Knippie Posted 15 maart 2005 Report Share Posted 15 maart 2005 Beste Audiofielen. Ik ben sinds enkele weken in het bezit van een nieuwe audioset. Mooi geluid, dik tevreden, daar niet van. Maar het volgende doet zich voor: Als ik mijn versterker aanzet (Marantz PM 7200 KI) slaat soms de aardlekschakelaar in de meterkast uit (hoe verwoord je zoiets). Ik heb de versterker al omgeruild voor een ander exemplaar maar hierbij gebeurt hetzelfde. Merkwaardig is dat dit niet altijd gebeurt. Ik heb al geprobeerd om de versterker aan te zetten wanneer alle andere elektrische apparaten en verlichting in dezelfde groep is uitgeschakeld, maar dit heeft geen invloed. Met deze apparaten/lampen aan of uit, de aardlek slaat in beide gevallen uit. Echter niet altijd. Ik heb nog niet kunnen vinden wat er precies voor zorgt dat dit gebeurd. Ook heb ik geprobeerd of het van invloed is of de Klasse A modus in ingeschakeld, maar ook dit heeft geen invloed. Ik heb een electricien gebeld, maar deze kon mij niet verder helpen. Hij kon niet vaststellen waar het probleem aan lag. Kent iemand bovenstaand probleem? Waardoor wordt het veroorzaakt en hoe kan ik het oplossen? Alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 15 maart 2005 Report Share Posted 15 maart 2005 Is de versterker geaard? Ook via de huisinstallatie? Dan kan het zijn dat ie een lekstroom heeft, de aardlek meet namelijk de stroom tussen de fase en de nul en als dit verschilt dan slaat ie uit (30 ma). De aardlek slaat niet uit omdat er sluiting is of overbelasting, daar is de zekering voor. DPETER. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 15 maart 2005 Report Share Posted 15 maart 2005 Waarschijnlijk is de set alleen geaard via de massa van de antenne-aansluiting van een eventuele tuner. Het hoeft niet noodzakelijk de versterker te zijn die de boosdoener is, hij kan evenwel wel de trigger zijn. Hij geeft dit zelf reeds aan door te vermelden dat een andere soortgelijke versterker ook problemen geeft. Een aardlekschakelaar die uitslaat doet dat altijd met een reden. Ergens gaat er dus stroom via de aarde verloren. Op dat feit moet je je zoektocht funderen. Ik zou dus beginnen met het uittrekken van de antenne. Haal ook alle andere toestellen van de set van de netstroom, ook de cinch-kabels van de interlinks. Nu heb je dus alleen de versterker nog die stroom krijgt. Nu kan je proberen met een aantal keren aan en uit te schakelen om te zien of het euvel zich nog voordoet. Doet het zich dan nog steeds voor, dan gaat mijn theorie de mist in. Doet hij het dan nog steeds heb je inderdaad een probleem met de versterker. Doet hij het dan niet meer kan je door het een voor een aansluiten van de afzonderlijke toestellen (terug insteken van de netstroom en cinch-aansluitingen) proberen aan de weet te komen waar het probleem precies zit. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 15 maart 2005 Report Share Posted 15 maart 2005 Pak voor de gein maar eens de losse antenne aansluiting en een cinch bus v/d versterker vast! Dan weet je meteen waarom de aardlek tript. Nee, je gaat er niet dood van! Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 15 maart 2005 Report Share Posted 15 maart 2005 Kent iemand bovenstaand probleem? Waardoor wordt het veroorzaakt en hoe kan ik het oplossen? Het zou ook gewoon een iest te gevoelige aardlekschakelaar kunnen zijn. Het inschakelen van je versterker geeft een piek die je aardlekschakelaar toevallig doet activeren. Ook al hebben aardlekschakelaars de zelfde waarde, onderling zijn er wel verschillen. Of dit nu komt door slijtage of productieafwijkingen durf ik niet te zeggen.. Je kunt het eens proberen op een andere groep, dit om te kijken hoe een andere aardlekschakelaar reageert op je versterker. Gewoon op exacte zelfde manier aansluiten en kijken wat er gebeurd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 15 maart 2005 Report Share Posted 15 maart 2005 Als ik mijn versterker aanzet (Marantz PM 7200 KI) slaat soms de aardlekschakelaar in de meterkast uit (hoe verwoord je zoiets). Een vergelijkbaar probleem had ik met de inbouwoven (niet lachen!). We stonden in de winkel, hadden al 'n nieuwe uitgezocht. Toen we de order gingen opmaken merkte ik op, dat als we de oven aanzetten, dat altijd de aardlek eruit klapte. De verkoper merkte op, dat we eens voor de probeer simpelweg de stekker 180 graden moesten omdraaien. Baat het niet, schaadt het niet. En laat nu daarmee het probleem te zijn verholpen!!! Is een suggestie die heel simpel is uit te proberen en niks kost. Succes. Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 15 maart 2005 Report Share Posted 15 maart 2005 Kent iemand bovenstaand probleem? Waardoor wordt het veroorzaakt en hoe kan ik het oplossen? Het zou ook gewoon een iest te gevoelige aardlekschakelaar kunnen zijn. Het inschakelen van je versterker geeft een piek die je aardlekschakelaar toevallig doet activeren. Ook al hebben aardlekschakelaars de zelfde waarde, onderling zijn er wel verschillen. Of dit nu komt door slijtage of productieafwijkingen durf ik niet te zeggen.. Je kunt het eens proberen op een andere groep, dit om te kijken hoe een andere aardlekschakelaar reageert op je versterker. Gewoon op exacte zelfde manier aansluiten en kijken wat er gebeurd. Dat acht ik onwaarschijnlijk gezien de 'kleine' trafo. Maar rot zijn die automaten wel! Ik ben ze tegen gekomen die al in een aardlek schoten terwijl de foutstroom kleiner was dan 15mA! Officieel mag een aardlek niet aanspreken beneden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knippie Posted 16 maart 2005 Author Report Share Posted 16 maart 2005 @Simon: Ik begriijp je vraag niet helemaal. Ik heb de ballen verstand van electra. Wat bedoel je precies met automaat? Wat bedoel je precies met terugvallen? De versterker is gloednieuw. Het aan en uitschakelen verloopt afgezien van het bovenstaande zonder problemen. De aardlekschakelaar slaat verder ook nooit uit. Wat ik het meest merkwaardig vind is dat het probleem zich kennelijk onder dezelfde omstandigheden soms wel en soms niet voordoet. @ alle anderen Bedankt voor jullie tips, ik zal ermee aan de slag gaan en jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 @Simon: Ik begriijp je vraag niet helemaal. Ik heb de ballen verstand van electra. Wat bedoel je precies met automaat? Wat bedoel je precies met terugvallen? De versterker is gloednieuw. Het aan en uitschakelen verloopt afgezien van het bovenstaande zonder problemen. De aardlekschakelaar slaat verder ook nooit uit. Wat ik het meest merkwaardig vind is dat het probleem zich kennelijk onder dezelfde omstandigheden soms wel en soms niet voordoet. @ alle anderen Bedankt voor jullie tips, ik zal ermee aan de slag gaan en jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen. Met een automaat bedoel ik de schakelaar die steeds uitvalt als je de versterker aanzet. Dit kan een automatischezekering zijn en een aardlekschakelaar. Maar tegenwoordig zijn die gecombineerd. Als je de hendel dan die zekering/aardlek omhoog duwt, valt ie dan weer terug? DWZ schakelt hij meteen weer uit? De omstandigheden tijdens het inschakelen van de versterker veranderen 50x per seconden. Je kunt de schakelaar indrukken als het signaal van het lichtnet 320Volt is of als hij nul is (en alles er tussen in) Dat zijn nogal verschillende omstandigheden. Lampen sneuvelen als hij oud is en je toevallig net op de hoogste piek van het lichtnet inschakelt. Zo zal de inschakelstroom veel hoger zijn bij 320v dan bij 0v. Maar dat geldt ook voor een aardlekstroom. Inschakelstroom kan en mag heel hoog zijn, de pc komt al snel in de buurt van 80A, maar dat duurt heel kort. Het opbouwen van voedingspanning in een versterker duurt veel langer en kan met veel elkos en een grote trafo (lees zware voeding) ook ruim boven de 16A komen. Nu moet de zekering (of overstroomgedeelte van een automaat) dit op kunnen vangen. Toch lukt dat soms niet, mijn 2 200W monoblokken mogen niet tegelijk ingeschakeld worden anders klapt de zekering/automaat er uit. Mocht je versterker een te grote inschakelstroom hebben dan (ik acht dan nog steeds onwaarschijnlijk) dan zul je een softstarter moeten gebruiken. Softstart topic 320V Ja de piekspanning van het 230V lichtnet is 320V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Kent iemand bovenstaand probleem? Waardoor wordt het veroorzaakt en hoe kan ik het oplossen? Het zou ook gewoon een iest te gevoelige aardlekschakelaar kunnen zijn. Het inschakelen van je versterker geeft een piek die je aardlekschakelaar toevallig doet activeren. Ook al hebben aardlekschakelaars de zelfde waarde, onderling zijn er wel verschillen. Of dit nu komt door slijtage of productieafwijkingen durf ik niet te zeggen.. Je kunt het eens proberen op een andere groep, dit om te kijken hoe een andere aardlekschakelaar reageert op je versterker. Gewoon op exacte zelfde manier aansluiten en kijken wat er gebeurd. Hier zat ik ook aan te denken. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een oude PC waarvan de voeding "lekte". Dat ding stond op zolder en als ik 'm aanzette kon ik met regelmaat in het donker de trap af. Na de verbouwing van de keuken en de plaatsing van een nieuwe groepenkast, was het probleem over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Inschakelstroom kan en mag heel hoog zijn, de pc komt al snel in de buurt van 80A, maar dat duurt heel kort. Het opbouwen van voedingspanning in een versterker duurt veel langer en kan met veel elkos en een grote trafo (lees zware voeding) ook ruim boven de 16A komen. Nu moet de zekering (of overstroomgedeelte van een automaat) dit op kunnen vangen. Toch lukt dat soms niet, mijn 2 200W monoblokken mogen niet tegelijk ingeschakeld worden anders klapt de zekering/automaat er uit. Mocht je versterker een te grote inschakelstroom hebben dan (ik acht dan nog steeds onwaarschijnlijk) dan zul je een softstarter moeten gebruiken. Softstart topic 320V Ja de piekspanning van het 230V lichtnet is 320V De piekspanning van 230V (sinus!) is zelfs nog iets hoger: 230 x sqrt(2)=325V... Ik denk dat je gelijk hebt dat de inschakelstroom niet zo heel dramatisch is. Ik heb zelf de PM7000 en die is even zwaar, zowel qua gewicht als qua voeding. En ik heb nooit ergens last van bij inschakelen. Er zit idd ook niet zo'n heel zware voeding in. Er zit trouwens een systeem in dat ie eerst alleen de voeding inschakelt en pas na een seconde of 5 a 10 (gokje) schakelt de versterker zelf in. Dus dit zou er al enigszins voor moeten zorgen dat de inschakelstroom niet al te hoog wordt. Ik denk dat het idd een lekstroom is, of een brakke automaat. Automaten schakelen overigens uit bij te hoge inschakelstromen, omdat de kortsluitstroombeveiling daar op reageert. Die 'let' alleen op de hoogte van de stroom, niet op de duur ervan. Komt ie ver boven de nominale stroom (meestal 16A), dan schakelt ie uit. Een zekering kijkt in feite wel naar de duur van de stroom, want die moet eerst heet worden om door te smelten. Dat zal ie echter niet worden, want er zit nauwelijks energie in zo'n stroompiek. Een automaat trekt zich daar echter niks van aan en schakelt gewoon uit. Maar de piek moet dan wel erg hoog zijn. Ik weet niet precies hoe hoog, maar aangezien de kortsluitstroombeveiliging de 'boosdoener' is, moet de stroom flink hoog zijn. Want die reageert immers niet op stromen net boven de nominale stroom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Automaten schakelen overigens uit bij te hoge inschakelstromen, omdat de kortsluitstroombeveiling daar op reageert. Die 'let' alleen op de hoogte van de stroom, niet op de duur ervan. Komt ie ver boven de nominale stroom (meestal 16A), dan schakelt ie uit. Een zekering kijkt in feite wel naar de duur van de stroom, want die moet eerst heet worden om door te smelten. Dat zal ie echter niet worden, want er zit nauwelijks energie in zo'n stroompiek. Een automaat trekt zich daar echter niks van aan en schakelt gewoon uit. Maar de piek moet dan wel erg hoog zijn. Ik weet niet precies hoe hoog, maar aangezien de kortsluitstroombeveiliging de 'boosdoener' is, moet de stroom flink hoog zijn. Want die reageert immers niet op stromen net boven de nominale stroom... Dat kan toch niet! Als hij alleen naar de kortsluitstroom kijkt dan zal de automaat niet uitschakelen bij 30A. Dan zal je huis na een uur in de fik staan, omdat alle leidingen bloed heet worden. Ik wist dat het goedkope troep was maar lijkt toch wel handig als ze ook naar overstroom kijken. Ik dacht dat automaten onder de 64A binnen 1 minuut een overstroom van 2 Inominaal ( ) moeten afschakelen. Vanaf 64A moet het binnen 2 minuten. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Ik kan niet meer volgen nu.... Blijkbaar worden hier een "automaat" en een "lekstroomschakelaar" met elkaar verward. Lekstroomschakelaar: Reageert op verliezen naar de aarde toe in de strromkring. Dit is geen zekering die reageert op stroomsterkte, daarvoor dienen de automaten (automatische smeltzekeringen). Automaat of smeltzekering: Reageert als er een te grote stroomsterkte door loopt. Reageert niet bij verliezen, of deze moeten groter zijn dan de zekeringswaarde. In geval de installatie uitgerust is met een aardlekschakelaar han dat natuurlijk niet daar die naargelang het type op 30MA uitspringt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Automaten schakelen overigens uit bij te hoge inschakelstromen, omdat de kortsluitstroombeveiling daar op reageert. Die 'let' alleen op de hoogte van de stroom, niet op de duur ervan. Komt ie ver boven de nominale stroom (meestal 16A), dan schakelt ie uit. Een zekering kijkt in feite wel naar de duur van de stroom, want die moet eerst heet worden om door te smelten. Dat zal ie echter niet worden, want er zit nauwelijks energie in zo'n stroompiek. Een automaat trekt zich daar echter niks van aan en schakelt gewoon uit. Maar de piek moet dan wel erg hoog zijn. Ik weet niet precies hoe hoog, maar aangezien de kortsluitstroombeveiliging de 'boosdoener' is, moet de stroom flink hoog zijn. Want die reageert immers niet op stromen net boven de nominale stroom... Dat kan toch niet! Als hij alleen naar de kortsluitstroom kijkt dan zal de automaat niet uitschakelen bij 30A. Dan zal je huis na een uur in de fik staan, omdat alle leidingen bloed heet worden. Ik wist dat het goedkope troep was maar lijkt toch wel handig als ze ook naar overstroom kijken. Ik dacht dat automaten onder de 64A binnen 1 minuut een overstroom van 2 Inominaal ( ) moeten afschakelen. Vanaf 64A moet het binnen 2 minuten. Groeten Simon Natuurlijk kijkt een automaat wel naar de overstroom en schakelt hij natuurlijk ook bij 30A uit. Ik weet niet precies hoe lang ie daar over doet, maar er ligt me iets van bij dat dat 10 seconden is. Ze worden (iig bij Holec) op 30A gecalibreerd. Alleen het mechanisme dat overstromen uitschakelt is een bi-metaal dat krom trekt door de hitte (door te veel stroom). Dat is een ander mechanisme dan het mechanisme dat kortsluitstromen afschakelt. Dat is namelijk een kerntje in een spoel. Door die spoel stroomt de stroom (dus ook de korstluitstroom) en die duwt het kerntje tegen een palletje aan als de stroom (veel) te hoog wordt. Met dat palletje duw je de schakelaar uit. Die overstroombeveiliging heeft dus een bepaalde tijd nodig om geactiveerd te worden (afhankelijk van de hoogte van de stroom). Die kortsluitbeveiliging heeft alleen maar een stroom nodig die hoog genoeg is. Op het moment dat die stroom gehaald wordt, schakelt ie uit. Daarbij maakt het dus niet uit hoe lang die stroom er is (of is geweest). Vandaar dat bij een hoge stroompiek de schakelaar uitgeschakeld wordt door het kortsluitgedeelte en niet door de overstroombeveiliging. Ik wilde daarmee alleen maar uitleggen dat een automaat wel kan uitschakelen bij een stroompiek en een zekering niet. Die heeft echter weer andere nadelen, maar laat ik daar maar niet over beginnen... Ps. Troep is het niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Ik kan niet meer volgen nu.... Blijkbaar worden hier een "automaat" en een "lekstroomschakelaar" met elkaar verward. Lekstroomschakelaar: Reageert op verliezen naar de aarde toe in de strromkring. Dit is geen zekering die reageert op stroomsterkte, daarvoor dienen de automaten (automatische smeltzekeringen). Automaat of smeltzekering: Reageert als er een te grote stroomsterkte door loopt. Reageert niet bij verliezen, of deze moeten groter zijn dan de zekeringswaarde. In geval de installatie uitgerust is met een aardlekschakelaar han dat natuurlijk niet daar die naargelang het type op 30MA uitspringt. Een automaat heb je in 2 uitvoeringen: een type met beveiliging tegen overstromen en kortsluitingen en een type met beveiliging tegen overstromen, kortsluitingen EN aardlekstromen (groter dan 30mA). Het eerste type kijkt alleen naar de grootte van de stroom en als die iets te groot wordt (bijvoorbeeld 30A, waar 16A de nominale stroom is), schakelt ie na een tijdje af. Dit duurt even, omdat de schakelaar moet opwarmen. Bij stromen die veeeel te groot zijn (bijvoorbeeld 250A, bij een kortsluiting), schakelt ie (als het goed is) binnen 10ms (miliseconden dus) af. Je bent hierbij niet beschermd tegen lekstromen. Een automaat met aardlekbeveiliging kijkt behalve naar de grootte van de stroom ook naar verschillen tussen de stroom in de fase en de nul. Ofwel, hij kijkt of er lekstromen zijn. Zijn die er en zijn ze groter dan 30mA (voor schakelaars in huis geldt 30mA), dan schakelt hij zichzelf uit. Zo beveiligt hij je tegen gevaarlijke spanningen die op de behuizing van een (metalen) apparaat kunnen staan. Nou zijn er ook losse aardlekschakelaars. Die beveiligen dus alleen tegen lekstromen. Deze worden gebruikt in serie met 'ouderwetse' zekeringen en met automaten zonder aardlekbeveiliging. Meestal worden er 2 fases op 1 losse aardlekschakelaar gebruikt (kost minder ). Nadeel daarvan is, dat wanneer er een lekstroom ontstaat in 1 van de 2 fases, beide fases worden afgeschakeld. Dus ook de fase waarbij geen gevaarlijke situatie was ontstaan. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Henrie, Ik heb geen probleem hoor Geef mijn dan maar de ouderwetse toestand met aparte smelzekeringen en twee aardlekschakelaars (eentje voor de vochtige ruimte's en eentje voor de rest van de woning). Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Ik heb het liefst aardlekbeveiliging op alle fasen apart. Dus dat wordt een automaat. Maar ik zit nu toch in een huurhuis (studentenflat), dus heb ik weinig te kiezen. Gelukkig zitten er al Alamats ingebouwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now