Jump to content

Scheidingstrafo.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik heb sinds enige tijd ook een oude Siemens scheidingstrafo aangesloten, echter alleen voor de digitale kant, dus voor filter en CD-speler.

In mijn woonsituatie heb ik veel last van storingen (veel vervuiling op het stroomnet en ik zit bijv. pal onder een GSM-installatie). Gebruik daarom o.a. afgeschermde kabels.

Ik moet eerlijk zeggen dat er met de inzet van de scheidingstrafo sprake is van een duidelijk hoorbaar verschil ten goede in de geluidskwaliteit. Inzet van het filter na de scheidingstrafo bleef echter ook nog de moeite waard.

Ik schrok wel even van de gevolgen op voltages bij de inzet van de trafo. Het aansluiten van enkel de CD-speler was in feite een onderbelasting voor de scheidingstrafo zodat deze de CD-speler even dreigde te gaan "beschermen" met 243 Volt. Er dus maar even snel een 40 Watt gloeilamp bijgezet <_<

De stroompiek aan de voorzijde bij het inschakelen van de scheidingstrafo mocht er ook wezen: 1600 Volt was het laatste wat de goedkope digitale multimeter vermelde voordat die de geest gaf :blink:

Klopt het als ik dit verklaar uit het feit dat de primaire wikkeling van de trafo heel kort even gigantisch kortsluiting maakt ? Vraag me ook af of hierdoor bij het inschakelen van een scheidingstrafo schade in de rest van de stroomgroep of andere stroomgroepen te vrezen valt. Dat ik hiermee waarschijnlijk zelf een korte storing op het stroomnet veroorzaak, is me ook duidelijk :ph34r:

ER EE

Nou ik had enkele jaren ook zo'n ding (denk ik toch :huh: ) gevonden: een groen metallic geperforeerde plaatstalen kast type "naaimachine"; 220 in 220 uit; 500VA (?) of zo... zeker 25 kg! Toen ik dat ding eindelijk eens ging proberen, met een gloeilampje, voor in het geval dat... nou daar bromde dat ding nog erger dan een zieke ijskast! Ik heb het maar terug bij het grofvuil gezet... :( wist ik veel dat je er leuke resultaten mee kunt behalen, maar zoveel gezoem zou ik nooit lang uithouden!) :angry:

Hoorde van iemand met een zwaardere scheidingstrafo dat hij de grootste moeite had om de trafo blijvend aan te krijgen omdat bij het aanzetten steeds de automatische zekering in de meterkast omsprong. Bij gebruik op een groep met de traditionele oude witte zekeringen was dit geen probleem.

Dat is niet zo'n raar verschijnsel. Zekeringen vliegen er pas uit, als ze voor langere tijd een kortsluiting of overbelasting 'zien'. Je hebt daar immers te maken met een smeltdraad die moet doorsmelten bij kortsluiting of overbelasting. Daar is nogal wat energie voor nodig, en een inschakelpiek bevat maar heel weinig energie.

Een schakelaar reageert bij een inschakelpiek met z'n kortsluitbeveiliging. Dat is een andere dat z'n overstroombeveiliging. Een overstroombeveiliging werkt met een bi-metaaltje. Daar gaat de stroom door en op het moment dat er 'te veel' stroom doorgaat, wordt het bi-metaal te heet en trekt krom. Hierdoor wordt het tripsysteem getriggerd en schakelt de schakelaar uit. Maar om een bi-metaal krom te laten trekken is ook weer veel energie nodig.

De kortsluitbeveiling werkt anders: de (kortsluit)stroom gaat door een spoeltje in de schakelaar. In de spoel zit een kern welke tegen een palletje (die het tripsysteem triggert) aanschiet bij een grote stroomverandering. En een kortsluitstroom is zo'n grote stroomverandering. Maar een inschakelstroom is ook een grote stroomverandering, dus schakelt hij dan ook uit.

Dat is niet zo'n raar verschijnsel. Zekeringen vliegen er pas uit, als ze voor langere tijd een kortsluiting of overbelasting 'zien'. Je hebt daar immers te maken met een smeltdraad die moet doorsmelten bij kortsluiting of overbelasting. Daar is nogal wat energie voor nodig, en een inschakelpiek bevat maar heel weinig energie.

Een schakelaar reageert bij een inschakelpiek met z'n kortsluitbeveiliging. Dat is een andere dat z'n overstroombeveiliging. Een overstroombeveiliging werkt met een bi-metaaltje. Daar gaat de stroom door en op het moment dat er 'te veel' stroom doorgaat, wordt het bi-metaal te heet en trekt krom. Hierdoor wordt het tripsysteem getriggerd en schakelt de schakelaar uit. Maar om een bi-metaal krom te laten trekken is ook weer veel energie nodig.

De kortsluitbeveiling werkt anders: de (kortsluit)stroom gaat door een spoeltje in de schakelaar. In de spoel zit een kern welke tegen een palletje (die het tripsysteem triggert) aanschiet bij een grote stroomverandering. En een kortsluitstroom is zo'n grote stroomverandering. Maar een inschakelstroom is ook een grote stroomverandering, dus schakelt hij dan ook uit.

Dankjewel! Zo leer je nog es wat op het forum! :cool2:

Maar goed, de eindversterkers zijn nu weer van de scheidingstrafo afgehaald, en de eerste indruk is dat dit

Ik ben de mening toegedaan dat een scheidingstransformator niets dan ellende geeft. Dit uit een electrotechnische achtergrond bezien maar ook een opsomming van het voorgaande.

1. Een scheidingstrafo heeft net als elke andere trafo een bepaald vermogen. Kom je boven dit vermogen, bijvoorbeeld bij behoorlijke geluidsniveau's waar flink wat laag moet worden weergegeven en dus behoorlijk veel vermogen gevraagd wordt kun je inderdaad tegen het maximale vermogen van de trafo aan lopen.

Dat is nu net niet waarom de fabrikant van die hele dure versterker en een overmaatse voedingstransformator en dito elco's in heeft gezet.

2. Bij een klasse AB versterker (het gros van de versterkers dus) wordt de stroom gevraagd als deze nodig is. Dit gebeurt dus in hetzelfde ritme als de muziek, dus ook met dezelfde frequentie als de muziek. Daarom moet de voeding inclusief elco's en (in mindere mate) ook de voedingstrafo die hoge frequenties aankunnen. Zo'n scheidingstrafo is daar niet op gebouwd. Bij een klasse A versterker staan de eindtorren (of flessen) continu het maximale vermogen te dissiperen (verslinden) dus is dat geen probleem meer.

3. Als zo'n ding bromt komt dat zeer waarschijnlijk omdat het zo'n (ouderwetse?!) bloktrafo is waarvan het blikpakket een beetje losgeraakt is.

4. Totdat een trafo zijn magnetische velden opgebouwd heeft kunnen er zeer vreemde dingen gebeuren zoals het opblazen van een

5. Een (scheidings)transformator heeft onbelast een "open spanning". Deze is ongeveer 1.414 x hoger dan de spanning onder belasting. Dit is geen exacte wetenschap maar meer een vuistregel. 1,414 x 230V = 325.22V.

Een kleine belasting (zoals een mc-voorversterker) krijgt dus ook een veel hogere spanning voor z'n kiezen. Handig als je toch iets nieuws wilde kopen.

Hier ben ik het niet mee eens!

Een trafo heeft gewoon een wikkel verhouding en zal deze blijven behouden.

De inductie kan bij stroom pieken wel een boel opslingeren.

Maar ik heb nog nooit een trafo gemeten die 1,4 keer zoveel afgeeft.

Wel kan door de verliezen in het blikpakket en in de wikkeling verliezen optreden zodat de spanning zakt bij belasting.

Maar een blijft trafo zich correct gedragen tot Pnominaal.

Groetjes Simon

Tja klopt Simon. Van trafo's wordt doorgaans de "stabilisatiefactor" opgegeven. Dat is het verschil in uitgangsspanning tussen onbelast en belast met I_nom, uitgedrukt in procenten. Voor kleine trafo'tjes van een paar VA kan dat behoorlijk hoog zijn maar voor grote trafo's van een paar honderd VA is dat toch niet meer dan enkele procenten.

;)