Jump to content

zelf bouwen IMF RSPM

Nok
 Share

Recommended Posts

goedendag,

Ten eerste wil ik zeggen dat ik altijd met veel interesse op dit forum lees.

Na 1 keer de IMF RSPM beluisterd te hebben, ben ik nog altijd verknocht aan dat geluid... Ik heb nu het plan gevat om ze te gaan nabouwen, maar ben onervaren. Ik heb drivers van een Kef Concerto liggen, B139, B110 en T27, inclusief filter. Is het stom om te denken, dat ik een RSPM kast nabouw, en deze speakers en filters erin zet? IMF gebruikte nl gemodificeerde B139's, en andere filters. Van de filters zijn de schema's beschikbaar, dus dat wil ik in een latere fase gaan bouwen. Dan eventueel op zoek naar de originele tweeters en supertweeters. Aangezien ik geen tekeningen heb van de kasten, wil ik ten eerste hier vragen of iemand ze heeft. Als ik niet aan de tekeningen kan komen, wil ik adhv foto's en tekeningen die vrij veelvuldig beschikbaar zijn de kasten gaan bouwen.

Naief? Of een leuk plan dat kan slagen?

met vriendelijke groet,

Nok

Leuk plan, maar kans op slagen ?

Als je niet beschikt over de juiste afmetingen en het materiaal , is de kans van slagen laag.

Zomaar een b 139 ,een b 110 en t 27 in te zetten is niet de juiste oplossing.

Het origineel heeft een midden-toon luidspreker met een dubbele magneet ( wat dus al afwijkt qua aandrijving van een kef b 110 )

Het filter "zomaar "nabouwen, een Engelsman zou zeggen, i don t think so.

Engelse luidsprekers gebruiken componenten ( vooral condensatoren ) van zeer afwijkende waardes ( normaliter niet / meer te krijgen )

Veel van deze componenten werden in de jaren 60/70/80 puur en alleen voor bepaalde luidspreker fabriquanten gemaakt.

Je zou ze wel kunnen benaderen door het toepassen van combinaties.

Maar ja, of dat het is wat je uiteindelijk wilt ?

Dit gaat uiteindelijk wel je eindresultaat beinvloeden.

Misschien veel geld en een slecht resultaat.

De keus is aan jezelf.

Welkom Nok,

Het is ook nog zo dat als je nooit wat probeert je ook nooit wat zult bereiken.

Bouw eerst een model in relatief goedkoop spaanplaat, de kosten zullen dan meevallen en je kunt dan al aardig beoordelen of het project een kans van slagen heeft. Veel succes.

Oke, dit zijn reakties waar ik niet op hoopte (maar wel verwachtte). Maar ik wil graag weten: hoe nauw kijken de kastmaten? Een vriend van mij, die een niet onverdienstelijk meubelmaker is, zegt adhv de tekeningen de maten vrij nauwkeurig te kunnen berekenen. En qua materiaal? Ik dacht vanzelfsprekend aan MDF, heb er niet bij stil gestaan dat dat veel verschil gaat maken? Ik heb een vrij goede beschrijving van het geplaatste dempingsmateriaal, ik dacht dat dat veel bepalender was.

Dat de B110 een mod is wist ik niet, goede info! Dat het bouwen van filters een vak apart had ik hier al begrepen, maar volgens mij wel een oplossing voor te vinden.

Maar goed, kan dus een fiasco worden... Ik ben bang dat ik het toch proefondervindelijk ga ontdekken. Het lijkt me leuk om te doen, en voor er veel meer geld bij komt kijken valt er wel te zeggen of er een kans van slagen is, denk ik. En heb ik iig iets geleerd.

Dank voor de reakties, meer zijn natuurllijk welkom.

Nok

Volgens mij werdt in de Kef Concerto gebruik gemaakt van de 1e generatie actieve B139. De IMF RSPM heeft een nieuwere B139 aanboord die inderdaad gemodificeerd is.. Wat ik zou doen is gewoon wachten op een 2e hands stel IMF RSPM's in orginele staat! :rolleyes:

mvg, PD Hogeterp B)

Als je het over een goede tekening hebt heb je het natuurlijk ook over de opgave van de juiste aantal grade`s van hoeken.

Mdf is de betere keus t.o.v. spaanplaat.

Maar wat is in het orrigineel gebruikt ?

Dit bepaald namelijk ( zeker bij Engelse luidsprekers ) de uiteindelijke klank.

De midden toner is overigens een VIFA p 13 luidspreker en geen KEF b 110 !

Ik wil me nergens mee bemoeien en je op een of andere manier beledigen ( echt niks mee bedoeld ), maar zo te lezen zou ik me nog eens bedenken voor dat je aan zoiets begint.

Kies liever voor een ontwerp waar wel alles van a tot z van bekend is.

^^Ja, maar hoe vaak kom je die tegen? Is mij nog nooit gebeurd...

^Het originele kastmateriaal is eoa hardhout denk ik. Weet ik niet zeker. Ik weet wel zeker dat er eerdere RSPM's zijn met de Kef B110.

Ik begrijp wel wat je zegt, waardeer het ook en geef je gelijk, maar ik zie weinig obstakels, in de zin van kosten. Ik bedoel, ik hoef niet heel gek te doen om een kast te bouwen, daaruit lering te trekken en misschien (waarschijnlijk) het project afblazen.

Ik ben nu in contact met een Amerikaan die 2 lege kasten aanbiedt, ik heb hem gevraagd eea aan details voor mij te noteren, hoop dat er wat uitkomt. Hij heeft ze overigens gebruikt met gewone Kef B139, 110, T27 en filter, en was niet ontevreden, maar ook niet dolenthousiast over het geluid... Maarja bij zelfbouw is toch het idee dat je wat gaat tunen naar eigen smaak/inzicht/wens?

Goed, misschien had ik mijn vraag anders moeten stellen, ik zoek allerhande info over de speakers. Ik ben bang dat ik tegen beter weten in toch ga bouwen.

dank voor de reakties!

Hallo Nok,

Tenzij je kost wat kost een paar van die IMF RSPM's wil hebben zou ik mij toch maar een paar keer bedenken. Idd kun je dan beter op zoek naar een paar Xe hands. Maar ze zijn zeldzaam en worden veel gevraagd op internmet.

Zelf heb ik destijds een viertal Rogers monitor TL's gebouwd met B139's en B110's en een ribbon tweeters maar ik zou heden ten dage die KEF units toch echt niet meer gaan gebruiken. En zat in het ogineel niet de al lang vergane Cooles tweeter? Er is wdb nu toch echt wel beter te krijgen.

Eigenlijk zou ik zeggen ga eens op deze site kijken voor speakers met een TL-geluid: http://www.aos-lautsprecher.de/ Zij hebben veel ervaring met IMF achtige speakers. Bovendien zitten in hun ontwerpen veel modernere units en heb je een deskundig aanspreekpunt. En wil je weten hoe ze klinken, tja dan zul bij ze langs moeten.

Suc6 iig ;)

Als je aan zelfbouw wil gaan doen, zou ik het wel eerst een keer proberen met materiaal wat je al hebt en eerst met eenvoudig hout (spaanplaat) en goedkope filteronderdelen. Probeer eerst eens aan de tekening te komen van de speaker die je wil gaan na bouwen. Zie je eerste project als een soort leerschool waar je de basis beginselen kan leren, lees ook eerst een aantal luidsprekerbouw boeken (van bijv H.H.Klinger) maar er zijn er natuurlijk meer. Al doende leer je ontzettend veel, en wellicht groeit het uit tot een verslaving ;)

Het verschil tussen standaard drivers en gemodeficeerde drivers is meestal niet zo groot , bouw dus eerst het filter ook volledig na.

Marcel

:) Hallo Nok,

Zelf heb ik een stel RSPM-MK-!V 's 2jaar lang in m'n huis gehad (1977-1979) en met veel plezier naar geluisterd. Er is maar een ding : ze hebben een goeie eindtrap nodig .In de originele bezetting zit een B110,suffix SP 1003,met een extra laagje "plastiflex"coating op de conus.Later probeerde ik de SP 1057,maar de originele klonk toch duidelijk"dynamischer"in het lage middengebied.(300-800Hz) bij de IMF.De Coating is nog verkrijgbaar,misschien weet iemand anders Hear een adresje ?

De tweeter,de HF 1300 van Celestion,i.c.m. de HF2000 supertweeter(13 Khz overnamepunt ,met "natural roll-off" v/d 1300,kun je, zoals Peter al zei,idd. vervangen door een andere goeie(1 i.p.v. 2, wel effe zoeken).

Het originele filter,met de zwarte kleine bi-polaire elco's(van 100uF, 60uF ,12uF) die telkens // een 2,2 uF "philips" mkt met kleuren rood,wit en bruin geschakeld hebben,en de spoeltjes van "dun"geemailleerd koperdraad+weekijzeren kern op laag+midden,bepalen voor een groot deel,i.c.m. de speaker bekabeling! de "klankkleur" v/d IMF.Ook zitten er 3Xvan deze 2,2uF // (totaal 6,6uF) als hoogdoorlaat voor de HF 1300,en 1 van 2,2 voor de HF2000.(Op de B139 filtergedeelte zit 2X 500uf (5x100uf//) die je in serie kunt schakelen met het filtergedeelte v/d woofer voor

Na 1 keer de IMF RSPM beluisterd te hebben, ben ik nog altijd verknocht aan dat geluid... Ik heb nu het plan gevat om ze te gaan nabouwen, maar ben onervaren. Ik heb drivers van een Kef Concerto liggen, B139, B110 en T27, inclusief filter. Is het stom om te denken, dat ik een RSPM kast nabouw, en deze speakers en filters erin zet? IMF gebruikte nl gemodificeerde B139's, en andere filters. Van de filters zijn de schema's beschikbaar, dus dat wil ik in een latere fase gaan bouwen. Dan eventueel op zoek naar de originele tweeters en supertweeters.

Beste Nok,

Met alle respect voor de in deze groep verzamelde ervaring&kennis, maar ik vraag me af of veel leden ooit zo

In huis gehad niet Ruud, daar had ik toen de centjes niet voor, maar wel gehoord. Zeker indrukwekkend, maar dat waren de oude Klipsh hoekhoorns met daarbovenop een mid-hoog hoorn ook. Ook een geluid om nooit meer te vergeten (in positieve zin). Maar om dat nu nog in de kamer te willen hebben ???

Oke, ontzettend bedankt voor alle informatie. Begint nu nuttig verhaal te worden (ik ben er nu al een stuk wijzer van geworden). Helaas krijg ik ook van mijn Amerikaanse bron geen kastafmetingen, hij heeft ze inmiddels niet meer. Ik ga in ieder geval kijken op de yahoo group. Eerlijk gezegd begon ik een beetje ontmoedigd te raken, maar reakties als die van Weerstand en s.o.t.a. maken me weer geheel positief.

Volgend weekend gewoon zagen, ik zie wel waar het schip strand.

met vriendelijke groet,

Nok

Ik wens je veel sucses met het " gewoon maar zagen ".

De kracht van een transmissie-lijn hangt voor 75 % af van de juiste kastafmetingen in combinatie met de juiste hoeken en lengtes van de "gevouwen hoorn ".

Ik ben benieuwd of het tot een goed einde komt.

Maar in ieder geval is het heel goed dat je het wel gewoon doet.

Aldoende leer je een hoop.

Nog even dit als je er wat aan hebt

Dimensions: 1040 x 430 x 500 mm (40 7/8" x 16 7/8" x 19 5/8") wide

Overall height on stand 1160 mm (45 5/8")

Drive Units: 300 x 210 mm (11 3/4" x 8 1/4") Bass unit - styrene/fibreglass cone

130 mm (5") Mid-range engineered polymer cone

45 mm (1 3/4") Tweeter high gauss: ferro-fluid damped

20 mm (3/4") H.F. Tweeter chemical dome: ferro-fluid damped

Crossover Frequencies: 350 Hz, 3 kHz and 13 kHz

Frequency Response: 17 Hz to 40 kHz

Efficiency: Pink noise at 1 metre - 80 to 82 dB at 1 watt depending upon control settings

Controls: TILT and SLOPE controls

Matching Impedance: 8 ohms nominal

Recommended Amplifier Power: Not less than 50 watts per channel RMS

Net Weight: 96 Kgs (211.2 Ibs) (pair with stands)

Gross Weight: 122 Kgs (280.6 Ibs) (pair with stands)

Cabinet: Heavily braced and deadened high-density epoxy saturated particle board. Internally veneered and finished externally with the finest American Walnut veneer.

Hierboven lees je dus dat het geen hardhout is en geen b110 van kef.

:rolleyes: Even ter aanvulling:De kenners en bezitters v/d allereerste type's RSPM MK 1V 'S WETEN dat er een gewone Kef B110,SP 1003 met extra plastiflex coating in de originele speakerbezetting zat.De eveneens later vervangen Celestion HF 2000 door een Coles STC 4001 super tweeter versie heb ik niet gehad.De HF 2000 was een cilindervormige tweeter,zoals op sommige "exploded

view" tekeningen te zien is.Er hebben trouwens voor zover ik weet maar twee types B110 bestaan:de SP1003 en de SP1057,beide met een BEXTREEN conus,en waarvan de sp1003 altijd van een laagje plastiflex coating voorzien was.(vandaar ook een lagere eigen openluchtresonantie van 30Hz i.p.v. 35Hz als bij de SP1057).En ik heb ook nog een TLS-80 11 voordien gehad.En hier in Den Bosch ken ik ook nog iemand die hem nog steeds heeft.Dubbele magneten heb ik ook nooit gezien.

Denk dat Transtec dit kan bevestigen.Voorts was in de MK1V achter de B110 een cilindervormige pijp als behuizing,van 5mm dik geperst(Harde karton) gemaakt !! die van voor tot achter de kast liep (volume ongeveer 6liter),en met kit als afdichting. B)

Nou sota, dan moet ik je toch even vertellen dat er wel degen meerdere types b 110~s gemaakt zijn.

Of Transtec dit ook weet betwijfel ik.

Je hebt de B 110 A, de B 110 B en de B 110 C

Onderverdeeld in de types 1003, 1057,1228,6340 en de 6342

Je bent op de hoogte of niet ( niks mee bedoeld hoor..)

In de reguliere circuits krijg je normaliter alleen de 1003 en de 1057 , beter bekend als zijnde de b 110 a en b , kef constructor etc )

De andere types kreeg je als particulier NOOIT in de winkel.

De 1228 werd toegepast in de ls3/5a afluistermonitor.

De andere types zijn luidsprekers die geleverd werden aan fabricanten met speciale wensen en modificaties hierop.

Dit even ter informatie.

:) Beste Quad &More,

Je zult wel gelijk hebben wat betreft de B110 uitvoeringen, maar die in de eerste generatie RSPM MK 1V's waren, hebben geen dubbele magneet,en het enige verschil was de dikkere laag coating,en allebei bextreen conus.

In de allereerste generatie Rogers LS3/5A monitors,zat ook een SP 1003,(ook met dikkere coating) met een T27.

Voor Nok is deze MK 1V uitvoering qua speakerbezetting de beste optie om na te bouwen,lijkt mij, ook gezien het rendement.De SP 1057 klonk niet in de IMF.Speakers of electronica componenten op eigen spec's gemaakt zijn natuurlijk bijna nooit aan te komen.

Deze luidsprekers hebben wij vroeger verkocht in onze winkel. Wat er allemaal na 1985 veranderd is,heb ik niet bijgehouden,ook niet via internet.

Zelf heb ik ook veel geexperimenteerd met het filter,en mij beperkt tot de originele speakerbezetting. ;)

:) Beste Ruud,

Je weet dat ik zelf een paar van die ouwe RSPM'S heb gehad.Ze exact nabouwen kan natuurlijk niet,maar met wat inventiviteit en achtergrondkennis kan er toch iets leuks uit de zelfbouw komen.Ik ken 't filter en de interne bekabeling goed genoeg om te weten wat de specifieke veranderingen hierop voor reaktie veroorzaken op de "klankkleur".Als Nok een goeie kast wil bouwen,kan ik 'm met de rest helpen als ie dat wil.Ik heb vaak de B139 uitgeschakeld,en alleen naar 't midden/hoog geluisterd.De klankkleur hiervan is typisch.Heb ook iemand een keer meegeholpen om er een paar te bouwen in 1980.Klonk beter dan een standaard TLS 80 MK2,zelfs met een ouwe Quad 405.Ik weet 't : een RSPM klinkt niet op een Quad 405 .

