Jump to content

hoe verbeter je een cdspeler met bitumen

mardij1w
 Share

Recommended Posts

Goedendag,

Soms lees je op engelse en nederlandse sites iets over 'dampening the chasis with bitumen'. Wie weet hoe je dit precies doet bij een lichtgewicht cd-speler. Welke bitumen (waar koop je dat?) en waar plak je dat dan en hoeveel?

Wie weet hier iets over te vertellen?

bedankt voor de reactie!

mario

Er zijn al de nodige postings hierover op deze site dus ik meld weinig nieuws.

Speakerland en Speaker & Co leveren in ieder geval, ook evt per post.

Het spul heeft al een lijmlaag die is afgedekt met een folie. Ik heb hem bij Speakerland gekocht. 4 mm dik (dat is behoorlijk dik omdat hij ook gebruikt wordt voor binnenzijde van zelfbouwspeakers).

Beplakken van de binnenzijde van de kast (waar precies) is afhankelijk van de bouw van de cd speler. Bij voorkeur rekening houden met (je weet maar nooit) het loslaten van de bitumenlaag. Zorg er dus voor dat in zo'n geval de bitumen niet valt op het loopwerk. Meestal betekent deze richtsnoer dat je bodem en zijkanten prima kunt beplakken. Het is niet gauw teveel.

Koop dat spul bij een betere auto onderdelen handel.

daar zijn vaak div. typen te koop.

de prijs scheelt gigantisch voor de prijs van 1 a 2 plaatjes bij de audiozaak heb je genoeg om dit hele forum te voorzien.

plak het op alles wat met een beetje fantasie trillen kan,

tik er eventueel op met iets.

pas wel op bij delen die moete bewegen,let op dat je la nog opent en de cd vrij kan draaien.

Als je het radicaal doet is het altijd hoorbaar,kom maar op met welke bullshit-test dan ook,als je zo doof bent dat je het moet 'vergelijken' (ja, een ferrari is sneller dan een lelijk eend, "oja, op de snelweg rijden ze allemaal 100,ik wil een test" :D ).

Ik heb geen verschillen waargenomen tussen een gelode cd speler en een ongelode.

Wie blind de speler aan kan aanwijzen welke voorzien is van lood tja ik betwijfel of die mensen er zijn.

Jemig, nou dat was voor mij een makkie.

Heb door de jaren heen meerder CD-speler voorzien van loodbitumen en 't verschil is niet dermate subtiel dat 't verbeelding is.

Ik had ooit dezelfde CD-speler als een goede vriend, waardoor we na de modificatie van mijn speler beide spelers naast elkaar hadden gezet, en toen moest ik dus raden welke speler er speelde.

Piece of cake. :rolleyes:

Ik heb geen verschillen waargenomen tussen een gelode cd speler en een ongelode.

Wie blind de speler aan kan aanwijzen welke voorzien is van lood tja ik betwijfel of die mensen er zijn.

Heb door de jaren heen meerder CD-speler voorzien van loodbitumen en 't verschil is niet dermate subtiel dat 't verbeelding is.

Ik had ooit dezelfde CD-speler als een goede vriend, waardoor we na de modificatie van mijn speler beide spelers naast elkaar hadden gezet, en toen moest ik dus raden welke speler er speelde.

tja soortgelijke ervaring heb ik ook, het is wel degelijk goed hoorbaar. Maar het licht er wel aan of je er echt voor gaat zitten om aandachtig te luisteren of niet.

Mijn DVD speler had fabriek af nog geen bitumen demping en mijn CD speler wel, hierdoor werd ik nieuwschierig naar het effect van bitumen. Even snel zo`n plaatje opgehaald bij een automaterialen zaak (kosten 5euri) , en heb toen de bovenkant en zijkanten beplakt. Woorden als een wereld van verschil is misschien wat overdreven, maar positief effect had het zeker.

Marcel

tja soortgelijke ervaring heb ik ook, het is wel degelijk goed hoorbaar. Maar het licht er wel aan of je er echt voor gaat zitten om aandachtig te luisteren of niet.

Mijn DVD speler had fabriek af nog geen bitumen demping en mijn CD speler wel, hierdoor werd ik nieuwschierig naar het effect van bitumen. Even snel zo`n plaatje opgehaald bij een automaterialen zaak (kosten 5euri) , en heb toen de bovenkant en zijkanten beplakt. Woorden als een wereld van verschil is misschien wat overdreven, maar positief effect had het zeker.

Marcel

Het kan natuurlijk zo zijn dat mijn speler niet zwaarder uitgevoerd hoeft te worden.

De speler waar ik momenteel mee speel weegt al een slordige 18 kilo de cdp557 es en heeft een zware kast .

Daarin gaan plakken lijkt me weinig nut hebben.

De spelers waar ik geen verschil hoorde waren ook van sony de 707 es maar ook die zijn standaard al heel zwaar uitgevoerd.

Misschien dat bij een goedkopere cd speler met een torderend chassis de verschillen wel waarneembaar zijn dat weet ik dus niet

Geloven doe ik er niet in

Het kan natuurlijk zo zijn dat mijn speler niet zwaarder uitgevoerd hoeft te worden.

De speler waar ik momenteel mee speel weegt al een slordige 18 kilo de cdp557 es en heeft een zware kast .

De spelers waar ik geen verschil hoorde waren ook van sony de 707 es maar ook die zijn standaard al heel zwaar uitgevoerd.

Misschien dat bij een goedkopere cd speler met een torderend chassis de verschillen wel waarneembaar zijn dat weet ik dus niet

Het kan inderdaad zijn dat de behuizing van jou speler al dood genoeg is, maar wordt jij tegen gehouden door 5<10 euro aan kosten om het eens te proberen?

Baat het niet dan schaad het niet. ;)

Marcel

Wat voor verschil wordt er dan eigenlijk waargenomen??

Heeft iemand ervaring met het bitumeren van de sphinx pj32, of is die al zwaar genoeg (hij weegt behoorlijk wat). Ik neem aan dat bij een cd speler met losse voeding alleen de cd speler beplakt hoeft te worden???

Ik ken een oudere man. Die zwoor bij een oud faxapparaat, want die was lekker zwaar.

En ja, ook ik heb het geprobeerd. De platenspeler werd er veel beter van, was een lichtgewicht. De dvd-speler, die ook niet veel woog, werd er alleen maar zwaarder van.. :)

Oh ja, en dat "baat het niet dan schaadt het niet". Denken jullie aan eventuele garantie? ;)

Mijn pj32 2ehands gekocht en is sphinx dus garantie?????

Even offtopic, weet iemand ofdat sphinx makelijk om te bouwen is naar 110V?? Of moet ik daar een speciale adaptor voor kopen???

Het kan inderdaad zijn dat de behuizing van jou speler al dood genoeg is, maar wordt jij tegen gehouden door 5<10 euro aan kosten om het eens te proberen?

Marcel

Oooh maar dat ben ik zeker met je eens ik zal de 557 eens openmaken want de uitgangscondensatoren liggen al een hele tijd klaar en als je dan toch bezig bent waarom niet.(garantie is al zo,n slordige 15 jaar verlopen)

Zo zag ik het ook met de netsnoeren heb ik een partij lopen vlechten en afgeschermd maar om nu te zeggen dat ik verschil hoorde het lijkt vaak zo maar is het ook zo?

Interlinks daar is geen twijfel over mogelijk beter of niet er zijn wel degelijk duidelijk waar te nemen verschillen

Marcel

Hierbij trek ik de conclusie dat jij de 557 niet kent Marcel :D

cdp-557esd%20inside1.jpg

B)

Ja, plaats zat om te plakken :rolleyes:

Marcel

Hierbij trek ik de conclusie dat jij de 557 niet kent Marcel :D

cdp-557esd%20inside1.jpg

B)

Nee ik had deze nog niet van binnen gezien, ziet er goed uit :rolleyes: ook lekker veel condensatoren en voor zover ik zo kan zien weinig of geen draadbruggen :)

Ik had wel al een paar keer dit soort modellen van Sony horen spelen, en hoho dat was lekker :D

Maar ik blijf d`r bij dat bitumen bij veel spelers wel wat brengt en wat kan je gebeuren voor 5euro ;) Mijn CD 6000 KI is ook al aardig stevig en voor zien van bitumen maar mijn DV 6200 was helemaal kaal, hier was aardig wat winst te halen. Zit er trouwens bij de 557 fabrieksaf al niet een of andere demping op het bovenpaneel?????????

Marcel

De panelen van de Sony 557 lijken mij ook dik genoeg ;)

En het beplakken van het loopwerk valt bij veel spelers niet mee, in verband met de vrijloopruimte en de vele verstijvingsribben die er vaak op zitten.

Het is een retegeil  apparaat Ome Henk ;)

Marcel

'T is dat ik andere sex aspiraties prefereer Marcel, maar anders... :rolleyes:

je hebt em dus niet om je op te geilen :lol:;)

Marcel

Ik weet 100% zeker dat ik met blinddoek om de met loodbitumen voorziene cd speler kan onderscheiden van de standaard versie als je ze naast elkaar neerzet. :rolleyes:

Graag zou ik hem dan wel (met de blinddoek om, om het officieel te houden) even willen oppakken om te kijken welke het zwaarste is :P:P

:ph34r::D:D

Ik snap niet wat cd spelers zwaarder maken met geluid te doen heeft :blink: bij een platenspeler kan ik het me wel voorstellen, maar dan de tafel. Maar een digitaal apparaat heeft geen enkel voordeel van een loodzware sokkel, want de rest blijft net zo plastic als het al was. Het gaat erom of het toerental goed is en de laser zuiver uitgericht en dat heeft niets te maken met loodzware sokkels etc etc :blink: bij een platenspeler ligt dat volkomen anders, maar dat is ook een mechanische aftasting van een medium, bij een cd speler is er ten aller tijden ruimte tussen de laser en het medium. De kwaliteit van de lagering etc etc zijn veel belangrijker bij cd's