s0000884 Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Als ik de cijfertjes goed heb zou een geluidsdruknivo van 94 dB binnen in een behuizing overeen komen met een geluidsdruknivo van 1 Pa (immers: 20 log 1/0.00002 ~ 94 dB). 1 Pa is 1 N/m2. Met 1 N/m2 (dat is ongeveer 100 gram, verdeeld over 1 vierkante meter) krijg je niet eens een deukje in een pakje boter, laat staan dat je er een geluidsgolf in MDF mee opwekt. Ok. Een vraag: Is het niet zo dat in met name gesloten behuizingen de druk veel hoger kan zijn? Immers, bijvoorbeeld, een gesloten kast subwoofer met een inhoud van 50 liter, die afgesloten is met een lange slag conus kan bijvoorbeeld bij maximale uitslag in volume wel 2 % inkrimpen/uitzetten (bijvoorbeeld +/- een halve liter aan volume). Bij gelijkblijvende temperatuur en luchtsamenstelling betekent dit dus een drukverandering van bijvoorbeeld 1 % op 100.000 pascal = 1000 pascal = 154 dB. Deze binnendruk komt overeen met een 12 inch speaker die 1,4 cm uitslagen maakt (1 liter verschil op inhoud van 50 liter). De buitendruk is bij 40 Hz frequentie als monopool dan veel minder (hangt van frequentie af en van roomgain) en zou dan bijvoorbeeld 100 dB op 1 meter kunnen zijn. Bij een gesloten bas is dit een extreem geval, maar gaat dit bijvoorbeeld ook niet op in een 3 weg box (zij het in mindere mate)? Het effect zal zeker minder worden bij een basreflex systeem. Ik vraag me af of dit bijvoorbeeld een reden is waarom zo'n grote nautilus 801 met 38 cm bas dan ook een basreflex behuizing heeft; die speaker komt toch wel laag genoeg. Verbeter mij als ik een denk/rekenfout maak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Beste forummers, Ik sta met m'n oren te klapperen hier. Wat hier aan rekenkundig geweld ten toon gespreid wordt vind ik indrukwekkend. Maar waarom gaan jullie niet beter naar het topic Zelfbouw en Modificatie hierover verder? Past daar veel beter dan in dit topic. Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Kortom al dat soort onzin tweaks... geldklopperij en hetgene waardoor sommigen het 'horen' is niet omdat men het 'hoort' maar omdat men het geloofd. Maar daar wordt dan geen onderscheid tussen gemaakt. Maar ik ga er vanuit dat dit al eens gezegd is in dit lange onderwerp. Toen ik de opening van dit onderwerp bekeek... dat houte knopje, die kralenkrans.... Dit mag gewoon niet! Het is te erg voor woorden dat mensen dit proberen te verkopen, ze bestelen iemand, bedriegen hiermee iemand en ze helpen een fabel de wereld in wat niks maar dan ook niks met waarheid te maken heeft maar puur met een domme zelfgenoegdoening die verbanden legt met een fantasie waar niemand een vinger op kan leggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Beste mensen, In deze discussie zal ik me niet mengen met persoonlijke opvattingen. Maar ik wil er wel op wijzen dat de materie inzake kastkleuring door resonanties en eigentrillingen nog veel ingewikkelder is dan hier werd voorgesteld. In zijn "High Performance Loudspeakers" heeft Martin Colloms destijds uitgebreid geschreven over de diverse soorten deel- en totaalresonanties, de diverse oorzaken daarvan, en de methodes om die resonanties te bestrijden en/of minder hinderlijk te maken. In het hoofdstuk "the Enclosure" (hfdst. 7) vind je veel wetenswaardigheden. Ik wijs vooral op de sub-hoofdstukken "Enclosure Materials", "Enclosure Resonances", "Magnitude of Undamped Panel Output", "Audibility of Resonance", "Resonance Control and Damping Materials", "Standing-Wave Modes" en "Driver-Cone Transmission of Internal Resonances" (7.1 ... 7.7). Voor wie daar nog niet genoeg aan heeft, is er een uitgebreide literatuurlijst. Degenen die verantwoordelijk zijn voor deze publicaties hebben indertijd echt fundamenteel onderzoek verricht: en dat is heel wat anders dan het "ik denk dat 't z Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Degenen die verantwoordelijk zijn voor deze publicaties hebben indertijd echt fundamenteel onderzoek verricht: en dat is heel wat anders dan het "ik denk dat 't z Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Reken maar eens uit wat die vervorming aan de buitenkant aan luchtverplaatsing met zich meebrengt 72 nm (piek piek uitweiking MDF) @ bijvoorbeeld 0,8 m^2 (oppervlakte MDF) is -104 dB t.o.v. 1,4 cm uitweiking van 30 cm speaker. Dat zit wel goed. Door MDF heen hoeven we dus geen ellende te verwachten. Blijft over paneelresonanties (eigenmodi van de kast) en het aandeel van de binnendruk dat weer door de conus naar buiten komt. Dat eerste minimaliseer je door je kast gewoon goed te bracen (afschattingen gedaan door Linkwitz, zie onderaan deze pagina) en je speakeroppervlak te vergroten (minimaliseer het tijd*m*v^2 product van opgeslagen energie). De demping van het dunne membraan hangt van de conuseigenschappen af, en materiaalkunde is niet helemaal mijn ding. Mijn beste gok is dat beide problemen te verwaarlozen zijn t.o.v. de vervorming die de speaker zelf al maakt. Bouw dus gewoon een goede afgesloten en verstevigde kast met groot volume. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Degenen die verantwoordelijk zijn voor deze publicaties hebben indertijd echt fundamenteel onderzoek verricht: en dat is heel wat anders dan het "ik denk dat 't z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Kleuren kun je zelfs proeven. Er zijn wetenschappelijke test gedaan dat mensen geblindoekt water moesten drinken uit glazen die beschenen werden door verschillende kleuren. Het ene glas werd met blauw belicht, de ander met rood, etc. De mensen konden aangeven welke kleur er volgens hen op de glazen werd geschenen. Interessant. Heb je een link of referentie naar dat onderzoek? Het lijkt me ook stug dat een kleur een smaak heeft zodat ik hem kan proeven. Je gelooft je eigen gelul ook nog joh Maar had je nog een referentie naar dat onderzoek? Het blijft stil. Is het dus een klok-klepel verhaal? Lekker stil he? Ik ben nog 1 dag op vakantie, dus ik zal de link morgen voor je opzoeken. Blauw en groen water is zacht en aangenaam Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 mei 2005 Report Share Posted 10 mei 2005 (...) Het gezwets over "doorlaatbaarheid" is daarmee afgerond. (...) Beste Ravon, Je mag 't natuurlijk best beter weten dan de deskundigen, hoor... maar kun je ook aantonen dat je gelijk hebt? Heb jij bijvoorbeeld, net als ik(!), wel eens een luidsprekerkastje binnen in een grotere (gesloten) luidsprekerkast laten ruisen, om spectrumanalyses van het geluid dat door de kastwanden heendringt te maken? En heb je vervolgens de wanden van die grotere kast behandeld met bitumenpads, om de verandering van de paneelresonanties vast te stellen? En wat er aan energie nodig is om veel lawaai te maken... dat hoeft helemaal niet veel te zijn, om hinderlijk te wezen. Wist je bijvoorbeeld dat de totale energie van een bliksemschicht (met alle gedonder er achteraan) overeenkomt met die van een 1,5 volts batterijtje? En dat een dikke bromvlieg maar een heel klein slurpje suikerwater nodig heeft om een hele middag akelig veel lawaai te maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 En dat een dikke bromvlieg maar een heel klein slurpje suikerwater nodig heeft om een hele middag akelig veel lawaai te maken? Wat een hoog rendement, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Wist je bijvoorbeeld dat de totale energie van een bliksemschicht (met alle gedonder er achteraan) overeenkomt met die van een 1,5 volts batterijtje? 50.000.000 Volt * 100.000 Ampere*1us = 5.000.000 Wattseconde = 5000kilowattseconde = > 1 kiloWattuur. Stel dat jouw 1,5 V batterijtje een zakkende spanning heeft, en op het einde van zijn latijn nog de helft van de spanning afgeeft, dan is dit een batterij van meer dan 1000 Ampereuur. Mijn beste gok is dan toch dat die batterij zo groot is als een ijskast. Afgezien van het feit dat ik ergens gelezen heb dat een bliksemschicht voor ongeveer 26 gulden aan electrische energie bevat. EDIT: om even maar jouw woorden "wist jij dat" te gebruiken. Wist jij dat bij mij thuis de bliksem twee maal direct in het dak ingeslagen is? De eerste keer hadden we geen bliksemafleider, de tweede keer wel. De eerste keer lag een gedeelte van onze schoorsteen, die toch een paar honderd kilo weegt en van betonsteen gemaakt is, EDIT in brokstukken /EDIT 20 meter verderop, en stond ons dak in de brand (toch knap van die 1,5 V batterij). De tweede keer is met behulp van de afleider een stroomsterkte van, meen ik (het was lang geleden), meer dan 30.000 Ampere gemeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Spido, In een ander topic beweer je dat je alleen op fora bestaat. Hoe kun je dan in Gods naam metingen aan kasten hebben gedaan. Verwar je jezelf niet met Klaas Feenstra? Dat zou natuurlijk goed kunnen, want ik heb Klaas een avondje meegemaakt en zijn stijl die avond, leek verdacht veel op die van jou. Jouw pen is alleen af en toe wat giftiger. (Soms natuurlijk wel ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 "Wist je dat" posts zijn gemakkelijk, vaag en weinig zeggend. Het is meestal wel voldoende om een aantal mensen tegen zich in het harnas te jagen, te irriteren en rond de oren te slaan met allerhande techinisch jargon. Zo kan men immers met opgeheven hoofd de arena verlaten en dan voldaan en bevredigd naast moeder de vrouw in bed kruipen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 "Wist je dat" posts zijn gemakkelijk, vaag en weinig zeggend.Het is meestal wel voldoende om een aantal mensen tegen zich in het harnas te jagen, te irriteren en rond de oren te slaan met allerhande techinisch jargon. Beste HenriI, Wist je dat je dat ik het daar mee eens ben? Wist je dat de laatste pagina's posts niks meer met het topic te maken hebben? Wist je dat ik hoop dat men gaat stoppen met dat "topicvervuilen"? Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Ik sta met m'n oren te klapperen hier.Wat hier aan rekenkundig geweld ten toon gespreid wordt vind ik indrukwekkend. Maar waarom gaan jullie niet beter naar het topic Zelfbouw en Modificatie hierover verder? Past daar veel beter dan in dit topic. Wist je dat dit de minst zinnige post in deze topic is, en al helemaal niets met het topic te maken heeft? Maar nu even serieus: iedereen mag toch zeggen wat ie wil? Mij hoor je in eerste instantie ook niet over allerlei posts zeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Maar nu even serieus: iedereen mag toch zeggen wat ie wil? Mij hoor je in eerste instantie ook niet over allerlei posts zeuren. Dat is een veel voorkomende misvatting Sxx. Men mag denken wat men wil maar niet altijd zeggen wat men wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Men mag denken wat men wil maar niet altijd zeggen wat men wil. Inderdaad. Als je met een uitspraak een strafbaar feit zou plegen als opruiing of aanzet tot haat, dan mag je dat inderdaad niet zeggen. Maar dat lijkt me niet relevant hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Maar nu even serieus: iedereen mag toch zeggen wat ie wil? Mij hoor je in eerste instantie ook niet over allerlei posts zeuren. Je moet vooral niet technisch worden hier, zeker niet als het om tweaks gaat.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 In een ander topic beweer je dat je alleen op fora bestaat. Hoe kun je dan in Gods naam metingen aan kasten hebben gedaan? (...) Beste Leobus, Juist doordat ik een fictieve persoon ben, heb ik vreselijk veel gedaan en beleefd! Talloze mensen heb ik gesproken - waaronder heel beroemde - en ik heb ongelooflijk veel ontworpen, ontdekt en onderzocht. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Beste Ravon, Nee... ik vergat Gilbert Briggs! Enne... John Kelly! Enne... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 (spido @ 11 May 2005, 16:01:50)]In mij komt dus de ervaring en kennis van vele mensen samen. Die van KF, inderdaad. Maar ook die van Oscar Heill, Paul Klipsch, John Bowers, Georg Amft, Jim Rogers, Raymond Cooke, Dudley Harwood, Harold Joseph Leak en nog vele, vele anderen... En Peter Belt's en Michael Green's ervaring en kennis? Komen die er ook in voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 En Peter Belt's en Michael Green's ervaring en kennis?Komen die er ook in voor? Beste Erjee, Natuurlijk! Maar verlies niet uit het oog dat voor de oplossing van veel praktische problemen kennis van de theorie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 En Peter Belt's en Michael Green's ervaring en kennis?Komen die er ook in voor? Tjonge jonge wat trekt Spido weer een aandacht. Bij ons in het dorp is het belletje trekken voor de 5 tot 8 jarigen eventjes weer erg populair. Je hoort het gelijk trip trip trip .... en meestal gluren er twee of meer glimoogjes door de ruiten van geparkeerde auto's als je door het raam kijkt. De jongsten van 5 zijn erg trots op hun kattekwaad en komen het vaak in geuren en kleuren vertellen als je in de tuin bezig bent. De ouderen hebben nooit zelf wat gedaan en staan voortdurend naar elkaar tewijzen of geven de jongsten de schuld. Waarom doet me dit toch zo aan Spido en zijn vriendje denken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Beste Pjotr, Nou, misschien denk je gewoon wel te v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Beste Pjotr, Nou, misschien denk je gewoon wel te v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts