Jump to content

Ondergeschoven kindje , de phono-trap

Arden
 Share

Recommended Posts

• Members
Ik heb de simply phono van unison research, met een ace low(0,3mv).

Mijn ervaring in deze combinatie is dat de spanning van de ace te laag is voor de simply phono, wordt ook bevestigd door de importeur van unison.

Wat is beter een step up trafo of een element met een hogere spanning. :confused:

DEPETER

Ook hier moet ik weer zeggen , probeer de Benz Lukaschek. Deze is juist voor dit soort elementen gemaakt.

De Simply Phono doet het juist weer goed op MM (volgens mij zweert Wim v. Kraanen ook bij MM), en high output MC .

Uiteraard kan je ook een ander element overwegen , maar ik neem aan dat je deze niet zomaar had gekocht.

Als we het over belangrijk hebben, is het beslist onbegrijpelijk dat de phonotrap inderdaad zo wordt onderschat, het leuke bij phonotrappen is dat het verschil tussen versterkers zo duidelijk aan het licht treedt.

Allerlei soorten halfgeleiders worden toegepast, kunnen van elkander onderscheiden worden, daarnaast blijkt de gain van een enorm belang.

Afhankelijk van het gebruikte element en de versterker welke er achter hangt, kun je een plaat laten zingen door de juiste versterkingsfactor te kiezen.

Er zijn nogal wat exemplaren te vinden die het af laten weten bij elementen met uitgangsspanningen onder de 0,5/0,7 mV, hier is al gauw 60 dB gain nodig om tot een goed resultaat te komen, elementen met een lagere uitgangsspanning maken het bijzonder ingewikkeld een goede match te vinden.

Onbegrijpelijk is het dan ook dat er fabrikanten zijn, die op het punt van de versterkingsfactor geen informatie verschaffen.....................

hiervoor heb ik vaak zoektochten op het www en telefoonades met importeurs moeten plegen.

Kom je hier te kort is het mogelijk dat je een tonaal prachtig resultaat bereikt, echter dynamisch is de weergave niet te noemen, eerder vlak en rustig.

Overigens de mate waarin je dit soort verschillen kunt waarnemen, is afhankelijk van de wijze waarop versterker en luidspreker met muziek omgaan.

Het is een deel van de keten.................

Van horen zeggen, zou de X-Lps v3 mooi te upgraden zijn ...

Heb je wat meer info hierover?

Zijn er mensen die verder zijn gegaan dan het verwisselen van de buisjes?

Eerder dan de buisjes, komen hier condensatoren voor verbetering in aanmerking..................kijk maar eens wat er in het signaal zit.

:huh:

Mijn ervaring in deze combinatie is dat de spanning van de ace te laag is voor de simply phono, wordt ook bevestigd door de importeur van unison.

Wat is beter een step up trafo of een element met een hogere spanning. :confused:

DEPETER

De simply phono is beslist mooi te noemen, met veel te weinig gain, een step-up is de goedkoopste en zeker goede up-grade mogelijkheid.

Voor trafootjes kun je eens kijken bij vanderveen, verkoopt ze via z'n site of bij Jac van der Walle, die Lundahl trafo's verkoopt.

B)

Ook hier moet ik weer zeggen , probeer de Benz Lukaschek. Deze is juist voor dit soort elementen gemaakt.

Als je installatie het kan laten horen, zul je hiermee ook de nadelen van IC's kunnen waarnemen, tov discreet gebouwde trapjes is deze redelijk korrelig te noemen.

:o

• Members

Als je installatie het kan laten horen, zul je hiermee ook de nadelen van IC's kunnen waarnemen, tov discreet gebouwde trapjes is deze redelijk korrelig te noemen.

:o

Da's niet mijn ervaring , maar zoals zo vaak , hoe meer mensen hoe meer meningen. Vond hem zelf fantasties klinken. Vond de Acoustech alleen net mooier... kan ook de combinatie zijn geweest

Mijn array heeft een instelbare gain tot 77 dB..... B)

Bovendien zijn de afsluitweerstand en capaciteit met de afstandsbediening instelbaar.

Volgens mij kun je dan voor elk element de optimale instelling halen.

Ook kun je zo de beste instelling voor je element bepalen. Met de meeste phonotrappen moet je meestal de kast openschroeven om iets in te kunnen stellen. Vaak kun je zelfs helemaal niks instellen. Bij de Clearaudio Basic b.v. kun je alleen wat wijzigen door weerstanden en condensatoren te solderen.

Bij het aansluiten van een element is volgens mij niks zo belangrijk dan een goede aanpassing.

Een beter element met een slechte aanpassing klinkt zeker slechter dan een goedkoper met een juiste aanpassing.

:)

DEPETER

De simply phono is beslist mooi te noemen, met veel te weinig gain, een step-up is de goedkoopste en zeker goede up-grade mogelijkheid.

Voor trafootjes kun je eens kijken bij vanderveen, verkoopt ze via z'n site of bij Jac van der Walle, die Lundahl trafo's verkoopt.

B)

:) Ik heb wel step up trafootjes van ortofoon, geeft meer dynamiek, maar gaat ten koste van de hoge en lage tonen(afgevlakt geluid :confused: ).

DEPETER :cool2:

:) Ik heb wel step up trafootjes van ortofoon, geeft meer dynamiek, maar gaat ten koste van de hoge en lage tonen(afgevlakt geluid :confused: ).

Ik neem aan dat je de T-5 bedoelt, is inderdaad niet echt de juiste oplossing, de T 20 nog steeds in het assortiment zou van Ortofon wel kunnen, is echter relatief duur tov de hoogwaardige Lundahl en/of vanderveen trafo's.

;)

• Members

DEPETER

B)

Kun je best goede resultaten mee bereiken , maar of het goedkoop blijft ??Wat voor extra interlink ga je er dan weer tussen plaatsen , waarschijnlijk geen dropveter van 5,95 dus daar ga je weer.

En hoe zit het dan met die korte signaalweg...toonarm kabel>kabel naar pre pre>kabel naar Unison>kabel naar voorversterker , en dat alles met een milisignaaltje...

trafootjes in de pre plaatsen spaart extra interlink uit, gezien de geringe omvang van veel trapjes kan dit een probleempje oproepen, een groter kastje zou een oplossing kunnen zijn.

;)

Ik neem aan dat je de T-5 bedoelt, is inderdaad niet echt de juiste oplossing, de T 20 nog steeds in het assortiment zou van Ortofon wel kunnen, is echter relatief duur tov de hoogwaardige Lundahl en/of vanderveen trafo's.

;)

:huh: Ik heb inderdaad de T5 van ortofon(ooit eens van Siep gekregen), volgens Wim van Kraanen is het het goedkoopst om een nieuw element met een hogere uitgangs spanning te kopen.

Hij raad het af om step up trafo,s in de symply phono in te bouwen(kan ook nog niet ivm garantie).

Ja, wat is wijsheid. :rolleyes:

DEPETER. :cool2:

Hallo Jitze,

Vanwaar dat je aan een ingangs-step-up-trafo vasthoudt? Zelf ben ik ook met een zelfbouw phono pre bezig met ruisarme fets aan de ingang en een buis als 2e trap. Een hibride dus. Met fets kom ik dan op een SNR (BW 20 KHz) van iets van 80 dB t.o.v. 0,5 mV.

;)

• Members

Ik vind het vaak heel knap wat zelfbouwers kunnen fabrieken , maar met zelfbouw phono's heb ik altijd een brom.(sommige fabrieks modellen ook trouwens) Maar als je zelf zoiets kan maken , en dan op dat hoge niveau ,petje af...

• Members

Heeft er trouwens iemand ervaring met de Korsun Phono ? Die schijn je voor 350 euro te kunnen kopen , terwijl Mark Levinson met zijn Red Rose er 2200 euro voor vraagt.Nu beweerd men dat ze op de naam na identiek zijn...

Zelf ben ik ook met een zelfbouw phono pre bezig met ruisarme fets aan de ingang en een buis als 2e trap. Een hibride dus. Met fets kom ik dan op een SNR (BW 20 KHz) van iets van 80 dB t.o.v. 0,5 mV.

Pjotr,

Welk ontwerp is dat. Is dat ook beschreven op het internet?

Ed

Ik verbaas me erover dat er nog zulke grote verschillen mogelijk zijn door het veranderen van prepre aangezien ik maar draai met een NA Horizon met Roksan Corus Black element.

Verwondert je dat? De Goldring Corus is een klassiek MM element met de daarvoor typische hoge weerstand en inductantie. Een groot deel van de klank wordt dan bepaald door de interactie met de ingangscapaciteit van de phonotrap. En die is niet gestandaardiseerd, in tegenstelling tot de 47k ingangsweerstand. Dus andere voorversterker, andere Cin, andere klank.

Ik verbaas me erover dat er nog zulke grote verschillen mogelijk zijn door het veranderen van prepre aangezien ik maar draai met een NA Horizon met Roksan Corus Black element.

Verwondert je dat? De Goldring Corus is een klassiek MM element met de daarvoor typische hoge weerstand en inductantie. Een groot deel van de klank wordt dan bepaald door de interactie met de ingangscapaciteit van de phonotrap. En die is niet gestandaardiseerd, in tegenstelling tot de 47k ingangsweerstand. Dus andere voorversterker, andere Cin, andere klank.

Dat bedoel ik....

Andere voortrap betekent andere aansluitwaarden.....

En dan nog het verschil in kwaliteit..... je moet er onderhand voor gestudeerd hebben... :rolleyes:

:)

Hallo Ed,

Nee het is geen kant en klaar ontwerp wat ergens op internet staat. Het is meer uit hobby voor mijzelf om te zien wat mogelijk is. Een goede pre bouwen is beslist niet makkelijk, je zit op het randje van wat mogelijk is gezien de lage spannigen van een MC element. Het is ook niet voor niets dat ze allemaal anders klinken.

@Jitze,

Nogmaals de vraag aan jou: Waarom hou jij bij je zelfbouw pre vast aan een step-transformator?