Jump to content

zelf bouwen IMF RSPM

Nok
 Share

Recommended Posts

Je kunt een TLS50 niet vergelijken met een TLS80 :blink: laat staan met een RSPM ;)

Nee dat lijkt me nogal grutjes, maar dat doe ik toch ook niet? Neemt niet weg dat een TLS50 altijd nog wel een ver boven gemiddelde speaker is.

;)

:) Hallo Nok,

De "ouwe"(eerste generatie) 405 kon maar weinig stroom leveren bij echt laagohmige belasting(vanwege de stroombegrenzing).Rond de 4ohm kregen ze 't moeilijk met complexe belasting.De MK2 werd al iets beter,maar toch nog niet echt zoals 't moet.Om een lang verhaal kort te maken :ze modificeren is een optie,als je al een paar hebt. En er zijn ook nog ervaren gain-clone bouwers Hear..... :D

Overigens de TLS50 heeft wel een zwak punt, dat is namelijk de vergankelijkheid van de mid-range :o  :(

Ja dat klopt. Zelf zou ik ook de oude KEF units niet meer toepassen als ik veel werk zou steken in iets nieuws. Die B139 bv is wel een mooie speaker maar niet een erg sterke, menigeen heeft ze letterlijk uitgerookt.

;)

Hallo Jerry,

In de B139 zit een papieren spoelvormhouder en dat koelt helemaal voor geen meter. Een TL heeft al geen hoog rendement en icm het niet al te hoge rendement van de B139 stop je er bij een beetje op niveau spelen al aardig wat vermogen in.

;)

'k Heb er even wat oude datasheets bijgezocht.

Bij B139 / SP1044 wordt o.m. vermeld:

• Power rating: 50 watts programme (3 way reflex system), 40 watts continuous (3 way reflex system)

• Typical enclosure volumes: Totally enclosed box 30-40 litres (1-2 cu ft), Reflex 60-140 litres (2-5 cu ft)

• Voice coil: (...) Max. continuous service temperature (30 min) 180?C;  Max. intermittent temperature (5 sec) 250?C.

• Diaphragm: (...) Max. linear excursion, Xd 6 mm peak-peak (1/4 in); Max. damage limited excursion 12 mm peak-peak (1/2 in)

Wie de behuizingen beziet waarin deze unit zoal is ingebouwd, kan niet anders dan concluderen dat hij door velen vreselijk is mishandeld.

De behuizingen waren vaak veel te groot en te tochtig, waardoor er veel te weinig (of zelfs geen enkele) pneumatische demping op de conusuitslagen bij de eigenresonantie was.

Verder werd hij thermisch en elektrisch vaak zwaar overbelast.

Hij had een laag rendement, en om hem dan toch nog flink aan het beunken en dreunen te krijgen, kreeg hij dikwijls teveel vermogen ("volume") toegediend.

Hij maakte daardoor grotere uitslagen dan goed voor 'm was, en z'n spreekspoel werd al gauw te heet.

De opgegeven maximale werktemperaturen zijn inderdaad opvallend (en ongunstig) laag.

Mijn eigen ervaring met reflexsystemen (Kef "Concerto") waarin deze unit werd toegepast, leerde me dat verreweg de beste, meest gecontroleerde basweergave werd bereikt bij het kleinste aangegeven kastformaat (60 liter).

Bij grotere formaten werd de bas al gauw nogal slordig.

Als 'ouwe gebruiker' van de B139 (begonnen met de Concord) lees ik met graagte alles wat er over dit prehistorische monster wordt geschreven. Dus Bedankt. Overigens een piepkleine kanttekening, want in de jaren tachtig werd-ie wat hittebestendiger: max continuous temperature 230 en max intermittent temperature 300.

Mij beperkend tot de technische specificaties, moet ik vaststellen dat de B139, in vergelijking tot meer

De data scheet die ik hier heb zegt: SPL: 96 dB bij 11V rms input. Omgerekend naar een standaard gevoeligheid bij 2,83 V rms is dat iets meer dan 84 dB.

Hier een linkje: http://www.t-linespeakers.org/drivers/b139.html

;)

Maar volgens diezelfde link is de gevoeligheid van het type uit de jaren tachtig (B139B) inmiddels 87db. In beide gevallen is overigens sprake van SP1044. Voor de duidelijkheid, neem ik aan. :huh:

Weerstand

:) In ieder geval bedankt alvast Peter,de B110 wordt toch altijd verzwakt t.o.v. de B139 bij de IMF's in alle filtercombinaties.Zowieso keihard met een 15 ohm // weerstand.

Ook leuk dat Weerstand nog geinteresseerd is in de B139. ;)

Voor wat betreft de B139 ben ik inderdaad volstrekt monogaam :P

Het enige ontwerp dat ik er nog niet omheen gebouwd heb is de Coffin:

http://www.t-linespeakers.org/classics/coffin/index.html

Een luidspreker voor verstokte vrijgezellen, vermoed ik :lol:

Weerstand

Eerlijk gezegd denk dat heden er heden ten dage betere en goedkoper speakers te koop zijn. Zelfs een Monacor SPH-250KE zie ik meer zitten voor een TL dan een B139.

Zelf heb ik 2 van die B139's lange tijd in 50L gesloten kasten gehad. Daar vond ik ze toch een stuk beter in klinken dan in de Roger Monitors die ik daarna bouwde. De bas bleef toch wat TE dunnetjes. Spido heeft hier zeker een punt. Gek genoeg was dat bij de diverse IMF's die ik destijds hoorde wel goed. Remo levert nu een hele mooie Davis speaker voor de Rogers en die doet het aanmerkelijk beter daarin dan die oude B139. Die Davis klinkt toch aanmerkelijk frisser.

Heb het idee dat het met die B139's meer om de nostalgie gaat, net zoals met de LS3/5A.

;)

Bij transmissielijnen wil je graag dat uit de poort alleen maar erg lage frequenties komen.

Als er hogere frequenties uitkomen, krijg je interferenties met de conus-output.*

Dit betekent, dat je vrij laag moet filteren. En dit heeft als consequentie, dat je een seriespoel met een grote inductiewaarde voor de woofer moet zetten. Iets in de orde van 10

:) Grappig dat bij IMF dezelfde spoeltjes met een enkele weekijzeren kern werden gebruikt voor hogere zelfinduktie waardes (lagere Ri).Bij Kef en sommige anderen idd. met ferrietkern.Toch net iets beter qua verzadiging.voor LF.bij IMF filter,alleen die dunne draad bij allemaal :( . Je kon a/d "kleur" en die "harslaag" zien dat de spoeltjes van dezelfde fabrikant kwamen. So the pounds did take care of themselves ! :D En ja, liefst zo laag mogelijk affilteren.

Ben benieuwd als Nok al begonnen is met de kast.

bij IMF filter,alleen die dunne draad bij allemaal :( . Je kon a/d "kleur" en die "harslaag" zien dat de spoeltjes van dezelfde fabrikant kwamen. So the pounds did take care of themselves ! :D En ja, liefst zo laag mogelijk affilteren.

Ben benieuwd als Nok al begonnen is met de kast.

Dun draad geeft een hoge weerstand. Dat nu kan bij een TL juist geen kwaad. Het verlaagd weliswaar het rendement maar het verhoogt de Qt van de speaker wat bij een TL juist wel wenselijk kan zijn.

Wat betreft affilteren van een B139. Zelf ben ik nooit hoger dan 150 Hz met een 2e orde filter gegaan. Boven de 500 Hz breekt dat ding afgrijselijk op en die herrie wil je toch graag een beetje onhoorbaar houden.

;)

Even de seriespoel uit de laagsectie van het DN12 filter doorgemeten: 5,1 mH bij 1,2 Ohm.

Wat een bocht, zeg. Wat een troep! Wat een afzetterij! Ze moesten zich schamen.

En wat die Qt betreft: dit is een schijnoplossing, Pjotr. De demping moet je niet verbeteren door een verslechtering van de geleiders aan te brengen, maar door kritische afstemming.

Wat dat betreft was de DM2A een genialiteit: een verkorte TL met reflexdemping.

En wat die Qt betreft: dit is een schijnoplossing, Pjotr. De demping moet je niet verbeteren door een verslechtering van de geleiders aan te brengen, maar door kritische afstemming.

Je hebt helemaal gelijk Spido. Wdb kan die spreekspoel met zijn afgrijselijk hoge weerstand van een ohm of 6, ook wel gelijk de vuilnisbak in. Rampendingen zijn het, welke idioot heeft dat ooit bedacht? Toch gebruikt die vriend van jou uit Appelscha ook van die stomme dingen met zo'n spreekspoel met zo'n idioot hoge weerstand ...

Hoe zit dat Spido? :rolleyes:

Beste Pjotr,

Een elektrodynamische luidspreker heeft nu eenmaal een spreekspoel nodig. Om die spreekspoel de benodigde inductie te geven, is een bepaald aantal windingen nodig. Tegelijkertijd willen we de bewegende massa laag houden. Daarom wordt dun spreekspoeldraad toegepast.

Dat werkt niet erg goed ("luidsprekers zijn rotdingen!"), maar ach... 't is beter dan niks, h

De meeste produktie speakers hebben echt waardeloze filters en vooral Infinity <_< wat een bocht. Ga eens voor zo`n speaker een goed filter bouwen met alleen hele dikke luchtspoelen en minimaal MKP`tjes in lijn. Wedden dat je die speaker naar een heel ander nivo tilt :rolleyes: daar kan geen dure speakerkabel tegen op. ;)

Marcel

Beste Spido,

Wel een lang verhaal maar je mist het punt, het punt van de demping dan. Voor een JUISTE demping heb je een ohmse weerstand nodig ( == verlies) en wel van de juiste waarde. Een speaker zonder inwendige weerstand is helemaal niet elektrisch gedempt, heeft een heel hoog rendement, maar heeft ook een met 6 dB/okt oplopende frequentiekarakteristiek.

De juiste totale ohmse weerstand bepaalt ook de juiste demping, dus niet te veel en niet te weinig. De meeste speakers zijn teveeel elektrisch gedempt van zichzelf voor gebruik in een TL. Ze zijn gemaakt voor gebruik in CB'en en BR's. Om de juiste demping in een TL te krijgen moet je ze dus een beetje minder dempen en de enige manier is of een speaker met al een eigen hoge Qts te gebruiken of de Qes te verhogen door de totale ohmse weerstand te verhogen. Het totale rendement gaat daarmee dan wel omlaag. En of je nu een extra weerstand of een spoel met wat meer weerstand neemt zal de speaker zelf verder een zorg zijn ...

;)

Hallo Peter,

Nok had het over twee 405's eventueel te willen gebruiken.Als ie aktief zou filteren,zou er dus een serie R op de uitgang naar de ls moeten ?(bij de quad hebben de twee R's op de eindtorren een heel lage waarde< 0,1 ohm en tegerlijkertijd ook een funtie als seriespoel van 4,7 uH. Zou dit wel een juiste oplossing zijn ? ;)