Matthias Posted 28 april 2005 Report Share Posted 28 april 2005 Mijn TA2020 evaluatieboard is net afgeleverd en ik ga er NU mee spelen ehhhh evalueren bedoel ik natuurlijk He Revon, De mijne is ook net afgeleverd. Ik ga er zo ook mee spelen. Effe een vraagje. Welke voeding gebruik je precies? Hoeveel Volt? Wat is is het Amperage? Ik gebruik zelf 4-Ohmige speakers. Heb nu een voeding van 13,8V met 10A continu en 12 piek. Dat zal toch wel voldoende zijn? Trouwens 13.8V met 10A dat is toch zo'n 138W dat lijkt mij wel voldoende voor een iets wat max 2x15W levert. Oops even vergeten jij had iets meer vermogen toch, maar nog geen 2x75W lijkt mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 april 2005 Report Share Posted 28 april 2005 Zo mijn 2 t-amps zijn ook binnen althans bij het postkantoor dus morgen ff oppikken. Alleen moet ik nog even een adaptor(s) aanschaffen, manus gebruikt 13.8V maar blaast zijn chip op (al is de oorzaak hiervan misschien niet te hoge voedings spanning). Dus wat kan ik het beste aanschaffen 13.2 V? En welk amperage? Toch een accu (13,6V) en een seriediode. Dan kom je op 13V en gaat ie ook niet kapot als je 'm verkeerd aansluit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 28 april 2005 Author Report Share Posted 28 april 2005 Mijn TA2020 evaluatieboard is net afgeleverd en ik ga er NU mee spelen ehhhh evalueren bedoel ik natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 april 2005 Report Share Posted 28 april 2005 Mijn TA2020 evaluatieboard is net afgeleverd en ik ga er NU mee spelen ehhhh evalueren bedoel ik natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 28 april 2005 Author Report Share Posted 28 april 2005 De opvolger van de Magnepan MG-0.5 (de 0.6 dus) heeft een rendement van 85 dB/W. Dat bij een weerstand van 4 ohm, waarvan het verloop waarschijnlijk redelijk vlak zal zijn.Deze luidspreker heeft dus aardig wat power nodig om op een redelijk geluidsniveau te spelen. En 13 watt zal al heel snel te weinig zijn. Ikzelf vind een prettig luisterniveau op mijn Magnepan MG-1.4 als de geluidspieken ongeveer 50 watt bedragen. En dan is het rendement van de MG-1.4 een stukje hoger met 87 dB/W. Ik zou zelf dus nooit een T-Amp op een luidspreker van Magnepan aansluiten... of heel bescheiden blijven met het volume. Maar het rendement van de T-Amp ligt op meer dan 80 procent. Is dus een efficiente versterker. Bleek in elk geval ruim genoeg om de 0.5 aan te sturen. maar misschien heeft die wel een hoger rendement dan de 0.6. De efficientie van de T-amp zegt niks over welke luidsprekers hij wel of niat kan aansturen, het geeft aan hoeveel van het opgenomen vermogen van het lichtnet daadwerklijk omgezet wordt in muziek. Nog even en ik kan ook gaan spelen met 2 T-amps Waarom 2 ga je die bridgen of zoiets.. En het is echt een klein wondertje .. een T rex.. Draai met trafo van spectrumaudio 2*12 V 5 amp Sonic Impact komt binnenkort met de 2 e generatie T amp en een zwaardere uitvoeing (2*50 watt ??) Lees maar eens naar beneden scrollen Ik heb er twee besteld omdat ik wil gaan bi-ampen, bruggen kan niet. Leuk die nieuwere versies die uitkomen, maar echt goedkoop zijn ze dan niet meer. Kijk ook eens op profusionplc.com. Daar kun je los zogeheten 'evaluation boards' kopen, met de chips van Tripath. Kastje eromheen, voedingkje erbij en klaar is Kees! Als eindversterker dan, anders moet je er nog een potmetertje bijgooien. Binnenkort verwacht ik 2 stuks van EB-TA2020 (nog iets meer vermogen dan de TA2024, de chip die in de T-Amp zit). Ach, dat zie ik nu pas, jammer. Maar ik heb nu ook al een amp staan waar ik heel tevrededen mee ben. Zijn de T-amps echt zo gped als ikoveral les, dan is het altijd nog de moeite waard om zo'n evolution board te kopen. Heb je trouwens de T-amp al gehoord, of heb je gelijk maar zo'n evolution board gekocht? Edit: Manus ik zie nu pas dat jij degene was met een zwart geblakerde T-amp Maar heb jij nou ook zo'n evolution board besteld? Deze draad is mij niet meer helemaal duidelijk wie nu wat heeft. Ja: Ik heb ook een evaluation board besteld. Twee om precies te zijn: EB-TA2020. Vandaag binnengekregen. Klinkt prima. Ben nu aan het luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter23 Posted 28 april 2005 Report Share Posted 28 april 2005 Tja, dat een transistorversterker anders vervormt is weer wat anders. Maar dat heeft niks met het vermogen te maken. Het vermogen van een transistorversterker zou gewoon uitwisselbaar moeten zijn met het vermogen van een buizenversterker (mits ze op dezelfde manier gemeten zijn natuurlijk). Het vermogen van een buizenversterker is absoluut uitwisselbaar met een transistorversterker. 1 watt is gewoon 1 watt. Echter op het moment dat je gaat oversturen kan je de volumeknop bij een buizenversterker verder opendraaien voordat je de oversturing storend gaat vinden of zelfs waar gaat nemen. Het lijkt hierdoor dat een 10 watt buizenversterker meer volume kan leveren dan een 10 watt transistorversterker. Maar wat mij betreft is dat dus waardeloos... een versterker moet gewoon niet overstuurd worden. Een versterker moet dus voldoende zwaar zijn, ongeacht of er buizen of transistors gebruikt worden. Ik weet dat ik ongeveer 100 watt piekvermogen moet hebben om genoeg vrijheid te hebben om het volume naar wens in te stellen. Op de b&w 602's van mijn ouders heb ik ongeveer genoeg aan 15 watt ofzo. Luider dan dat is gewoon niet prettig om naar te luisteren. Dus op de 602's zou ik nog een T-Amp kunnen overwegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Zit er trouwens een plug voor de voeding bij? Aangezien de voeding 2 bananen uitgangen heeft, moet er een verloop stukje zijn naar de t-amp. Welke type ingang heeft de t-amp? kwa voeding? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Volgens mij loopt iedereen nu een vrijmarkt af te stuinen of is aan het luisteren want verder niet al te veel nieuwe berichten over de t-amp. Ik zo net de mijne aangesloten (1tje voor nu even want heb nog maar 1 voeding) op een 13.8V 7-10A voeding die ik te leen heb. Speakers B&W601, referentie (mini)setje denon DRA-F101 Eerste indruk, helder geluid, maar nog een beetje ruw aan de randjes, vooral stemmen klinken nog een beetje ruw. Geluids nivea's is erg goed, hoef hem niet hard te zetten voor een redelijk volume. Al met al niet al te slecht voor zo'n gekoop prulletje. Maar ik ben erg benieuwd hoeveel verbetering het inspelen opleverd want hoe die nu klink kan ik niet zeggen dat die erg veel beter (of al beter) klinkt dan mijn denon mini setje. Ik speel natuurlijk wel met el-cheapo kabels en met mijn sony diskman. Morgen ga ik hem verder inspelen en dan meteen ff direct vergelijken met mijn denon (helaas niet blind). Nu weer ff verder luisteren totdat mijn bovenburen gaan klagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 29 april 2005 Author Report Share Posted 29 april 2005 Volgens mij loopt iedereen nu een vrijmarkt af te stuinen of is aan het luisteren want verder niet al te veel nieuwe berichten over de t-amp. Ik zo net de mijne aangesloten (1tje voor nu even want heb nog maar 1 voeding) op een 13.8V 7-10A voeding die ik te leen heb. Speakers B&W601, referentie (mini)setje denon DRA-F101 Eerste indruk, helder geluid, maar nog een beetje ruw aan de randjes, vooral stemmen klinken nog een beetje ruw. Geluids nivea's is erg goed, hoef hem niet hard te zetten voor een redelijk volume. Al met al niet al te slecht voor zo'n gekoop prulletje. Maar ik ben erg benieuwd hoeveel verbetering het inspelen opleverd want hoe die nu klink kan ik niet zeggen dat die erg veel beter (of al beter) klinkt dan mijn denon mini setje. Ik speel natuurlijk wel met el-cheapo kabels en met mijn sony diskman. Morgen ga ik hem verder inspelen en dan meteen ff direct vergelijken met mijn denon (helaas niet blind). Nu weer ff verder luisteren totdat mijn bovenburen gaan klagen Veel plezier met je T-Amp! Heb je trouwens en verloopje gevonden om de voeding aan te sluiten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Ik heb gewoon een oude adaptor gemold, cq de juiste plug er afgeknipt en deze op de voeding aangesloten. Ik zit te denken een adaptor te kopen van 13.8V en 2A, al weet ik niet ofdat 2A genoeg is, 5A is ook nog een optie maar dan moet ik eenvoeding kopen, welke wat groter en wat duurder zijn, al scheelt dat ook weer niet veel. Ik heb hem ook even op de tv gehad, saving private ryan, klonk erg goed al speelde ik niet al te hard. Ik moet zeggen dat het geluid mij best verbaast, morgen maar op iets hardere volumes draaien. Hoe warm behoord de amp trouwens te worden, na een paar uur spelen op gemiddeld tot zacht volume voelde hij boven op het apperaat best wel een beetje warm aan. Hand warm zeg maar. Ben erg benieuwd hoe die met een goede cd