Jump to content

speakers uit elkaar.

joopus
 Share

Recommended Posts

Ik heb mijn vriendin op haar buik op de sweetspot laten liggen ,met haar armen gestrekt.

Toen de linker speaker bij haar handen gezet,de andere bij haar voeten.

Toen hebben we,om zekerheid te verkrijgen haar het zelfde laten doen op haar rug,........maar toen ben ik niet gaan luisteren!! :P;)

wat is nu zo de gewenste afstand tussen speakers om een mooi  resultaat te krijgen? :rolleyes:

Als je op deze LINK klikt en naar "The Room Effect" gaat, kun je meer inzicht krijgen in de interactie tussen je luisterruimte en je speakers.

Ook zeer interessant is het artikel "The history of Acoustics".

Alle bekende methodes worden hier beschreven.

Veel tekst, maar zeer leerzaam :cool2: .

Groet,

Erjee.

beste Erjee, kijk jij ook nog wel eens op een andere site dan deze en die van de link die je TELKENS WEER OPNIEUW aanhaalt*

*) Die link begint danig te vervelen. We weten het nu onderhand wel <_<

beste Erjee, kijk jij ook nog wel eens op een andere site dan deze en die van de link die je TELKENS WEER OPNIEUW aanhaalt*

*) Die link begint danig te vervelen. We weten het nu onderhand wel <_<

Ja, kom voor de verandering eens met een eigen mening, of leg de principes van die vogel gewoon eens uit, in je eigen woorden, van toepassing op het betreffende topic..

Ja, kom voor de verandering eens met een eigen mening, of leg de principes van die vogel gewoon eens uit, in je eigen woorden, van toepassing op het betreffende topic..

Beste cgm,

Ik neem aan dat je met "die vogel" verwijst naar Michael Green?

Jij weet dat ik je graag wil uitleggen hoe die principes werken. Met veel plezier zelfs. Ben daar niet te beroerd voor.

Het gaat trouwens niet om het overdragen / opdringen van iemands "mening". Dat wordt HEAR al veel teveel gedaan. Een principe is NIEMANDS mening, immers ;) .

Maar zeg me alsjeblieft wel eerst welk deel van zijn tekst jij niet begrijpt. Dat maakt het stap voor stap uitleggen veel overzichtelijker een makkelijker voor anderen te volgen.

:)

Thanks!

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Maar zeg me alsjeblieft wel eerst welk deel van zijn tekst jij niet begrijpt. Dat maakt het stap voor stap uitleggen veel overzichtelijker een makkelijker voor anderen te volgen.

Thanks!

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Je kan de boel wel weer proberen om te draaien maar je wekt de indrruk dat je er zelf niets van begrijpt. Anders zou je mensen wel proberen te helpen met een uitleg i.p.v. een link.

Dus, als je vanaf nu gewoon met je eigen woorden mensen verder helpt, dan zou dat heel prettig zijn voor allen, vooral degenen die moeite hebben met Engels. ;):)

Thanks!

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Je kan de boel wel weer proberen om te draaien maar je wekt de indrruk dat je er zelf niets van begrijpt. Anders zou je mensen wel proberen te helpen met een uitleg i.p.v. een link.

Dus, als je vanaf nu gewoon met je eigen woorden mensen verder helpt, dan zou dat heel prettig zijn voor allen, vooral degenen die moeite hebben met Engels. ;):)

Best cgm,

Corrigeer me alsjeblieft waar ik fout zit, maar ik heb de indruk dat je nog geen enkele link, die ik naar Green's site heb geplaats, hebt gelezen.

Is dat, omdat je de Engelse taal niet goed beheerst? Niks mis mee; ik kan ook alleen maar (redelijk) Engels, Duits en Nederlands. Frans of andere vreemde talen waren niet aan mij besteed ;) .

Of is het, omdat je geen zin/tijd/interesse had?

Ik probeer de boel niet om te draaien. Ik probeer slechts uit te zoeken welk gedeelte van zijn tekst je niet begreep. Er is immers ZO VEEL te lezen, dat het mij aan tijd ontbreekt om alle artikelen 1:1 te gaan vertalen. Sorry.

Je weet donders goed dat ik mensen die hier interesse in hebben, wil helpen. Zelfs lui, die regelmatig te kennen geven er helemaal geen oren naar te hebben :rolleyes: .

Dus, cgm, wat zal het zijn?

QUOTE (cgm @ 27 Mar 2005, 14:54:34)

Oh ja, een goed begin: leg Joop dus gewoon even uit wat hij moet doen.. 

Met

Nogmaals;

Geef Joop nu gewoon eens advies.

Wat ik wel of niet begrijp is niet relevant. Het gaat er hier om wat jij ervan begrijpt, want jij sleept dat erbij.

Jij reageerde op de vraag van Joop. Geef dan gewoon antwoord i.p.v. een link. Of kan dat niet?

Beste Joopus,

Een beroemde luidsprekerontwerper/-bouwer geeft op zijn site ondermeer de volgende aanwijzingen:

Bij voorkeur plaatst u voor stereoweergave de luidsprekers zodanig, dat er tussen uw luisterplaats en de beide luidsprekers een gelijkzijdige driehoek wordt gevormd. Indien dit niet mogelijk is, probeer dan in elk geval de afstand tussen u en elk van de beide luidsprekers ongeveer gelijk te doen zijn.

Plaats de beide luidsprekers bij voorkeur met de voorzijden recht naar de luisterplaats gericht.

Geef zoveel mogelijk de beide luidsprekers - akoestisch gezien - gelijke kansen. Het is 't beste wanneer de beide luidsprekers even ver (ca. 40 cm) van muren en hoeken verwijderd staan en wanneer de muren direct naast en achter de luidsprekers redelijk vlak en dempend zijn.

Pluche gordijnen, wandtapijten en goed gevulde boekenwanden maken ook in akoestisch opzicht het leven aantrekkelijker.

Houd er rekening mee, dat plaatsing dicht bij een muur - en vooral dicht bij een hoek van twee muren! - de basweergave van een luidspreker luider kan maken. Hoge tonen kunnen door weerkaatsing tegen harde wanden een diffuus karakter krijgen.

Plaatsing van een luidspreker dicht bij een zitbank kan ertoe leiden dat veel hoge tonen worden geabsorbeerd.

Door de luidsprekers in sterk verschillende akoestische omgevingen te plaatsen, kan een asymmetrisch ("scheef") geluidsbeeld ontstaan.

Volgens mij was dit een goed advies.....

:huh:

Hangt van je speakers af denk.

In de manual van mijn Thiel's staat, minimaal 2 meter.

Je moet dan ook minimaal 2 meter ervanaf zitten.

Ze spreken daar van een gelijke driehoek opstelling.

De ene speaker is de ander niet natuurlijk.

Sommige speakers kan je zowat lukraak overal neerzetten (bij wijze van).

Terwijl andere speakers al naar een centimetertje indraaien luisteren...

Maar anders probeer je eens de gelijke driehoek opstelling.

Nogmaals;

Geef Joop nu gewoon eens advies.

Wat ik wel of niet begrijp is niet relevant. Het gaat er hier om wat jij ervan begrijpt, want jij sleept dat erbij.

Jij reageerde op de vraag van Joop. Geef dan gewoon antwoord i.p.v. een link. Of kan dat niet?

Tuurlijk ; maar als je nog eens mijn post leest, ga je begrijpen dat voor het geven van een gefundeerd advies bepaalde gegevens nodig zijn.

Ik zal ze nog eens herhalen. En weer in Nederlands;

* welke speakers?

* welke apparatuur en accessoires?

* hoe groot is de luisterruimte, en hoe is die ingericht (foto's of tekeningen zijn hierbij onontbeerlijk)

* van welke materialen zijn de wanden en vloeren?

* hoe ver ben je bereid te gaan in het aanpassen en veranderen van de opstelling?

Zonder deze gegevens KAN geen gefundeerd advies gegeven worden. Alleen maar algemeen geklets. En daar probeer ik me niet mee bezig te houden.

Dus, Joop, wat mag het zijn?

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Zonder deze gegevens KAN geen gefundeerd advies gegeven worden. Alleen maar algemeen geklets. En daar probeer ik me niet mee bezig te houden.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Kijk, zeg dat dan meteen. Maar, wil je nu zeggen dat de verwijzing naar die link ook algemeen geklets was? :P;)

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Kijk, zeg dat dan meteen. Maar, wil je nu zeggen dat de verwijzing naar die link ook algemeen geklets was? :P;)

cgm, jij flabbes :rolleyes: !

Effe voor mijn informatie; heb je die links wel eens bekeken/gelezen?

Als ja, dan had je deze vraag vast niet gesteld.

Hoe kun je nou advies geven aan iemand als je de meest relevante gegevens niet hebt? Dat Joop zijn vraag HEAR stelt wekt bij mij het vermoeden dat hij van zijn dealer geen goed antwoord kreeg. Net zo min als dat de leverancier van zijn speakers een goed advies, toegespitst op zijn situatie, heeft gegeven.

Nogmaals; het is zinloos om alleen maar wat algemeens te roepen. Mij voor het blok zetten om me tot een advies te dwingen is ongetwijfeld niet je bedoeling. Geef Joop eerst de kans om duidelijk te maken wat zijn situatie is en wat hij wenst te bereiken. Dan pas kunnen we verder gaan.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Effe voor mijn informatie; heb je die links wel eens bekeken/gelezen?

Dat heb ik je in eerdere discussies al verteld.

En ik heb je geen vraag gesteld, dat was Joop. Jij dacht hem te helpen door een link te geven (krijg je trouwens betaald per muisklik, je strooit er zo mee? :P ). Ik vind dat te makkelijk. Als jij de "theorie" van MG begrijpt, dan kun je best wel advies geven, of om relevante info vragen. Het is wel opvallend dat jij nooit verder komt dan een doorverwijzing, of de aandacht pribeert af te leiden door een ander proberen uit te vragen over het onderwerp dat jij naar voren brengt. Nogmaals j

Voodoo houtje hier,voodoo houtje daar.

beetje intresante vragen stellen,hij weet inmiddels wat de audio(maloot) wil horen.

doe wat goed bedoelde adviezen,hoppa je volgelingen kopen wat jij ze advieseert.

Als je nou echt zo'n goeroe bent, heb je echt geen gegevens nodig over apparaten of wat dan ook,nee meneer wil inschatten wat je uitgeeft aan je spulletje.

Het is ook moeilijk hoor echte goeroe spelen.

"vroeger" ging je naar een luister show van Pruijs in de Uterechtse straat in A'dam,

daar klonk alles altijd goed,welke demo ook, het maakte muziek.

Werknemers Randolf en Harry (ja echte goeroe's) zetten een set neer in iedere ruimte (tubetraps bestonden toen nog niet).

Een van de laatste shows waar Pruijs nog over de 2 heren kon beschikken,

werden de sets uitgestalt over diverse winkelpanden in de straat.

'The Appgee' op 6 Krell mono blokken stonden in de Kunsthandel naast pruijs,

de bejaarden hier onder ons die erbij geweest zijn, praten er nu nog over ;)

Ook in dat oude pand van Pruijs heb ik nog nooit iets niet horen klinken

In't kort die jongens lieten iedere set top spelen , in wat voor ruimte dan ook,

daar kwam geen houtje aan te pas.

Ik kom inmiddels jaren bij Harry en weet ook onderhand wel een beetje hoe je een paar speakers plaats.

De basis van je sound is de plaatsing,

de ruimte is de cream,

de aparaten is (jou) smaak.

Theo

@Henk dit is mijn waarheid (op dit moment) :D

Ps. en zorg dat je je stroom voor elkaar hebt,

daar moet uiteindelijk het muziek signaaltje van worden gemaakt. B)