s0000884 Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 @S0000884:realiseer je je wel dat geluid zich bolvormig voortplant (en niet zoals velen denken rechtlijnig)? Bij de meerderheid van de luidsprekers (monopolen met relatief laag oppervlak*frequentie produkt) is de benadering van de infinite baffle geldig. De druk als functie van het aantal graden wat je off axis zit is dan een 1e soort 1e orde Bessel functie. Die heeft dus periodieke nuldoorgangen. Hoe kleiner je o*f, des te meer graden off axis ligt je 1e nuldoorgang, en dan wordt je geluid inderdaad bolvormig. Er zijn echter verschillende truukjes om je geluid goed te laten bundelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Dus jij zou een trompettist die bij jou thuis even een stukkie komt spelen, plaats laten nemen in een houten kastje om meer kleur aan de trompet te geven?????????? Marcel Lees aub even goed. We hebben het toch over reproductie van muziek (vanaf bijv. cd dus)? Wat heeft een trompettist die bij mij thuis speelt daarmee te maken? Ik heb wel goed gelezen, ik bedoel dit met betrekkking op kastkleuring waar jij het over had. Denk er nog eens over na Marcel Ik heb blijkbaar toch je uitleg nodig. Nou OK wat ik bedoel is dat op het moment dat iemand bij jou live een instrument gaat bespelen zal je er geen moment aan denken om het geluid bewust te gaan kleuren, dan neem je het vast zo als het is want dat is natuurgetrouw. Maar bij een luidspreker wil je ineens wel kleuring waarmee je dus de originele klank van instrumenten in een opname gaat veranderen. Kijk en dat vat ik dus niet, want een luidsprekerdriver heeft het al moeilijk genoeg zelf zomin mogelijk kleuring toe te voegen. Als de kast dan ook nog eens heftig mee gaat doen krijgt het geheel het alleen maar moeilijker. Een beetje kleuring is niet erg, elke speaker heeft dat wel (de mijne ook) als het maar binnen de perken blijft. Zodat een Snaredrum ook als een Snaredrum klinkt en niet als een Tenortrom met snaren gaat klinken, of dat wanneer je naar een koperen blaasinstrument luistert je het idee krijgt dat je naar een houten blaasinstrument zit te luisteren. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Tja, en dan nu dit: http://www.methe-family.de/sabacello.htm Moet Erjee doen watertanden -------------------- Peter de Jong http://forum.zelfbouwaudio.nl De speakerunit, ja...... Een dynamisch systeem met een behuizing er omheen kent zoveel inherente nadelen dat het moeilijk voorstelbaar is dat het uberhaupt tot klinken te krijgen is. Toine. Die Hessische meneer heeft daar klaarblijkelijk voor zijn Saba Cello wel overnagedacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Wat ik nu in deze hele discussie mis is dat je ook aan het soort geluid went. Dat geldt zowel voor de speaker als de acoustiek. Van nature ben je geneigd om alles wat je niet bevalt naar de achtergrond te drukken. Ook kun je niet alles tegelijk even bewust waarnemen. Concentreer je je op de muziek dan zal een groot gedeelte van je acoustiek aan je bewiustzijn ontsnappen, hetzelfde geldt voor de kleuring van de speakers. Indien 1 en ander prettig samenkomt, waar hebben we het dan nog over? Zelf hou ik ook niet van kleuring, of het nu de speakers zijn of de acoustiek. Aan de andere kant als je teveel "karakter" weg werkt gaat het doods en ongenietbaar worden. Het blijft dus een balans tussen neutraal en genietbaar waar ergens een optimum in gezocht moet worden. Dat die balans voor ieder verschillend is en smaakgebonden lijkt me duidelijk. Dat die balans bij velen behoorlijk zoek is, ongeacht de prijs van de spullen, is voor mij ook duidelijk. Dat los je dan niet op met resonators, houten knopjes, speciale kabeltjes en andere parafanalia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Wat ik nu in deze hele discussie mis is dat je ook aan het soort geluid went. Dat geldt zowel voor de speaker als de acoustiek. Van nature ben je geneigd om alles wat je niet bevalt naar