Jump to content

Zelfbouw?

JohnJ
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben me een beetje aan het orienteren wat betreft de aanschaf van een stel speakers. Ik had in gedachten om zoiets aan te schaffen als de Mission V63.

Een vriend kwam met het idee van zelfbouw en dat lijkt me best wel leuk om te doen. Bij speaker & co zag ik de Vifa format en die sprak me wel aan.

Voordat ik ga luisteren zou ik eerst wel eens willen weten hoe goed die speakers eigenlijk zijn. Met welk merk/type zijn deze speakers bijvoorbeeld te vergelijken? Misschien is er iemand die ze ook heeft gebouwd en me kan vertellen hoe ze klinken. Dan zou ik dat best willen weten.

Vriendelijke groeten JJongejan

Hallo,

Ik ben me een beetje aan het orienteren wat betreft de aanschaf van een stel speakers. Ik had in gedachten om zoiets aan te schaffen als de Mission V63.

Een vriend kwam met het idee van zelfbouw en dat lijkt me best wel leuk om te doen. Bij speaker & co zag ik de Vifa format en die sprak me wel aan.

Voordat ik ga luisteren zou ik eerst wel eens willen weten hoe goed die speakers eigenlijk zijn. Met welk merk/type zijn deze speakers bijvoorbeeld te vergelijken? Misschien is er iemand die ze ook heeft gebouwd en me kan vertellen hoe ze klinken. Dan zou ik dat best willen weten.

Vriendelijke groeten JJongejan

Je hebt ze 'gezien'.

wil je er naar gaan kijken?

of ga je ze kopen om naar te luisteren?

Hoe goed ze zijn?

in theorie 'kan' veel het beter zijn dan de missions,

jij bepaalt n.l. wat voor hout, hoe dik, wat voor spoelen ,condensators en ga maar door.

Of de klank jou bevalt?

Ik zit met hetzelfde, wel met dat verschil dat ik niet van plan ben om er een te kopen. Ik ben gewoon benieuwd welke kwaliteit zo'n zelfbouwspeaker haalt tegenover vergelijkbare fabrieksspeakers.

Dus als iemand het antwoord weet, laat maar komen!

Zoek even in het forum, deze vraag is al menigmaal ter sprake gekomen.

Met zelfbouw kan je enorm hoge prijs/kwaliteit verhouding halen, en het is zoals Pietje Bell zegt jij bepaalt de uiteindelijke kwaliteit met onder andere de kwaliteit van de materialen.

Maar ook kleine dingen zoals welke combinaties dempings materialen, afgeschuinde hoeken of niet, vilt op het front rond de speakers en het wel of niet verzonken monteren van de drivers maakt enorm verschil.

Dit soort beslissingen maken of breken een speaker, je zou ook in samenwerking met Speaker en Co een individueel ontwerp kunnen maken waarin al dit soort tweaks meegenomen worden. En hoe het uiteindelijk gaat klinken als je een speaker zelf bouwd? als je het goed gedaan hebt is het meestal een zeer aangename verrassing :rolleyes:

Bij Speaker en Co zijn het zeer vaardige mensen die je er mee kunnen/willen helpen, leg hun je wensen en budget voor en dan kunnen zij wel vertellen in wat voor verhouding je moet gaan bouwen.

Veel succes

Marcel

Ok bedankt voor deze info.

Ik heb ze alleen gezien op de site maar wil zeker een keer gaan luisteren en verdere informatie opdoen. Ik zal nog eens verder zoeken naar meer topics over dit onderwerp op dit forum.

Als er iemand is die deze speakers heeft gebouwd dan hoor ik dat graag.

Groeten JJongejan

Ok bedankt voor deze info.

Ik heb ze alleen gezien op de site maar wil zeker een keer gaan luisteren en verdere informatie opdoen. Ik zal nog eens verder zoeken naar meer topics over dit onderwerp op dit forum.

Als er iemand is die deze speakers heeft gebouwd dan hoor ik dat graag.

Groeten JJongejan

Als je luidsprekers zoekt in de <150 euro/stuk klasse dan zal zelfbouw lastig worden. Je moet nl. ook "kleine zaken" als luidsprekerkabel, terminal, MDF, houtlijm, schroeven, dempingsmateriaal etc. incalculeren deze verborgen kosten (je koopt meestal alleen de units en filter bij S&Co) moet je wel in beschouwing nemen.

Zelfbouw doet het vooral goed in de 150-450 euro/stuk klasse en bij een goed uitgevoerd ontwerp zal het niet tegenvallen en vergelijkbaar met een luidspreker uit het 450-1000 euro/stuk segment van de hifi-winkel. Ik weet dat dit discutabel is, het is meer om een indicatie te geven met wat met een GOED ontwerp haalbaar is.

Nu het slechte nieuws:

Als je eenmalig een speaker wilt bouwen dan kan je het beste een kit kopen/bouwen, in dat geval hoef je geen zorgen te maken over scheidingsfilters, kastvolume en driver-keuze. In dit geval ben je dus NIET zo flexibel als de zelfbouwers je doen geloven ...

Als je verder met deze hobby door wilt gaan dan is het de moeite om een eigen ontwerp te gaan maken, vergeet niet dat dit lastiger is dan veel mensen (ook op dit forum) je doen geloven en principe veel geld gaat kosten om op het punt te komen dat je goede LS aflevert.

Een ontwerp dat ik je kan aanraden is de premium11 van Speaker&Co of het budgetontwerp van de Audiofabriek laatstgenoemde staat nog niet op de site, maar is volgens mij wel te beluisteren in Haarlem.

Hallo,

Nou, ik wil er best wel 400 tot 600 euro aan besteden per speaker.

Het punt voor mij is dat ze dan wel beter moeten zijn dan bijvoorbeeld de mission v63 of een andere speaker uit deze prijsklasse.

Ik vindt het namelijk gewoon leuk om dingen zelf te bouwen en helemaal als het allemaal leuk werkt. Ik heb niet twee linkerhanden al zeg ik het zelf dus het bouwen zal wel lukken.

Ik denk dat het wel een kit zal worden eventueel met kleine modificaties. Ik zat er ook aan te denken om de voorkant te voorzien van 2 lagen echt carbon, staat wel gaaf.

Misschien is de format wel een beetje te groot, de premium 22 en de carat lijken me ook wel aardig. Ik zal eens langs gaan bij speaker en co, misschien valt de format wel mee.

Nog even over de premium 22, is dat wat?

Weer bedankt voor de info.

Groeten John

De scirocco is een heel aardige luidspreker (de Morel tweeter in deze speaker is een aanrader voor de prijs, meet/klinkt nog een tikkeltje beter dan vroeger), echter de LS als geheel kan mij maar moeilijk overtuigen. Daarnaast heeft deze LS een tamelijk moeilijk impedantieverloop.

De premium22 lijkt op de 11 maar heeft meer rendement en meer punch, alhoewel de integratie van de tweede woofer niet helemaal goed gelukt is.

Ik zou zeggen ga luisteren en oordeel zelf.