Jump to content

Geluidstweaks - een overzicht

nout
 Share

Recommended Posts

Ik ga ervan uit dat een soort/type hout van invloed is op de klankweergave van houten instrumenten; viool, cello, piano. Het heeft hoogstwaarschijnlijk invloed op de klankkleur.

Ik kan me ook nog iets voorstellen dat het type hout van invloed kan zijn op de klankweergave van speakers, simpelweg omdat dit geluidsweergevers zijn.

Maar van invloed op plankjes van een hifi meubel of kast of van invloed op houten volumeknoppen (die idiote tweak aan het begin van deze draad)?

:lol:

Ik was enekele jaren geleden in het Stradivariusmuseum in Cremona (Italie). Je leerd dan dat er voor instrumenten hout heel wat komt kijken. Dat is inderdaad van alle factoren die Erjee opnoemt afhankelijk. Dat maakt een instrument of juist niet.

Wel zag ik daar hout en intrumenten zonder een enkel noestje. Bovendien was de structuur zo fijn en regelmatig dat het wel laminaat leek.. :rolleyes:

Wat ik op die plankenfoto zie is gewoon onregelmatig naaldhout wat stikt van de noesten. Dit is dus geen vergelijk... :(

Ik ga ervan uit dat een soort/type hout van invloed is op de klankweergave van houten instrumenten; viool, cello, piano. Het heeft hoogstwaarschijnlijk invloed op de klankkleur.

Ik kan me ook nog iets voorstellen dat het type hout van invloed kan zijn op de klankweergave van speakers, simpelweg omdat dit geluidsweergevers zijn.

Maar van invloed op plankjes van een hifi meubel of kast of van invloed op houten volumeknoppen (die idiote tweak aan het begin van deze draad)?

:lol:

Hoi Nout,

Houten volumeknoppen...

Tja, daarvan ben ik ook nog niet overtuigd. Ik heb er geen ervaring mee, dus een waardeoordeel kan ik er niet over geven.

Ik geef je nog een eigen praktijk ervaring. Een die Hans vanuit zijn bezoek aan het Stadivariusmuseum wellicht kan herkennen.

Ik had 1 van de planken van mijn vorige audiomeubel eens vertikaal balancerend op een stenen dorpel staan. Het is een massief beukenhouten plank.

shelf1.JPG

Vervolgens ben ik, met mijn oor vlak bij de plank, gaan luisteren hoe die plank "klinkt" als ik met 'n vinger zachtjes tikkend van boven naar beneden de plank aansloeg. (En niet mis sloeg... :rolleyes: )

Wat me hierbij enorm verbaasde, was het grote klankverschil, afhankelijk van WAAR ik de plank aansloeg. Sommige plekken lieten een verbazingwekkend diepe, volle klank horen met een lange uitsterftijd :cool2: .

Andere plekken, daarentegen, lieten een iele, hoge en korte toon horen :blink: .

Toen ik de plank nauwkeuriger bekeek, zag ik dat deze was opgebouwd uit 9 verschillende soorten beukehout! Andere kleuren nerf, andere groeirichtingen, andere breedte... En sommige plankjes zorgden door hun specifieke eigenschappen ervoor dat er op DIE specifieke plek andere tonen te horen waren dan op weer andere plekken.

Had ik niet verwacht; de plank is immers opgebouwd uit stevig aan elkaar verlijmde kleinere stukken hout. En TOCH lieten die kleinere stukjes hun eigen invloed heel duidelijk horen.

Tel hierbij op het duidelijk hoorbare verschil van die gong IN HET MIDDEN of OP DE RAND van de plank balancerend en je kunt (volgens mij) niet anders concluderen dat de keuze van hout, de manier hoe het is behandeld en hoe het is gemonteerd van invloed is op je componenten.

(Ditzelfde deed ik uiteraard met een plank MDF. Dat liet, zoals verwacht een veel meer monotone klank horen. En veel doodser. MDF dempt blijkbaar veel meer dan massief hout!?!?)

Dit soort "field trips" thuis in je eigen luisteromgeving verschaffen je verrassende en nieuwe inzichten in je hobby :cool2:

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Dus daarom vraag ik jou hoe je weet dat ik en mr. Green niet zo best scoren in de exacte wetenschappen?

Ja, antwoord geven is toch altijd wat lastig voor jou, dus ga je maar weer aan de tegenvraag. :rolleyes:

Maar, jouw vraag geeft mij eigenlijk het antwoord al. Mocht je willen weten waarom ik dat denk, verdiep je dan maar eens wat beter in zijn "theorie

Dus daarom vraag ik jou hoe je weet dat ik en mr. Green niet zo best scoren in de exacte wetenschappen?

Ja, antwoord geven is toch altijd wat lastig voor jou, dus ga je maar weer aan de tegenvraag. :rolleyes:

Maar, jouw vraag geeft mij eigenlijk het antwoord al. Mocht je willen weten waarom ik dat denk, verdiep je dan maar eens wat beter in zijn "theorie

Dat je met al die theoretische kennis er dan schijnbaar geen voordeel mee doet begrijp ik niet.

Maar ja, ik hoef ook niet alles te weten.

Ik zal je nog wat vertellen Erjee. Ook psychologie is voor mij geen onbekend terrein, en eigenlijk valt dit groene gebeuren eerder onder dat vakgebied.. :lol:

Dat je met al die theoretische kennis er dan schijnbaar geen voordeel mee doet begrijp ik niet.

Maar ja, ik hoef ook niet alles te weten.

Ik zal je nog wat vertellen Erjee. Ook psychologie is voor mij geen onbekend terrein, en eigenlijk valt dit groene gebeuren eerder onder dat vakgebied.. :lol:

Het staat je charmant, dat je al die wijsheid zo goed verborgen houdt.

:lol::lol::lol:

Met ;) groet,

Erjee.

Beste Manus,

Blijkbaar ontgaat je het een en ander.

Als je ergens moeite mee hebt om te bevatten, mag je me dat gerust vragen. Ik zal je niet belachelijk maken, maar gewoon je vraag zo helder mogelijk proberen te beantwoorden.

:)

Het valt me op dat jij er altijd vanuit gaat dat men iets niet weet. Een beetje arrogante houding is dat eigenlijk, al zal je het vast niet zo bedoelen.

Dat is nou ook precies wat mij tegenstaat.

Erjee hanteert simpelweg gesteld twee soorten audiofielen:

* Zij die het met hem eens zijn

* Zij die het niet met hem eens zijn en 'dus' niet veel van de theorie begrepen hebben. Maar (hier daalt hij even af naar het aardse) zij mogen hem gerust vragen stellen om zo te weten komen hoe de theorie werkelijk inelkaar steekt.

Hou ik niet zo van

* Zij die het niet met hem eens zijn en 'dus' niet veel van de theorie begrepen hebben. Maar (hier daalt hij even af naar het aardse) zij mogen hem gerust vragen stellen om zo te weten komen hoe de theorie werkelijk inelkaar steekt.

Hou ik niet zo van

Misschien een beetje zwart-wit gesteld door Erjee, maar dat zijn in grote lijnen toch de enige twee soorten? Of wil je dit onderverdelen in grijze gebieden zoals "zij die het een beetje met hem eens zijn"?

Ik vind het wel een goede zaak dat Erjee aanbiedt meer te vertellen over zijn idee

Hou ik niet zo van

Misschien een beetje zwart-wit gesteld door Erjee, maar dat zijn in grote lijnen toch de enige twee soorten? Of wil je dit onderverdelen in grijze gebieden zoals "zij die het een beetje met hem eens zijn"?

Ik vind het wel een goede zaak dat Erjee aanbiedt meer te vertellen over zijn idee

Hoera, als we nu elkaar niet meer afkraken en weer kunnen terugkeren naar het topic.

Die kleine klankschaaltjes van Frank Tchang.

Ik zou nog opzoeken waar die meetresultaten staan; welnu

http://www.visioninconcept.at/salevision/0...5601/index.html

al zeggen meetresultaten niet alles, je mag ze zelf interpreteren.

Hoera, als we nu elkaar niet meer afkraken en weer kunnen terugkeren naar het topic.

Die kleine klankschaaltjes van Frank Tchang.

Ik zou nog opzoeken waar die meetresultaten staan; welnu

http://www.visioninconcept.at/salevision/0...5601/index.html

al zeggen meetresultaten niet alles, je mag ze zelf interpreteren.

Beste muziekliefhebber, meettechnicus & ook jij, malloot,

:rolleyes:

Even voor gaan zitten; de moeite waard!

:cool2:!!!

Hartelijk dank voor deze bijdrage, The Ark!

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Ik heb sterk het vermoeden dat er bezoekers aan dit forum deze thread lezen, maar geen zin hebben om er actief aan mee te doen. Misschien, omdat ze geen tijd hebben, misschien omdat ze er geen behoefte aan hebben, of omdat ze niet durven, vanwege het risico om uitgelachen of belachelijk gemaakt te worden.

Hoi Erjee,

Ik ben dus zo iemand die veel topics leest, maar niet reageert. Meestal omdat ik zelf daar weinig in kan bijdragen (vind ik), maar ook omdat ik het lezen ervan genoeg vind. En vaak met plezier kan ik je zeggen. Hoewel er naar mijn smaak ook te veel met een enkel woord of smilies wordt gereageerd die geen enkele toevoeging hebben. In deze draad zit echter veel humor, dus: lekker verder gaan zo. :):):):)

En nu weer terug naar de draad.....

Groeten,

Ren