Jump to content

zelf bouwen IMF RSPM

Nok
 Share

Recommended Posts

(...) Om de juiste demping in een TL te krijgen moet je ze dus een beetje minder dempen en de enige manier is of een speaker met al een eigen hoge Qts te gebruiken of de Qes te verhogen door de totale ohmse weerstand te verhogen. Het totale rendement gaat daarmee dan wel omlaag. En of je nu een extra weerstand of een spoel met wat meer weerstand neemt zal de speaker zelf verder een zorg zijn ... (...)

Beste Pjotr,

Zoals ik probeerde uit te leggen, maakt het kwalitatief een groot verschil uit of je

:D Nou Spido,

Formules en berekeningen zijn soms zelfs bij zelfbouwers een noodzakelijk kwaad. :(

Beste Jerry,

O, wat is het leven tegenwoordig toch mooi!

We hebben allemaal computers thuis, en dus kunnen we goed rekenen.

Met een electronische rekenmachine ging het ook al aardig, maar nu kunnen we zelfs met behulp van luidsprekerontwerpprogramma's heel snel en gemakkelijk "simulaties" maken, die we in de overtuigende vorm van grafieken op het beeldscherm kunnen toveren.

Je hoeft de TS-parameters niet eens zelf in te voeren, als er een database aan is gekoppeld!

Elke DHZ-er kan nu verantwoord luidsprekers ontwerpen. Hoera!

Maar wat te doen als er verschil blijkt te zijn tussen de meetbare en hoorbare eindresultaten en hetgeen de computer beloofde? Desto schlimmer f

:D Nou Spido,

Formules en berekeningen zijn soms zelfs bij zelfbouwers een noodzakelijk kwaad. :(

Beste Jerry,

O, wat is het leven tegenwoordig toch mooi!

We hebben allemaal computers thuis, en dus kunnen we goed rekenen.

Met een electronische rekenmachine ging het ook al aardig, maar nu kunnen we zelfs met behulp van luidsprekerontwerpprogramma's heel snel en gemakkelijk "simulaties" maken, die we in de overtuigende vorm van grafieken op het beeldscherm kunnen toveren.

Je hoeft de TS-parameters niet eens zelf in te voeren, als er een database aan is gekoppeld!

Elke DHZ-er kan nu verantwoord luidsprekers ontwerpen. Hoera!

Maar wat te doen als er verschil blijkt te zijn tussen de meetbare en hoorbare eindresultaten en hetgeen de computer beloofde? Desto schlimmer f

Is een oud stokpaard van Spido. Ach laat hem nou maar met veel vallen en opstaan zijn weg vinden, is ook een manier. Spido is een typische "Bottom up" ontwerper die zelf het wiel steeds wil uitvinden. Anderen hebben allang gezien dat een rond wiel onder een motorfiets veel beter werkt dan vierkant en gebruiken dat meteen. Spido neemt een vierkant wiel en schaaft daar net zolang aan totdat het een beetje rijdt. Uiteindelijk houdt ie dan toch ook een rond wiel over.

;)

P.s. Iedere gelijkenis met een in Appelscha bekende speakerontwerper berust op louter toeval :D

(...) Anderen hebben allang gezien dat een rond wiel onder een motorfiets veel beter werkt dan vierkant en gebruiken dat meteen. (...)

Beste Pjotr,

Natuurlijk kan iedereen zijn computer een middle-of-the-road luidspreker laten "ontwerpen".

Dat gaat snel en gemakkelijk, met behulp van een middle-of-the-road ontwerpprogrammaatje en de door de fabrikant gepubliceerde parameters.

Maar dat is niet de manier waarop bijzonder goede luidsprekers worden ontwikkeld.

Tuurlijk Spido,

De ene motorfiets is ook de andere niet maar dat ze allemaal het beste ronde wielen kunnen hebben staat voor mij iig vast. Als ik jouw filosofieen af en toe lees dan ben jij daar nog niet zo zeker van.

Vraag me trouwens af waarom je met je zo'n stomme modernistische computer zit te forummen. Dat is toch eigenlijk beneden jouw stand. Het is toch veel chicker en beter bij jouw stand passend om ons allen met ganzeveer en ockernootjesinkt handgeschreven brieven te sturen?

:D;)

Wat een discussies!

Goed, het zaagplan ligt er, helaas was mijn maat de hele week elders in het land bezig, ik hoop dat het dit weekend gaat lukken. Ik heb besloten 1 kast te bouwen, gewoon uit 18mm MDF. Het liefst zou ik dan meteen een B139, 110 en T27 erin knallen :rolleyes:, met het kef filter, om dan eens te gaan expirimenteren met dempingsmaterialen (ik bedoel het tunen van de kast). Heeft dit zin? Ik bedoel, de demping gaat (toch?) alleen de 139 en 110 aan, en deze wil ik behouden. De kantelfrequentie van mijn filters liggen anders als die van de RSPM (weet zo even niet precies hoe). Of moet ik toch een andere volgorde hanteren?

Ik ben trouwens verder dan de reakties hier, totaal niet aan verdere informatie gekomen, ook de inschrijving op de imf yahoo group ligt nog ter goedkeuring ergens in een mailbox :(.

groet,

Nok

Wat een discussies!

Goed, het zaagplan ligt er, helaas was mijn maat de hele week elders in het land bezig, ik hoop dat het dit weekend gaat lukken. Ik heb besloten 1 kast te bouwen, gewoon uit 18mm MDF. Het liefst zou ik dan meteen een B139, 110 en T27 erin knallen :rolleyes:, met het kef filter, om dan eens te gaan expirimenteren met dempingsmaterialen (ik bedoel het tunen van de kast). Heeft dit zin? Ik bedoel, de demping gaat (toch?) alleen de 139 en 110 aan, en deze wil ik behouden. De kantelfrequentie van mijn filters liggen anders als die van de RSPM (weet zo even niet precies hoe). Of moet ik toch een andere volgorde hanteren?

Ik ben trouwens verder dan de reakties hier, totaal niet aan verdere informatie gekomen, ook de inschrijving op de imf yahoo group ligt nog ter goedkeuring ergens in een mailbox :(.

groet,

Nok

Ik zou het gewoon proberen. Er van uitgaande dat je het Concerto-filter gebruikt (DN-12 uit het hoofd) kantelt de B110 op 400hz. Dat is wat hoger dan in de TLS-80 (tussen de 200 en 300hz). Gelet op de eigenaardigheden van de B139 moet je daar op den duur ook naar toe. Alleen als je naar 100hz wil, lijkt actief filteren meer voor de hand te liggen (als je B110 die sprong omlaag overleeft).

Voor de hoogte maakt het niet. De DN-12 heeft een hoogwissel van (wederom uit het hoofd) 3 tot 3,5khz. De IMF ook ongeveer alleen komt daar later nog eens de Celestion

Sorry voor de vraag maar bedoel je dat, bij erreg veel vermogen, de B139 fysiek eerder de geest geeft dan de B110?

Hallo weerstand,

Dat bedoel ik idd en het hangt ook sterk van de soort muziek af. Mede gezien het feit dat de B139 boven de 500 Hz naar begint op te breken kun je ook daarom beter niet al te hoog gaan zitten. Ik weet wel dat er ontwerpen geweest zijn die zelfs boven de 1 Khz cross-te, maar een bijster fraai middengebied zal dat niet gegeven hebben.

Overigens heb ik wel verschillende B139's met bruin-zwart geblakerde spreekspoel in mijn handen gehad. Heb een jaar of 8 geleden nog een hele mooie prijs voor een paartje gekregen wat ik nog nieuw in de kelder had liggen :D Maar eerlijk gezegd is het mij zelf ook nog nooit gelukt om ze stuk te krijgen en heb er destijds toch aardig wat punk-rock op losgelaten.

;)

Sorry voor de vraag maar bedoel je dat, bij erreg veel vermogen, de B139 fysiek eerder de geest geeft dan de B110?

Hallo weerstand,

Dat bedoel ik idd en het hangt ook sterk van de soort muziek af. Mede gezien het feit dat de B139 boven de 500 Hz naar begint op te breken kun je ook daarom beter niet al te hoog gaan zitten. Ik weet wel dat er ontwerpen geweest zijn die zelfs boven de 1 Khz cross-te, maar een bijster fraai middengebied zal dat niet gegeven hebben.

Overigens heb ik wel verschillende B139's met bruin-zwart geblakerde spreekspoel in mijn handen gehad. Heb een jaar of 8 geleden nog een hele mooie prijs voor een paartje gekregen wat ik nog nieuw in de kelder had liggen :D Maar eerlijk gezegd is het mij zelf ook nog nooit gelukt om ze stuk te krijgen en heb er destijds toch aardig wat punk-rock op losgelaten.

;)

Pjotr,

Ik heb, honderd jaar geleden, geleden de KEF Concord gehad (ik neem aan dat je die bedoelt) en die combineerde een B139 met een T15. En een wisselfrequentie van, inderdaad, circa 1khz. Denkend aan de frequentiekarakteristiek van de B139 moet dat inderdaad een 'verrassend' middengebied hebben opgeleverd. Al was daar in de recensie van Jan Kool niets over te lezen :P

Maar ik 'viel' eigenlijk voor al dat laag uit zo'n, gelet op de maatstaven van toen, klein kastje. De AR3a vond ik nog mooier, maar dat was voor mensen uit een heel ander belastingtarief, zal ik maar zeggen. Tot overmaat van ramp kende ik wel iemand met zo'n complete AR-installatie: AR3a's, versterker en platenspeler. Het heeft voor de rest van mijn leven mijn stemgedrag bepaald :lol:

Zou iemand die dingen (de AR3a bedoel ik) nog hebben spelen?

Weerstand

:D De AR-3a improved gingen samen als combi.met sansui versterkers en Denon/sansui /draaitafels + Shure elementen als broodjes over de plank hier in Den Bosch bij ons toen in '77-80 Weerstand. :) Ik ken er nog een paar hier in Den Bosch die ze hebben staan,zelfs een AR-10 pi, en LST. B)

:D De AR-3a improved gingen samen als combi.met sansui versterkers en Denon/sansui /draaitafels + Shure elementen als broodjes over de plank hier in Den Bosch  bij ons toen in '77-80 Weerstand.  :) Ik ken er nog een paar hier in Den Bosch die ze hebben staan,zelfs een AR-10 pi, en LST.  B)

De AR LST! Goed dat je het zegt: ik wor d'r bijna sentimenteel van. Op de AR3a heb ik nog een tijdje gehoopt: vriendin en/of vrouw met een oude kous misschien? Maar voor de LST had ik in dat geval iemand uit de top-10 van QUOTE moeten scoren. :P

Ik zie ze eigenlijk nooit tweedehands te koop staan. Daarbij vraag ik me af of ze zich nog een beetje staande zouden kunnen houden ten opzichte van kwaliteitsluidsprekers van nu. Maar het blijft natuurlijk je eerste liefde. Zij het erreg platonisch, dat wel ;)

Weerstand

KEF rr 105.1

Ja die heb ik al eens beluisterd

Ik moet zeggen dat de tweede versie beter klinkt dan de eerste.

Deze heeft mer " ballen ".

Maar dat neemt niet weg dat die eerste slecht/er klonk.

Een beest van een luidspreker, net als een wolf in schaapskleren, met een knip oogje naar zijn grotere broer.

Je verwacht niet zo`n fundament uit een relatief kleine kast.

Erg goed klinkende luidspreker voor die tijd.

Alternatieven voor dr. Bailey's longhair? Kan ik voor BAF gaan, of gaat dit echt anders klinken? En wat bereik ik ongeveer met 1/2 kg longhair? Ik zit nl. aan 200+ liter/kast, waarvan grofweg de helft lijn is. En ik neem aan Pritex tegen de wanden?

Morgen staat de zaagafspraak, even kijken of ik een camera kan regelen! De beste vakman wil zelfs de inwendige platen (die zeg maar de lijn vormen), een stukje verzinken... Zin of onzin?

Hallo allemaal,

nu is dit topic ineens heel relevant....

Ik heb net in mijn woonkamer een imf 50 mkII staan, even in bruikleen van mijn buurman. Het balletje begon te rollen toen ik met buurman in Amsterdam ging lusiteren naar een setje subwoofers voor een setje Rogers Monitors.

Dat is uiteindelijk niks geworden maar de man had ook IMF reference speakers staan. Naar aanleiding van zijn verhaal zijn er door de buurman deze week een setje IMF 50's aangeschaft.

De man die de Reference modellen had staan vertelde dat hij deze eventueel ook weg ging doen. Net als zijn 2(!) sets IMF 80's...

Als de starter van dit topic zijn adres wil hebben, stuur even een mailtje.

Met vriendelijke groet,

Matthias.

Alternatieven voor dr. Bailey's longhair? Kan ik voor BAF gaan, of gaat dit echt anders klinken? En wat bereik ik ongeveer met 1/2 kg longhair? Ik zit nl. aan 200+ liter/kast, waarvan grofweg de helft lijn is. En ik neem aan Pritex tegen de wanden?

De soort watten EN de hoeveelheid bepaalt in hoge mate de afstemming van de TL. Zou me dus in eerste instantie aan Bailey's wool houden EN in dezelfde hoeveelheid als in het orgineel. Bailey's wool is overigens niet zo duur en verkrijgbaar bij Remo.