Jump to content

Eerste ervaringen T-Amp

Manus
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Ik heb van mijn creditcardmaatschappij een programmaatje gekregen dat

V-card heet; het genereert per betaling een eenmalig nummer en je kunt een max. bedrag ingeven. Het programma regelt ook de authorisatie van de betaling.

Het werkt tot nu toe feilloos en voorkomt dat je gegevens bij een of andere maatschappij worden opgeslagen. Kan ik ook aanbevelen.

Edit:

Eurocard/Mastercard.

Het programma is ook op je eigen computer beveiligd met een wachtwoord e.d.; het logt in bij de creditcardmij. en regelt ook het automatisch invullen van een bestelformulier. Het lijkt een beetje op het electronisch bankieren en is ook gratis

Waarschijnlijk Visa. Maar Parts Express doet niet moeilijk als je de CC rechtstreeks van een CC-maatschappij hebt. Alleen als je je CC via een bank hebt, is verificatie van de data niet mogelijk en komt er desbetreffend mailtje retour. En voor bank CC's is dat programma ook niet bruikbaar.

Hallo,

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een T amp en de ICE power amps van B&O? Of is het gewoon hetzelfde.

b.v.d.

Leobus

De T-amp is een ontwerp van Tripath. Die hebben ooit eens de Klasse T versterker uitgevonden. Zo heb je ook bijv de klasse S versterker (ZoNie) en nog anderen.

De ICE versterker is als ik het goed heb een Klasse D versterker. Erg in opkomst nu er ook bruikbare geschakelde voedingen zijn voor audiotoepassingen (niet allemaal gaan slaan :rolleyes:;) ). Hij werkt volgens een ander principe.

Ik moet helaas nog even wachten op het Evaluation Board van Tripath. Duurt nog twee tot drie weken mailde Profusion (de dealer) mij.

Wie overigens van plan is om een T-Amp te bestellen via partsexpress.com, moet er nu minimaal drie bestellen, of er een paar andere producten bij nemen, voor minimaal 70 dollar en 13 cent. Vreemd! :blink:

Inmiddels moet je al voor minstens 100 dollar bestellen....In Duitsland is-ie wel te koop voor 45 euro (spectrumaudio), maar ik weet niet of ze hem daar op voorraad hebben.

Laatste update. Hij deed het leuk hoor, die T-Amp. Maar misschien was de 13,8 V voeding toch te veel van het goede. De chip heeft de geest gegeven....

Maar goed, ik heb er nog een over. Daar maar eens een lichtere voeding aangehangen.

De chip heeft de geest gegeven....

Aiaiai, Manus! Dat is jammer! Zag je het niet aankomen? Zijn het jouw speakers die teveel vroegen of denk je dat het teveel aan stroom de doodsoorzaak is?

Ben wel benieuwd naar wat je denkt dat de oorzaak is. In ieder geval is de optie voor een accu-voeding nog steeds veilig met de 12V die dat kan leveren... :rolleyes:

Aiaiai, Manus! Dat is jammer! Zag je het niet aankomen? Zijn het jouw speakers die teveel vroegen of denk je dat het teveel aan stroom de doodsoorzaak is?

Ben wel benieuwd naar wat je denkt dat de oorzaak is. In ieder geval is de optie voor een accu-voeding nog steeds veilig met de 12V die dat kan leveren... :rolleyes:

Nee, ik zag het niet aankomen. De afgelopen weken deed de T-Amp steeds naar behoren zijn werk. Nou ja, ik zei het al, ik heb er nog een. Daar ga ik nu wel een 12V-voeding aanhangen. Bovendien heb ik nog een 'evaluation board' in bestelling (zie eerdere post).

Ehmm... Is een speaker die te veel vraagt niet hetzelfde als een doodsoorzaak door een te veel aan stroom?

Tsja, ik kon in elk geval ruiken dat er iets was doorgebrand. En te zien ook: een deel van de chip was zwart geworden. Andere vraag: accuvoeding waar is die te verkrijgen, in wat voor een soort zaken is die te koop?

Tsja, ik kon in elk geval ruiken dat er iets was doorgebrand. En te zien ook: een deel van de chip was zwart geworden. Andere vraag: accuvoeding waar is die te verkrijgen, in wat voor een soort zaken is die te koop?

Een winkel proberen waar ze UPS'en verkopen wellicht... :unsure: In UPS'en zitten ook accu's (wel minder dan 12V dacht ik), dus wellicht dat je daar een leuk accupakketje kan kopen. Zou eens bij Conrad kijken of zo...

Als de chip zwart is, is ie overbelast geweest. Er heeft te veel stroom gelopen dus. Dat kan betekenen dat je te hard hebt gedraaid, of dat de speakers te zwaar zijn voor de T-amp. De spanning zou ie moeten kunnen hebben, lijkt me... 13,8V is normaal gesproken geen probleem voor een IC, zeker niet voor een power-IC...

Misschien een idee om de chip actief te koelen? Zoals bij pc's gebeurd. Nadeel is natuurlijk wel weer het extra geluid, of je moet natuurlijk waterkoeling gebruiken.

Hoeveel ben je van plan om er nu aan te hangen? 12 V heb ik begrepen, maar hoeveel amp?

Ik wacht nog steeds op mijn bestelling, maar kon 2 weken duren dus zal nog even iets langer geduld opbrengen.

dan mag ik echt wel uit kijken met mij luidsprekers, voorzichtig spelen dus.

vooral in het laag/midden zal er bij mij een goeie dip zijn (<2.5 Ohm)

dat krijg je met twee 6 Ohm laagmiddenunits parralel..... ;)

heb ze trouwens nog niet binnen...

RTFM!

http://www.tripath.com/downloads/TA2024.pdf

Voedingsspanning is OK, mag nog wel iets hoger dan 13,8 Volt voordat er schade ontstaat, 16 V is het absolute maximum. Fabrikant geeft overigens 13.2 Volt als maximum operational supply voltage aan. Het vermogen van de voeding is pas belangrijk als het te laag is. Niet koelen is pas dodelijk als je vermogen vraagt. Het koelend vermogen van zo'n kale chip is niet hoog. De gegevens om een koelplaat uit te rekenen staan in de manual.

Overigens is het merkwaardig dat de chip kapot is, er zitten diverse beveiligingen ingebouwd. Misschien worden die in de Sonic niet gebruikt?

Ik zie net dat ik mijn TA2020 evaluatieboard (die lijkt nog iets leukere specs te hebben dan de TA2024) nog in april binnenkrijg. Da's niet gek, op 19 april besteld.

He, dat is snel. Ik heb mijn TA2024 nu ruim twee weken geleden besteld, maar hij was niet op voorraad.

Een winkel proberen waar ze UPS'en verkopen wellicht... :unsure: In UPS'en zitten ook accu's (wel minder dan 12V dacht ik), dus wellicht dat je daar een leuk accupakketje kan kopen. Zou eens bij Conrad kijken of zo...

Als de chip zwart is, is ie overbelast geweest. Er heeft te veel stroom gelopen dus. Dat kan betekenen dat je te hard hebt gedraaid, of dat de speakers te zwaar zijn voor de T-amp. De spanning zou ie moeten kunnen hebben, lijkt me... 13,8V is normaal gesproken geen probleem voor een IC, zeker niet voor een power-IC...

Ik draaide echt niet zo hard hoor Henrie. En wat die speakers betreft, ik heb Magnepan 0.5. Het rendement ervan heb ik nergens kunnen vinden, maar de T-Amp kon ze heel makkelijk aansturen. Met de volumeknop op een uur of een, zonder voorversterker. Met voorversterker de volumeknop van de T-Amp op maximaal, en dan de volumeknop van de voorversterker op een uur of tien. Valt wel mee toch?

Misschien heb ik gewoon pech gehad.

Ik draaide echt niet zo hard hoor Henrie. En wat die speakers betreft, ik heb Magnepan 0.5. Het rendement ervan heb ik nergens kunnen vinden, maar de T-Amp kon ze heel makkelijk aansturen. Met de volumeknop op een uur of een, zonder voorversterker. Met voorversterker de volumeknop van de T-Amp op maximaal, en dan de volumeknop van de voorversterker op een uur of tien. Valt wel mee toch?

Pech zou ook kunnen natuurlijk, maar toch, een zwart geblakerd IC duidt op overbelasting. Ik ken het rendement en impedantieverloop van je speakers ook niet, maar ik kan me voorstellen dat dat niet al te gunstig is voor de versterker. Elektrostaten en magnetostaten hebben meestal niet zo'n hoog rendement en het impedantieverloop is dacht ik ook niet zo gunstig (iig bij elektrostaten; magnetostaten weet ik niet). Gevolg is dat je redelijk veel vermogen nodig hebt om de speaker aan te sturen. Dat je niet heel hard hebt gedraaid zegt dan dus niks, want ls het rendement laag is, verbruik je al relatief veel stroom bij lage volumes... Misschien kun je bij Magnepan opvragen wat het rendement en het impedantieverloop is. En je moet dan natuurlijk het vermogen (en de stabiliteit van het vermogen) van de T-amp weten (meten wellicht). Met die gegevens zou je meer kunnen zeggen over de reden van het uitvallen van je eerste T-amp. Gewoon pech, of toch een overbelasting, ondanks het bescheiden volume...

Pech zou ook kunnen natuurlijk, maar toch, een zwart geblakerd IC duidt op overbelasting. Ik ken het rendement en impedantieverloop van je speakers ook niet, maar ik kan me voorstellen dat dat niet al te gunstig is voor de versterker. Elektrostaten en magnetostaten hebben meestal niet zo'n hoog rendement en het impedantieverloop is dacht ik ook niet zo gunstig (iig bij elektrostaten; magnetostaten weet ik niet). Gevolg is dat je redelijk veel vermogen nodig hebt om de speaker aan te sturen. Dat je niet heel hard hebt gedraaid zegt dan dus niks, want ls het rendement laag is, verbruik je al relatief veel stroom bij lage volumes... Misschien kun je bij Magnepan opvragen wat het rendement en het impedantieverloop is. En je moet dan natuurlijk het vermogen (en de stabiliteit van het vermogen) van de T-amp weten (meten wellicht). Met die gegevens zou je meer kunnen zeggen over de reden van het uitvallen van je eerste T-amp. Gewoon pech, of toch een overbelasting, ondanks het bescheiden volume...

Henrie,

Ik had wat duidelijker moeten zijn. De chip was niet zwartgeblakerd hoor. Wel te zien was dat de grijze/zilveren lijntjes hier en daar wat bruin/zwart waren geworden.

Het impedantieverloop van de Magnepans moet bijzonder vlak en dus gunstig zijn als ik me niet vergis. Ik denk veel eerder dat de fout ergens anders heeft gelegen. Bij nadere inspectie bleek een van de speakerkabels (niet de Xindak, maar een dropveter omdat dat de enige is die in de T-Amp past) half uit de terminal van de Magnepan was gegleden. De stukken blanke draad zaten gevaarlijk dicht in de buurt van de metalen behuizing van de terminals van de Magnepan. Mogelijk dat daar even sluiting is ontstaan. Of klets ik nu als a-techneut onzin?

Een (kortstondige) kortsluiting kan zeker het IC gesloopt hebben. Hoe dan ook, het lijkt mij wel dat de IC te zwaar belast is. Of dat nou door kortsluiting in de T-Amp of bij de speakerkabels is gekomen, of doordat de speakers een te zware belasting zijn geweest, of nog iets anders, dat maakt dan eigenlijk niet meer uit. En als jij denkt/weet dat de Magnepans wel makkelijk aan te sturen zijn, dan zou daar het probleem dus niet zitten.

Wat je zou kunnen doen bij je andere T-Amp, is de temperatuur van het IC meten, tijdens het muziek luisteren. Mocht die erg hoog worden, dan zou ik er een koelblok op zetten. Of als die er al op zit, dan zou ik 'm actief gaan koelen (of een groter koelblok gebruiken, als dat past).

Ik bedenk me net: is een magnetostaat geen capacitieve belasting (net als een elektrostaat)? Het kan best zijn dat de impedantie niet al te laag is, maar dat het soort belasting dan nog een probleem geeft. Sommige versterkers kunnen capacitieve belastingen niet zo goed aan. Mochten de Magnepans dus een capacitieve belasting vormen, dan zou dat ook het probleem nog kunnen zijn... Ik brainstorm ook maar wat ;):rolleyes:

Een (kortstondige) kortsluiting kan zeker het IC gesloopt hebben. Hoe dan ook, het lijkt mij wel dat de IC te zwaar belast is. Of dat nou door kortsluiting in de T-Amp of bij de speakerkabels is gekomen, of doordat de speakers een te zware belasting zijn geweest, of nog iets anders, dat maakt dan eigenlijk niet meer uit. En als jij denkt/weet dat de Magnepans wel makkelijk aan te sturen zijn, dan zou daar het probleem dus niet zitten.

Wat je zou kunnen doen bij je andere T-Amp, is de temperatuur van het IC meten, tijdens het muziek luisteren. Mocht die erg hoog worden, dan zou ik er een koelblok op zetten. Of als die er al op zit, dan zou ik 'm actief gaan koelen (of een groter koelblok gebruiken, als dat past).

Ik bedenk me net: is een magnetostaat geen capacitieve belasting (net als een elektrostaat)? Het kan best zijn dat de impedantie niet al te laag is, maar dat het soort belasting dan nog een probleem geeft. Sommige versterkers kunnen capacitieve belastingen niet zo goed aan. Mochten de Magnepans dus een capacitieve belasting vormen, dan zou dat ook het probleem nog kunnen zijn... Ik brainstorm ook maar wat ;):rolleyes:

Dank je Henrie.

Met die temperatuur valt het wel mee. Ik heb mijn hand (weliswaarop de plastic buitenkant) de afgelopen malen meerdere malen op de T-Amp gelegd. Nauwelijks iets van warmte waar te nemen. Maar wel meer warmte - daar zou je een punt kunnen hebben - bij hogere volumes. Een koelblok(je) zit er niet op. dat er wel op plaatsen is zeker een moeglijkheid.

Overigens kreeg ik net bericht dat mijn twee 'Evaluation Boards', de TA2022 (bestelling gewijzigd naar een EB met iets meer power en van 1 naar 2 exemplaren) vandaag uit Engeland worden verstuurd. Die hebben als technische

specificatie:

Output Power (4R) - 13W -

Output Power (8R) - 8W -

Bandwidth 22Hz - 22kHz

Signal to Noise ratio - -89dB -

THD+N@10W - 0.03% -

Intermodulation Distortion - 0.18% 0.5%

Channel Separation 74dB (minimaal) 80dB (normaal)-

Switching Frequency 100kHz - 1MHz

Supply Voltage 8.5V (minimaal) 13.5V (normaal) 14.6V (maximaal)

Quiescent Current - 60mA -

Operating Temp(Free air) -40 deg C - +85 deg C (maximaal)

Mogelijk doe ik daar een aluminium chassis omheen (goed voor koeling toch?).