speler en goede interlinks speelt. Moet nog verloop stekkertje van mini naar tulp hebben, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 29 april 2005 Author Report Share Posted 29 april 2005 Handwarm? Hoe warm is dat, lichaamstemperatuur? Dat lijkt me geen probleem. Of 2A genoeg is weet ik niet, maar er zijn er op dit forum genoeg die je dat kunnen uitleggen. Nogmaals, veel plezier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Laat ik zo zeggen mijn sphinx pj12 eindversterkers zijn warmer als ze op standby staan dan de t-amp. En als het goed is, is die termisch beveiligd (dacht ik). Ik heb er twee maar aangezien ik wil gaan bi-ampen wil ik er geen een opfikken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 30 april 2005 Author Report Share Posted 30 april 2005 Laat ik zo zeggen mijn sphinx pj12 eindversterkers zijn warmer als ze op standby staan dan de t-amp. En als het goed is, is die termisch beveiligd (dacht ik).Ik heb er twee maar aangezien ik wil gaan bi-ampen wil ik er geen een opfikken. De ik een T-Amp heb opgefikt, ligt volgens mij aan sluiting die mijn speakerdraad maakte. Niet vanwege een te hoog voltage of wat dan ook. Hij heeft het weken goed gedaan op 13,8V (3 - 5A). In het begin zelfs dagen achtereen om in te spelen. Was geen probleem. Werd een beetje warm, meer niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Ravon, speel jij nog steeds met de geleende speakers van je dochter? Valt jou trouwens een verbetering op in het geluid naar wat inspeel uren? Ikzelf ben van plan om mijn oude marantz cd63-KI met volume regeling uit de kast te trekken en deze aan te sluiten, hoef ik niet de interne potmeter meer te gebruiken (al vindt ik dat ook best goed klinken) en kan ik zonder al te veel gedoe bi-ampen. Moet alleen wel even zelf 2 voedingen regelen. Ik twijfel alleen tussen een normale adapter van 2A of een voeding van ca 5A. Ook wil ik ze eigenlijk wel eens op mijn grotere b&w's de p6 en uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Matthias, Houd er wel rekening mee dat de volumeregeling van die Marantz cd-speler waarschijnlijk een digitale volumeregeling is. Dat houdt (volgens mij) in dat bij lage volumes het slechter gaat klinken/kan gaan klinken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Matthias, Houd er wel rekening mee dat de volumeregeling van die Marantz cd-speler waarschijnlijk een digitale volumeregeling is. Dat houdt (volgens mij) in dat bij lage volumes het slechter gaat klinken/kan gaan klinken... Zou kunnen, bedankt voor de waarschuwing, ik zal luisteren in hoevere ik hier last van krijg. Ik heb de cd speler nu (heeft mijn broer even gebracht) alleen is die de afstandsbediening vergeten dus kan ik het nog steeds niet doen Ik ga zo mijn t-ampje rechtstreeks vergelijken met mijn denon minisetje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Eerste set-up met de T-Amp is een proefopstelling. Ik denk dat ik 'm eerst eens laat injodelen met de Havin Exonion cd-porti en de Art Sound AS30 speakertjes. Het is eigenlijk een opstelling zoal ie bedoeld is volgens de bedenkers van dit versterkertje. Voeding via een 12V/7,2Ah loodaccu. Bekabeling is snert, maar dat drukt de fun niet. Het speelt heel levendig en het is wel om aan te horen. Tzt ga ik deze in een fatsoenlijke behuizing bouwen, met goeie pluggen en dito voeding. Hij krijgt de bestemming als test-amp op m'n werkkamer. De andere die ik nog heb zal denk ik origineel blijven en af en toe in de tuin dienst doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 1 mei 2005 Author Report Share Posted 1 mei 2005 De TA2020 staat bij mij ook vrolijk onafgebroken in te spelen. Zo langzamerhand wordt het hoog wat ronder, minder schel. Dat was bij de T-Amp ook zo. Opvallend verschil met de T-Amp: de TA2020 gaat nog een stukje lager (was ook gezegd op diyaudio.com). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Inderdaad de t-amp gaat niet al te laag, nu speel ik met bookshelf speakers (b&w 601) maar toch merk ik als ik mijn denon minisetje aansluit een beter laag, de muziek klinkt nu af en toe een beetje 'leeg' vooral bij de wat stevige muziek, kan natuurlijk ook zijn dat mijn denon gewoon wat bas happy is. Toch tovert de t-amp bij orkerts muziek toch wel wat lage tonen eruit. Ook heeft de versterker ondanks zijn lage vermogen best wel wat impact, alleen gaat die gewoon wat minder diep. Wat in mijn huiskamer trouwens helemaal niet zo heel erg is, met de denon had ik van armoe maar de baspoorten afgesloten vanwege een te zware bas. Ik hoop hem vanmiddag uit te kunnen testen op mijn vloerstaanders (B&W p6), welke 3 weg zijn en dus meer bas kunnen produceren. Wat me verder opvalt bij de t-amp dat instrumenten vrij natuurlijk klinken, resolutie is zeker ook niet slecht. Maar tot nu toe klinkt die op zijn best met wat lichtere muziek. Ben benieuwd hoe de nieuwe t-amp gaat klinken. In hoevere verschilt de tripath chip in de t-2020 met die in de t-amp. En de vraag is eigenlijk wat is de beste tripath chip die nog geen vermogen kost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Nou ik moet zeggen dat de t-amp hard genoeg gaat, al zou iets meer bas wel prettig zijn. Misschien dat ik nog even meet hoeveel amp hij nou van de voeding trekt, ik heb nu een leenvoeding, als ik er zelf eentje koop dan wil ik niet al te veel geld over de balk smijten aan te veel amps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Zo ik heb de t-amp getest op mijn vloerstaanders en wat inderdaad meteen opvalt is het ontbreken van echte bas, hij geeft wel bas maar zachter in verhouding met de rest. Maar het midden en hoog klinkt best goed, vooral voor die prijs en vermogen. Ik heb ook even gemeten hoeveel hij trekt in amp, bij normaal volume ongeveer 100 tot 150 mA, draai de volume knop op 3 kwart dan slurpt die ongeveer 1.5A maar dan is het wel erg hard en vervormd die al behoorlijk. Ik heb uitschieters gezien naar 2A. Dus een vouding van 3-5A zou meer dan voldoende moeten zijn, ook een normale adapter van 2A conitue (als die er al zijn) zou goed moeten voldoen. Ik heb trouwens gemeten met wat bashoudende muziek, aangezien die de versterker het meest scheen te belasten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 1 mei 2005 Author Report Share Posted 1 mei 2005 Zo ik heb de t-amp getest op mijn vloerstaanders en wat inderdaad meteen opvalt is het ontbreken van echte bas, hij geeft wel bas maar zachter in verhouding met de rest.Maar het midden en hoog klinkt best goed, vooral voor die prijs en vermogen. Ik heb ook even gemeten hoeveel hij trekt in amp, bij normaal volume ongeveer 100 tot 150 mA, draai de volume knop op 3 kwart dan slurpt die ongeveer 1.5A maar dan is het wel erg hard en vervormd die al behoorlijk. Ik heb uitschieters gezien naar 2A. Dus een vouding van 3-5A zou meer dan voldoende moeten zijn, ook een normale adapter van 2A conitue (als die er al zijn) zou goed moeten voldoen. Ik heb trouwens gemeten met wat bashoudende muziek, aangezien die de versterker het meest scheen te belasten. Matthias, Ik heb zelf de T-Amp gedraaid met 13,8V en 3-5A. Dat ging uitstekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter23 Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Hoeveel ampere de voeding moet kunnen leveren is natuurlijk goed te berekenen. Je hebt ongeveer 2*10 watt uitgangsvermogen, en ongeveer een voedingsspanning van 12 volt. 20/12=1,7 ampere Nu is het rendement niet 100%, maar wel erg hoog met 80% ofzo. Dus daar moet rekening mee worden gehouden. Na correctie zit je dus op ongeveer 2 ampere dat nodig is op maximaal volume. Ik zou een voeding nemen die ruim 2 ampere kan leveren. Dus eigenlijk precies zoals Manus aangeeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Maar draai je ooit maximaal vermogen???? Ik kan je verzekeren dat is erg hard en tevens vervormd. En een 2A voeding kan vaak piek wat hoger leveren. Maar bij zou je 3-5A veilig moeten zitten Wel natuurlijk rekening houden met de speakers, de bijna zijn 8Ohm met uitschieters naar 3.5Ohm, dus ja draai je met 4Ohm heb je een sterkere voeding nodig. Wat me erg opviel dat die bij normaal gebruik zo weinig verbruikt 100-150mA max. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 1 mei 2005 Author Report Share Posted 1 mei 2005 Maar draai je ooit maximaal vermogen???? Ik kan je verzekeren dat is erg hard en tevens vervormd. En een 2A voeding kan vaak piek wat hoger leveren. Maar bij zou je 3-5A veilig moeten zitten Wel natuurlijk rekening houden met de speakers, de bijna zijn 8Ohm met uitschieters naar 3.5Ohm, dus ja draai je met 4Ohm heb je een sterkere voeding nodig. Wat me erg opviel dat die bij normaal gebruik zo weinig verbruikt 100-150mA max. Ik draai met 4 Ohm speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts