Jump to content

Geluidstweaks - een overzicht


nout
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Nee Hans,

 

Een "spruce" is een spar. Je weet wel dat hout waar kerstbomen van gemaakt worden. Dat is heeeeeeeeeeeeeeel wat anders dan dat hout van de Gammel. Nu is het wel zo dat in Duitsland erg veel sparrebomen groeien.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Wat zorgt er allemaal voor dat hout de eigenschappen krijgt dat het heeft?

Los van het soort (eik, beuk, den, linde, kers, noten,enz.enz.)

* Waar stond de boom in het bos; aan de rand (veel zon en wind) of midden in het bos (donkerder en geen wind gevangen)

* Stenige grond, leem, zand, zuur of niet, rijk bemest of arm?

* Wat voor klimaat; land- of zee klimaat?

* Hoe zijn de winters; strenge vorst (landklimaat) of heel mild? (zeeklimaat)

 

Hoe is het hout geoogst?

* Is de boom na het omzagen direkt in planken gezaagd of heeft ie eerst in de opslag een paar maanden gedroogd?

* Zijn de bomen na het omzagen direkt gesealed of konden de sapstromen gewoon hun werk blijven doen? Sealen zorgt ervoor, dat de sapstroom wordt gestopt om zodoende minder spanningen in het hout te laten groeien. Een ongesealde boom laat nog een tijd de sapstroom richting voortplantingsorganen stromen; ingebouwd mechanisme om het voortplanten van de soort te waarborgen (geen flauwekul!)

 

Hoe zijn de planken opgeslagen?

* Onder een overkapping of in een gesloten magazijn?

* Is dit gesloten magazijn voorzien van alleen luchtverversing of een complete klimaatbeheersing?

* Zijn de planken horizontaal of vertikaal opgeslagen?

 

Je ziet; allemaal factoren, die van invloed zijn op de eigenschappen van "een plank". Logisch, dat de Gammel weinig meer geinteresseerd is in een goedkope plank, terwijl fabrikanten die het hout voor muziekinstrumenten of audioproducten gebruiken veel meer en andere eisen aan het hout stellen.

De bouwers van akoestische instrumenten hebben een hele dikke vinger in de pap van houtleveranciers. Slechts een heel beperkte keuze hout is voor hun geschikt.

Schaarste! En dat drijft de prijs de lucht in.

 

En dan het eindproduct; hoe is de plank behandeld? Is ie helemaal met lak afgedicht en dus nauwelijks nog in staat "te werken"?

Of is het hout wel nog makkelijk in staat "te ademen" of te reageren op de klimaatwisselingen (vocht en temperatuur)?

Wat voor lak of beits maakt dat mogelijk?

Is het hout massief of gefineerd? Welke lijm is er gebruikt in geval van fineren?

 

Iets om over na te denken voor er weer een uitspraak over "een plank" gemaakt wordt!

 

 

;)

 

Met vriendelijke groet,

 

Erjee.

Link to comment
Share on other sites

Interessant verhaal Erjee,

 

Maar als we dat dan doortrekken naar de transistoren in onze versterkers dan moet het ook erg veel uitmaken hoe en waar het zand geoogst is waar die transistoren uiteindelijk van gemaakt zijn.

 

* Waar lag het zand; aan het strand (veel zon en wind) of midden op de heide (donkerder en geen wind gevangen)

* Stenige grond, leem, zand, zuur of niet, rijk bemest of arm?

* Wat voor klimaat; land- of zee klimaat?

* Hoe zijn de winters; strenge vorst (landklimaat) of heel mild? (zeeklimaat)

 

enz. enz.

Link to comment
Share on other sites

  Pjotr said:
Interessant verhaal Erjee,

Maar als we dat dan doortrekken naar de transistoren in onze versterkers dan moet het ook erg veel uitmaken hoe en waar het zand geoogst is waar die transistoren uiteindelijk van gemaakt zijn.

* Waar lag het zand; aan het strand (veel zon en wind) of midden op de  het heide (donkerder en geen wind gevangen)

* Stenige grond, leem, zand, zuur of niet, rijk bemest of arm?

* Wat voor klimaat; land- of zee klimaat?

* Hoe zijn de winters; strenge vorst (landklimaat) of heel mild? (zeeklimaat)

enz. enz.

 

Dank je, Pjotr.

 

Van het produceren van transistoren heb ik geen verstand. Daar waag ik me dus niet aan.De mensen van Array en Lavardin hebben daar een veel betere kijk op.

Die kunnen je nog wel eens behoorlijk verrassen met wat er allemaal komt kijken bij het produceren van geschikte transistoren.

 

Ik vermoed echter, dat de keuze van het zand wel een belangrijke keuze is.

En dat het heel gevoelig is voor wind.

