Manus Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 Alleen moet je wel een pre ervoor zetten wat misschien het geluid weer beinvloed? Ik zit te denken aan een krachterige versie maar weet niet ofdat die net zo goed is als de TA2024 of TA2020? Soms zit de kracht in de eenvoud. Punt is ik ga binnenkort verhuizen naar de USA en wil eigenlijk niet mijn hele set omzetten naar 110V dus zoek ik een leuke versterker voor daar, aangezien de t-amp weinig kost en zeer goed presteerd denk ik aan een amp op basis van deze chip. Misschien dat ik wel de opvolger van sonic impact koop. Maar ja omdat het zo goedkoop is is biampen of een multichannel versterker bouwen wel zo leuk. Je kunt er een passieve pre voor zetten (eigenlijk niet de goede benaming, want er wordt helemaal niets versterkt). Is niets anders dan een input selector en volumeregeling. Kijk maar eens op www.electronics.dantimax.dk (remote 3 bijvoorbeeld). Ben je bijelkaar nog heel goedkoop uit. Klopt has ik ook al gezien, alleen ben ik benieuwd in hoevere dat ding invloed heeft op het geluid, maar ja elke potmeter schakeling en wat dan ook heeft invloed op het geluid. Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van een passive pre tov van een active? Om een volumeregeling Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 Klinkt nu nog als abacadabra, maar ik zal zo eens even kijken naar deTA2020 en de print ervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 Klinkt nu nog als abacadabra, maar ik zal zo eens even kijken naar deTA2020 en de print ervan. http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000004.gif Dit is niet het schema van de TA2020 maar ik kan het hiermee wel uitleggen. Okay, ik zie het schema....Vertel, vertel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 Klinkt nu nog als abacadabra, maar ik zal zo eens even kijken naar deTA2020 en de print ervan. http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000004.gif Dit is niet het schema van de TA2020 maar ik kan het hiermee wel uitleggen. Okay, ik zie het schema....Vertel, vertel! De aansluiting met nummer 3 op de opamp (dat is dat driehoekje met al die streepjes eraan getekend ) is het equivalent van de ingang van het TA2020 board. En de P1 in het schema is een 10k potmeter in dit geval? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 Oh, ik zie net dat je een eerdere posting heb bewerkt. Dus P1 is inderdaad een potmeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 Hartstikke bedankt in elk geval. Ik ga met de 'plaatjes' erbij de boel eens even bestuderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 Hartstikke bedankt in elk geval. Ik ga met de 'plaatjes' erbij de boel eens even bestuderen. Dit had ik je meteen moeten laten zien... Hier vind je de volumeregeling zoals ie op de Sonic Impact zit. http://www.michael.mardis.com/sonic/images/input-new.gif Links zitten de twee 50k potmeters, vergeet R01, L1 en C1 en je hebt de situatie zoals ie straks op jouw TA2020 board is (behalve de waarde van C3 dan..). Als het nu niet lukt.... Kijk, da's nog eens leuk. En laat ik nou ook nog een kapotte T-Amp hebben. waarvan de potmeter het naar alle waarschijnlijkheid nog wel doet..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 Hoe hebben jullie die voeding eigenlijk aangesloten? Heb je daarvoor de behuising open gemaakt, of m.b.v. van zo'n stekker? Die stekkertjes kan ik namelijk nergens vinden, of ik moet ze van een adapter slopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 Ik heb de mijne dus van een oude adapter gesloopt, maar je kan ze ok gewoon bij een electronica winkel kopen. Wel even rekening mee houden dat de middelste pin de + is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 Is zo'n IC dan gelijk overleden als je hem verkeerdom aansluit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 Is zo'n IC dan gelijk overleden als je hem verkeerdom aansluit? Meestal wel ja. Dus eerst even checken met een universeelmeter. Die plugjjes zijn idd gewoon bij een elektronicawinkel