Jump to content

Scheidingstrafo.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Wie gebruikt er een scheidingstrafo (of bewust niet) en kun je omschrijven wat de verbeteringen (verslechteringen) zijn die jullie horen.

Ik heb nu zo'n trafo n.l. tussen het stopcontact en een netfilter hangen. Hierop is de hele installatie behalve de eindversterkers aangesloten. De eindversterkers hangen ook op 'n netfilter, maar zonder scheidingtrafo.

Ik vond n.l. dat er een stuk dynamiek verdween wanneer ik de eindversterkers ook via de scheidingtrafo aansloot.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn..... :wacko:

Wie gebruikt er een scheidingstrafo (of bewust niet) en kun je omschrijven wat de verbeteringen (verslechteringen) zijn die jullie horen.

Ik heb nu zo'n trafo n.l. tussen het stopcontact en een netfilter hangen. Hierop is de hele installatie behalve de eindversterkers aangesloten. De eindversterkers hangen ook op 'n netfilter, maar zonder scheidingtrafo.

Ik vond n.l. dat er een stuk dynamiek verdween wanneer ik de eindversterkers ook via de scheidingtrafo aansloot.

Wat denk je nou dat er in dat filter zit? :rolleyes:

eindversterkers altijd weg van trafo's houden,dus ook als de trafo in een filter verstopt zit.

voor de zwakke verbruikers 'kan' het best goed uitpakken,

ook in kombi met een goed voor audio bedoeld filter (niet al die prut computer filters die ineens te pas en vooral onpas opduiken).

wat er dan kan gebeuren, het gebruikelijke rijtje,ruimte, detail,rust,preciesie.

ik gebruik aparte trafo voor digitaal en analoog,

eindversterker zonder trafo, direct.

en het krioelt hier van de filtertjes :);)

dit bevalt me prima.

Hebbie deze wel eens gezien?

http://www.soundpractices.com/17/MAYER.PDF

en wat verkoopt meneer mayer.... :rolleyes:

en wat verkoopt meneer mayer.... :rolleyes:

:unsure: Filters van P. Bell ?????????????????

Niemand wil er verder iets ZINNIGS over zeggen...??? :confused:

Ja hoor, neem via mail contact op met Zee, die is nogal druk heb ik begrepen en daarom hier niet zo vaak meer te vinden. Die gebruikt ze ook voor zijn cd-speler en voorversterker :)

Niemand wil er verder iets ZINNIGS over zeggen...??? :confused:

Nou, medunkt <_<

Sorry, jij was de gunstige uitzondering....

@ Beunky

De oplossing van Zee ken ik, die is voor mij echter vrijwel onuitvoerbaar. Mijn set staat op zolder, weet je. Ik denk er voorlopig nog niet aan om een gebalanceerde lichtgroep naar de zolder te gaan aanleggen. De trafo's en netfilters hebben juist het doel om dit NIET te hoeven doen.

:)

:) Hallo Hans.Heb je de trafo in de meterkast Hans ?Bij jou kan je wat extra spanning bovenop de standaard netspanning gebruiken denk ik,omdat deze bij jou vaak onder de 220 zit,en de Array's + andere apparatuur makkelijk 230 kunnen hebben.Dus misschien een extra 8-10 Volt aftapping+trafospanning erbij, aansluiten op die groep? De lange weg naar boven compenseren op die manier ? :unsure:

:) Hallo Hans.Heb je de trafo in de meterkast Hans ?Bij jou kan je wat extra spanning bovenop de standaard netspanning gebruiken denk ik,omdat deze bij jou vaak onder de 220 zit,en de Array's + andere apparatuur makkelijk 230 kunnen hebben.Dus misschien een extra 8-10 Volt aftapping+trafospanning erbij, aansluiten op die groep? De lange weg naar boven compenseren op die manier ? :unsure:

Hoi Jerry,

De trafo staat nu achter het muurtje op zolder. Ik heb de trafo aangesloten die ik had (3000 VA). Dit is een ringkerntrafo van ongeveer 25 kg.

Er zitten maar vier draden aan, dus een andere spanning kan ik er niet mee maken.

Ik heb wel de indruk dat het geluid rustiger is geworden nadat ik deze trafo heb aangesloten. Of ik hier blij mee ben weet ik nog niet. Eerst nog eens wat verschillende muziek van verschillende bronnen draaien.

Essent heeft overgens de stroomvoorziening goedgekeurd. Kennelijk valt 215 V af en toe binnen de door Essent gestelde norm (230 V plus of min 10%). Bovendien is men slechts heel langzaam de spanning van 220 V naar 230 V aan het brengen. Anders zou het natuurlijk klachten regenen. Door de langzame overgang hebben klanten niet in de gaten dat hun apparaat kapot is gegaan door overspanning. Bij mij is dat echter nog lang niet aan de orde.

Een scheidingstrafo gebruik je voor de veiligheid, althans als het bij een enkele blijft.

Die enkele trafo kan volgens mij weinig storing onderdrukken zonder een gebalanceerde overbrenging zoals Frank Derks heeft.

Frank heeft zijn trafo's van binnen ook nog eens afgeschermd en hij gebruikt aan de secundaire kant een dikkere draad om de uitgangsweerstand te verlagen, deze trafo's heeft hij dan ook op specificatie laten maken.

Dat je met deze 3KW trafo een rustiger geluid (en misschien minder dynamiek) hebt kan ik me wel voorstellen.

Je zou ook aan de primaire kant wat wikkelingen kunnen weghalen (of wat eerder aftakken), dan verhoog je de uitgangsspanning ook een beetje.

Maar eigenlijk raad ik een enkele trafo en (seri

Het netfilterstekkerblok van Visonik, zoals ik gebruik heeft 4 aansluitingen met parallelfilters en 3 met dubbele filters voor de digitale apparaten. Althans, ik denk dat het zo in elkaar zit omdat ik het ding niet open kan schroeven (is ingegoten). Zonder deze filters heb ik elke dag een ander geluid. Bovendien is klankbeeld het zonder dit filter minder open.

Wat er nog overbleef was af en toe scherpte in het hoog. De Infinity's geven dit onerbarmelijk door. Nadat ik alle apparaten behalve de eindversterkers op de trafo heb aangesloten is die scherpte gewoon weg (tot nu toe). Nu is mijn huis en dat van de buren nogal vergeven van mobiele telefoon, PC's e.d. Bovendien staat mijn set op zolder zodat de draden door het huis als bijna perfecte antenne's functioneren.

De trafo zit in een kunststof kast met een plaatstalen binnenkast. Er zitten nu nog wat componenten in serie (thermische inschakelweerstanden). Deze gaan er vandaag uit. Ik ben benieuwd wat dit weer brengt.

Mijn vraag is dan eigenlijk ook meer aan andere scheidingstrafogebruikers wat hun ervaringen hiermee zijn.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar luister wel met meer plezier dan zonder de trafo.

Hans,

Ik gebruik een scheidingstrafo, welke een gebalanceerde netspanning levert.

Ik heb er alleen de front-end componenten op aangesloten. De eindversterkers staat direct op het lichtnet.

Tussen de preamp en de eindversterkers zit een gebalanceerde interlink waarvan ik de massa(afscherming) alleen aan de zijde van de eindversterkers heb aangesloten. Zo loopt er ook in deze interlink geen vereffeningstroom, ondanks dat de eindversterkers niet worden gevoed door gebalanceerde netspanning.

Resultaat was bij meer meer resolutie en rust in de weergave.

Dat is ook ongeveer mijn methode, alleen heb ik geen gebalanceerde trafo's. Tussen de voor en eindversterkers heb ik ook gebalanceerde aansluitingen, maar hier is de afscherming aan beide zijden aangesloten.

Wat zou het voordeel kunnen zijn om deze aan

Scheidingstrafo's dienen alleen voor de veiligheid en verder doen ze niets, want 220 voor de trafo is dezelfde 220 achter de trafo ook 50Hz :rolleyes: wanneer je een trafo van genoeg vermogen gebruikt dan zal je geen enkel verschil horen uit je stereosetje. Maar als het vermogen veel te klein is en je dan de versterker voluit gooit b.v. 200 Watt dan krijg je een probleem omdat de versterker veel meer stroom vraagt dan de trafo kan leveren op dat moment.

Scheidingstrafo's dienen alleen voor de veiligheid en verder doen ze niets, want 220 voor de trafo is dezelfde 220 achter de trafo ook 50Hz :rolleyes: wanneer je een trafo van genoeg vermogen gebruikt dan zal je geen enkel verschil horen uit je stereosetje. Maar als het vermogen veel te klein is en je dan de versterker voluit gooit b.v. 200 Watt dan krijg je een probleem omdat de versterker veel meer stroom vraagt dan de trafo kan leveren op dat moment.

Je bent lief,

nu weer stil eitjes schilderen :P

Tsja, wij gebruiken ongeveer al 35 jaar scheidingstrafo's om b.v. een onze studio netgroepen te scheiden van het gewone net :blink: maar tot heden ten dagen hebben we nooit wat gemerkt van geluidsverschillen :blink:

Ja en?

De enkele personen die het zouden kunnen horen, de artiest en geluids technicus en producer. zijn met hele andere dingen bezig.

Gelukkig(?) voor de 'audiofiel' kunnen wij daardoor dingen als, glijden over snaren, smakken , hijgen, dingen laten vallen op de achtergrond (moet ik doorgaan?) horen, waar zij zich totaal niet van bewust zijn.

• 3 months later...

Hmmm, al een ouwe thread, maar gisteren heb ik in een drieste bui maar de scheidingstrafo die ik hier al tijden had liggen aangesloten. i.e. de voor- en eindversterkers. Ik ben er nog niet helemaal uit (weinig tijd gehad om het goed te kunnen beluisteren, en hij is ook nog niet ingespeeld :P ), maar het klinkt allemaal wel cleaner, ik hoor weer nieuwe details, opnameruimte, tweestemmige zang is beter te onderscheiden enz blabla.

Het is maar een test uit de losse pols, nou lees ik hear dat men de eindversterkers er niet op aansluit. Hmmm :unsure: dat gaan we ook eens proberen.

Ik maak me alleen een beetje zorgen om het vermogen; dat ding heeft 2,27 A secundair, maar ik heb hier wel twee buizenmonoblokken staan met een 211 erin; dat verstookt aardig wat stroom (wel lekker warrum :lol: ) weet niet precies hoeveel, maar de scheidingstrafo wordt behoorlijk heet. Nog niet zo heet als de trafo's van de eindversterkers, daar kan je bijna een ei op bakken :D

Nouja, we gaan nog eens stekkers verwisselen....