Als nok een goeie eindtrap heeft,kan dit best leuk gaan klinken.Die zwarte "elcap"bi-polaire elco's(met rode zijkanten) die in 't filter zitten, werden ook in KEF filters gebruikt.Toen goedkoop maar niet echt te vergelijken met de latere betere generatie bi-polaire elco's.Vandaar ook op allemaal in 't filter een 2,2uF parallel.En de spoeltjes met weekijzeren kern en geemailleerd koperdraad van 0,5mm zullen nu ook een probleem zijn .Maar ook hiervoor is er een oplossing.

Denk dat Nok toch z'n zin doorzet,en alle hulp kan gebruiken.Kan hij ook ervaring opdoen.En ik heb ook een zwak voor zelfbouw en de elektronica in apparatuur te "modden".(vroeger veel gedaan in onze S.O.T.A.-studio voor klanten,en niet klanten.

En ik weet zeker dat Hear ook fervente en/of technisch goed onderlegde zelfbouwers zijn die altijd een uitdaging voor een zelfbouw-project(je) niet schuwen.

Dus voor Nok nogmaals suc6 en sterkte toegewenst.

Of TransTec op de hoogte is van alle B110-versies, is inderdaad de vraag.

Mij is jaren geleden sub rosa uitgelegd dat deze unit een nogal onecht kind van Raymond Cooke was, en dat-ie voor allerlei (eind)fabrikanten (Kef, Rogers, Spendor, Goodmans, IMF, Eton e.a.) in allerlei uitvoeringen werd gefabriceerd in een grote fabriek voor luidsprekerunits te Londen: net als de diverse B139-achtigen (met polystyreenschuim zuiger of papieren membraan), overigens.

Over de geschiedenis van de LS3-5A kun je veel vinden op internet.

Waarom een verbetering van de B110 nodig was, wordt duidelijk gemaakt door Harbeth. Zie:

http://www.harbeth.co.uk/LS3-5a.htm

Wellicht is een boel van de kritiek die de topicstarter van

http://www.affordablevalvecompany.com/ls3_5a.htm

heeft op de geprononceerde laag-middentonenweergave wel te herleiden tot het gebruik van een (oude) 15 ohms B110?

Overigens ben ik het met Jerry eens, dat de elcaps een belangrijke invloed hebben op de klankkleur. Als je die wilt behouden of restaureren, kun je niet aan ze ontkomen.

Maar als het je vooral gaat om goede geluidsweergave, en niet om authenticiteit, zou ik je aanraden moderne MKP's te kiezen.

Als je wel die oude elcaps gebruikt, meet ze dan eerst even door.

De meeste exemplaren zijn redelijk stabiel, maar ik heb er in de loop van jaren ook heel wat weggegooid waarvan de capaciteit behoorlijk was verlopen.

Dank voor alle info! Het begint al wat constructiever te worden zo. Als ik het goed lees, vind ik zelfs iemand die me eventueel wil helpen! Ik schuw het niet een printplaat te maken en de soldeerbout ter hand te nemen, maar wat ik uit de verhalen begrijp is filterbouwen een kunst. En nog even ter (waarschijnlijk overbodige) informatie: Ik ben een absolute leek op het gebied van speakerbouwen. Desondanks ben ik heel geinteresseerd in wat ik allemaal ga tegenkomen, en mocht dit op een teleurstelling uitlopen (waar ik volgens vele reakties vanuit moet gaan), heb ik daar vrede mee. Wat betreft de eindtrap: Ik had eigenlijk precies in gedachten ze op een (of 2 maal) 405 te draaien... Waarom is dat zo'n slechte keuze, sota?

Nogmaals, hartelijk bedankt voor de vele info/reakties.

vriendelijke groet,

Nok