Guest Kraus vonBentinck Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Niemand heeft erom gevraagd en niemand zit er op te wachten, maar toch wil ik mijn hemelse luisterervarngen hear eens op papier zetten. Al weer een paar jaar geleden maar nog kersvers in het geheugen ligt een kort bezoekje aan Speedy Andre. Hij woonde toen nog heel ergens anders en ik geloof dat er van zijn toenmalige set op de kabels na, nu niets meer hetzelfde is. Andre had toen op een loodzware tegel een nog veel loodzwaardere enorme Krell eindversterker staan van wel 80kg. Was helemaal een mooie set met ook enorme luidsprekers maar wat het meeste indruk maakte was wat in het audiofiele woordenboek Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Mijn eerste kennismaking met het betere werk was bij Snijders in Rotterdam. Dat heeft mij ook verpest. Ik wilde eindelijk eens een fatsoenlijke audio-set kopen, maar wist nog niet wat, en of ik voor stereo zou gaan, enz. Bij Snijders stonden toen Final esl's in de etalage en die boeiden me wel. Binnen maakte ik een praatje over stereo en surround, en wat er te koop was voor mijn budget, en toen zei ik dat ik nog nooit esl's had gehoord. De man troonde me mee naar boven en liet me naar Quad 989's luisteren. Toen de muziek begon wist ik niet wat ik meemaakte. De ruimte werd in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Mooi verhaal Kraus. Ik herken er ook wel iets in. Klank is helemaal niet zo belangrijk als sommigen willen geloven. Het gaat vaak ook om andere zaken die moeilijk, lastig te definieren zijn. Ik denk dat het verhaal zoals je dat omschrijft er voor mij op neerkomt dat de weergave niet te direct moet zijn. Ik ben zelf ook een voorstander van grote dynamiek in de weergave, maar het moet niet "right in your face" zijn. Als je daarbij het klankmatige verhaal loslaat, kom je denk ik uit op wat jij aangeeft. Een power in het geluid, zonder direct te zijn. Ik heb zelf wel iets op een ander vlak van muziek. Ik wil graag de puurheid van de muziek horen en graag ook niet meer dan dat. Mijn magische woord hierbij is rust in de weergave. Veel sets doen in mijn ogen teveel of teveel fout. In principe moet je ook een weergave nastreven die de nadruk legt op zaken als ritme. Het hoeft heus niet zo duur te zijn als een Krell, als je maar de goede combinatie van apparatuur maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Leuk stuk, Bij mij ging het (denk ik) ietsje anders. Eerste keer dat ik bewust muziek 'anders' hoorde bij een familie "oom", die had luidsprekers van Wharfdale en een dual draaitafel, ik kan me de lp met stereo effecten nog herinneren. Ik ben zelf toen een beetje puur merken freak geworden, Technics,dat was het, alles van technics. Ik kwam bij een buurman in aanraking met Quad en Rogers, dit in kombinatie met een jongen op school die zijn broer zelf speakers bouwde met de B139, was de volgende draai in mijn audio geschiedenis, vanaf hier voor het eerst het in een "driehoekje" luisteren. Daarna de eerste "wouw kan dat ook" effect, ik denk toch bij Pruijs en de laatste keer bij Rhapsody (bij de intro van de Accent van Avalon),het word dus weer eens tijd voor wat speciaals Ik heb denk ik door een vrienden audioclubje vrijwel direct na de lagere school een hele vloeiende reeks kleinere dingen meegemaakt op audio gebied. mis dus echt grote 'shock' effecten. Als jochie van niks heel vroeg gingen we naar shows, heb denk ik zo'n beetje alle belangrijke introducties wel mee gemaakt of gehoord (best wel handig om in Amsterdam te wonen,toen o.a. de RAI) . Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Ik weet eigenlijk al niet meer waar 't begon. Waarschijnlijk met een transistorradiootje wat "uitgroeide". Verpest was ik pas toen ik m'n Kappa 9 luidsprekers kocht. Niet om die luidsprekers, maar om de set die bij de man stond waar ik die Kappa's kocht. Hij speelde met Watt-Puppy's, de subwoofer Wow van Wilson Audio, 5 Jef Roland Wadia en meer van dat soort exoten. Bovendien was alles op een audiofiele manier aangesloten, opgesteld en getuned. Zelfs de MPingo schijven ontbraken niet. Nou kun je veel zeggen over audio, audiofilie en muziekweergave.... Maar.... wat ik daar hoorde hoorde ik later nergens. Tot vorige week bij Multifoon. Weer Wilson en weer Wadia en weer superspullen. 'T blijven toch de krenten uit de pap....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Onder de indruk ergens van? Daar vraag je al zoiets. Het enige dat me zo te binnen schiet was een workshop met een Nottingham Analogue Dais. Dat klonk erg goed. Voor de rest schiet me zo niet iets te binnen. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 29 maart 2005 Members Report Share Posted 29 maart 2005 Een jaar of 12 geleden bij CAC in Leiden , een set Sonus Faber Extrema's , aangestuurd door(volgens mij )Cello. Wat een enorm geluid voor zo'n klein kastje(totdat je ernaast stond) Ik heb ze eigenlijk nooit meer gezien daarna , maar in mijn herinnering een adembenemend iets... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Eind vorig jaar een Musical Fidelity KW500 geluisterd icm de A308 cdspeler, Acoustic energy AE1 mkIII en Siltech kabels. Omschrijven is niet mijn sterkste kant, maar in die luisterruimte is voor mij de lat gelegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 ergens in 93/94 bij Eringa in zwolle (hanzehifi) kunnen luisteren naar de toen absolute topset van Denon op hybrides van martin logan (type onbekent). POA S1 PMA S1 DP S1 DA S1 dit was mijn eerste WOUW!!! ervaring, ik kan me er eigenlijks niets meer van herrineren anders dan dan het wouw was maar vergeten doe ik het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Van veel ben ik onder de indruk geweest van ander mans set maar ook zeker mijn eigen set. Geen set is eigenlijk met elkaar te vergelijken althans zo ervaar ik het en zo kan het zijn dat een set bij een ander juist net iets anders klinkt wat je dan net weer iets beter vind. Zelf was ik onder de indruk van mijn zelfbouw luidsprekers met ribbon tweeter in combinatie met een gemodificeerde Vellemam buizenversterker zo sprankelend maar ja toen kwamen de synthese 1 luidsprekers en die klonken weer niet op de buizen bak dus weer naar transistoren en dat klonk en klinkt nog zo vreselijk goed dat ik kan stellen voor mijzelf dat het waarschijnlijk nog wel beter kan maar dat de verschillen zeer klein zullen zijn. Zo vond ik het geluid bij Frank Derks zeer goed zeker gezien de eerste goede ervaring met surround maar was het beter? Ook bij Kermit heb ik eens met plezier naar electrostaten geluisterd maar je kan dan geen vergelijk maken want het zijn totaal andere weergevers. Waar het dus om gaat is de match het moet maar net een beetje bij ekaar passen en ik vind dat ik daar zelf behoorlijk goed in geslaagd ben. Ik zit er eigenlijk niet op te wachten een veel betere set te beluisteren want ik weet hoe het dan gaat dan gaat het kriebellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Goh, straks krijg ik nog de schuld van Kraus' hobby perikelen Ik heb ooit in Amerika een set gehoord die vergelijkbaar is met deze : Inmiddels is deze speakerset slechts een kleintje, Wisdom Audio is alweer een paar modellen verder De basis was Jeff Rowland versterking, een Wadia 860 cdspeler (destijds een topper) en ik meen volledig Siltech bekabeling. Als je dit soort tastbaarheid, souplesse en kracht hebt gehoord, dan is het einde zoek Mijn reis naar 'beter' is echter nog lang niet afgelopen, ik heb nu een 'aardige' separate luisterruimte, maar nog wel dezelfde set als in m'n flatje. Die wordt de komende maanden uitgebreid naar een HT en dan ga ik toewerken naar een pand met een nog ruimere opzet, want als je eenmaal een flinke stap hebt gemaakt, dan is de volgende stap een stuk makkelijker Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 1 april 2005 Report Share Posted 1 april 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 april 2005 Report Share Posted 1 april 2005 Tsunami's, aardbevingen en meer van dat soort schokkende, diep ingrijpende evenementen doen zich bijzonder sporadisch voor. Maken inderdaad wel heel erg veel indruk, een weergaveinstallatie die je brute, gecontroleerde kracht laat ervaren is ook een bijzondere ervaring. Echter luisterend naar muziek ben ik dat verschijnsel nog nimmer tegengekomen, anders dan in zalen als de Melkweg en Ahoy, ben hier uitgelopen omdat hetgeen ten gehore werd gebracht wel bijzonder "powerfull" en imposant te noemen is, maar met muziek heeft het in het geheel geen raakvlakken. Wat dat betreft kan het heel verhelderend zijn een gelijkaardig concert in een andere zaal mee te maken. Mijn eerste confrontatie met weergevers die me raakten omdat ze de essentie van muziek wisten te onthullen, is in Leiden geweest alwaar op de eerste verdieping een paar enorme panelen lieten horen hoe subtiel ook detaillering kan worden weergegeven, zij het dat wat mij betreft de lagere tonen wel iets nadrukkelijker aanwezig hadden mogen zijn en op dynamisch vlak ook wel iets te verbeteren zou zijn. Een latere kennismaking met de Heritage speakers van Paul Klipsch heeft mij, voor wat betreft de weergever, op m'n bestemming gebracht. Omdat ook in deze bijzondere speakers componenten worden gekozen op economische gronden, is er inmiddels wel enigszins aan gesleuteld, echter ontwerp en karakter zijn geen geweld aan gedaan. Na het vinden van de speakers is een zoektocht naar een passende versterker op gang gekomen, velen hebben hun kunnen mogen demonstreren, imposante kasten en logo's zijn gepasseerd en te licht bevonden. Uiteindelijk maar zelf gebouwd, omdat gekozen is voor een systeem dat commercieel niet aantrekkelijk blijkt. Al met al een weergave bereikt waarin weinig te wensen overblijft, hetwelk zo nu en dan ook door passanten/bezoekers wordt bevestigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts