dick jansen Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 (...)de gedoodverfde onschuld (...) Dat heet "de vermoorde onschuld" Ik vond/vind de schrijfsels van heer Breem heerlijk om te lezen. Als leek der leken op technisch gebied begreep ik toch al nooit waar het hier over ging, en als Breem allerhande voor mij onbegrijpelijke verhandelingen neersabelde, had ik toch een beetje het gevoel dat iemand het voor mij opnam Lieden die de kont tegen de krib gooien kunnen (meestal) op mijn sympathie rekenen Dus, ook vanuit Deventer, hup Breem... Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Het aloude. de audiofiel word belachelijk gemaakt,want hij mag niet horen. de techneut idem, hij mag niet doof zijn. daar kan je een uurtje over kletsen,daar kan je de rest van je leven het zo genaamde levens doel van maken. Als je niet bijde iets toegeeft of accepteerd kom je er nooit uit. oja ps, van mij mag je beste en beetje doof zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 (...)de gedoodverfde onschuld (...) Dat heet "de vermoorde onschuld" Uhm Dick, jij zegt het, kun je zoiets niet op een soort van Breemsite voor de nederlandse taal nazoeken? Voor een leek der leken op taalkundig gebied zoals ik is er dan misschien ook iemand die het voor mij opneemt Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Neen Pjotr, dat is niet op een taalkundge Breemsite op te snorren. Zoiets weet je gewoon.Of niet natuurlijk Maar in voorkomend geval wil ik het wel voor je opnemen hoor, ik ben de beroerdste niet Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 maart 2005 Report Share Posted 30 maart 2005 Dat is een hele geruststelling Dank je wel Dick Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eustachius Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Uitstekend site van Breem! Of je het ermee eens bent of niet?..... Je kunt er iig je eigen mening mee aanscherpen. Wat dat betreft verbaast het me ook niet dat er op gereageerd wordt door mensen die het topic meteen willen sluiten. Misschien is het slim om het topic met een glasheldere verwijzing naar de inhoud niet te lezen als je er zo moe van wordt. Laat nieuwsgierigen Breem zelf maar ontdekken. En kun je , ondanks je allergische reactie op "Breem" het lezen niet laten...probeer dan eens ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knippie Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Ik had eerlijk gezegd nog nooit van de Breemsite gehoord. Ben ff gaan kijken en ik vond het iig heel vermakelijk. Audiofielen wordt een spiegel voorgehouden en ik heb de indruk dat er idd veel onzin wordt verkondigd door mensen die er zogenaamd veel verstand van hebben. Jammer dat de reacties in dit topic veel persoonlijke wrok in zich dragen en dat er niet inhoudelijk op de kritische artikelen van Breem wordt ingegaan. Ik kan daar helaas niet aan meedoen, aangezien ik niet de technische kennis daarvoor heb. Wat ik wel weet is dat test- en vergelijkingsmethoden objectief en dubbelblind dienen te zijn om tot een neutraal oordeel te komen. Dat mis ik vaak op hifi-forums en Breem geeft daar IMO een goede aanzet toe. Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit een onderzoek naar bijvoorbeeld Interlinks aangetroffen waarbij dezelfde CD op dezelfde auidoset in dezelfde luisterruimte met dezelfde groep geoefende luisteraar (blind) werd vergeleken onder de verschillende Interlinks. Wat zijn verder elementen die van invloed kunnen zijn op de muziekbeleving? Stemming van de luisteraar misschien? Hoe is het om dezelfde CD voor de zoveelste keer te beluisteren? Heb je dan je verzadiginspunt niet bereikt? Heeft de luisteraar misschien een andere positie in de luisterruimte ingenomen? Is het eventueel mogelijk dat de ene Interlink in de sommige ruimtes juist beter tot zijn recht komt dan de andere Interlink? Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Breem prikt een aantal luchtballonnen door en dat juich ik toe. Het feit dat veel reacties hierboven niet technisch-inhoudelijk zijn vind ik erg jammer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Ja er moet een fanclub voor Breem komen en mischien wel een Breemdag Maar of je nou door de hond of de kat gebeten wordt .....???? Zeg het maar Breem lezen? Prima, heel verhelderend voor sommigen maar doe het wel met enige voorzichtigheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 maart 2005 Author Report Share Posted 31 maart 2005 As ik Breem lees bekruipt me het gevoel dat die site 25 jaar geleden geschreven kon zijn. Zoals ik al zei, zijn die verwijzingen ook niet echt bij de tijd. Natuurlijk is blind testen het ideaal (hoewel steeds omschakelen geloof ik niet in) maar als consument doe je dat voor de rest ook weinig. Als ik wijnproef weet ik dat de goedkopere flessen aan het begin staan en de duurdere aan het eind. Waar ik koop zeggen de jaartallen ook nogal wat. Toch is bij mij de duurste fles niet per definitie de beste. Als je er wat meer verstand van hebt laat je je niet vlug gek maken. Mijn apparatuur staat bescheiden in een nis met een stoel daarvoor. Achter die stoel ziet niemand wat ik doe. Ik heb diverse apparatuur zo overgeschakeld en soms ook niet. Mijn vrouw stelde ik dan de vraag "hoor je verschillen ?" Dat is praktisch en kennelijk ook redelijk betrouwbaar (haar waarnemingen bevestigde die van mij eigenlijk altijd). Tot slot denk ik dat het ene extreem tegenover het ander zetten meestal niet goed is. Als je een vloeipapiertje onder de linkerpoot van je stoel legt kan dat eigenlijk geen invloed hebben. Maar om te zeggen dat alles eigenlijk weinig of geen invloed heeft is niet conform mijn ervaring. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 (...) Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit een onderzoek naar bijvoorbeeld Interlinks aangetroffen waarbij dezelfde CD op dezelfde auidoset in dezelfde luisterruimte met dezelfde groep geoefende luisteraar (blind) werd vergeleken onder de verschillende Interlinks. (...) Beste Knippie, Zulke "blinde tests" zijn al diverse keren georganiseerd. De laatste keer dat ik zo'n test meemaakte was bij Antwerpen. Die test was georganiseerd door het Belgische Audioforum, i.s.m. een leverancier van kostbare kabeltjes van diverse merken. Waarschijnlijk kun je op audioforum.be nog wel hier over lezen. Maar ook op dit forum en op hifi.nl kun (kon) je lezen over vergelijkende tests bij audioliefhebbers thuis. Zo werd er enige tijd geleden een dergelijke sessie gehouden bij Erik Klijnsmit. Bij elk van dit soort tests is de uitkomst dat er geen verband is aan te wijzen tussen de prijs van de kabels en de geluidskwaliteit, en dat het voor testpanels onmogelijk is kabels gehoormatig te identificeren als diverse kabels in ongewisse volgorde worden gebruikt. Commentaren op bepaalde kabels werden vaak weersproken door commentaren op dezelfde kabels bij een latere luisterbeurt, enz., enz. Breem heeft gewoon gelijk, en Pjotr niet. Zijn opmerking over hond en kat zegt alleen maar iets over zijn ongemakkelijke omgang met huisdieren: verder niets. In dit conflict kies ik overigens de zijde van de huisdieren. Audiofreaks zijn verdwaasde gekken, van wier bezetenheid door de handel misbruik wordt gemaakt. Het is goed dat Breem hier op wijst. Ik zal hem er graag in steunen. (Of hij dat prettig vindt, is weer een andere vraag...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 maart 2005 Author Report Share Posted 31 maart 2005 Hai Spido, Dat dure kabels niet per definitie beter klinken geloof ik zeker, maar dat er geen subtiele verschillen tussen kabels zijn, niet. Zelfs Kermit gaf dat toe. Overigens als je zoals van de Hull koperen kabels maakt met een zilveren laagje erom heen en allerlei rare vormen van afscherming of zelfs van koolstof moet dat toch ook "elektrisch" uitmaken. Overigens ben ik niet iemand die tijd steekt in het vergelijken van allerlei kabels. De exotische kabels die ik in huis heb (de goedkoopste Qued en Kimber) klinken toch wel iets anders, ook in vergelijking met een dropveter. Oh ja van een recescent heb ik nog eens zo'n beetje de duurste Siltechs te leen gehad, maar dat verhaal heb ik al een keer verteld. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Ik had eerlijk gezegd nog nooit van de Breemsite gehoord. Ben ff gaan kijken en ik vond het iig heel vermakelijk. Audiofielen wordt een spiegel voorgehouden en ik heb de indruk dat er idd veel onzin wordt verkondigd door mensen die er zogenaamd veel verstand van hebben. Jammer dat de reacties in dit topic veel persoonlijke wrok in zich dragen en dat er niet inhoudelijk op de kritische artikelen van Breem wordt ingegaan. Ik kan daar helaas niet aan meedoen, aangezien ik niet de technische kennis daarvoor heb. Wat ik wel weet is dat test- en vergelijkingsmethoden objectief en dubbelblind dienen te zijn om tot een neutraal oordeel te komen. Dat mis ik vaak op hifi-forums en Breem geeft daar IMO een goede aanzet toe. Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit een onderzoek naar bijvoorbeeld Interlinks aangetroffen waarbij dezelfde CD op dezelfde auidoset in dezelfde luisterruimte met dezelfde groep geoefende luisteraar (blind) werd vergeleken onder de verschillende Interlinks. Wat zijn verder elementen die van invloed kunnen zijn op de muziekbeleving? Stemming van de luisteraar misschien? Hoe is het om dezelfde CD voor de zoveelste keer te beluisteren? Heb je dan je verzadiginspunt niet bereikt? Heeft de luisteraar misschien een andere positie in de luisterruimte ingenomen? Is het eventueel mogelijk dat de ene Interlink in de sommige ruimtes juist beter tot zijn recht komt dan de andere Interlink? Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Breem prikt een aantal luchtballonnen door en dat juich ik toe. Het feit dat veel reacties hierboven niet technisch-inhoudelijk zijn vind ik erg jammer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Ik behoorde ooit tot de aanhangers van Breem totdat ik in de praktijk zelf moest ondervinden dat hij ONGELIJK heeft.................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 breem heeft gelijk : ik had hier eens ene blinde luistertest, en daar kwam uit voort dat een dropveter idd net zo goed k Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 breem heeft gelijk : ik had hier eens ene blinde luistertest, en daar kwam uit voort dat een dropveter idd net zo goed k Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 maart 2005 Author Report Share Posted 31 maart 2005 Als Siltech van zilver is, is het geen rotzooi. Maar of het de prijs waarmaakt betwijfel ik. Daar heeft Erik wel een punt. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Als Siltech van zilver is, is het geen rotzooi. Maar of het de prijs waarmaakt betwijfel ik. Daar heeft Erik wel een punt. Carl Als ik mij niet vergis heeft Erik het hier (nog) niet prijzen gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Als Siltech van zilver is, is het geen rotzooi. Maar of het de prijs waarmaakt betwijfel ik. Daar heeft Erik wel een punt. Carl Volgens mij is iets van zilver niet per definitie goed, er zijn immers zowel zilver als koper kabels die goed zijn en ook die niet goed zijn. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Kruizinga Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Ik ben benieuwd met welke kwaliteit deze service verleend wordt.... Lijkt er erg veel op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Ik ben benieuwd met welke kwaliteit deze service verleend wordt.... Lijkt er erg veel op... Ja zelfde template gebruikt maar dat lijkt me toch heel wat anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2005 Report Share Posted 31 maart 2005 Vervolgens al die verwijzingen naar wel zeer verouderde artikelen. In een artikel van Hans van Maanen (1997) een elektronische correctie bij pick up elementen. Hallo Carl, Even terugkomend op bovenstaande. Je zette mij even op het verkeerde been door het jaartal. Eigenlijk gaat het om deze artikelen uit 1979 en 1980: http://fia10-113-100.dsl.hccnet.nl/hifi/ar...resonance-1.pdf http://fia10-113-100.dsl.hccnet.nl/hifi/ar...resonance-2.pdf Dat heb ik dus begin jaren '80 eens geprobeerd met een Ortofon VMS element en dat werkte zeker wel. Dat artikel is misschien oud maar de theorie die daar staat is zeker niet ouderwets. Het zou misschien wel leuk zijn om dat eens met moderne elektronica en een modern goed MM element nog eens over te doen en eens te vergelijken met een moderne MC set-up. Zie dat Jan over 2 weken daar een verhaal over gaat houden op de DDIY2005 dag. Ben dus eigenlijk wel benieuwd wat ie daar over te vertellen heeft en of ie dat zelf ook gebouwd heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 april 2005 Report Share Posted 1 april 2005 Sinds het begin van de jaren tachtig is er vrijwel geen nieuwe technologie ontwikkeld in het analoge domein van audio. Digitaal is natuurlijk een ander verhaal, hoewel menigeen ervan versteld staat wanneer hij bijvoorbeeld hoort dat delta modulatie bijvoorbeeld al v Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 april 2005 Author Report Share Posted 2 april 2005 Hai Spido, Je ziet wel eens films van voor de oorlog. Die lui waren toen technisch/mechanisch enorm ver. Men had toen ook al veel verneiuwende ideen die niet uitgewerkt kon worden omdat men op andere vlakken technisch nog niet zo ver was. Ik meen dat het idee van een ESL toen al bestond maar pas veel later door Peter Walker uitgewerkt kon worden. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts