Jump to content

Geluidstweaks - een overzicht

nout
 Share

Recommended Posts

(...) Dit lijkt mij puur projectie van je eigen fantasieen. (...)

Beste Pjotr,

Nou, dat heb je dan weer eens fout!

JIJ begon over die kleine jongetjes. Niet ik. Het was JOUW fantasie, dus.

En ga maar gauw naar mijn vader toe, om het hem allemaal te vertellen!

Ik zie je graag naar hem op weg gaan.

Je vindt hem wel in de hemel... Goeie reis! B)

Gezellig hier. Gaan we elkaar nu dood wensen? :angry:

:huh: gezellig hoor :ph34r:

Marcel

Beste Pjotr,

beste spido.

welke vader bedoel je?

jouw hemelse Vader?

schrijf hem dan met een hoofdletter <_<

overgens horen deze onzinnige uitspraken helemaal niet op zit forum,

was je vol zoete wijn toen je dit schreef?

bid dan maar tot jouw Vader of hij al jouw ongerechtigheden wil vergeven.

er staat geschreven dat zelf de allergrootste zondaar zalig kan worden.....

(nu weer verder over hifi graag) :)

Beste Spido,

Paneelresonanties zijn inderdaad ook een probleem.

Nu is het bekend dat gelamineerde structuren of gefibrilleerde structuren een goede dempende werking hebben. Neem bijvoorbeeld: Bamboe, Multiplex, Lijsteen, (en dus niet Speksteen) en ons volgeprezen Twaron, of Kevlar voor de amerikanisten onder ons.

Van een kast van Lijsteen heb ik eens een speaker mogen beluisteren (Fischer+Fischer) Dit was een van de mooiere ervaringen op speakergebied kan ik je zeggen. Als je de kans krijgt die te horen, zou ik die kans zeker grijpen.

Hoewel ik op het gebied van speakers bouwen natuurlijk een betrekkelijke leek ben, kom ik na deze tips misschien ook wel in je rijtje van informanten?!

Groet,

Leobus

Beste Pjotr,

M'n beste Spido,

Lees het nog even na hier

Daar spreek ik helemaal niet over jongetjes. Die verzin jij erbij en dus is het jouw projectie.

Overigens zei ik niet dat de jeugd hier op Spido lijkt, verre van dat, maar bedoelde dat het gedrag van Spiodo op dat van de jeugd hier lijkt en dan met name dat belletje trekken en dan op afstand nep verstopt kijken wat er gebeurt.

(...) welke vader bedoel je?

jouw hemelse Vader?

schrijf hem dan met een hoofdletter <_<

(...)

Beste Erik,

Nee, ik had het niet over ons aller Vader, maar over m'n eigen pappie.

Die is een tijdje geleden overleden, en woont nu in de hemel.

De geluidsgolven (luchttrillingen) zetten zich namelijk voort in het kastmateriaal.

"Voortzetten" vind ik een betere uitdrukking dan "doorlaten".

Dat voor de overdracht van geluid van gasvormig medium naar een vast medium enorme hoeveelheden energie nodig zijn, daar ga jij blijkbaar aan voorbij.

Beste Ravon,

Dat vind ik ook niet zo van belang. Als ik een lekker eitje wil eten, hoef ik niet pers

PS: dat van dat experiment met kleuren licht op water, heeft niets te maken met dit onderwerp. Alleen een reactie op jouw -in mijn ogen flauwe- opmerking over klankkleuren. Over dat je kleuren niet kunt horen, haha, ik lag me rot. NOT. <_<

Maar had je nog een referentie naar dat onderzoek?

Het blijft stil. Ik heb zelf maar wat gezocht. Er is een soort afwijking, "synaesthesia", waarbij zintuigen gekoppeld zijn. Bijvoorbeeld, als je een banaan eet ervaar je een kleur. Dit is echter iets anders dan blind kleuren proeven.

Is het dus een klok-klepel verhaal? :unsure:

Lekker stil he? Ik ben nog 1 dag op vakantie, dus ik zal de link morgen voor je opzoeken. B)

Euh? :rolleyes:

PS: dat van dat experiment met kleuren licht op water, heeft niets te maken met dit onderwerp. Alleen een reactie op jouw -in mijn ogen flauwe- opmerking over klankkleuren. Over dat je kleuren niet kunt horen, haha, ik lag me rot. NOT. <_<

Maar had je nog een referentie naar dat onderzoek?

Het blijft stil. Ik heb zelf maar wat gezocht. Er is een soort afwijking, "synaesthesia", waarbij zintuigen gekoppeld zijn. Bijvoorbeeld, als je een banaan eet ervaar je een kleur. Dit is echter iets anders dan blind kleuren proeven.

Is het dus een klok-klepel verhaal? :unsure:

Lekker stil he? Ik ben nog 1 dag op vakantie, dus ik zal de link morgen voor je opzoeken. B)

Euh? :rolleyes:

Check!

http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...ndpost&p=170497

Idd erg vage site. Dat we gevoelig zijn voor kleuren in onze omgeving is al heel oud en ook onderwerp van psychologisch onderzoek geweest: Zo is een knalrode werkkamer niet bevordelijk voor werkrust en een knalblauwe ook niet.

Ontelbare alternatievelingen zijn er ook mee aan de haal gegaan. Heb eens een boekje in mijn handen gehad die het karakter van mensen in kleuren indeelde naar anologie van flegmatisch etc. Leuk bedacht maar wat moet ik verder met rode, groene, gele en blauwe karakters van mensen?

;)

Nou wil ik niet lullig doen, maar dat is geen link naar een onderzoek maar een wat vage site waar gerefereerd wordt aan

(...) citaat:

"Voor jouw informatie: kleuren kun je zelfs proeven. Er zijn wetenschappelijke test gedaan dat mensen geblindoekt water moesten drinken uit glazen die beschenen werden door verschillende kleuren. Het ene glas werd met blauw belicht, de ander met rood, etc. De mensen konden aangeven welke kleur er volgens hen op de glazen werd geschenen. Grote nauwkeurigheid." (...)

Welke kleur had de blinddoek?

Zoniet, dan blijft het onzin.

Ok! Dan blijft het bij deze onzin. Geen probleem! :)

Misschien is het wel wat om het het volgende te lezen

bybeetech

Beste Ruud,

Die promopeptalk ken ik. Tevens heb ik op Diyaudio.com ellenlange discussies gevolgd over deze dingen. En daar zaten nogal wat wetenschappers tussen die niet de eerste de besten waren. Ze zijn door een aantal ook minitieus uit elkaar gepeuterd en onderzocht. Geen van allen konden iets van bijzonders aan die Bybee dingen ontdekken.

Als Jack Bybee werkelijk iets nieuw natuurkundigs ontdekt zou hebben zou hij de Nobelprijs verdienen en geen handeltje in audiofiele spullen nodig hebben.

Of ze iets doen of niet wil ik in het midden laten maar het blijft toch echt magie.

;)