Jump to content

aarden alle apparaten???

thei
 Share

Recommended Posts

Wanneer je toch al je apparatuur wilt aarden en je hebt je TV of video aangesloten dan dien je een filter tussen deze in te zetten om zo de aardlus te voorkomen.

Naam van het filter ben ik even kwijt.

Mantelstroomfilter. Dit is natuurlijk alleen nodig als er een aardlus ontstaat. Dus eerst ff uitproberen of er een aardlus ontstaat en zo ja, een mantelstroomfilter kopen.

Als er een aardestekker aan je apparaat zit dan aarden, anders niet.

Bij sommige ingangsfilters komt er zonder randaarde de helft van de netspanning op de behuizing te staan. Niet gevaarlijk maar vaak wel voelbaar.

Bovendien wil je de storing die door de afscherming wordt opgevangen toch ergens naar toe leiden waar het geen kwaad kan?

Heb je last van brom zou je aleen de (voor)versterker kunnen aarden en een mantelstroomfilter in de antenneingang toe kunnen passen

Als je de componenten kan aarden kun je gebruik gaan maken van een ontstoor filter.

Dit is in 99 van de 100 gevallen altijd een verbetering.

Hoe pak je dit goed aan...

Bekijk goed het totaal opgenomen vermogen van je component ( bijvoorbeeld een cd speler of versterker ) en vermenigvuldig deze waarde met minstens 2.

Een voorbeeld, is het opgenomen vermogen van een versterker bijv. 250 watt wordt de uitkomst minimaal 500.

Dit getal ( uitgaande van 500 ) ga je vertalen in een netfilter ( kijk naar het max. toelaatbaar vermogen )

Waarom moet je dit gaan "overdimensioneren " ?

Omdat anders de kans bestaat dat je filter verzadigd raakt en het klankbeeld zoals velen dat noemen sloom wordt .

Probeer het filter mechanisch/ electrisch te ontkoppelen van het chassis van de versterker of cd speler.

Plaatst tussen de massa van de kast van het component en de aard( massa ) aansluiting van het filter een schakelaar.

Met deze schakelaar kan je een aardlus ,(als je er last van kan krijgen )opheffen.

Een bijkomend voordeel is dat je kunt experimenteren met andere netkabels.

Ik heb mijn app reeds voorzien van inbouwconectoren voor eur snoeren en heb allen aan de behuizing aangesloten op de aardpin van de euro inbouw connector. Ik gebruik verder de kemp netsnoeren en heb een voor de instalatie eigen aardpin en eigen stroomgroe met 5x 2,5 qwdr lapp kabel aan gesloten. HMS filter doos en losse Kempplug.

Ik hoor geen brom echter geen van de app had van te voren een eigen aard aansluiting. Mijn vraag is dus of het kwaad kan geluids techniesch om alles te aarden of dat ik beter bv alleeen de voorversterker kan aarden. Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

Rotel RC 980BX gemod. Louis Raatjes

Rotel RB 980BX ,, ,, ,,

Sony CDP 50ES

Sony tuner 920QS

Dynaudio Contour 1.8mk2

Sounstyle rack

Coax 6qwdr zelfbouw via audiofriends LS kabel

Ik denk zelf dat het aarden van 1 apparaat voldoende is daar ze toch met elkaar in verbinding staan middels de kabels en dus alleen geaard zijn.

Meer aarden zal de kans op een aardlus doen toenemen .

Wat veel belangerijker is de fase op de fase aansluiten dat wordt nog al eens vergeten al zal het hier een overbodige posting zijn.

Ik denk zelf dat het aarden van 1 apparaat voldoende is daar ze toch met elkaar in verbinding staan middels de kabels en dus alleen geaard zijn.

Meer aarden zal de kans op een aardlus doen toenemen .

Wat veel belangerijker is de fase op de fase aansluiten dat wordt nog al eens vergeten al zal het hier een overbodige posting zijn.

Ik ga de aardes van alle app. los maken behalve van de voorversterker en wil dan nog de antenne aarde ontkoppelen . Iemand suggesties hoe dat ontkoppelen te doen en eventueel waar te koop?

Als er een aardestekker aan je apparaat zit dan aarden, anders niet.

Veel apparaten die aan de andere kant van de wereld een stekker met aardlip hebben, hebben die in dit deel van de wereld ineens niet meer.

Ik heb mij altijd afgevraagd of het de regelgeving is die dit verbiedt, of dat het gewoon is afgestemd op de heersende tendens (hier wordt enkel in natte ruimtes geaard, maar in veel andere landen overal in huis).

Toine.

Als je de componenten kan aarden kun je gebruik gaan maken van een ontstoor filter.

Bekijk goed het totaal opgenomen vermogen van je component ( bijvoorbeeld een cd speler of versterker ) en vermenigvuldig deze waarde met minstens 2.

Een voorbeeld, is het opgenomen vermogen van een versterker bijv. 250 watt wordt de uitkomst minimaal 500.

Dit getal ( uitgaande van 500 ) ga je vertalen in een netfilter ( kijk naar het max. toelaatbaar vermogen )

Omdat anders de kans bestaat dat je filter verzadigd raakt en het klankbeeld zoals velen dat noemen sloom wordt .

Probeer het filter mechanisch/ electrisch te ontkoppelen van het chassis van de versterker of cd speler.

Plaatst tussen de massa van de kast van het component en de aard( massa ) aansluiting van het filter een schakelaar.

Met deze schakelaar kan je een aardlus ,(als je er last van kan krijgen )opheffen.

Helaas heb ik van de week weer minder fraaie gevolgen van netfiltering kunnen horen. Het is allemaal volgens mij niet zo simpel om te stellen dat netfiltering goed is en de afwezigheid ervan minder goed.

Je moet voor de gein maar eens proberen om aan zo'n zogezegd "overgedimensioneerd filter" je cd-speler en je voorversterker tegelijk te hangen. Moet kunnen, zou je denken, en dat is ook wat de fabrikant beweert. De realiteit is toch anders.

Ik weet dat het ene filter het andere niet is, maar ik weet ook dat ik er nog geen tegenkwam die niet ook een flinke keerzijde had. De enige plek waar het netfilter bij mij goed werk doet is op het loopwerk. Alle andere apparaten doen het beter zonder. Ik denk wel dat 1 filter per apparaat kan werken -- meer een veredeld netsnoer waar een filter in is opgenomen.

Waar je het volgens mij al helemaal niet bij moet doen is bij apparaten die reeds door de fabrikant werden voorzien van preventiemiddelen tegen netvervuiling.

Toine.

Helaas heb ik van de week weer minder fraaie gevolgen van netfiltering kunnen horen. Het is allemaal volgens mij niet zo simpel om te stellen dat netfiltering goed is en de afwezigheid ervan minder goed.

Je moet voor de gein maar eens proberen om aan zo'n zogezegd "overgedimensioneerd filter" je cd-speler en je voorversterker tegelijk te hangen. Moet kunnen, zou je denken, en dat is ook wat de fabrikant beweert. De realiteit is toch anders.

Ik weet dat het ene filter het andere niet is, maar ik weet ook dat ik er nog geen tegenkwam die niet ook een flinke keerzijde had. De enige plek waar het netfilter bij mij goed werk doet is op het loopwerk. Alle andere apparaten doen het beter zonder. Ik denk wel dat 1 filter per apparaat kan werken -- meer een veredeld netsnoer waar een filter in is opgenomen.

Waar je het volgens mij al helemaal niet bij moet doen is bij apparaten die reeds door de fabrikant werden voorzien van preventiemiddelen tegen netvervuiling.

Toine.

Een netfilter moet je alleen overdimensioneren bij zware apparaten zoals versterkers, maar voor versterkers kan het dan nog nadelig uitpakken. Voor CDspelers en zo moet je het helemaal niet te ruim nemen, het filter werkt namelijk het best bij nominale belasting. Rond het kantelpunt ontstaat namelijk zelfs versterking van storing als het filter niet of weinig belast wordt.

Ook werken netfilters alleen 100% als;

1 ze aangesloten zijn met randaarde.

2 ze in de behuizing van het apparaat gemonteerd zijn of zelf van een afgeschermde behuizing en afgeschermde net kabels zijn voorzien.

3 digitale apparaten en analoge apparaten appart gefiltert worden, zodat de digitale niet storen op de analoge.

Het is trouwens ook een fabeltje dat er verschil zit in audio netfilters en gewone/industrie

Bedankt voorjullie reacties. Ik heb ale aardes in de app. ontkoppeld behalve die vande voorversterker. De polariteit was reeds in orde en verder heb ik de kabel van de tuner ontkoppeld doormiddel van ee condensator tussen de mantel te zetten.(tip via een ander forum) Een eigen audio groep had ik reeds net zoald de eigen audio aardpin. Het geluid is er in ieder geval op vooruit gegaan

Aarden apparatuur. Zelf heb ik het opgelost door een dun draadje via 1 punt (stekkerblok) aan mijn CV te koppelen. Dit werkt natuurlijk alleen in een gesloten cirquit, dus niet in een flat!

Beste Triode,

Je hebt gelijk: dit is geen deugdelijke oplossing.

De aanleg van een apparte groep in de meterkast is aanbevolen: slechts 500euro via een installatiebedrijf, inclusief audiofiel netsnoer. Daarmee wordt meteen het aarde-probleem opgelost.

Beste Triode,

Je hebt gelijk: dit is geen deugdelijke oplossing.

De aanleg van een apparte groep in de meterkast is aanbevolen: slechts 500euro via een installatiebedrijf, inclusief audiofiel netsnoer. Daarmee wordt meteen het aarde-probleem opgelost.

Is goed om dit te lezen het draait om je veiligheid

daarna komt het geluid aan de oorden.

Ik wens je dan ook verder veel suc6 met je hifi

en de aanpassing van je 230 toevoer

Mvg triode

Als het een klasse 2 apparaat betreft (dubbel geisoleerd), herkenbaar aan het symbool van 2 in elkaar getekende vierkanten, dan is aarden zelfs verboden!

Nee dat is het niet. Dat zou n.l. inhouden dat je een klasse 2 apparaat niet mag aansluiten op een geaard apparaat wat door de randaarde automatisch een klasse 1 apparaat is. Door een klasse 2 apparaat te aarden wordt het automatisch een klasse 1 apparaat. En ook voor een klasse 1 apparaat geldt dat alle aanraakbare metalen delen dubbel geisoleerd moeten zijn, deugedelijk met de randaarde verbonden of gescheiden door een deugdelijk aardscherm dat met de randaarde verbonden is.

Zelf heb ik eens alle kasten (boven elkaar in het rek) met een korte dikke aardraad direct met elkaar verbonden. Is effectiever dan alle apparaten met een apart randaarde netsnoer aan te sluiten.

;)

Aan een klasse 2 apparaat zit om deze reden dus ook nooit een steker met randaarde. Je kunt hem dus wel gewoon aansluiten op een randaarde stopcontact, want de apparaatsteker van het toestel heeft deze aardcontacten niet.

De NEN1010 is hier zeer duidelijk over. Zie ook de veiligheidspagina in elke elektuur uitgave (maandblad).

Het is gewoon verboden.

Hallo zeg, dat is niet misselijk.

Was voor het aanleggen van een aparte groep door de elektricien voor een close-in boiler laatst EU 75 kwijt. Was een half uurtje werk omdat de pijp er al lag, dat zal ook wel uitmaken. En heet water is natuurlijk niet audiofiel met navenant prijskaartje.

Zou toch maar eens offerte vragen bij verschillende elektriciens. De prijzen kunnen aanmerkelijk verschillen.

;)

Aan Pjotr:

De steker van een klasse II apparaat mag geen aardpinnen hebben, dus je mag hem best aansluiten op een contactdoos met randaarde. De randaarde wordt eenvoudigweg niet doorerbonden met het klasse II apparaat.

Nogmaals, lees eens een veiligheidspagina van Elektuur, en je bent gelijk helemaal op de hoogte.

Hallo Tortor,

Dat was helemaal mijn vraag niet. Er wordt gesteld dat een klasse II apparaat niet geaard MAG worden. Dus wat nu als ik dat apparaat aan wil sluiten (een DVD speler b.v.) op een versterker met daar aan een randaardesnoer en die dan wel aan aarde ligt.

Dat mag dus officieel niet dan :rolleyes:

Ohw ja,

De NEN1010 is hier zeer duidelijk over.

NEN1010 betreft elektrische installaties (dus wat in de stoppenkast zit en in de muur ligt) en gaat niet over elektronische apparaten zoals versterkers e.d. voor zover ik weet. Kun je mij even de paragraaf in NEN1010 geven waar dat zo expliciet staat? Bedankt alvast

;)