Jump to content

Geluidstweaks - een overzicht

nout
 Share

Recommended Posts

(...) Een filter doorrekenen kost je 1 minuut met de computer, de werking controleer je door er een paar sinussen door te jassen, en dat kan automatisch. (...)

Vertraagde resonantie (delayed resonance) is het resultaat van opgeslagen energie (stored energy).

Vertraagde resonantie is hoorbaar. Opgeslagen energie niet.

Vandaar dat ik 't over het hoorbare effect had.

Een rechte frequentiekarakteristiek aan sinustoon (c.q. -sweep) is op zichzelf geen garantie voor goede weergavekwaliteit.

Het voork

DE BESTE ONDERDELEN (Tritec luchtspoelen/ Mundorf Zilverfolie Condensatoren/Metaal Oxide Weerstanden) een filter voor een 4weg in elkaar. Bekijk de prijzen maar eens bij Intertechnik in Duitsland.

Als je inderdaad overal de grootste waardes voor neemt die verkrijgbaar zijn, en consequent de duurste merken kiest (wat in een filter van een commerciele box niet vaak voorkomt) dan zul je inderdaad op grotere bedragen uitkomen. Ik me af waarom een tinfoliecondensator voor 13 euro niet goed genoeg is. Ik heb liever tien 'goede' filters dan 1 filter met puur mundorf, trafokernspoelen en zilvertin.

3 Een tafel verplaatsen verandert niet de resonantie frequenties van de kamer, maar je vergeet dat hij wel reflecteert.

Voor reflecties van een tafel pas je uberhaupt je filter niet aan. In een filter kun je alleen met verzwakkingsnetwerken grote fouten in je frequentieresponse compenseren en die worden niet veroorzaakt door een tafel.

Ontwikkelings kosten worden wel hoger omdat er ten eerste al 30 verschillende filters berekend moeten worden en getest op hun werking.

Een filter doorrekenen kost je 1 minuut met de computer, de werking controleer je door er een paar sinussen door te jassen, en dat kan automatisch. Een merk als infinity/jamo/yamaha/nubert zal echt niet ieder wisselfilter individueel door een test engineer handmatig laten testen.

Wanneer er 30 verschillende filters geleverd zouden worden denk je dan eens in hoeveel meters extra magazijn ruimte betaald moet worden.

Een filter is qua volume minstens 100 keer kleiner dan een speaker.

Je moet bij B&W gaan werken of zo, want jij weet alles <_< het merk waar jij gaat werken gaat vast de wereld veroveren :P

Marcel

Je moet bij B&W gaan werken of zo, want jij weet alles <_< het merk waar jij gaat werken gaat vast de wereld veroveren :P

Marcel

Ik weet helemaal niet zoveel, maar logisch nadenken zit er nog wel in. Waarom zou je als fabrikant de moeite doen voor verschillende filters? Bijna alle klanten willen toch juist die extra bas? En als de klank van de speaker in de huiskamer niet goed is, dan kopen ze wel een andere speaker. Dit is echter niet mijn denkwijze.

Twiekfriek, ga eens wat nuttigs doen! Bitumenplaten op iets plakken of zo... B)

:lol:

Dusssssss...

Hiermee moet ik eens ophouden?

Alpha1.jpg

Ah, toe... Ik begin er net lol in te krijgen.

Deze werken overigens erg goed, weet ik uit eigen ervaring :cool2: !

Greetz,

Erjee.

1 Bijna alle klanten willen toch juist die extra bas?

2 En als de klank van de speaker in de huiskamer niet goed is, dan kopen ze wel een andere speaker. Dit is echter niet mijn denkwijze.

1 BOEM BOEM BOEM BOEM BOEM BOEM BOEM BOEM BOEM :huh:

2 Staar je maar blind op 1 acoustische eigenschap, pas daar het filter op aan en negeer de 101 andere acoustische eigenschappen.

Klinkt vast geweldig ;)

Marcel

Dusssssss...

Alpha1.jpg

Greetz,

Erjee.

beste erjee,

dit werkt ook goed,

corn-plant.jpg

moet je voor je speaker zetten als je last hebt van teveel geluid....... :wacko:

Dusssssss...

Alpha1.jpg

Greetz,

Erjee.

beste erjee,

dit werkt ook goed,

corn-plant.jpg

moet je voor je speaker zetten als je last hebt van teveel geluid....... :wacko:

deze op lossing ?????????? errrrrrrrrg gedateert. wat een *** plant

k'ben nogal nieuw in deze wereld, wacht effe, is dat een houten knopje :confused:

Mooi dingetje, leuk voor op mijn ladekastjes.

Maar d'r staat een prijs bij van $485, dat moet een grap wezen.

Heb je dan 1 knopje?

Pardon, ik weet even niet of ik moet huilen, lachen of overgeven...

Nu begin ik te begrijpen waarom sommigen zo fel van leer trekken tegen High-end oplichterij.

Ik lever knopjes in een veel geavanceerder model, model paddestoel, deze vorm zorg namelijk expliciet voor een demping van allerlei veelvuldig voorkomende storingspatronen in je luisterruimte, bla bla borrel borrel, houtsoort naar keuze, zelf een gat boren en met montagekit erop drukken. De reden van die kit verzin ik nog wel een keertje. Krijg je er ook nog een lintje omheen...

paddestoelen_01.jpg

en de groeten maar... :D

Bas (ik zeg niet dat zoiets niet werkt, dat heb ik nog niet getest)

De idioterie ten top B) oftewel men wordt ongelofelijk genaaid :ph34r:

k'ben nogal nieuw in deze wereld, wacht effe, is dat een houten knopje :confused:

Mooi dingetje, leuk voor op mijn ladekastjes.

Maar d'r staat een prijs bij van $485, dat moet een grap wezen.

Heb je dan 1 knopje?

Pardon, ik weet even niet of ik moet huilen, lachen of overgeven...

Nu begin ik te begrijpen waarom sommigen zo fel van leer trekken tegen High-end oplichterij.

Ik lever knopjes in een veel geavanceerder model, model paddestoel, deze vorm zorg namelijk expliciet voor een demping van allerlei veelvuldig voorkomende storingspatronen in je luisterruimte, bla bla borrel borrel, houtsoort naar keuze, zelf een gat boren en met montagekit erop drukken. De reden van die kit verzin ik nog wel een keertje. Krijg je er ook nog een lintje omheen...

paddestoelen_01.jpg

en de groeten maar...  :D

Bas (ik zeg niet dat zoiets niet werkt, dat heb ik nog niet getest)

De idioterie ten top B) oftewel men wordt ongelofelijk genaaid :ph34r:

Hij maakt wel de beste kansen voor "De Gouden TweeK van het jaar"

Hij is echt top :lol::lol::lol:

Greetz,

Erjee.

Dat is te gek Erjee. Hoef je dan zelf niet meer te werken? :rolleyes:

Kijk cgm, van dit soort reakties stikt het HEAR. (Deze vind ik trouwens best :lol: )

Maar dat maakt het communiceren of discussieren op dit forum zo moeizaam. Ik weet van iemand die meer dan 'n jaar geleden over de zin of onzin van netsnoeren discussies heeft opgestart. Dat ging ook zeer moeizaam. Tegenwoordig is het een min of meer algemeen geaccepteerd onderwerp in de audiowereld. Zo zal het waarschijnlijk ook met Green's producten en methode gaan. Duurt effe, maar dan heb je wel wat :cool2: !

Het maakt geen ene moer uit wat ik jou over Green's methode probeer uit te leggen. Je negatieve en gesloten houding maakt dit onmogelijk. (sta je trouwens niet alleen mee.) De vele tientalle hits, iedere keer dat ik een link plaatste, wijst erop dat er meer bezoekers ernaar kijken, dat dat jullie 4 of 5 hier proberen onderuit te halen. Mensen die geen behoefte hebben aan het actief deelnemen op dit forum. En ik kan ze het niet kwalijk nemen ;) .

Dus, ik blijf gewoon doorgaan met het plaatsen van relevante links. Als jullie daar over blijven vallen; dat is jullie keuze.

Pech voor degene die geen Engels kennen, maar het is niet anders.

Degene die serieus meer wil weten en er constructieve gesprekken over willen voeren (ook in het Nederlands :D ) zouden dat ook via een PM kunnen doen.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Ik lach me suf hier. Jij legt helemaal geen donder uit Erjee, je linkt alleen maar. Hoezo gesloten houding van anderen? Wat verwacht je nou van anderen als je zelf nergens mee komt? Nee, dit is erg defensief hoor. Er werd alleen om iets meer dan een link gevraagd.

En ga maar door met die ene link plaatsen, dan zal de rest doorgaan met commentaar leveren.

Als jij wil discussi

Guest Kraus vonBentinck
Dus, ik blijf gewoon doorgaan met het plaatsen van relevante links. Als jullie daar over blijven vallen; dat is jullie keuze.

Pech voor degene die geen Engels kennen, maar het is niet anders.

Degene die serieus meer wil weten en er constructieve gesprekken over willen voeren (ook in het Nederlands  :D ) zouden dat ook via een PM kunnen doen.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

De gesprekken die jij moet voeren heten therapie, maar dat heeft alleen nut als je er aan toe bent.

De gesprekken die jij moet voeren heten therapie, maar dat heeft alleen nut als je er aan toe bent.

Beste Erjee,

Luister goed naar Kraus! Hij heeft veel verstand van dit soort dingen!

Ongetwijfeld door eigen ervaring.

( :P Zal ik je vertellen over zijn draaitafel-cum-annexis-neurasthenie? Ach wat, je kunt het op dit forum zelf allemaal lezen...)

Beste Erjee,

Luister goed naar Kraus! Hij heeft veel verstand van dit soort dingen!

Ongetwijfeld door eigen ervaring.

En hoe zat dat met meervoudige persoonlijkheden? :P

Beste Ome Henk en CGM,

Met de meervoudige persoonlijkheden gaat het stuk voor stuk uitstekend, dank u! :P

Maar nu weer even on topic:

Hebben jullie die nieuwe Spark Air luchtversneller (Air Speed Enhancer) van Super Sound Systems al uitgeprobeerd?

Die schijnt, vooral in combinatie met ribbons, ionisators en electrostaten, verbluffende resultaten op te leveren!

Hebben jullie die nieuwe Spark Air luchtversneller (Air Speed Enhancer) van Super Sound Systems al uitgeprobeerd?

Nou nee, maar het zeilseizoen gaat binnenkort weer van start, dus ik zal er eens over denken. :D