te krijgen. Neem dan je amp mee want er zijn verschillende soorten van met een verschillende maat van het gat. Normaliter zit bij die plugjes de plus aan de buitenkant, maar standaard is het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 Inderdaad gewoon even meten, heb ik ook gedaan. Ik had het al op een webstite gelezen wat wat was maar zelf even nameten dan weet je het zeker en verkom je ook evt fouten als je zelf een snoertje verwisselt hebt ofzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 Is zo'n IC dan gelijk overleden als je hem verkeerdom aansluit? Nee, dat IC is beveiligd tegen (ff) ompolen. Als je 'm verkeerd aansluit en je zet 'm dan aan, gaat de LED niet aan. Dan gelijk weer uit zetten ompolen en klaar. Je T-amp zal het dan nog gewoon doen. En zeg nou niet "Nee, hij gaat kapot", want dat is niet waar. Ik heb de mijne ook al eens omgepoolt om te kijken wat ie deed. Hij leeft nog steeds en doet het prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Is zo'n IC dan gelijk overleden als je hem verkeerdom aansluit? Nee, dat IC is beveiligd tegen (ff) ompolen. Als je 'm verkeerd aansluit en je zet 'm dan aan, gaat de LED niet aan. Dan gelijk weer uit zetten ompolen en klaar. Je T-amp zal het dan nog gewoon doen. En zeg nou niet "Nee, hij gaat kapot", want dat is niet waar. Ik heb de mijne ook al eens omgepoolt om te kijken wat ie deed. Hij leeft nog steeds en doet het prima. Das mooi, want ik heb geen multimeter. Ik durf de gok nu wel aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Is zo'n IC dan gelijk overleden als je hem verkeerdom aansluit? Nee, dat IC is beveiligd tegen (ff) ompolen. Als je 'm verkeerd aansluit en je zet 'm dan aan, gaat de LED niet aan. Dan gelijk weer uit zetten ompolen en klaar. Je T-amp zal het dan nog gewoon doen. En zeg nou niet "Nee, hij gaat kapot", want dat is niet waar. Ik heb de mijne ook al eens omgepoolt om te kijken wat ie deed. Hij leeft nog steeds en doet het prima. Das mooi, hoe bevalt de t-amp jou eigenlijk? Heb je hem al geprobeerd op je N804? Ik speel nu trouwens tijdelijk met batterijen (heb nog geen eigen voeding) en dat klinkt ook zeker niet slecht, mis alleen een klein beetje sap, vooral het laag klinkt iets minder gecontroleerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Is zo'n IC dan gelijk overleden als je hem verkeerdom aansluit? Nee, dat IC is beveiligd tegen (ff) ompolen. Als je 'm verkeerd aansluit en je zet 'm dan aan, gaat de LED niet aan. Dan gelijk weer uit zetten ompolen en klaar. Je T-amp zal het dan nog gewoon doen. En zeg nou niet "Nee, hij gaat kapot", want dat is niet waar. Ik heb de mijne ook al eens omgepoolt om te kijken wat ie deed. Hij leeft nog steeds en doet het prima. Das mooi, hoe bevalt de t-amp jou eigenlijk? Heb je hem al geprobeerd op je N804? Ik speel nu trouwens tijdelijk met batterijen (heb nog geen eigen voeding) en dat klinkt ook zeker niet slecht, mis alleen een klein beetje sap, vooral het laag klinkt iets minder gecontroleerd. Hoi Matthias, Ik heb 'm nog niet op de N804 aangesloten, maar wel op de CDM-1 van de set boven. Hij maakt aardig kabaal en speelt ook leuk, maar het is geen match voor de Micromega/Linn combi die er normaal speelt. Ik denk dat ie 't ook niet haalt tegen de AVM/Bryston die nou de N804 aansturen Toch is het voor het geld een prima ding. En ik kan me voorstellen dat ie het prima doet op wat minder kritische speakers en dat ie dan ook een veel duurdere versterker de hielen laat zien. Ik ga 1 van de 2 toch eens in een degelijk kastje met fatsoenlijke aansluitingen bouwen. Ik denk dat daar winst te halen is. O ja, ik heb 'm gevoed met een 7,2Ah loodaccu en een regelbare 5A labvoeding. Ik heb ni een 12V/5,5A geschakelde voeding die ik er eens op ga uitproberen. De loodaccu overtuigde iets meer dan de labvoeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Ik speel ook op b&w's en die stuurt die goed aan, wat mij best veraste want normaal zijn b&w's niet de makelijkste. Ik denk dat die t-amp je N804 zeker niet zo aan zal sturen zoals je brystons. Mijn sphinx liet de t-amp ook achter zich, maar toch zeker niet slecht. Ik denk dat betere bekabeling ook een verbetering zal geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Links een doosje met daarin het TA-2020 evaluatieboard, rechts een doosje met daarin het inwendige van de PS1303 voeding. Beide doosjes zijn 165x110x80 mm. Ik ben nog op zoek naar een mooie aluminium draaiknop voor de volumeregeling. Wow dat ziet er goed uit!!!! Ik zit toch te denken aan accu voeding maar dan ga ik wel weer terug naar 12V ipv 13.8V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Ik zit toch te denken aan accu voeding maar dan ga ik wel weer terug naar 12V ipv 13.8V Dan is de accu wel zo goed als leeg. Een goede 1/2 volle tot volle loodaccu zit ergens rond de 12,5 tot 13 V. En loodaccu's gaan het langste mee als je ze vol houdt, dus bijladen indien niet gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Ik zit toch te denken aan accu voeding maar dan ga ik wel weer terug naar 12V ipv 13.8V Dan is de accu wel zo goed als leeg. Een goede 1/2 volle tot volle loodaccu zit ergens rond de 12,5 tot 13 V. En loodaccu's gaan het langste mee als je ze vol houdt, dus bijladen indien niet gebruikt. Ok, ik dacht dat een loodaccu altijd gewoon 12V gaf, wat er op staat. Ik heb niet zoveel ervaring met deze dingen. Ik was van plan een druppel lader erop te zetten. Alleen weet ik niet hoe lang die dan meegaat. Ach die dingen zijn ook niet zo duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Loodaccu's en zeker de gesloten gel-accu's vragen eigenlijk een laadautomaat. Met een druppellader van 13,8V krijg je ze niet goed vol geladen, althans het kan dagen duren. Dat is meer om ze vol te houden. Het beste is laden bij 14,5 V met een stroombegrenzing van max. 0,3C (C is het aantal AH wat op de accu staat). Als de accu vol is schakelt de lader dan automatisch over naar druppelladen op 13,8V. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 15 mei 2005 Author Report Share Posted 15 mei 2005 Links een doosje met daarin het TA-2020 evaluatieboard, rechts een doosje met daarin het inwendige van de PS1303 voeding. Beide doosjes zijn 165x110x80 mm. Ik ben nog op zoek naar een mooie aluminium draaiknop voor de volumeregeling. Wow dat ziet er goed uit!!!! Ik zit toch te denken aan accu voeding maar dan ga ik wel weer terug naar 12V ipv 13.8V Mooie kastjes Ravon! Waar heb je die vandaan? Lijkt me wel wat voor mijn TA2020. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Morgen zal ik mijn T-amps eens gaan beluisteren met een voeding i.p.v. batterijen. Op mijn werk hadden we nog een voeding ligggen ( http://www.mascot.no/pdf/9623.PDF ) Zal wel niet het beste zijn voor de T-amps, maar voorlopig moet het er maar mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Die Mascot schakelt op 40 KHz. Het laagdoorlaatfiltertje in de T-amp zit ergens bij 50-100 KHz dacht ik. Die schakelfrequentie vind je dus zeker in de uitgang terug maar of dat hoorbaar is? Misschien wat extra IM vervorming. Kun je denk ik alleen beoordelen door het te vergelijken met accuvoeding. Overigens zijn 12V lood gel-accu's niet zo duur: http://www.quartel.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Morgen zal ik mijn T-amps eens gaan beluisteren met een voeding i.p.v. batterijen. Op mijn werk hadden we nog een voeding ligggen ( http://www.mascot.no/pdf/9623.PDF ) Zal wel niet het beste zijn voor de T-amps, maar voorlopig moet het er maar mee. Dat zou prima moeten werken, ik ben wel benieuwd of de schakelfrequentie in de uitgangsspanning terug te vinden is en vooral of dat hoorbaar is. Mijn T-amps worden nu allebei gevoed door de voeding, ik heb nog maar een paar minuten geluisterd, maar er is geen storing o.i.d. van de schakelfrequentie hoorbaar. Hoe is zoiets te meten? En wat is IM vervorming waar Pjotr het over had? Wel lijkt het als of er meer laag uit mijn speakers komt, wat ik opzich niet erg vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts