Jump to content

waida 23 versus njoe tjoeb 4000?

mardij1w
 Share

Recommended Posts

Goedendag liefhebbers,

Ik ben sinds kort op zoek naar een vervanger voor mijn denon 1460 cd speler. Net de njoe tjoeb geluisterd van hifi-notes en die speelde mijn meegenomen denonspeler gelijk weg.. Veel meer ruimtelijkheid, veel meer definitie en mijn cd-speler klonk opeens rafelig scherp in het hoog.

Nu zie ik op deze site echter ook een waida23 te koop en daar hoor ik ook goede verhalen over.... mijn vraag of iemand mij op weg kan helpen....

Ik gebruik de cd-speler op:

apogee scintilla's

krell kma 200's

classe 20

alvast bedankt voor de reacties!

mario

Hallo,

Wees vooral kritisch voor jezelf.

Met alle respect:

Mijn ervaring met een tjoeb 4000 was niet al te best, maar dat kan ook een mismatch zijn geweest.

Nu kan het best zijn dat de tjoeb boven het prijsniveau presteert, maar ik vermoed dat als de Wadia matched je daar de betere/mooiere koop aan hebt.

Daarbij komt: Als de Wadia voor een 'normale' prijs word aangeschaft, kom je er ook weer voor ongeveer dezelfde prijs vanaf.

Dit valt bij een nieuwe ( want daar praat je waarschijnlijk over ) tjoeb ten zeerste te betwijfelen.

Groet, Mark :)

Goedendag,

Dank allemaal voor de reacties. Net ook met een ervaren hifi-collega gesproken (heeft zelf bijv. de marc levinson cd speler van 11.000 euro...tja). Hij gaf me aan dat het met cd-spelers ongeveer net zo is als met computers. Het verbetert relatief erg snel. Iets dat 10 jaar geleden (zo oud is de wadia) erg goed was, wordt nu ingehaald door relatief goedkopere topmerken (upsampling was in die tijd nog niet aan de orde, maar wordt in de tjoeb wel toegepast bijv.)

Hij gaf daarmee aan dat ik toch zeker voor de tjoeb zou moeten gaan.

Waarom is deze hobby zo ingewikkeld?

mario

Hallo,

Dus upsampling brengt per defenitie verbetering.

De eerste Gamut cd speler van inmiddels een jaar of vier terug, was een ordinaire 16 bitter....., heeft meen ik overal lovende recencies gehad.

Het is niet mijn speler, maar de kwaliteiten laten zich niet onder het karpet vegen.

De techniek verbetert dan wel, maar die moet dan ook harder werken dan een paar jaar terug met al die geweldige rom loopwerken.

Je kunt als fabrikant een bewezen concept hanteren en dat fatsoenlijk uitkristaliseren.

Of een half bewezen concept verder ontwikkelen met een mindere kwaliteit als de eerst genoemde.

Groet, Mark B)

Goedendag,

Het kan natuurlijk dat een cd-speler 4 jaar geleden lovende recensies kreeg, maar die moeten dan wel gezien worden in de context van die tijd.

En als de kwaliteit inderdaad zo snel verbeterd is het punt dat gemaakt wordt welke waarde je aan oude recensies moet hechten. (een computer van 4 jaar geleden werd toen lovend beoordeeld maar wordt nu als behoorlijk verouderd gezien..). Mijn denon 1460 kwam indertijd aardig goed uit de diverse testen maar wordt nu door de tjoeb eenvoudig weggespeeld (zelf meegemaakt helaas...)

Daarom ben ik erg benieuwd naar iemand die wadia en tjoeb in een duel aan de tand heeft kunnen voelen, dan weten we het..

mario

Met alle respect:

Die Gamut durf ik ook nu nog gerust naast een gelijk geprijsde speler te zetten.

Prijs toen ca. E. 3600.

Zoals ik al zei: Niet mijn smaak, maar z'n kwaliteiten moet men erkennen.

Hoewel niet mijn smaak???

Het kan maar net je set in balans brengen....

Groet, Mark

(upsampling was in die tijd nog niet aan de orde, maar wordt in de tjoeb wel toegepast bijv.)

Hupsampling is helemaal niet nieuw, maar de noodlijdende audio-industrie moest wel met iets 'nieuws' komen, dus werd oversampling afgestoft, hernaamd, en opnieuw gelanceerd als verkoopsargument.

Ik raad je aan eens goed naar de Wadia te luisteren.

Iets dat 10 jaar geleden (zo oud is de wadia) erg goed was, wordt nu ingehaald door relatief goedkopere topmerken (upsampling was in die tijd nog niet aan de orde, maar wordt in de tjoeb wel toegepast bijv.)

Gelukkig kan je ook zelf een cdspeler aanpassen om het aan de huidige std te "upgraden"

Iets dat 10 jaar geleden (zo oud is de wadia) erg goed was, wordt nu ingehaald door relatief goedkopere topmerken (upsampling was in die tijd nog niet aan de orde, maar wordt in de tjoeb wel toegepast bijv.)

Gelukkig kan je ook zelf een cdspeler aanpassen om het aan de huidige std te "upgraden"

onderweg nog even de opmerkingen van Werner lezen ?

;)

onderweg nog even de opmerkingen van Werner lezen ?

;)

ik doelde meer op bijvoorbeeld andere opamps. DAC bewerken

Goedendag,

dank voor de reacties tot nu toe! Voor wat de laatste vraag betreft:

- ik zag een wadia 23 te koop voor rond de 1200 euro en ik heb mijn oor te luisteren gelegd op de tjoeb 4000 reference van 1300 euro. Volgens mij was de wadia er een van 1996.

Na deze verschillende meningen is wellicht toch the hard way de moeite waard om te overwegen. (hard way: ik woon in groningen en de wadia is in leiderdorp en de tjoeb in nieuw weerdinge...)

mario