Jump to content

aarden alle apparaten???

thei
 Share

Recommended Posts

Als in jouw voorbeeld de DVD speler een klasse II apparat is, dan heeft de steker van deze DVD speler geen aardcontacten, maar je kunt hem wel gewoon aansluiten op een voedingspunt van een klass I apparaat. Dat mag en kan dus.

Neen, ik ga je niet vertellen waar dat in de NEN1010 staat want het is een zeer ontoegankelijk boekwerk. De NEN1010 bevat overigens wel wat meer dan jij suggereert hoor.

Het meest eenvoudig is om de veiligheidspagina te lezen die speciaal over dit onderwerp gaat en in elk elektuur maandblad is ingebonden (in elk geval was dat in het verleden altijd zo).

Als in jouw voorbeeld de DVD speler een klasse II apparat is, dan heeft de steker van deze DVD speler geen aardcontacten, maar je kunt hem wel gewoon aansluiten op een voedingspunt van een klass I apparaat.  Dat mag en kan dus.

Neen, ik ga je niet vertellen waar dat in de NEN1010 staat want het is een zeer ontoegankelijk boekwerk. De NEN1010 bevat overigens wel wat meer dan jij suggereert hoor.

Het meest eenvoudig is om de veiligheidspagina te lezen die speciaal over dit onderwerp gaat en in elk elektuur maandblad is ingebonden (in elk geval was dat in het verleden altijd zo).

Beste Tortor,

Je draait er wel lekker omheen zeg met je stekkers en stopkontakten.

NEN1010 gaat iig niet over versterkers e.d. en ook niet over de definite welke klasse een apparaat is. Jij hebt het erbij gehaald en kom nu niet van zoek het zelf maar op. Ook zegt dubbel geisoleerd nog niets over de klasse. Er staat nergens dat een klasse 1 apparaat niet ook dubbel geisoleerd mag zijn.

Kijk als je de letter van de wet erbij haalt wil ik ook graag die letters zien en kom dan niet met Elektuur aan. Daar staat ook maar een interpretatie en zo correct is Elektuur niet altijd. Maar kom dan met de normatieve tekst. Dat is waar we ons aan te houden hebben.

Jij stelde expliciet:

Als het een klasse 2 apparaat betreft (dubbel geisoleerd), herkenbaar aan het symbool van 2 in elkaar getekende vierkanten, dan is aarden zelfs verboden!

En nu mag aarden weer wel dan (via een omweg dan) ???

Het wordt er niet erg helderder op zo.

;)

Je begrijpt mijn antwoord niet of je formuleert je voorbeeld niet goed.

NEN1010 gaat trouwens wel degelijk ook over aarding en indeling in klassen.

Maarre, ik stop deze discussie als je het niet erg vindt. Je aard maar een eind weg.

@ Tortor

Voorzover ik weet gaat NEN 1010 niet over de veiligheid van apparaten maar alleen over de veiligheids eisen van het lichtnet van de opwekkingsinstallaties in de centrale tot aan het stopkontakt.

De veiligheid van apparaten zoals audio en video vallen volgens mij onder de CE norm.

Marcel