Teveel daarvan, en het zand waait weg.

Kun je geen transistors meer bakken. Dit bedoel je?

 

:D

 

Met vriendelijke groet,

 

Erjee.

Link to comment
Share on other sites

  Erjee said:
  Pjotr said:
Interessant verhaal Erjee,

Maar als we dat dan doortrekken naar de transistoren in onze versterkers dan moet het ook erg veel uitmaken hoe en waar het zand geoogst is waar die transistoren uiteindelijk van gemaakt zijn.

* Waar lag het zand; aan het strand (veel zon en wind) of midden op de

Link to comment
Share on other sites

Wanneer ik dat hout op de foto's zie zo, geeft een houthandelaar daar niet veel voor... veel te veel noesten. Het lijkt inderdaad op dat Gammel hout....

 

Dat er verder veel berschil in hout zit zal ik niet ontkennen, maar wie maakt nu uit welk hout geschikt is voor een acoustische plank.... :confused:

 

Dat zou me dan nog niet zoveel uitmaken, maar om nou 7 keer zoveel geld te vragen voor een gelammineerde plank (minder van kwaliteit dan in de bruinzeel stellingen) vindt ik wel van de zotte.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  Hans van Liempd said:
Dat er verder veel berschil in hout zit zal ik niet ontkennen, maar wie maakt nu uit welk hout geschikt is voor een acoustische plank.... :confused:

 

Dat zou me dan nog niet zoveel uitmaken, maar om nou 7 keer zoveel geld te vragen voor een gelammineerde plank (minder van kwaliteit dan in de bruinzeel stellingen) vindt ik wel van de zotte.... :rolleyes:

Kijk,

 

Dat zijn hele goeie vragen waar ik in ieder geval nu nog geen antwoord op kan geven. Over een paar weekjes echter, ga ik naar een dame hier in de buurt die klassieke akoestische instrumenten bouwt en onderhoudt!

De vrouw van een collega van mij speelt cello en laat haar instrument bij die mevrouw onderhouden.

 

Ik heb haar gebeld of ik een keer langs mag komen om te zien en te horen wat er allemaal komt kijken bij het bouwen en onderhouden van deze mooie dingen. Welke keuzes hout, welke behandelingen daarvan en waar toe te passen... dat soort zaken. B)

 

Ze reageerde erg enthousiast op mijn vragen. Jammer alleen, dat ze alleen door de weeks open heeft en daarbuiten alleen op afspraak. Maar ik ben graag bereid daar een dagje verlof voor op te nemen. Benieuwd wat me dat wijzer maakt. In ieder geval op zich zelf al een interessante field trip!

 

Met vriendelijke groet,

 

Erjee.

Link to comment
Share on other sites

  Hans van Liempd said:
Dat er verder veel berschil in hout zit zal ik niet ontkennen, maar wie maakt nu uit welk hout geschikt is voor een acoustische plank.... :confused:

 

Dat zou me dan nog niet zoveel uitmaken, maar om nou 7 keer zoveel geld te vragen voor een gelammineerde plank (minder van kwaliteit dan in de bruinzeel stellingen) vindt ik wel van de zotte.... :rolleyes:

Kijk,

 

Dat zijn hele goeie vragen waar ik in ieder geval nu nog geen antwoord op kan geven. Over een paar weekjes echter, ga ik naar een dame hier in de buurt die klassieke akoestische instrumenten bouwt en onderhoudt!

De vrouw van een collega van mij speelt cello en laat haar instrument bij die mevrouw onderhouden.

 

Ik heb haar gebeld of ik een keer langs mag komen om te zien en te horen wat er allemaal komt kijken bij het bouwen en onderhouden van deze mooie dingen. Welke keuzes hout, welke behandelingen daarvan en waar toe te passen... dat soort zaken. B)

 

Ze reageerde erg enthousiast op mijn vragen. Jammer alleen, dat ze alleen door de weeks open heeft en daarbuiten alleen op afspraak. Maar ik ben graag bereid daar een dagje verlof voor op te nemen. Benieuwd wat me dat wijzer maakt. In ieder geval op zich zelf al een interessante field trip!

 

Met vriendelijke groet,

 

Erjee.

Link to comment
Share on other sites

  Hans van Liempd said:
Dat zou me dan nog niet zoveel uitmaken, maar om nou 7 keer zoveel geld te vragen voor een gelammineerde plank (minder van kwaliteit dan in de bruinzeel stellingen) vindt ik wel van de zotte.... :rolleyes:

Precies. Er zijn verschillen in kwaliteit hout, maar de prijzen die voor die planken worden gevraagd hebben n

Link to comment
Share on other sites

  cgm said:
  Hans van Liempd said:

Dat zou me dan nog niet zoveel uitmaken, maar om nou 7 keer zoveel geld te vragen voor een gelammineerde plank (minder van kwaliteit dan in de bruinzeel stellingen) vindt ik wel van de zotte.... :rolleyes:

Precies. Er zijn verschillen in kwaliteit hout, maar de prijzen die voor die planken worden gevraagd hebben n

Link to comment
Share on other sites

  Erjee said:
Wat zorgt er allemaal voor dat hout de eigenschappen krijgt dat het heeft?

Los van het soort (eik, beuk, den, linde, kers, noten,enz.enz.)

* Waar stond de boom in het bos; aan de rand (veel zon en wind) of midden in het bos (donkerder en geen wind gevangen)

* Stenige grond, leem, zand, zuur of niet, rijk bemest of arm?

* Wat voor klimaat; land- of zee klimaat?

* Hoe zijn de winters; strenge vorst (landklimaat) of heel mild? (zeeklimaat)

 

Hoe is het hout geoogst?

* Is de boom na het omzagen direkt in planken gezaagd of heeft ie eerst in de opslag een paar maanden gedroogd?

* Zijn de bomen na het omzagen direkt gesealed of konden de sapstromen gewoon hun werk blijven doen? Sealen zorgt ervoor, dat de sapstroom wordt gestopt om zodoende minder spanningen in het hout te laten groeien. Een ongesealde boom laat nog een tijd de sapstroom richting voortplantingsorganen stromen; ingebouwd mechanisme om het voortplanten van de soort te waarborgen (geen flauwekul!)

 

Hoe zijn de planken opgeslagen?

* Onder een overkapping of in een gesloten magazijn?

* Is dit gesloten magazijn voorzien van alleen luchtverversing of een complete klimaatbeheersing?

* Zijn de planken horizontaal of vertikaal opgeslagen?

 

Je ziet; allemaal factoren, die van invloed zijn op de eigenschappen van "een plank". Logisch, dat de Gammel weinig meer geinteresseerd is in een goedkope plank, terwijl fabrikanten die het hout voor muziekinstrumenten of audioproducten gebruiken veel meer en andere eisen aan het hout stellen.

De bouwers van akoestische instrumenten hebben een hele dikke vinger in de pap van houtleveranciers. Slechts een heel beperkte keuze hout is voor hun geschikt.

Schaarste! En dat drijft de prijs de lucht in.

 

En dan het eindproduct; hoe is de plank behandeld? Is ie helemaal met lak afgedicht en dus nauwelijks nog in staat "te werken"?

Of is het hout wel nog makkelijk in staat "te ademen" of te reageren op de klimaatwisselingen (vocht en temperatuur)?

Wat voor lak of beits maakt dat mogelijk?

Is het hout massief of gefineerd? Welke lijm is er gebruikt in geval van fineren?

 

Iets om over na te denken voor er weer een uitspraak over "een plank" gemaakt wordt!

 

 

;)

 

Met vriendelijke groet,

 

Erjee.

Je gaat me toch niet vertellen dat je van al je akoestische planken weet uit welk stukje van welk bos die afkomstig zijn en hoeveel zon ze daar hebben gekregen? Kom op zeg! Natuurlijk, ieder zijn eigen smaak en voorkeur. En als jij denkt/vindt/hoort dat het werkt is het prima.

Ga gerust door met erover vertellen. Ook prima. Weet dan ook dat je tal van lacherige reacties zult krijgen, zoals je die de afgelopen maanden al veelvuldig hebt gekregen. Voor mij valt bovenstaand verhaal van jou in de categorie 'alleen zaaien bij volle maan' en 'mobieltjes uit, anders hebben de aardmensen er last van' (te horen in sommige volkstuinderskringen).

 

En wat je vergelijking met houten muziekinstrumenten betreft: daar kun je muziek mee maken. Met een zesjarige, 'zongerijpte' plank uit een of ander Albanees hooggebergte niet.

 

Maar van mij mag je kappen hoor! :D

Link to comment
Share on other sites

  Manus said:
Je gaat me toch niet vertellen dat je van al je akoestische planken weet uit welk stukje van welk bos die afkomstig zijn en hoeveel zon ze daar hebben gekregen? Kom op zeg! Natuurlijk, ieder zijn eigen smaak en voorkeur. En als jij denkt/vindt/hoort dat het werkt is het prima.

Ga gerust door met erover vertellen. Ook prima. Weet dan ook dat je tal van lacherige reacties zult krijgen, zoals je die de afgelopen maanden al veelvuldig hebt gekregen. Voor mij valt bovenstaand verhaal van jou in de categorie 'alleen zaaien bij volle maan' en 'mobieltjes uit, anders hebben de aardmensen er last van' (te horen in sommige volkstuinderskringen).

 

En wat je vergelijking met houten muziekinstrumenten betreft: daar kun je muziek mee maken. Met een zesjarige, 'zongerijpte' plank uit een of ander Albanees hooggebergte niet.

 

Maar van mij mag je kappen hoor! :D

 

Dat heb ik inderdaad nergens verteld.

 

Beste Manus,

 

Blijkbaar ontgaat je het een en ander.

 

Als je ergens moeite mee hebt om te bevatten, mag je me dat gerust vragen. Ik zal je niet belachelijk maken, maar gewoon je vraag zo helder mogelijk proberen te beantwoorden.

 

:)

 

Wat allemaal van invloed is op een stuk hout ontging je blijkbaar. Neem ik je niet kwalijk, hoor. Vraag maar gerust.

 

Met vriendelijke groet,

 

Erjee.

Link to comment
Share on other sites

  Erjee said:
  Manus said:
Je gaat me toch niet vertellen dat je van al je akoestische planken weet uit welk stukje van welk bos die afkomstig zijn en hoeveel zon ze daar hebben gekregen? Kom op zeg! Natuurlijk, ieder zijn eigen smaak en voorkeur. En als jij denkt/vindt/hoort dat het werkt is het prima.

Ga gerust door met erover vertellen. Ook prima. Weet dan ook dat je tal van lacherige reacties zult krijgen, zoals je die de afgelopen maanden al veelvuldig hebt gekregen. Voor mij valt bovenstaand verhaal van jou in de categorie 'alleen zaaien bij volle maan' en 'mobieltjes uit, anders hebben de aardmensen er last van' (te horen in sommige volkstuinderskringen).

 

En wat je vergelijking met houten muziekinstrumenten betreft: daar kun je muziek mee maken. Met een zesjarige, 'zongerijpte' plank uit een of ander Albanees hooggebergte niet.

 

Maar van mij mag je kappen hoor! :D

Dat heb ik inderdaad nergens verteld.

 

Je geeft blijk over weinig inlevingsvermogen te beschikken.

Vind ik niet erg en neem het je niet kwalijk.

Leven en laten leven, immers.

:)

Ik hoop dat het verder goed met je gaat.

 

Met vriendelijke groet,

 

Erjee.

Weinig inlevingsvermogen? Weinig? Ach, ieder mens heeft zo zijn grens. Ik kan me inderdaad niet inleven in de gevoelens van sommigen, zeker niet als die tot het zweverige neigen. Vandaar dat ik niet veel op heb met de Jomanda's, Jehova's

en andere Jubelende Juichers.

Ik verpak dat gevoel dat ik heb echter in ironie, sarcasme. Maar, zoals zo vaak, worden deze uitingsvormen ook nu niet niet als zodanig herkend door degene die er mee wordt geconfronteerd. Ik ga er echter wel mee door. Milde spot bevalt mij veel beter dan botte, gevoelloze krititiek.

 

En natuurlijk hoop ik ook dat het met jou goed gaat, hoor. :D

Link to comment
Share on other sites

  Erjee said:
Beste Manus,

 

Blijkbaar ontgaat je het een en ander.

 

Als je ergens moeite mee hebt om te bevatten, mag je me dat gerust vragen. Ik zal je niet belachelijk maken, maar gewoon je vraag zo helder mogelijk proberen te beantwoorden.

 

:)

Het valt me op dat jij er altijd vanuit gaat dat men iets niet weet. Een beetje arrogante houding is dat eigenlijk, al zal je het vast niet zo bedoelen.

Wat weet jij eigenlijk van exacte wetenschappen? Ik vraag dat omdat meneer Groen in dit opzicht niet zo best scoort, en mede daarom soms van die rare uitspraken doet..

Link to comment
Share on other sites

  cgm said:
Het valt me op dat jij er altijd vanuit gaat dat men iets niet weet. Een beetje arrogante houding is dat eigenlijk, al zal je het vast niet zo bedoelen.

Wat weet jij eigenlijk van exacte wetenschappen? Ik vraag dat omdat meneer Groen in dit opzicht niet zo best scoort, en mede daarom soms van die rare uitspraken doet..

Dat interpreteer jij inderdaad verkeerd.

Ik ga er namelijk van uit dat, als mensen de draak steken met mijn opmerkingen, of het een pietsie sarcastisch opvatten, deze mensen niet goed begrepen hebben wat ik probeerde duidelijk te maken.

 

Of wel, maar dan "vergeten" ze met tegenargumenten te komen.

 

Maar dan vraag ik gewoon om wat meer uitleg.

 

Dus daarom vraag ik jou hoe je weet dat ik en mr. Green niet zo best scoren in de exacte wetenschappen?

En als wij niet zo goed scoren in die wetenschappen, wat betekent dat voor jou?

 

Met vriendelijke groet,

 

Erjee.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...