JeroenKV Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 In de methode van Fikier wordt in het midden van het element een strook van 3 cm toebedeelt aan > 3000hz. Het signaal op de statoren wordt nu centraal op dit 3 cm segment aangesloten. Dit lijkt mij niet logisch?!?!?! Ik kan mij voorstellen dat het signaal gewoon via de buitenste segmenten voor laag / mid wordt aangesloten en dat via de weestanden er alleen een signaal >3000hz naar het 3 cm segment gaat?? Bij een normale tweeter zet je het filter toch ook voor de tweeter en er niet na?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 In de methode van Fikier wordt in het midden van het element een strook van 3 cm toebedeelt aan > 3000hz. Het signaal op de statoren wordt nu centraal op dit 3 cm segment aangesloten. Dit lijkt mij niet logisch?!?!?! Ik kan mij voorstellen dat het signaal gewoon via de buitenste segmenten voor laag / mid wordt aangesloten en dat via de weestanden er alleen een signaal >3000hz naar het 3 cm segment gaat?? Bij een normale tweeter zet je het filter toch ook voor de tweeter en er niet na?? het is wisselspanning he, dus echt voor of achter een driver bestaat niet. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Jeroen, Ten eerste herinner ik mij dat in het boek van Fikier de segmentering niet zo heel goed beschreven wordt. (eigenlijk zelfs heel slecht) Maar pas op, wat jij zegt is niet correct. Het werkt niet zoals bij een tweeter en woofer van een dynamisch systeem. Wat gebeurt er dan wel bij segmentering: Een smal deel van de statoren krijgt de volledige signaalbandbreedte (dus van laag tot hoog ) en wordt maw rechtstreeks aangesloten. Bij een volgend deel van de statoren gaat men een weerstand in serie zetten, waardoor een laagdoorlaatfilter ontstaat. dit deel zal dus alles van laag tot een bepaalde frequentie (vb 3500Hz) weergeven.(dus alles onder 3500Hz) Eventueel nog een volgend deel krijgt en nog hogere weerstand in serie waardoor de bandbreedte nog kleiner wordt, dus alles van laag tot vb 500 Hz.(dus alles onder 500Hz) Zo werkt het ruwweg. Het zogenaamde smalle tweetergedeelte is hier dus eigenlijk geen tweeter maar een full range deel. De bedoeling van dit alles is om het afstraalpatroon zo breed mogelijk te krijgen en het typische beamen van de hoge frequenties tegen te gaan Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 16 maart 2005 Author Report Share Posted 16 maart 2005 In de methode van Fikier wordt in het midden van het element een strook van 3 cm toebedeelt aan > 3000hz. Het signaal op de statoren wordt nu centraal op dit 3 cm segment aangesloten. Dit lijkt mij niet logisch?!?!?! Ik kan mij voorstellen dat het signaal gewoon via de buitenste segmenten voor laag / mid wordt aangesloten en dat via de weestanden er alleen een signaal >3000hz naar het 3 cm segment gaat?? Bij een normale tweeter zet je het filter toch ook voor de tweeter en er niet na?? het is wisselspanning he, dus echt voor of achter een driver bestaat niet. Marcel Dus ik sluit de versterker via de audiotrafo zowel centraal op het 3 cm segment aan als op de buitenste statoren van het element?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Nee, de rest wordt aangesloten via de weerstanden. Ik dacht dat de uitleg en tekeningen op blz. 34 en 35 wel duidelijk genoeg zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 16 maart 2005 Author Report Share Posted 16 maart 2005 Nee, de rest wordt aangesloten via de weerstanden. Ik dacht dat de uitleg en tekeningen op blz. 34 en 35 wel duidelijk genoeg zijn. Nee, daar is het ook niet duidelijk. Sluit ik nu centraal het 3 cm stuk aan en dan de zijkanten via de weerstanden?? Zonder segmentering sluit ik de statoren aan door geheel links en geheel rechts te verbinden (dus 2 kanten). Sluit ik nu bij segmentering de segmenten nog maar van af Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Ja, alleen de middelste segmenten worden direct op de trafo aangesloten, de buitenste segmenten via de weerstanden. Een elektostaat is een grote condensator, via de weerstanden duurt het langer dat de condensator wordt opgeladen, de frequentie gaat dan omlaag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 17 maart 2005 Author Report Share Posted 17 maart 2005 Ja, alleen de middelste segmenten worden direct op de trafo aangesloten, de buitenste segmenten via de weerstanden.Een elektostaat is een grote condensator, via de weerstanden duurt het langer dat de condensator wordt opgeladen, de frequentie gaat dan omlaag. Dan klopt de tekening van Fikier dus wel. Hij sluit het 3 cm segment via het midden aan. De zij-segmenten worden dan via de weerstanden bereikt. Het lijkt mij echter beter om de 3 segmenten alle drie een aparte aansluiting te geven (zijkanten natuurlijk via weerstanden). Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Ja, alleen de middelste segmenten worden direct op de trafo aangesloten, de buitenste segmenten via de weerstanden.Een elektostaat is een grote condensator, via de weerstanden duurt het langer dat de condensator wordt opgeladen, de frequentie gaat dan omlaag. Dan klopt de tekening van Fikier dus wel. Hij sluit het 3 cm segment via het midden aan. De zij-segmenten worden dan via de weerstanden bereikt. Het lijkt mij echter beter om de 3 segmenten alle drie een aparte aansluiting te geven (zijkanten natuurlijk via weerstanden). Jeroen, Ik denk aan de reacties dat mijn vorige mail in dit topic niet doorgekomen is dus hierbij nogmaals. Ten eerste herinner ik mij dat in het boek van Fikier de segmentering niet zo heel goed beschreven wordt. (eigenlijk zelfs heel slecht) Het werkt niet zoals bij een tweeter en woofer van een dynamisch systeem. Wat gebeurt er dan wel bij segmentering: Een smal deel van de statoren krijgt de volledige signaalbandbreedte (dus van laag tot hoog ) en wordt maw rechtstreeks aangesloten. Bij een volgend deel van de statoren gaat men een weerstand in serie zetten, waardoor een laagdoorlaatfilter ontstaat. dit deel zal dus alles van laag tot een bepaalde frequentie (vb 3500Hz) weergeven.(dus alles onder 3500Hz) Eventueel nog een volgend deel krijgt en nog hogere weerstand in serie waardoor de bandbreedte nog kleiner wordt, dus alles van laag tot vb 500 Hz.(dus alles onder 500Hz) Zo werkt het ruwweg. Het zogenaamde smalle tweetergedeelte is hier dus eigenlijk geen tweeter maar een full range deel. De bedoeling van dit alles is om het afstraalpatroon zo breed mogelijk te krijgen en het typische bundelen van de hoge frequenties tegen te gaan Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 17 maart 2005 Author Report Share Posted 17 maart 2005 Ja, alleen de middelste segmenten worden direct op de trafo aangesloten, de buitenste segmenten via de weerstanden.Een elektostaat is een grote condensator, via de weerstanden duurt het langer dat de condensator wordt opgeladen, de frequentie gaat dan omlaag. Dan klopt de tekening van Fikier dus wel. Hij sluit het 3 cm segment via het midden aan. De zij-segmenten worden dan via de weerstanden bereikt. Het lijkt mij echter beter om de 3 segmenten alle drie een aparte aansluiting te geven (zijkanten natuurlijk via weerstanden). Jeroen, Ik denk aan de reacties dat mijn vorige mail in dit topic niet doorgekomen is dus hierbij nogmaals. Ten eerste herinner ik mij dat in het boek van Fikier de segmentering niet zo heel goed beschreven wordt. (eigenlijk zelfs heel slecht) Het werkt niet zoals bij een tweeter en woofer van een dynamisch systeem. Wat gebeurt er dan wel bij segmentering: Een smal deel van de statoren krijgt de volledige signaalbandbreedte (dus van laag tot hoog ) en wordt maw rechtstreeks aangesloten. Bij een volgend deel van de statoren gaat men een weerstand in serie zetten, waardoor een laagdoorlaatfilter ontstaat. dit deel zal dus alles van laag tot een bepaalde frequentie (vb 3500Hz) weergeven.(dus alles onder 3500Hz) Eventueel nog een volgend deel krijgt en nog hogere weerstand in serie waardoor de bandbreedte nog kleiner wordt, dus alles van laag tot vb 500 Hz.(dus alles onder 500Hz) Zo werkt het ruwweg. Het zogenaamde smalle tweetergedeelte is hier dus eigenlijk geen tweeter maar een full range deel. De bedoeling van dit alles is om het afstraalpatroon zo breed mogelijk te krijgen en het typische bundelen van de hoge frequenties tegen te gaan Geert Dat is doorgekomen!!! Zijn er nog "best practices" op dit gebied?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Hallo Ikzelf ben geen echte "liefhebber" van segmenteren, dus ik heb er verder weinig nuttig over te vertellen. Wie je wel verder kan helpen op dit gebied is : http://www.aes-section.nl/project%20159/AE...EdoHulsebos.pdf Succes Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 17 maart 2005 Author Report Share Posted 17 maart 2005 Hallo Ikzelf ben geen echte "liefhebber" van segmenteren, dus ik heb er verder weinig nuttig over te vertellen. Wie je wel verder kan helpen op dit gebied is : http://www.aes-section.nl/project%20159/AE...EdoHulsebos.pdf Succes Geert Waarom ben je geen "liefhebber"?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Awel, ik zal u dat eens uitleggen. Nee serieus..... Wat is de voornaamste bedoeling van segmenteren: 1. AFSTRALINGSPATROON Het afstralinspatroon van een ongesegmenteerd ESL paneel gaat hoe hoger de frequentie hoe meer bundelen. Dit gaat rechtstreeks samen met de breedte van het paneel. Dus als je nu de hoge frequenties laat weergeven door een smalle strook, de middenfrequenties door een iets bredere strook en de lage door de complete breedte (of zelfs nog meer opgesplitst) en je rekent dit allemaal heel precies uit, dan kan je ertoe komen dat het afstralingspatroon van laag naar hoog homogeen wordt. Concreet betekent dit dat als je in je luisterstoel van links naar rechts schuift, je geen verschil in hogetonenweergave meer ervaart. 2.FREQUENTIEVERLOOP Het bundelen veroorzaakt ook vaak dat op de luisterplaats een teveel aan hoog ontstaat, wat door GOED segmenteren kan weggewerkt worden. 3.IMPEDANTIEvERLOOP. Een ESL is een moeilijke belasting voor de versterker. Segmenteren zorgt ervoor dat de versterker een meer aanvaardbaar impedantieverloop te zien krijgt. In het hoog zal de impedantie nl veel minder gaan duiken. Dit zijn niets anders dan positieve eigenschappen, in het voordeel van segmenteren. Waarom ik nu geen liefhebber ben?? eenvoudig omdat ik een en ander geprobeerd heb en telkens tot de vaststelling kwam dat NIET gesegmenteerd voor mij een ruimtelijkere en gedetaileerdere weergave gaf. Het is , als je niet segmenteerd, wel nodig om dan actief (equalizen) een en ander te gaan meten en bijstellen op de luisterplaats. Dat doe je dan best met een goede meetmicrofoon en software. Die manier geeft mij de beste resultaten en heb ik dan ook gekozen. Nadeel dat ik erbij neemt: Er is wel degelijk een meer uitgesproken sweet spot. Voordeel: Deze sweet spot is veel sweeter dan in de bredere luisterhoek van een gesegmenteerde versie. Uiteraard is het voor een commerciele bouwer niet mogelijk om dergelijke ongesegmenteerde panelen te verkopen, omdat ie niet kan verwachten dat de koper ook nog eens gaat meten, actief bijsturen enzoverder. Een doe het zelver kan echter bewust wel die oplossing gaan kiezen. capito Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 17 maart 2005 Author Report Share Posted 17 maart 2005 Awel, ik zal u dat eens uitleggen. Nee serieus..... Wat is de voornaamste bedoeling van segmenteren: 1. AFSTRALINGSPATROON Het afstralinspatroon van een ongesegmenteerd ESL paneel gaat hoe hoger de frequentie hoe meer bundelen. Dit gaat rechtstreeks samen met de breedte van het paneel. Dus als je nu de hoge frequenties laat weergeven door een smalle strook, de middenfrequenties door een iets bredere strook en de lage door de complete breedte (of zelfs nog meer opgesplitst) en je rekent dit allemaal heel precies uit, dan kan je ertoe komen dat het afstralingspatroon van laag naar hoog homogeen wordt. Concreet betekent dit dat als je in je luisterstoel van links naar rechts schuift, je geen verschil in hogetonenweergave meer ervaart. 2.FREQUENTIEVERLOOP Het bundelen veroorzaakt ook vaak dat op de luisterplaats een teveel aan hoog ontstaat, wat door GOED segmenteren kan weggewerkt worden. 3.IMPEDANTIEvERLOOP. Een ESL is een moeilijke belasting voor de versterker. Segmenteren zorgt ervoor dat de versterker een meer aanvaardbaar impedantieverloop te zien krijgt. In het hoog zal de impedantie nl veel minder gaan duiken. Dit zijn niets anders dan positieve eigenschappen, in het voordeel van segmenteren. Waarom ik nu geen liefhebber ben?? eenvoudig omdat ik een en ander geprobeerd heb en telkens tot de vaststelling kwam dat NIET gesegmenteerd voor mij een ruimtelijkere en gedetaileerdere weergave gaf. Het is , als je niet segmenteerd, wel nodig om dan actief (equalizen) een en ander te gaan meten en bijstellen op de luisterplaats. Dat doe je dan best met een goede meetmicrofoon en software. Die manier geeft mij de beste resultaten en heb ik dan ook gekozen. Nadeel dat ik erbij neemt: Er is wel degelijk een meer uitgesproken sweet spot. Voordeel: Deze sweet spot is veel sweeter dan in de bredere luisterhoek van een gesegmenteerde versie. Uiteraard is het voor een commerciele bouwer niet mogelijk om dergelijke ongesegmenteerde panelen te verkopen, omdat ie niet kan verwachten dat de koper ook nog eens gaat meten, actief bijsturen enzoverder. Een doe het zelver kan echter bewust wel die oplossing gaan kiezen. capito Geert Goed verhaal. Kan ik mijn Behringer DSP8024 weer van stal halen!!!! Ik denk dat ik maar eens wacht met segmenteren, want ik maak een redelijk smal element van 10cm, dus de bundeling zal al veel minder zijn dan bij full range. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Waarom ik nu geen liefhebber ben?? eenvoudig omdat ik een en ander geprobeerd heb en telkens tot de vaststelling kwam dat NIET gesegmenteerd voor mij een ruimtelijkere en gedetaileerdere weergave gaf. Het is , als je niet segmenteerd, wel nodig om dan actief (equalizen) een en ander te gaan meten en bijstellen op de luisterplaats. Dat doe je dan best met een goede meetmicrofoon en software. Die manier geeft mij de beste resultaten en heb ik dan ook gekozen. Nadeel dat ik erbij neemt: Er is wel degelijk een meer uitgesproken sweet spot. Voordeel: Deze sweet spot is veel sweeter dan in de bredere luisterhoek van een gesegmenteerde versie. Uiteraard is het voor een commerciele bouwer niet mogelijk om dergelijke ongesegmenteerde panelen te verkopen, omdat ie niet kan verwachten dat de koper ook nog eens gaat meten, actief bijsturen enzoverder. Een doe het zelver kan echter bewust wel die oplossing gaan kiezen. capito Geert Capito, Bedenk wel dat het merendeel van de fabrikanten geen tweeters wil maken die bundelen, met goede redenen m.i.z. Ik hou absolute niet van bundelende luidsprekers, geen konusbreedbanders en geen ongesegmenteerde esl's voor mij. Ik word erg onrustig van het geluidsbeeld, onnatuurlijk die "gedetailleerdheid". Maar af gezien van de voorkeur hiervan moet je goed rekening houden met de belasting die dan de esl + trafo vormt voor je versterker. De kans dat die <<< dan 2 Ohm wordt is erg groot, met alle gevolgen van dien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 18 maart 2005 Author Report Share Posted 18 maart 2005 Waarom ik nu geen liefhebber ben?? eenvoudig omdat ik een en ander geprobeerd heb en telkens tot de vaststelling kwam dat NIET gesegmenteerd voor mij een ruimtelijkere en gedetaileerdere weergave gaf. Het is , als je niet segmenteerd, wel nodig om dan actief (equalizen) een en ander te gaan meten en bijstellen op de luisterplaats. Dat doe je dan best met een goede meetmicrofoon en software. Die manier geeft mij de beste resultaten en heb ik dan ook gekozen. Nadeel dat ik erbij neemt: Er is wel degelijk een meer uitgesproken sweet spot. Voordeel: Deze sweet spot is veel Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 18 maart 2005 Report Share Posted 18 maart 2005 Hoy Solidstate, Ik begrijp en aanvaard je reactie, Het zijn gefundeerde opmerkingen. Ik geloof wel dat ik in het begin van mijn betoog heel erg duidelijk de redenen en voordelen van segmentatie heb uit de doeken gedaan Ongesegmenteerde ESL's bundelen en geven vaak een oplopend middenhoog en hoog en dat is inderdaad vermoeiend. Ik merkte echter ook duidelijk op dat het kan nodig zijn om dit actief te gaan meten en corrigeren. En dit geeft vaak betere resultaten dan passieve segmentatie Voordeel van een wat bundelend mid en hoog is dat je minder kamerresonanties aanstoot en op de luisterplaats een kwasie koptelefoon gedetailleerd geluidsbeeld krijgt (zonder de nadelen van een koptelefoon). En ik kan niet overtuigd worden dat een gedetailleerd geluidsbeeld niet beter zou zijn dan een iets minder gedetailleerd. Ik ben nogal overtuigd dat het vermoeiende hem vooral zit in de oplopende frequentiecurve met een te dun midlaag en niet in de gedetailleerdheid. Afijn, Zoals ik al zei, In mijn geval heeft testen en luisteren de doorslag van de keuze gegeven, Dat kan uiteraard in andere situaties anders zijn. Ik claim niet het grote gelijk, ik ventileer alleen mijn ervaringen en ideen. Wat betreft de belasting voor de versterker. Ik meen dat duidelijk in mijn verhaal aangehaald te hebben. Ik gebruik momenteel een oude pioneer A757, met een prachtige dubbele voeding. Hij stuurt de panelen zonder problemen stabiel aan. Met de oorspronkelijke trafo's van audio 4 gaat de impedantie in de hoogste regionen (waar nog weinig energie zit) zelfs tot onder de 1 ohm. MAAR PAS OP. Met die audio 4 trafo's gaat de impedantie zelfs zonder belasting (paneel) zo diep in de hoogste frequenties, segmenteren maakte dus weinig verschil wat dat betreft. Eerlijkheid gebied mij dat diezelfde audio4 trafo's anderzijds nooit in verzadiging gingen in het laag en dus echt full range waren. Inmiddels heb ik wel andere trafo's die en iets gustiger impedantieverloop hebben. Wat ik wil zeggen is dat de trafo een even groot of nog belangrijker aandeel heeft in het impedantieverloop van een esl als het paneel zelf (gesegmenteerd of niet). Een stabiele versterker blijft altijd een must met een ESL, en mijn oude pioneer bewijst dat die niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 18 maart 2005 Report Share Posted 18 maart 2005 Waarom ik nu geen liefhebber ben?? eenvoudig omdat ik een en ander geprobeerd heb en telkens tot de vaststelling kwam dat NIET gesegmenteerd voor mij een ruimtelijkere en gedetaileerdere weergave gaf. Het is , als je niet segmenteerd, wel nodig om dan actief (equalizen) een en ander te gaan meten en bijstellen op de luisterplaats. Dat doe je dan best met een goede meetmicrofoon en software. Die manier geeft mij de beste resultaten en heb ik dan ook gekozen. Nadeel dat ik erbij neemt: Er is wel degelijk een meer uitgesproken sweet spot. Voordeel: Deze sweet spot is veel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 18 maart 2005 Author Report Share Posted 18 maart 2005 Waarom ik nu geen liefhebber ben?? eenvoudig omdat ik een en ander geprobeerd heb en telkens tot de vaststelling kwam dat NIET gesegmenteerd voor mij een ruimtelijkere en gedetaileerdere weergave gaf. Het is , als je niet segmenteerd, wel nodig om dan actief (equalizen) een en ander te gaan meten en bijstellen op de luisterplaats. Dat doe je dan best met een goede meetmicrofoon en software. Die manier geeft mij de beste resultaten en heb ik dan ook gekozen. Nadeel dat ik erbij neemt: Er is wel degelijk een meer uitgesproken sweet spot. Voordeel: Deze sweet spot is veel Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 18 maart 2005 Report Share Posted 18 maart 2005 Hoy Solidstate, Ik begrijp en aanvaard je reactie, Het zijn gefundeerde opmerkingen. Ik geloof wel dat ik in het begin van mijn betoog heel erg duidelijk de redenen en voordelen van segmentatie heb uit de doeken gedaan Ongesegmenteerde ESL's bundelen en geven vaak een oplopend middenhoog en hoog en dat is inderdaad vermoeiend. Ik merkte echter ook duidelijk op dat het kan nodig zijn om dit actief te gaan meten en corrigeren. En dit geeft vaak betere resultaten dan passieve segmentatie Voordeel van een wat bundelend mid en hoog is dat je minder kamerresonanties aanstoot en op de luisterplaats een kwasie koptelefoon gedetailleerd geluidsbeeld krijgt (zonder de nadelen van een koptelefoon). En ik kan niet overtuigd worden dat een gedetailleerd geluidsbeeld niet beter zou zijn dan een iets minder gedetailleerd. Ik ben nogal overtuigd dat het vermoeiende hem vooral zit in de oplopende frequentiecurve met een te dun midlaag en niet in de gedetailleerdheid. Afijn, Zoals ik al zei, In mijn geval heeft testen en luisteren de doorslag van de keuze gegeven, Dat kan uiteraard in andere situaties anders zijn. Ik claim niet het grote gelijk, ik ventileer alleen mijn ervaringen en ideen. Wat betreft de belasting voor de versterker. Ik meen dat duidelijk in mijn verhaal aangehaald te hebben. Ik gebruik momenteel een oude pioneer A757, met een prachtige dubbele voeding. Hij stuurt de panelen zonder problemen stabiel aan. Met de oorspronkelijke trafo's van audio 4 gaat de impedantie in de hoogste regionen (waar nog weinig energie zit) zelfs tot onder de 1 ohm. MAAR PAS OP. Met die audio 4 trafo's gaat de impedantie zelfs zonder belasting (paneel) zo diep in de hoogste frequenties, segmenteren maakte dus weinig verschil wat dat betreft. Eerlijkheid gebied mij dat diezelfde audio4 trafo's anderzijds nooit in verzadiging gingen in het laag en dus echt full range waren. Inmiddels heb ik wel andere trafo's die en iets gustiger impedantieverloop hebben. Wat ik wil zeggen is dat de trafo een even groot of nog belangrijker aandeel heeft in het impedantieverloop van een esl als het paneel zelf (gesegmenteerd of niet). Een stabiele versterker blijft altijd een must met een ESL, en mijn oude pioneer bewijst dat die niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 18 maart 2005 Report Share Posted 18 maart 2005 solidstate, Ik heb andere ervaring dan het zogenaamd onnatuurlijk overkomen van plaatsing van stemmen en instrumenten . Dit is ook niet de ervaring die andere personen bij mij thuis krijgen. Veel hangt wellicht samen met ruimte, akoustiek ... Laat ons het op dit punt houden bij ' I agree to disagree' Einde diskussie voor mij wat dit punt betreft. Ik ben wel akkoord met jou wat betreft je oordeel over de audio4 trafo's. (Hoewel ik me doorgaans liever niet inlaat met het afbreken van andermans produkt en passie) Rob Delugd van audio4 is namelijk een heel aardig en gepassioneerde man. Ik wil helaas ook geen fout beeld ophangen. Zijn trafo's voldeden inderdaad niet. Ik wil er hier wel aan toevoegen dat ik spreek over exemplaren van de T500 van zo'n 4 jaar geleden. Ik weet niet of daar momenteel wijzigingen aan gebeurd zijn. De trafo's van Marc Schroeyers zijn inderdaad van een andere orde. Het zou me echter verwonderen dat je ze echt "kent". Marc heeft heel wat gewikkeld en afgewikkeld en uiteindelijk twee exemplaren gebouwd, die in zijn esl's zitten. Verder hebben een vrien en ik er met zijn medewerking 1 exemplaar van nagewikkeld , met zowat identieke specs (na meting) en hebben we nog 3 kernen liggen (van Marc gekregen) om deze nog te wikkelen. Je hebt vermoedelijk specs gezien, maar kennen??? Ik blijf nieuwsgierig naar jouw trafo's. Wie is de ontwerper? En graag toch meer info als die er is. Ten slotte, Neen mijn versterker gaat niet kapot, maar daar heb ik het ook niet over. Het klinkt ook allemaal goed en zeker niet stressed of vermoeiend. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 19 maart 2005 Report Share Posted 19 maart 2005 solidstate, Ik heb andere ervaring dan het zogenaamd onnatuurlijk overkomen van plaatsing van stemmen en instrumenten . Dit is ook niet de ervaring die andere personen bij mij thuis krijgen. Veel hangt wellicht samen met ruimte, akoustiek ... Laat ons het op dit punt houden bij ' I agree to disagree' Einde diskussie voor mij wat dit punt betreft. Ik ben wel akkoord met jou wat betreft je oordeel over de audio4 trafo's. (Hoewel ik me doorgaans liever niet inlaat met het afbreken van andermans produkt en passie) Rob Delugd van audio4 is namelijk een heel aardig en gepassioneerde man. Ik wil helaas ook geen fout beeld ophangen. Zijn trafo's voldeden inderdaad niet. Ik wil er hier wel aan toevoegen dat ik spreek over exemplaren van de T500 van zo'n 4 jaar geleden. Ik weet niet of daar momenteel wijzigingen aan gebeurd zijn. De trafo's van Marc Schroeyers zijn inderdaad van een andere orde. Het zou me echter verwonderen dat je ze echt "kent". Marc heeft heel wat gewikkeld en afgewikkeld en uiteindelijk twee exemplaren gebouwd, die in zijn esl's zitten. Verder hebben een vrien en ik er met zijn medewerking 1 exemplaar van nagewikkeld , met zowat identieke specs (na meting) en hebben we nog 3 kernen liggen (van Marc gekregen) om deze nog te wikkelen. Je hebt vermoedelijk specs gezien, maar kennen??? Ik blijf nieuwsgierig naar jouw trafo's. Wie is de ontwerper? En graag toch meer info als die er is. Ten slotte, Neen mijn versterker gaat niet kapot, maar daar heb ik het ook niet over. Het klinkt ook allemaal goed en zeker niet stressed of vermoeiend. Geert Duidelijk, er zijn voor en tegenstanders voor segmenteren. Uitproberen dus voor de zelfbouwers onder ons. Wat het afbreken betreft van sommige fabrikanten betreft, dat heeft slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 20 maart 2005 Report Share Posted 20 maart 2005 Meer meetgegevens komen t.z.t. op dit forum. ik kijk er met gemeende interesse naar uit. Groet Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Ik heb nog wat metingen gedaan aan mijn trafo. Frequentie loopt, afhankelijk van de versterker, van ca 4Hz tot 60Khz, met een resonantie piek iets boven de 40 kHz. Hier geldt: alles afhankelijk van de versterker (in mijn geval een eenvoudige NAD versterker, de C320, als "meetversterker") Opmerking hierbij is dat de bandbreedte afhangt van de uitgangsimpedantie van de versterker en dat ook de resonantie van de trafo afhangt van de versterker. Wat me vies tegen viel was de verzadeging. Ik heb getracht hier nog wat verandering in te brengen door een aanpassing aan de kern toe te passen, maar dat hielp niet. Achteraf toen ik er nog eens had nagedacht dacht ik: natuurlijk dat zal ook niet werken. Alleen het aantal wikkelingen, de frequentie en de spanning hebben invloed op de verzadeging. Uiteindelijk heb ik vast gesteld dat bij 50Hz de verzadeging optrad bij ruim 32Volt. Met de Nad, nominaal 50W, heb ik tot nu toe, geen enkel probleem ondervonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 4 april 2005 Report Share Posted 4 april 2005 piek bij 40Khz?? is dat met of zonder paneel achter je trafo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts