou ik Pioneer direct vergeten die klinken zo ontzettend plat en doods.

Maar vertel ons eerst eens wat je budget is, dat maakt het wat makkelijker.

Marcel

Watts zijn ook niet zaligmakend.. Je moet het vand e synergie hebben.

Voorbeeld: mijn vorige grote Kef's (Reference 4) kwamen niet echt tot leven ondanks het fikse vermogen dat ik er doorheen joeg (2 x 800 watt door Bryston 7B ST monoblokken). Geluid kwam niet lekker los van de speakers, en het laag was er wel, maar te traag en onvoldoende geintegreerd.

Met PMC klinkt het nu wel geweldig. Ik heb mijn les geleerd: een stereo-set is pas goed als de som meer is dan de onderdelen!

Watts zijn ook niet zaligmakend.. Je moet het vand e synergie hebben.

Voorbeeld: mijn vorige grote Kef's (Reference 4) kwamen niet echt tot leven ondanks het fikse vermogen dat ik er doorheen joeg (2 x 800 watt door Bryston 7B ST monoblokken). Geluid kwam niet lekker los van de speakers, en het laag was er wel, maar te traag en onvoldoende geintegreerd.

Met PMC klinkt het nu wel geweldig. Ik heb mijn les geleerd: een stereo-set is pas goed als de som meer is dan de onderdelen!

Dat is ook de reden dat ik mijn huidige set blijf handhaven bestaande uit de tan 80 2 keer welke de synthese 1 aandrijven.

Prachtig onder controle en geen een versterker heb ik beter horen presteren op deze speakers.(uiteraard ook gewenning)

Ondanks dus het stabiliteitsprobleem van de tan 80 wat voor velen een reden zal zijn ze ogenblikkelijk weg te doen blijf ik er bij wat alleen met zich meebrengt dat ik zo nu en dan de boel eens in de gaten moet houden de temp dus.

En dan nog trouwens mag een versterker na zoveel jaren eens de geest geven? ze gaan hun 15 de jaar in en gezien die leeftijd zijn ze nog in uitstekende staat en dankzij een aantal upgrades denk ik te kunnen zeggen dat ze beter zijn dan toen ze de fabriek verlieten.

Het gaat om de klank de combinatie inderdaad die moet staan en klinken als een klok klaar uit.

Watts zijn ook niet zaligmakend.. Je moet het van d esynergie hebben.

Ik heb ergens gelezen - of gehoord - geloof ik, dat er ergens in je audiosysteem iets heel erg fout zit, wanneer KEF speakers "lekker los" gaan klinken...