dick jansen Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 De ultieme gouden tip is de volgende. Ga vaker met vakantie. Of ik nu een lang weekend of vier weken de hort op ga, ik kijk gedurende de vakantie geen tv, lees geen krant, luister vooral niet naar de radio en draai geen muziek. De ontwenningsverschijnselen duren ongeveer twee dagen, maar met fraaie natuur (in iedere vorm ) en voldoende afleiding om je heen, is dit leed gauw geleden. Kom je daarna thuis, ga rustig zitten, kwak een cd in de speler en laat je aangenaam verrassen over de kwaliteit van je geluidsinstallatie. Tien tegen een dat je er niet over piekert om een snoertje te vervangen. Bijkomend voordeel van de vakantie is namelijk dat de bodem van de schatkist in zicht is. Kortom, besteed het "upgradegeld" aan vakantie. Je bent een tevredener mens en je ziet wat van de wereld. Volgende maand loop ik een weekend in Brussel, in mei toer ik in Itali Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Hai Ome Henk, Ik heb inderdaad een tollerante dealer. Ik krijg ook wel eens iets mee als ik zeg dat ik het wil uitproberen zonder dat ik onmiddellijk koopaspiraties heb (ik ben daar altijd heel duidelijk over). Hij heeft ook wel een goede klant aan mij, want ik loop het hele land niet af om het ergens anders een beetje goedkoper te krijgen. Ik denk dat zijn verkoopfilosofie ook wel goed werkt want met dure dingen kopen zijn de meeste mensen heel zorgvuldig. Maar als je thuis echt overtuigd raakt van de waarde van een produkt gaat dat anders liggen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 En nu even mijn upgradetip: Alle apperatuur en kabels achter een scherm/doek plaatsen zodat je het niet ziet. Alleen de speakers zichtbaar houden. Dan tegen vrouw/familie zeggen dat ze op een willekeurig moment de volgende veranderingen moet aanbrengen als je weg bent: 1. Netkabels ontvlechten / vervangen door PC kabel 2. Netfilters weg 3. SACD speler stiekem door CD speler vervangen 4. Spikes onder apperatuur vandaan 5. enz. Jij weet niet wanneer het gebeurt, want je kunt het niet zien. Je komt er alleen achter als je het daadwerkelijk hoort. Mocht je het niet horen (terwijl vrouwlief alle prut in de kamer ernaast heeft gezet) dan kun je het geld dat je met de verkoop van de prut aan andere gelovigen overhoudt je CD collectie vergroten. Aaaaaaah , jij maakt er een familie gezelschaps spelletje van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 De ultieme gouden tip is de volgende. Ga vaker met vakantie. Of ik nu een lang weekend of vier weken de hort op ga, ik kijk gedurende de vakantie geen tv, lees geen krant, luister vooral niet naar de radio en draai geen muziek. De ontwenningsverschijnselen duren ongeveer twee dagen, maar met fraaie natuur (in iedere vorm ) en voldoende afleiding om je heen, is dit leed gauw geleden. Kom je daarna thuis, ga rustig zitten, kwak een cd in de speler en laat je aangenaam verrassen over de kwaliteit van je geluidsinstallatie. Tien tegen een dat je er niet over piekert om een snoertje te vervangen. Bijkomend voordeel van de vakantie is namelijk dat de bodem van de schatkist in zicht is. Kortom, besteed het "upgradegeld" aan vakantie. Je bent een tevredener mens en je ziet wat van de wereld. Volgende maand loop ik een weekend in Brussel, in mei toer ik in Itali Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 23 maart 2005 Report Share Posted 23 maart 2005 De ultieme gouden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 23 maart 2005 Report Share Posted 23 maart 2005 Een nadeel, als je te lang weggaat en je komt terug kan je de kabels eerst weer inspelen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 23 maart 2005 Report Share Posted 23 maart 2005 (...) Waarschijnlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 23 maart 2005 Report Share Posted 23 maart 2005 (...) Waarschijnlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nanning Posted 23 maart 2005 Report Share Posted 23 maart 2005 Omdat je de drivers niet meer door elkaar heen (overlap) hoort spelen? Soort van nep-geheel dus! Ook moet je met eerste orde filters niet te dicht bij je speaker zitten om het overlap-effect te vermijden.. Eerste orde filters horen dus thuis in grote kamers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 24 maart 2005 Report Share Posted 24 maart 2005 Omdat je de drivers niet meer door elkaar heen (overlap) hoort spelen? Soort van nep-geheel dus! Ook moet je met eerste orde filters niet te dicht bij je speaker zitten om het overlap-effect te vermijden.. Eerste orde filters horen dus thuis in grote kamers. Yep dat klopt als een bus Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Hmmm... dat is juist niet mijn ervaring! Bij hogere-orde drie- of vierwegwegsystemen hoor (en meet) je dicht bij de speakers drie of vier duidelijk te onderscheiden geluidsbronnen. Pas op een paar meter afstand vermengen die bronnen zich zodanig, dat het Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Hmmm... dat is juist niet mijn ervaring! Bij hogere-orde driewegsystemen hoor (en meet) je dicht bij de speakers drie duidelijk te onderscheiden geluidsbronnen. Pas op een paar meter afstand vermengen die bronnen zich zodanig, dat het Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 "D Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Hmmm... dat is juist niet mijn ervaring! Bij hogere-orde driewegsystemen hoor (en meet) je dicht bij de speakers drie duidelijk te onderscheiden geluidsbronnen. Pas op een paar meter afstand vermengen die bronnen zich zodanig, dat het Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Beste Marcel, Waarom denk je dat Dual Concentrics niet te koop zijn voor zelfbouw? Er zijn zelfs mappen met bouwbeschrijvingen, compleet met poortafstemmingen... Maar goedkoop zijn ze niet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 29 maart 2005 Members Report Share Posted 29 maart 2005 Ik zou willen dat de Tannoy drivers te koop waren voor zelfbouw ik zou er graag eens iets mee bouwen. Ik heb al eens een paar PA drivers van Tannoy gehoord en ook die geven dat echte soepele geluid met heel veel diepte plaatsing.Echt uniek Marcel Dat unieke geluid kan ik alleen maar beamen. Ik heb al de nodige topsystemen in huis gehad , maar toen ik ooit een setje Tannoy Arden hoorde was ik helemaal verkocht. Misschien is het geen high end meer , maar er zit een bepaalde echtheid in het geluid die ik toch mistte in de gerenomeerde systemen. Ik heb er zelfs een surround set mee opgebouwd , met een dynamiek waar je helemaal stil van wordt. Alleen het afschermen van een dualconcentric voor m'n centerkanaal wil nog niet lukken... Moet er alleen wel bij vermelden dat ik er supertweeters op heb gezet , want na verloop van tijd mis je toch een beetje sprankeling. Nu wordt er wel beweerd dat je dan het Tannoy geluid om zeep helpt , maar niets is minder waar... Die van mij zijn trouwens 29 jaar oud , gereconed en er zit geen stofkap in het hart (ongeveer de goedkoopste modificatie die er is) en het filter en de bedrading zijn verniewd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 (...) Misschien is het geen high end meer, maar er zit een bepaalde echtheid in het geluid die ik toch miste in de gerenommeerde systemen. (...) Een moeilijk te bepalen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 29 maart 2005 Members Report Share Posted 29 maart 2005 De schele hoofdpijn na elk bezoek aan een hifi-handelaar of hifi-show toont dit aan. Typisch dat je dat aanhaalt , heb hier een keer een discussie over gehad op hififorum.nl. Op het moment dat ik naar Wadia luister krijg ik binnen 10 minuten hoofdpijn. Werd hierom nog net niet uitgelachen , terwijl mij door een verkoper bij Rhapsody is verteld dat hier inderdaad meer mensen last van hebben. Misschien heeft dit inderdaad wel te maken met onnatuurlijkheid , alleen staat Wadia hier volgens mij niet om bekend... Tannoy is echter inderdaad een kuidspreker waar ik de hele dag naar kan luisteren , en dat was bij mijn voormalige B&W 801 mk III wel anders. Bij de Infinity RS Gamma had ik hier trouwens ook geen last van... Groet , Marco Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Hmmm... dat is juist niet mijn ervaring! Bij hogere-orde drie- of vierwegwegsystemen hoor (en meet) je dicht bij de speakers drie of vier duidelijk te onderscheiden geluidsbronnen. Pas op een paar meter afstand vermengen die bronnen zich zodanig, dat het Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Upgradetips, ik heb er ook nog een paar. - blijf zolang mogelijk in het digitale domein - Haal een losse voorversterker ervan tussen - vermijd (serie) condensatoren in de analoge signaalweg - versterk zo eenvoudig mogelijk (kortste schakeling mogelijk) - bi-amping + haal filtermateriaal uit je speaker. Kijk daar hebben we wat aan niet dat ik het met alle punten eens ben maar goed. Ik ben het niet eens met het weg laten van de voorversterker alleen hoort het naar mijn idee wel zo te zijn dat deze voorversterker niets toevoegd of weg laat en dat gebeurt nog al eens. Daarbij zit er nog wel eens toonregeling op en ja soms is dat best wel eens makkelijk om maar niet te spreken van de apparatuur die er op aangesloten staat en zo de div signalen op een behoorlijke wijze bij de eindverstreker terecht komen(let wel op een behoorlijke wijze dus geen IC als schakellogica) Serie condensatoren daar ontkom je doorgaans niet aan bij mij zitten ze in de CD speler en in de voorversterker zaak is deze van een zo,n hoog mogelijke kwaliteit te kiezen waar heel veel winst(lees vooruitgang klank) te boeken is. Versterk zo eenvoudig mogelijk? bedoel je daarmee dat de eindversterker zo eenvoudig mogelijk moet zijn? Ben ik het niet mee eens er zijn nu eenmaal correctie schakelingen nodig en schakelingen welke uitgebreidt zijn opgebouwd om de schakeling zo stabiel mogelijk te maken en te houden. Bi amping actief? Is een mogelijkheid maar let wel zie vorige onderwerp dat een actief filter meer electronica in de signaal weg brengt. Ik houd het op passieve filtering niets mis mee een zeer lang beproefde methode. Op wat voor manier je filtercomponenten uit je speaker wilt haleb vat ik niet ik raad het in ieder geval af . Waarschijnlijk bedoel je dat een simpel filter(6db) dikwijls het best klinkt. Nog een tip van mij. Bekijk de schakeling van oa een eindversterker eens goed en kijk waar er verbeteringen kunnen worden uitgevoerd. De beste weg is voor de fabrikant de duurste weg en veel dubbeltje,s maken vele euro,s en zo heb ik vele elco,s vervangen(hoge kwaliteit) in mijn eindversterker en een modificatie uitgevoerd in de feedback en dat leverde een resultaat op waar ik nu nog elke keer als ik luister van sta te kijken(luisteren) en dat kostte trouwens helemaal niet veel. Even nog een reactie op mijn tips. Een voorversterker is een ding wat stamt uit de tijd van de platenspelers. Voor moderne apparatuur is een voorversterker niet nodig. In de meeste gevallen geldt het als een voorverzwakker. Als toch niet zonder voorversterker kan, dan liever een passieve toonregeling en passieve selector switch. Geloof me, een voorversterker verandert meer aan het signaal dan je lief is omdat het ding vol met condensatoren zit. Die zijn funest voor je analoge signaal. Seriecondensatoren ontkom je idd niet altijd aan, maar haal ze daar waar het kan weg. Als voorbeeld noem ik een cd-speler en voorversterker. zowel in de uitgang van de cd-speler, als bij de ingang van de voorversterker zitten ontkoppelcondensatoren. Twee c's in serie dus van verschillende makelij en waarschijnlijk waarde. Haal er 1 weg en je zult versteld staan van de verandering. Tja en de kortsmogelijke versterking. Mijns inziens zijn er maar weinig geschikte ontwerpen hiervoor. Ik zweer bij een hybride eindtrap (buis + fet's). In mijn eindversterker zit van ingang tot speakers slechts 1 condensator in serie met de signaalweg.! Het mooi van bi-amping vind ik , naast dat natuurlijk iedere speakersectie zijn eigen onafhankelijke versterking heeft, dat de filtering aan de signaalkant kan plaatsvinden ipv aan de vermogenskant. Daardoor kan filtering in de speaker achterwege blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 (...) Het mooi van bi-amping vind ik , naast dat natuurlijk iedere speakersectie zijn eigen onafhankelijke versterking heeft, dat de filtering aan de signaalkant kan plaatsvinden ipv aan de vermogenskant. Daardoor kan filtering in de speaker achterwege blijven. Beste Hybride, Maar bij een paar vierwegsystemen heb je wel erg veel versterkers nodig, nietwaar? En enorme bossen luidsprekerkabels! Hoe zorg jij eigenlijk bij bi-amping voor een goede toonbalans bij alle luidheidsniveaus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Gelukkig heb ik zelf maar twee secties in mijn speaker, maar bij drie of meer lijkt me bi-amping idd. praktisch niet uitvoerbaar. Wat betreft toonbalans. In feite is het belangrijkste dat zelfde versterkers worden gebruikt om er zeker van te zijn dat de fase en amplitude van de uitgangen gelijk zijn. Dat is denk ik wat je bedoelt met toonbalans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Beste Hybride, Gebruik jij dezelfde eindversterkers voor de laag- en de hoogsecties? Aan de versterkers voor de laagsecties worden toch qua vermogen en dempingsfactor veel hogere eisen gesteld dan aan die van de hoogsectie? En aan de versterkers voor de hoogsectie worden toch qua vervorming en snelheid veel hogere eisen gesteld? Is het niet optimaal om bijvoorbeeld voor de laagsectie een dikke, zware, goedgevoede AB-klasser met een dempingsfactor van driehonderd aan acht ohm en een onvervormd uitgangsvermogen van minstens honderd watt te nemen, en voor de hoogsectie een gaaf A-klassertje van twintig watt of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 maart 2005 Members Report Share Posted 30 maart 2005 Mij is altijd geleerd dat je identieke versterkers moet gebruiken bij bi-amping. Je zou last kunnen krijgen met fase-draaingen en karakterverschillen. ook schijn je in de knel te raken met gain als ze niet identiek zijn. Vroeger heb ik wel aan biamping gedaan , maar die waren identiek. Een kennis van mij draait met een Unison 845 op z'n midden -hoog , en een Bryston 4B op z'n laag , en dat gaat ook heel goed... Nu zal de waarheid ongetwijfeld ergens in het midden liggen , en moet je gewoon doen wat je zelf als het prettigst ervaart , maar dan zal je wel weer de discussie krijgen dat dit niet audiofiel verantwoord is... Groet , Marco Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Ik gebruik zoals gezegd een hybride versterker. Dit is een buisje als spanningsversterker die dit signaal voedt aan stroombronnen (klasse A) met fet's)). Die laatste zijn aparte printen dus die kun je er zoveel aanhangen als je wilt. In mijn geval hangen er dus twee aan. Er wordt geen gebruik gemaakt van tegenkoppeling, de dempingsfactor is hoog, evenals het vermogen. Binnen die specs zijn ze geschikt voor elke sectie van een speaker. Dat audiofiel verantwoord vind ik wel een leuke. Ik heb daar al eens op een ander forum uitgebreid over gediscussierd. Waar het m.i. bij goede audioweergave om gaat is om het oorspronkelijke signaal zo exact mogelijk om te zetten in luchtverplaatsing. Als je de audio hobby zo bedrijft is er niet zoveel discussie mogelijk over allerlei audiofiele termologieen over wat mooier klinkt. Als ik een opname heb die op mijn systeem niet goed klinkt, en dat zijn er niet veel gelukkig , dan wijt ik dat aan het bronmateriaal en niet aan de installatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts