Jump to content

Talk Talk - Laughing Stock (en Spirit of Eden)

niels007
 Share

Recommended Posts

Het is 2 uur geweest en de afgelopen nacht was enkele uren te kort. Een paar kabeltopics zouden me toch slaap moeten schenken maar helaas, ik ben nog te fit.. Dan maar een muziekje spelen! (over de koptelefoon natuurlijk)

Iedereen kent Talk Talk natuurlijk wel van een paar 'redelijke' hitjes uit de jare 80. Een eigen geluid, zowel qua instrument als zang. Ik zou deze plaatjes nooit meesterwerken kunnen noemen maar ik mag het op z'n tijd graag horen. Het mist toch complexiteit en emotie om echt goed te noemen.

De laatste 2 cd's zijn :blink: totaal :blink: anders! Zeer experimenteel en een veel natuurlijker geluid! Spirit of Eden kende ik al langer, met soms zeer veel dynamiek en schoonheid, maar ook momenten die langs me heen gaan.

Sinds gister luister ik naar Laughing Stock, en Talk Talk doet het weer behoorlijk anders dan bij SOE, met iets meer jazz achtig ritme. De typische ride en contrabass, veel, hoe heten ze, hammond orgeltjes? (van die vibrato orgels), strijkwerk, electrisch gitaar, piano... en natuurlijk de (in mijn oren) geweldige stem, die helaas soms een paar decibel harder had gemogen..

De opname is zeker niet 'eind jare 80 begin jare 90 blik /kil', er is zeer goed naar te luisteren, al klinkt mooie muziek geweldig op alle redelijke installaties, met of zonder dropveters.. Het nummer "After the Flood'' (Laughing stock) geweldig.. Had ik maar het mengpaneel in handen, dan kwam er af en toe zeker 6db bij de stem!

Je hoort ook waar Radiohead en andere 'moderne' bands naar hebben geluisterd, Talk Talk deed het al in 1991 en nog beter ook.

Aanrader!

Edit: Waardevolle reviews, ik beschik niet echt over de Rene van Es kwaliteiten, helemaal niet om.. .. ai.. half 3 geweest :(

http://www.popmatters.com/music/reviews/t/...lk-spirit.shtml

http://users.cybercity.dk/~bcc11425/RevQxx91.html

Ik vind ze ook juweeltjes!

Misschien moet je de solo cd van mark hollis ook eens proberen.

Die heeft ook een sound waar je helemaal bij weg drijft.

't begint met een bak ruis waar je helemaal stil van wordt en de lesleys staan ook al te draaien. Het voelt gewoon aan alsof 't live is.

Als er iets op mijn begrafenis gedraait gaat worden dan komt 't van die cds af!

Luchtig is het echter niet! :rolleyes:

Groetjes Simon

Ik was al een "fan" vanaf het moment dat ze bekend werden in Nederland. Vond de eerste (ik geloof 2) albums destijds niet heel bijzonder. Heb wel de LP The colour of spring gekocht. Fenomenaal. Nooit ben ik zo "bezeten" geweest van muziek als van dat album. Dat album was het begin van de koerswijziging die Talk Talk inzette. Als ik het goed heb werden er op dat album al (bijna?) geen electrische muziekinstrumenten meer gebruikt. De albums die daarna kwamen vond ik destijds weer iets minder. Ik heb er verder nooit meer zo naar geluisterd. Moet ik toch weer eens doen. Misschien was ik er toen nog niet klaar voor. Nadat ik The colour of spring helemaal kapot gedraaid heb, in schoolvakanties draaide ik dat album zo 8 uur achter elkaar op m

The Colour of Spring is ook gewoon een bijzonder goede pop plaat. Wat daarna volgt is nog veel beter, maar heeft met pop niet zoveel meer van doen.

Je hoort ook waar Radiohead en andere 'moderne' bands naar hebben geluisterd, Talk Talk deed het al in 1991 en nog beter ook.

Hier irriteer ik me altijd een beetje aan, ik schaar dit onder elkaar na reutelen. Talk Talk is heel uniek, Radiohead ook, basta!

Ik had ze t.z.t afgedaan als top 40 boys. Pas een aantal jaren geleden "herontdekt". Nu draai ik de "middelste" albums bijna dagelijks. En na twee jaar zoeken laatst - op een markt in Madrid! - eindelijk het live-album "Londen 1986" gevonden. Je weet niet wat je hoort!

Jelte

Ik heb alle 5 de studio-albums. De eerste 2 zijn niet veel bijzonders, op een paar nummers na (Tomorrow Started vind ik bijvoorbeeld heel mooi), maar The Colour Of Spring, Spirit Of Eden en Laughing Stock zijn idd erg mooi. Persoonlijk vind ik Spirit Of Eden net ff mooier dan Laughing Stock. Het solo-album van Mark Hollis is idd ook erg mooi. Misschien nog wel mooier dan Spirit Of Eden en Laughing Stock.

Die stem is overigens nogal controversieel. M'n zusje bijvoorbeeld kan het niet aanhoren! Maar ja, die heeft ook (nog) geen smaak ;):D