de achtergrond te drukken. Ook kun je niet alles tegelijk even bewust waarnemen. Concentreer je je op de muziek dan zal een groot gedeelte van je acoustiek aan je bewiustzijn ontsnappen, hetzelfde geldt voor de kleuring van de speakers. Indien 1 en ander prettig samenkomt, waar hebben we het dan nog over? Zelf hou ik ook niet van kleuring, of het nu de speakers zijn of de acoustiek. Aan de andere kant als je teveel "karakter" weg werkt gaat het doods en ongenietbaar worden. Het blijft dus een balans tussen neutraal en genietbaar waar ergens een optimum in gezocht moet worden. Dat die balans voor ieder verschillend is en smaakgebonden lijkt me duidelijk. Dat die balans bij velen behoorlijk zoek is, ongeacht de prijs van de spullen, is voor mij ook duidelijk. Dat los je dan niet op met resonators, houten knopjes, speciale kabeltjes en andere parafanalia. Wijze woorden Pjotr Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 @ M Pekel, Waar staat dat ik graag naar kleuring luister?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Bovendien klinken dode kasten in mijn ervaring ook 'doods', wel veeeel controle en goede plaatsing etc, maar geen klankschoonheid, geen mooi uitklinkende noten etc. Die diversiteit in klanken vind ik bij een goed ontworpen 'open baffle speaker', die dus alles behalve dood is. `t Staat er niet letterlijk maar het is overduidelijk dat je geen voorstander bent van dode luidsprekers. marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Een aspect wat in deze discussie ook steeds genegeerd wordt is de geluiddoorlatendheid van een luidsprekerbehuizing. Als een luidsprekerbehuizing geluid afstraalt komt dat doordat die behuizing lekt of doordat de behuizing z Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Ik zal het even samenvatten: Co Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Wat is nou het probleem Ravon? Of je een speakerkastwand nu beschouwd als een massa-veer systeem in zijn totaliteit of lokaal als een "transmissiemedium" maakt toch niet veel uit? Is meer een kwestie van de frequentie van wat het meest dominant is en dus toepasselijk is. Geluid gaat er op beide manieren door heen evenals door lekkende gaatjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Wat is nou het probleem Ravon? Als Thingman in zijn posting co Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Heren, Ik wil toch weer vriendelijk, doch dringend verzoeken de toon van deze discussie op een wat vriendelijkere toon voort te zetten. Miljaar, wat een sfeer zo! Ik heb afgelopen maanden 't een en ander over me afgeroepen. En soms heb ik me ook schuldig gemaakt aan wat moddersmijterij. Ik heb gemerkt dat, als ik me liet verleiden tot krenkende reacties, het heel snel bergafwaards ging met het topic. Dus ik reageer niet meer direct op dat soort reacties. Weet ik immers, dat flauwe of haakse reacties meestal niet zo zwart/wit of zelfs krenkend bedoeld zijn. Reageerde ik daar wel direct op... HERRIE! Zoals het hier weer aan toe gaat... ! Dus haal s.v.p. effe diep adem, blijf hier een paar dagen weg en kom pas terug als een ieder weer wat bedaard is. Heus, dat werkt . Thingman heeft ernstige twijfels bij mijn aangehaalde "Green methode" . En hij niet alleen, maar we respecteren elkaars mening tenminste! (toch? ) We proberen met geschreven woord (altijd een handicap t.o.v. gesproken woord) onze gedachtengang en beweegredenen uit te leggen. En, ik meen, zo fatsoenlijk mogelijk. Hoe de discussie t.a.v. kastwanden hier gevoerd wordt... Kan dat niet wat minder furieus ? En los van de sfeer van deze discussie; past dit onderdeel niet beter hier: Zelfbouw en modificaties ? Hoogachtend en met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Ben je nu niet een beetje aan het projecteren, Thingman?Je had ook gewoon kunnen zeggen dat je tot een nieuw audiofiel-wetenschappelijk inzicht bent gekomen. Zeg nou zelf, als je die presentatie over co Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 En soms heb ik me ook schuldig gemaakt aan wat moddersmijterij. Ik ook. Maar je hebt wel gelijk. Maar goed het heeft wel wat leerzame reacties opgeleverd (voor mij dan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Goed gesproken Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 HEEREN HEEREN dat moet toch ook anders kunnen , of vergis ik mij nu ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 5 mei 2005 Report Share Posted 5 mei 2005 PS: dat van dat experiment met kleuren licht op water, heeft niets te maken met dit onderwerp. Alleen een reactie op jouw -in mijn ogen flauwe- opmerking over klankkleuren. Over dat je kleuren niet kunt horen, haha, ik lag me rot. NOT. Maar had je nog een referentie naar dat onderzoek? Het blijft stil. Ik heb zelf maar wat gezocht. Er is een soort afwijking, "synaesthesia", waarbij zintuigen gekoppeld zijn. Bijvoorbeeld, als je een banaan eet ervaar je een kleur. Dit is echter iets anders dan blind kleuren proeven. Is het dus een klok-klepel verhaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 5 mei 2005 Report Share Posted 5 mei 2005 Bovendien klinken dode kasten in mijn ervaring ook 'doods', wel veeeel controle en goede plaatsing etc, maar geen klankschoonheid, geen mooi uitklinkende noten etc. Die diversiteit in klanken vind ik bij een goed ontworpen 'open baffle speaker', die dus alles behalve dood is. `t Staat er niet letterlijk maar het is overduidelijk dat je geen voorstander bent van dode luidsprekers. marcel Dat betekent toch niet dat ik graag naar kleuring luister? Dat is JOUW idee daarbij, namelijk dat alleen dode luidsprekers zonder kleuring kunnen weergeven. Of begrijp ik het verkeerd? Nogmaals; wellicht meten ze neutraal maar dat zegt weinig over de klank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 mei 2005 Report Share Posted 5 mei 2005 Nogmaals; wellicht meten ze neutraal maar dat zegt weinig over de klank. Helemaal mee eens. Een neutrale meting, met een ideale spanningsgenerator die maximaal 1 W uitspuugt, met de microfoon op een vaste afstand in een dode ruimte zegt niets over een speaker. Zo kun je iedere speaker, een Krell LAT 1, of een bose melkpakje, wel rechtkrijgen. Ik blijf me verbazen over het feit dat dit soort metingen (afgezien van het feit dat die metingen uberhaupt worden uitgevoerd) zonder schaamte als kwaliteitsindicatie gelden bij fabrikanten en audiobladen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 5 mei 2005 Report Share Posted 5 mei 2005 Hallo, Vorig jaar heb ik al eens geprobeerd jullie aan het schuren van CD randen te krijgen omdat ze dan beter (zouden) klinken. Veel commentaar, waaronder af en toe ook positief. Het kan echter nog verder gaan!!! Zie: http://www.tweakaudio.com/Cd%20tweaks.html Ik ben zo gek(?) geweest om de genoemde tweaks uit te proberen en ik stond versteld van de verbetering. Let wel, ik had de CD's al geschuurd en heb dus alleen het zwartmaak gedeelte en de strepen erbij gedaan. Ik heb ze niet een voor een geprobeerd; gewoon alles uitvoeren en luisteren. Niet te geloven wat dat brengt. Groet, Leobus P.S. Je kunt ook even met Google zoeken. trefwoorden "Sand", "CD", "black" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 PS: dat van dat experiment met kleuren licht op water, heeft niets te maken met dit onderwerp. Alleen een reactie op jouw -in mijn ogen flauwe- opmerking over klankkleuren. Over dat je kleuren niet kunt horen, haha, ik lag me rot. NOT. Maar had je nog een referentie naar dat onderzoek? Het blijft stil. Ik heb zelf maar wat gezocht. Er is een soort afwijking, "synaesthesia", waarbij zintuigen gekoppeld zijn. Bijvoorbeeld, als je een banaan eet ervaar je een kleur. Dit is echter iets anders dan blind kleuren proeven. Is het dus een klok-klepel verhaal? Lekker stil he? Ik ben nog 1 dag op vakantie, dus ik zal de link morgen voor je opzoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 Bovendien klinken dode kasten in mijn ervaring ook 'doods', wel veeeel controle en goede plaatsing etc, maar geen klankschoonheid, geen mooi uitklinkende noten etc. Die diversiteit in klanken vind ik bij een goed ontworpen 'open baffle speaker', die dus alles behalve dood is. `t Staat er niet letterlijk maar het is overduidelijk dat je geen voorstander bent van dode luidsprekers. marcel Dat betekent toch niet dat ik graag naar kleuring luister? Dat is JOUW idee daarbij, namelijk dat alleen dode luidsprekers zonder kleuring kunnen weergeven. Of begrijp ik het verkeerd? Nogmaals; wellicht meten ze neutraal maar dat zegt weinig over de klank. Dan heb je mij ook niet goed begrepen want ik heb telkens aangegeven dat speakers zonder kast resonanties helemaal niet bestaan, ook heb ik vaak genoeg speakers gehoort die best lekker klonken maar toch nog behoorlijke kast resonanties hadden. Maar het is niet naar mijn smaak B&W 600 serie bijv mooie speakers klinken ook echt niet slecht maar als je goed luistert en vergelijkt met een paar zeer dode speakers dan valt toch op dat het slagwerk bijv kompleet anders klinkt vooral minder direkt en puntig. Ook heb ik nergens iets gezegd over een vlakke frequentie curve (neutraliteit), die valt namelijk per luisterruimte kompleet anders uit. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 Nogmaals; wellicht meten ze neutraal maar dat zegt weinig over de klank. Helemaal mee eens. Een neutrale meting, met een ideale spanningsgenerator die maximaal 1 W uitspuugt, met de microfoon op een vaste afstand in een dode ruimte zegt niets over een speaker. Zo kun je iedere speaker, een Krell LAT 1, of een bose melkpakje, wel rechtkrijgen. Ik blijf me verbazen over het feit dat dit soort metingen (afgezien van het feit dat die metingen uberhaupt worden uitgevoerd) zonder schaamte als kwaliteitsindicatie gelden bij fabrikanten en audiobladen. Beste S-nummertje een fabrikant van speakers doet deze metingen om een meting te doen die niet afhankelijk is van de accoustiek, immers hun luisteruimte is de jouwe niet. Betere merken laten weldegelijk ook hun oren tellen en luisteren ook naar hun eigen produkten in hun eigen luisterruimte, zo wordt het eind resultaat een combinatie van meten en luisteren. Een rechte frequentiecurve garandeerd inderdaad geen goede klank, omdat het resultaat thuis erg afhankelijk is van je luisterruimte en opstelling die afhankelijk is van persoonlijke smaak. Ondanks dat kan het meten in doderuimtes helpen problemen in een ontwerp te vinden, en ook de overgang van de ene naar de andre driver kan zo goed bekeken en aangepast worden. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Gegroet, Ik heb nog geen tijd gehad om het hele topic door te lezen. Wel erg interessant. Ik ben al een tijdje aan het denken een verzameling bijzondere tweaks en vooral de apparaten op internet te zetten. Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Het verbaast mij dat iemand als Thingman op dit forum schijnbaar ongestoord zijn gang kan gaan. Hij presteert het namelijk om in zijn zweverige stukjes met enige regelmaat inhoudelijk de plank volledig mis te slaan. Die missers zijn zo evident dat ik me met kromme tenen weleens afvraag of niemand van de andere forumgebruikers voldoende expertise bezit om Thingman van repliek te dienen. Als er nu eens een correllatie met de muziek gelegd wordt zou deze discussie nuttiger zijn denk ik. Welke effecten zijn hoorbaar (akoestische emissie, modulatie, lekkende behuizingen, geluid dat door de conus weer naar buiten komt en weet ik wat meer) op zodanige manier dat het geluid objectief en hoorbaar slechter wordt? Kan dit worden gekwantificeerd? Welk effect is erger dan welk ander effect en waarom? "Wie het beste is in akoestiek theorie" zou toch niet het doel moeten zijn van deze discussie? Akoestiek theorie is niets waard als niet wordt beredeneerd/aangetoond wat dit uiteindelijk voor de muziekweergave betekent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts