carl Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Hallo allemaal, Tussen de bedrijven door (ik heb griep) zit ik even op internet. Omdat Eric er altijd weer over begint heb ik eens uitgebreid op Breem.nl gekeken. Laat ik duidelijk zijn, er staat veel informatie op de site, maar als sceptische jurist bekruipt mij een zeker wantrouwen. Wie adviseert anno 2005 nat afspelen van LP's. Dat is toch behoorlijk achterhaald want de platen worden er behoorlijk smerig van. Een Disco Antistat is zeker geen slecht apparaat, maar na het schoonmaken komt er wel een flinke dot vuil aan je naald te zitten. Een advies om platen te wassen in een platenwasmachine mis ik. Zou Breem dat zelf ooit uitgeprobeerd hebben? Nu ben ik zelf een behoorlijke (audio) scepticus (geinspireerd door Jan Kool) onder meer wat dure kabels betreft, maar subtiele verschillen tussen kabels zijn zeker waar te nemen (AB uitgeprobeerd bij mijn vrouw en ze kwam met exact dezelfde klankbeschrijving als ik). Als die subtiele verschillen er zijn waarom zou je er geen gebruik van maken en diverse kabels uitproberen? Vervolgens al die verwijzingen naar wel zeer verouderde artikelen. In een artikel van Hans van Maanen (1997) een elektronische correctie bij pick up elementen. Los van het feit dat ik hier nog nooit over gehoord heb staat in het artikel ook dat basreflex luidsprekers niet om aan te horen zijn vanwege de dreun. Nagenoeg alle luidsprekers tegenwoordig zijn bas reflex en die van mij dreunen niet. Dat hebben ze allang onder de knie gekregen. Breem lijkt een site met oude standpunten waar verwezen wordt naar allerlei artikelen die deze standpunten bevestigen. Niet erg wetenschappelijk want dan moet je op zijn minst regelmatig je eigen standpunten ijken. De verwijzing naar artikelen van de audio critic zijn wel weer erg leuk. Daar wordt overigens wel voorzichtiger geschreven. Zo'n verhaal dat burn in een uitvinding is van handelaren om mensen te laten wennen aan hun apparatuur had ik al zelf bedacht. Aan de andere kant weet ik zeker dat mijn Black Cube in het begin niet goed klonk en na een paar dagen continue aan (zoals de gebruiksaanwijzing beweerde) ineens goed ging klinken. Tot slot zeg ik niet dat duur per definitie goed/beter is dan goedkoper. Ik denk ook net als Jan Kool dat de verschillen tussen de verschillende luidsprekers en elementen het grootst zijn. Maar daar tussen is ook nog wel een behoorlijke kwaliteitswinst te behalen. Die allemaal wegwuiven zoals Breem doet daar sta ik niet achter. Wat vinden anderen van Breem en de actualiteit van zijn stellingen? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Breem is pass Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Vervolgens al die verwijzingen naar wel zeer verouderde artikelen. In een artikel van Hans van Maanen (1997) een elektronische correctie bij pick up elementen. Toevallig heb ik de orginele technische beschrijving hiervan uit begin jaren '70 ergens in het archief. Op zich was dat een uitstekend artikel en was bedoeld om de nadelen van een MM elektronisch op te heffen en de voordelen te behouden. Heb daar destijds mee ge-experimenteerd en dat werkte ook nog prima. Probleem was dat je dat op een specifiek element moest tunen, niet universeel inzetbaar was en de nodige elektronicakennis vereiste. Vandaar dat het niet zo'n succes was toen. Maar het idee op zich was goed. Dit is typisch een voorbeeld van iets in een artikel aanhalen buiten de context waar die site van Breem mee uit zijn voegen barst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Ach,wij zijn niet allemaal zo soepel van geest. Het is niet louter onzin dat hij te berde brengt. Maar wel duidelijk van een oud stempel. Dat is toch geen ramp? Je kan een hoop kritiek hebben ,maar hij laat in elk geval zijn mening zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Dat is zeker waar en we hebben zowel HEAR als op bifi.nl destijds oeverloze discussies met Jan hierover gehad. Daarbij stelde Jan zich altijd behoorlijk hooghartig op, hij het allemaal beter wist en wij (de rest dus) waren allemaal blind en hoorden dingen die je niet KON horen (volgens Jan dan) en zo meer. Dat was hopeloos, zelfs als je het voor hem opnam "schold" ie je nog de huid vol. Denk dat als Jan zich wat cooperativer en minder belerend had opgesteld hij nu veel betere site had kunnen hebben. Het is nu idd hoofzakelijk overgeschreven ouwe koek. Beetje van Jan leest voor uit eigen bibliotheek. Gek genoeg hebben we een jaar of vier geleden, toen Jan wel erg boude uitspraken deed, hem op bifi.nl geadviseerd om eens wat literatuur er op na te lezen. Nou dat heeft ie ter harte genomen en zie het resultaat. Aan een site die zin van onzin scheidt is denk ik zeker wel behoefte, maar niet op de belerende en stellige manier zoals Breem. Tenzij je High-End audio haat natuurlijk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Vreemde man die Jan aan de enekant staan er best dingen op zijn site waar je wat aan hebt of waar je ontzettend om moet lachen ( zoals zijn onderdeel HOE WORD JE EEN ECHTE AUDIOFIEL ) En aan de andere kant merk je gewoon dat hij z`n oortjes niet goed gebruikt en het allerliefst direct zijn grote bek los trekt. Vooral zijn stelling dat versterkers en CD/DVD spelers allemaal gelijk zouden klinken kwam mij erg vreemd voor, hielden mijn oren me dan zo voor de gek? Ik heb hem een E-mail gestuurd met de vraag hoe hij dit nu eigenlijk bedoelde, want ik hoor wel degelijk verschillen ook al is het vaak klein. Ik kreeg hierop toch wel normaal antwoord, hij zei dat hij eigenlijk ook bedoelde dat de verschillen klein zijn. Ik kon wel merken dat hij een enorme afkeer heeft van extreem dure hifi apparatuur en dan vooral van kabels. Zijn website straalt wel erg uit IK WEET ALLES VAN HIFI erg irritant maar goed ik moet toch vaak wel lachen als ik weer 1 van zijn opgefokte verhalen lees Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Kan dit topic aub dicht. Er zijn nu en in het verleden al teveel woorden aan gespendeerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Gooi maar dicht ja, wat heeft Breem nou met audio te maken Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Ja het is zo langzamerhand een grijs gedraaide plaat Sodejuu. Je zou bijna denken dat Carl net komt kijken, maar toch hangt ie al heel lang op dit forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Dat is zeker waar en we hebben zowel HEAR als op bifi.nl destijds oeverloze discussies met Jan hierover gehad. Daarbij stelde Jan zich altijd behoorlijk hooghartig op, hij het allemaal beter wist en wij (de rest dus) waren allemaal blind en hoorden dingen die je niet KON horen (volgens Jan dan) en zo meer. Dat was hopeloos, zelfs als je het voor hem opnam "schold" ie je nog de huid vol. Denk dat als Jan zich wat cooperativer en minder belerend had opgesteld hij nu veel betere site had kunnen hebben. Het is nu idd hoofzakelijk overgeschreven ouwe koek. Beetje van Jan leest voor uit eigen bibliotheek. Gek genoeg hebben we een jaar of vier geleden, toen Jan wel erg boude uitspraken deed, hem op bifi.nl geadviseerd om eens wat literatuur er op na te lezen. Nou dat heeft ie ter harte genomen en zie het resultaat. Aan een site die zin van onzin scheidt is denk ik zeker wel behoefte, maar niet op de belerende en stellige manier zoals Breem. Tenzij je High-End audio haat natuurlijk.... Oei,oei,oei, dat verleden is nieuw voor mij. Aan de andere kant voor een audiodidact zoals ik zal het mij een worst wezen. De anarchie die hier heerst geeft mij zeer veel vreugd. Het neersabelen van elke diepgang. Geweldig! Ben erg blij dat de mogelijke moderators elders voor zich zelf begonnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MOA&R Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Hallo, Allereerst moet ik zeggen dat ik zelf weinig weet over electrotechniek. Maar ik vind het idee achter zijn site zeker goed. Zelf geloof ik dat de winst vooral te behalen is via je luidsprekers, de opstelling daarvan (+kamer akoestiek) en de kwaliteit van de opname. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat vele dingen die wij horen (oa inspelen versterker= m.i. pure gewenning en waarschijnlijk stemmingsafhankelijk) pure psychologie is en dat de fabrikanten een zeer slimme marketing voeren. Overigens heb ik het idee bij het lezen van www.breem.nl dat dhr.Breem zelf ook van een goede weergave houdt, maar dat hij vanuit zijn kennis over electrotechniek griezelt over behaalde verhalen juist/onjuist die de ronde doen. Ik ben dus een voorstander van www.breem.nl, hij is stellig....daar is niets mis mee, dat zijn vele forumgenoten ook met hun uitspraken. Het geeft altijd stof tot nadenken dus werk het verruimend op je geest......en daar ben ik zeker voor. Overigens heeft communiceren via email/forum duidelijk zijn beperkingen, waardoor interpretatie bij het ventileren van meningen soms ook erg lastig kan zijn. MVG Mark Gerritsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Ik wordt hier zo moe van Mijne heren, Gebruik aub de zoekfunctie van het forum als u meer wil weten over het "fenomeen" Jan AKA Breem Sluiten die hap Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Ik vindt dat er wel iets te zeggen is voor die Breem site... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Punt blijft dat die site weinig diepgang heeft en eigenlijk net zo oppervlakkig is als datgene waar het tegen fulmineert. Jan manipuleert even hard als die slimme marketing jongens door te schermen met allerlei wetenschappelijke onderbouwing die maar al te vaak uit zijn verband is gerukt en door Jan zelf ook maar half begrepen wordt. De nietsvermoedende naive lezer heeft dat niet door. In het land der blinden is Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 even serieus, een beginnend audiofiel kan best wat kennis opdoen op de breem site. er staan zeker interessante dingen op. je moet alleen proberen de krenten uit de pap te vissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Sansjoo Pansjoo ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
janbreem Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Aan alle mensen die in deze thread gereageerd hebben, of dat nog nog willen doen: Ik waardeer het in hoge mate dat er over de inhoud van mijn website gediskussieerd wordt. Ik zou het alleen erg op prijs stellen als men mij ook op de hoogte zou stellen van die discussies, en vooral van wat je vindt dat er niet deugt op mijn website; dat is de enige manier waarop ik het kan verbeteren. Ik pretendeer niet alwetend te zijn en ik maak fouten. Op mijn website nodig ik iedereen uit om onderbouwde kritiek te leveren. Doe dat dan ook, in plaats van achter mijn rug om allerlei dingen te beweren. Je kunt me bereiken via het email adres dat je op mijn website kunt vinden. Ik heb het veel te druk om urenlang in allerlei fora rond te hangen en ik zal dan ook verder niet reageren in deze thread. Tot ziens op de DDIY audio dag in Zwolle: http://home.versatel.nl/ddiy_2005/ Jan Breem Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 maart 2005 Author Report Share Posted 29 maart 2005 De discussies in het verleden over Breem heb ik niet gevolgd net zoals ik die over AV zelden of nooit volg. Kennelijk viel ik er nu over. Ik wil overigens niet tegen iets of iemand onbeleefd zijn en zal daarom morgen nog eens met Jan Breem contact opnemen. Overigens heeft Jan Breem wel snel gereageerd voor iemand die geen uren besteedt op fora. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 29 maart 2005 Report Share Posted 29 maart 2005 Het valt me wel op dat er onnmiddelijk ontzettend gefulmineerd wordt tegen de informatie die Breem verstrekt op zijn site. Ga dan inhoudelijk in discussie, dan doe je ook recht aan het discussiekarakter van een forum. De reacties van Sodejuu en consorten roepen bij mij nou niet direct de meest prettige associaties op. Als de boodschap je niet bevalt, dan moet de discussie kennelijk maar gesloten worden. Hebben we ook meer ruimte om het eens over iets origineels te hebben als kabeltjes. Of inspelen van je spikes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Het valt me wel op dat er onnmiddelijk ontzettend gefulmineerd wordt tegen de informatie die Breem verstrekt op zijn site. Ga dan inhoudelijk in discussie, dan doe je ook recht aan het discussiekarakter van een forum. Best Joboton, Op zich is die opmerking terecht, ware het niet dat we dat in het verleden ook tot in den treure gedaan hebben. Jan heeft in het verleden zich suf geforumd maar wel zo'n beetje tegen iedereen in. Uiteindelijk is ie daarmee gestopt en voor zichzelf begonnen met zijn site. Dat Jan nu reageert is te waarderen maar hij kan nu niet de gedoodverfde onschuld uithangen. Destijds is ie flink tekeer gegaan tegen zowel tegenstanders als medestanders. Om nu nog commentaar op de fouten op zijn site te gaan leveren is denk ik een beetje teveel gevraagd van zijn criticasters. Dat moeten anderen maar doen die hij destijds en publiek niet zo tegen zich in het harnas heeft gejaagd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 In het verleden is er inderdaad ook al gereageerd op de site van Jan Breem. Maar die reacties hadden over het algemeen weinig kwaliteit. Net zoals nu. Kennelijk is Breem voor velen erg bedreigend. Waarom zouden ze hem anders de mond willen snoeren? Over het algemeen heeft Breem groot gelijk. Hij stelt zijn nuchtere zin tegenover de waan die hear in freakland heerst. Hup, Breem! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ELSON Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Hoi, Hup Breem hi hi hi groet ,ElSon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Het valt me wel op dat er onnmiddelijk ontzettend gefulmineerd wordt tegen de informatie die Breem verstrekt op zijn site. Ga dan inhoudelijk in discussie, dan doe je ook recht aan het discussiekarakter van een forum. Best Joboton, Op zich is die opmerking terecht, ware het niet dat we dat in het verleden ook tot in den treure gedaan hebben. Jan heeft in het verleden zich suf geforumd maar wel zo'n beetje tegen iedereen in. Uiteindelijk is ie daarmee gestopt en voor zichzelf begonnen met zijn site. Dat Jan nu reageert is te waarderen maar hij kan nu niet de gedoodverfde onschuld uithangen. Destijds is ie flink tekeer gegaan tegen zowel tegenstanders als medestanders. Om nu nog commentaar op de fouten op zijn site te gaan leveren is denk ik een beetje teveel gevraagd van zijn criticasters. Dat moeten anderen maar doen die hij destijds en publiek niet zo tegen zich in het harnas heeft gejaagd. Ik heb even gezocht tot de startdatum van dit forum, maar ik heb er niets van terug kunnen vinden. Heb je geen links of zo? Ik wil dat graag eens nalezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Hallo Joboton, Voor die begintijd moet je eigenlijk op het eerste forum van hifi.nl zijn. Tegen alle beloften in is dat helaas nooit meer online gekomen. Dat is jammer want daarmee is een stukje geschiedenis verloren. Voor Jan is het denk ik maar beter zo. Wellicht is er hier nog wat terug te vinden: http://web.archive.org/web/*/http://forum.hifi.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Hoi, Hup Breem hi hi hi groet ,ElSon heeft er al iemand een originele handtekening van Jan Breem?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts