Members Arden Posted 22 maart 2005 Members Report Share Posted 22 maart 2005 Het zal iedereen denk ik wel opgevallen zijn , de terugkeer(eigenlijk nooit weggeweest) van vinyl... Nu kom ik bij veel mensen mooie draaitafels tegen , met soms de meest exotische elementen , maar als ik naar de pre informeer , is het vaak een geintegreerde in de versteker of een NAD , of een MF X-LP. Nu zijn dat op zich geen slechte pre's , maar ik vraag me toch af of men het belang van een phono pre niet onderschat. Zelf draai ik met een AcousTech Phono Amp op mijn VPI tafel , en ik heb toch wel de nodige pre's in huis gehad maar deze steekt er wat mij betreft toch wel boven uit. Met wat voor phono-pre draaien jullie , en wat is jullie gedachte/ervaring hierover , groeten , Marco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Ik zit met een DACT CT100. Het is een losse kaart met losse voeding, dus moet ingebouwd worden. Heel flexibel qua load en versterking, super kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Ik heb geen rijk wijf, dus doe ik het met een NAD PP2. Deze stond tot voor kort op een gratis gekregen DUAL draaitafel. Die draaitafel is inmiddels afgevoerd, dus ik ga weer eens verder kijken. Maar die pre blijft voorlopig nog wel. Ik vond het niet verkeerd klinken, maar ik kan me voorstellen dat als je duizenden euro's aan analoog gaat uitgeven, dat er dan ook een dure phonopre bij moet, en dat gebeurt toch ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 maart 2005 Author Members Report Share Posted 22 maart 2005 Nee, dat gebeurt nu juist niet. Als men gaat investeren in een platenspeler , wordt er een mooi loopwerk gezocht , met liefst een zo goed mogelijk (lees duur) element , maar de pre staat men nooit zo bij stil , en gaat men vaak gewoon door met de oude pre. Voor mij is dit net zo iets als een CD Loopwerk van 5000 euro ,met een DAC van 250 euro. Nu wil ik niet beweren dat dit altijd zo is , maar vaak wordt als eerste op de pre bezuinigd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 De ingebouwde pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 maart 2005 Author Members Report Share Posted 22 maart 2005 Een mooi voorbeeld , lees het topic ""dilemma""van Craus vonBentinck. Fantastische tafel van ongeveer 9500 euro. Phono 660 euro.(waarschijnlijk de Transrotor phono). Dit is echt wel een mooi apparaat , maar het staat niet in verhouding tot de tafel. Een investering aan deze kant zal ongetwijfeld een enorme verbetering opleveren , maar die wordt gezocht in een beter element... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Een mooi voorbeeld , lees het topic ""dilemma""van Craus vonBentinck.Fantastische tafel van ongeveer 9500 euro. Phono 660 euro.(waarschijnlijk de Transrotor phono). Dit is echt wel een mooi apparaat , maar het staat niet in verhouding tot de tafel. Een investering aan deze kant zal ongetwijfeld een enorme verbetering opleveren , maar die wordt gezocht in een beter element... Leuke vraag! Kraus heeft een ASR Mini Basis en heeft een Benz Ace in een flink opgetuigde Fat Bob. Ik ken de ASR verder niet maar je mag toch redelijkerwijs verwachten dat een phonotrap uit die prijsklasse behoorlijk wat van de kwaliteiten van de ACE laat horen. Ik weet niet in hoeverre Kraus heeft gestoeid met andere phonotrapjes, maar ik kan me voorstellen dat hij dat zeker gaat doen zodra hij een Lyra, JA of ander topklasse element gaat aanschaffen. Ik zat eigenlijk met hetzelfde "dilemma". Mijn Leonardo heb ik de afgelopen 4 jaar steeds meer opgetuigd, en heb onlangs een JA MC1 Boron aangeschafd. Op een dergelijk niveau kun je je inderdaad voorzichtig afvragen of een phonotrap als mijn Sphinx Phonoequaliser (prijsklasse ca. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 maart 2005 Author Members Report Share Posted 22 maart 2005 Ja, sorry... zit pas sinds vanmiddag op dit forum , en heb net pas alle pagina's van "dilemma'' doorgespit. Zag inderdaad dat het een ASR was. Maar mijns inziens haal je inderdaad pas alles uit je platenspeler met een kwalitatief evenredige phono... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Vanuit dat oogpunt is het dus wellicht voor Kraus ook een idee om eerst eens met phonotrapjes te spelen en daarna naar een beter/ander element over te stappen. Beste Paul, Bij jou is het na de phono versterker wel in orde...lijkt me Absoluut! Helaas zal dit jaar de vakantiebestemming niet verder gaan als de Veluwe als ik een phonotrap als bijvoorbeeld de Roksan er ook nog bij koop. Gelukkig woon ik al midden op de Veluwe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Hoi Marco, Ik speel met de door jou genoemde MF X-lps V3 en ik versterk hiermee het signaal afkomstig van mijn Project 1Xpression met carbon toonarm en Grado prestige Green element. Ik heb de invloed van de phonopre niet onderschat. Momenteel ben ik mijn versterking en mijn luidsprekers aan het vervangen. Ik speel nu met het idee om daarna mijn element te upgraden naar een Grado prestige Gold element. Ik heb dan een evenwichtige combinatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 De phono-amp in mijn luxman L540 sppeelde mijn SPHINX phono-equalizer voorbij... maar ja, de L540 is dan ook weer een LUXMAN pur sang... je introduceerde met de aparte phono-trap weer extra interlinks in het systeem, dus had je daar weer een probleem Alex Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 maart 2005 Author Members Report Share Posted 22 maart 2005 Veel mensen zijn helemaal lyrisch over de Sphinx , vraag me wel eens af waar dat nou in zit... ik heb het altijd een plat en schraal ding gevonden. Misschien door de relatief vrij hoge gain ?.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Nee, dat gebeurt nu juist niet. Als men gaat investeren in een platenspeler , wordt er een mooi loopwerk gezocht , met liefst een zo goed mogelijk (lees duur) element , maar de pre staat men nooit zo bij stil , en gaat men vaak gewoon door met de oude pre.Voor mij is dit net zo iets als een CD Loopwerk van 5000 euro ,met een DAC van 250 euro. Nu wil ik niet beweren dat dit altijd zo is , maar vaak wordt als eerste op de pre bezuinigd... Dat lijkt me helemaal verkeerd. Begint het niet pas met een pre van tegen de 2000? Mag men eerder wel meepraten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Begint het niet pas met een pre van tegen de 2000? Mag men eerder wel meepraten? Tuurlijk! Doe niet zo mal Mijn MF pre koste Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Ik draai met een Logic Dm101 met Datum a C1 arm, Benz Glider en niet te vergeten de onvolprezen Sonneteer sedley phonostage... Stukje over de pre: - WHAT HI-FI 5-STAR award, Juni 1999.- - Hi Fi World "World Winner" award, December 1998.- De Award winnaar Sonneteer Sedley is de eerste phonovoorversterker uit het assortiment van Sonneteer. Het is ontworpen voor zowel Moving Magnet - als Moving Coil elementen en biedt een selectie aan capaciteit-tuning opties die nagenoeg op alles toepasbaar is wat de markt van elementen biedt. De Sedley gaat uit van de meest minimale benadering van alleen versterken van het element-uitgangsignaal naar lijn-ingangsignaal voor de versterker omdat het ten eerste ontworpen is om de Campion en Alabaster versterkers te complementeren, hoewel de Sedley ook goed toepasbaar is in de meest andere thuisinstallaties. -Specificaties- -Element type: MM/MC, ruime selectie capaciteit-tuning -Ingang-impedantie: 47 kOhm, 100 Ohm, 47 Ohm, 1 kOhm -Ingang-capaciteit: 220 pF, 100 pF, 47 pF, 10 pF -Versterkingsniveau: Hoog/Laag -EQ: IEC/RIAA -Totale harmonische vervorming: 0.002% (1kHz) -Afmetingen (Hoogte x Breedte x Diepte): 60 x 430 x 280mm En een fotootje: -Netto gewicht: ca. 6Kg Groet Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 je wordt alleen niet serieus genomen Dat is ook niet nodig, ik word anders toch maar voor dom (zie verschillende topics Hear) oid uitgemaakt hahahaha Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Ik draai met een Logic Dm101 met Datum a C1 arm, Benz Glider en niet te vergeten de onvolprezen Sonneteer sedley phonostage... Stukje over de pre: - WHAT HI-FI 5-STAR award, Juni 1999.- - Hi Fi World "World Winner" award, December 1998.- Hee, het patstopic is een andere hoor.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 jaloers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Ik draai met een Logic Dm101 met Datum a C1 arm, Benz Glider en niet te vergeten de onvolprezen Sonneteer sedley phonostage... Stukje over de pre: - WHAT HI-FI 5-STAR award, Juni 1999.- - Hi Fi World "World Winner" award, December 1998.- Hee, het patstopic is een andere hoor.. Geeft niet.....andermans oren Tja, ik kopieer dat stukje ff van hun site, ging meer om aan te tonen dat mijn setup, naar mijn idee mooi in balans is, geen goedkope pre, met dure draaitafel, maar goed op elkaar afgestemd, die award shit, ach ja.....ik zie ook vaak mensen rijden met zo'n sticker op de auto..."auto van het jaar ...." Gelukkig heb ik niet zo'n sticker op mijn phonpre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Nee, dat gebeurt nu juist niet. Als men gaat investeren in een platenspeler , wordt er een mooi loopwerk gezocht , met liefst een zo goed mogelijk (lees duur) element , maar de pre staat men nooit zo bij stil , en gaat men vaak gewoon door met de oude pre.Voor mij is dit net zo iets als een CD Loopwerk van 5000 euro ,met een DAC van 250 euro. Nu wil ik niet beweren dat dit altijd zo is , maar vaak wordt als eerste op de pre bezuinigd... Bij mij is het eigenlijk andersom..... Dure pre en relatief goedkope draaitafel en element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Ik denk dat de posting zeer terecht is. Heel vroeger had ik een philips versterker en toen ik overstapte naar een Arcam melde mij men bij Arcam vol trots dat deze een erg goede phonotrap had. Ook andere ontwerpers melden dit met regelmaat. Die beweringen zijn mijns inziens relatief. Ik denk dat nog teveel mensen ervan uitgaan, als bovenstaande zaken gemeld worden, dat een interne phonotrap een supertrap is. Er zijn wellicht uitzonderingen, maar mijn ervaring is in ieder geval dat wanneer je extern gaat je echt veel verder kunt komen met de kwaliteit. Wat mij betreft is een phono versterker niets anders dan een lijn versterker, dus ik verklaar je niet voor gek als je hetzelfde bedrag investeert als je gedaan hebt in je lijnversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 [bij mij is het eigenlijk andersom..... Dure pre en relatief goedkope draaitafel en element. je hebt gelijk die LP12 van jou is maar een goedkoop tafeltje. Voor 300 Euro neem ik hem wel van je over Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Toevallig vandaag het nieuwe Duitse blad LP gekocht bij de kiosk. Stond een test van phonotrappen in waaronder de ASR mini. Overigens kwam de goedkoopste het "beste"uit de bus. Ik meen dat het een Trigon (?) was. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 maart 2005 Author Members Report Share Posted 22 maart 2005 Toevallig vandaag het nieuwe Duitse blad LP gekocht bij de kiosk. Stond een test van phonotrappen in waaronder de ASR mini. Overigens kwam de goedkoopste het "beste"uit de bus. Ik meen dat het een Trigon (?) was. Carl Die zgn. tests veeg ik altijd m'n r**t mee af , las ik ergens niet iets over andermans oren..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 22 maart 2005 Report Share Posted 22 maart 2005 Staat trouwens op Hifi.nl nog een Trigon phono pre incl. accuvoeding te koop. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts