Steks Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Zijn dat actieve woofers? Dan zal je sowieso goed laag krijgen. Ik blijf erbij de t-amp produceerd niet het laag dat mijn referentie versterker doet. Trouwens ook niet het laag van mijn denon mini setje maar daar ben ik juist blij mee want dat laag is niet goed. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat mijn interlinks en speaker kabels in mijn referentie set het laag beter doorgeven. Trouwens de een zijn laag is zijn andere laag niet, dus was ik als minder ervaar kan een ander juist als beter ervaren. Mijn oren zijn niet heilig (althans hoe ik het geluid beoordeel), en ander zou kunnen oordelen dat mijn ref set juist te veel bas geeft. Nee, niks actief aan deze speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 Ik heb vanavond geprobeerd een behuizing inelkaar te zetten. Aluminium. Het lukte me al niet eens om de gaten mooi geboord te krijgen. Ik denk dat ik het dan ook maar laat doen. Of misschien kies ik wel hout. Dat is iets makkelijker te bewerken. En klinkt op de koop toe misschien nog wel mooier ook... De Tripath chips produceren veel hoogfrequente rommel die keurig wordt afgestraald. Hout is daardoor voor deze toepassing eigenlijk minder geschikt. Hoezo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 Speel nu overigens voor het eerst met 2 stuks TA2020 (bi-amping dus). Klinkt nog niet iets helderder en strakker heb ik de indruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 Speel nu overigens voor het eerst met 2 stuks TA2020 (bi-amping dus). Klinkt nog niet iets helderder en strakker heb ik de indruk. Heb je ze op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 Ik heb vanavond geprobeerd een behuizing inelkaar te zetten. Aluminium. Het lukte me al niet eens om de gaten mooi geboord te krijgen. Ik denk dat ik het dan ook maar laat doen. Of misschien kies ik wel hout. Dat is iets makkelijker te bewerken. En klinkt op de koop toe misschien nog wel mooier ook... De Tripath chips produceren veel hoogfrequente rommel die keurig wordt afgestraald. Hout is daardoor voor deze toepassing eigenlijk minder geschikt. Hoezo? Leesvoer Gelezen, maar niet veel begrepen. Over hout ben ik niks tegengekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 Ik heb vanavond geprobeerd een behuizing inelkaar te zetten. Aluminium. Het lukte me al niet eens om de gaten mooi geboord te krijgen. Ik denk dat ik het dan ook maar laat doen. Of misschien kies ik wel hout. Dat is iets makkelijker te bewerken. En klinkt op de koop toe misschien nog wel mooier ook... De Tripath chips produceren veel hoogfrequente rommel die keurig wordt afgestraald. Hout is daardoor voor deze toepassing eigenlijk minder geschikt. Hoezo? Leesvoer Gelezen, maar niet veel begrepen. Over hout ben ik niks tegengekomen. niks over hout.... die tripath chips produceren dankzij het PWM proces een sterk radiosignaal. Radiosignalen trekken zich niet zoveel van hout aan. Het gaat nog verder: In het uitgangssignaal zit nog een restje van dit radiosignaal waardoor je luidsprekerkabels als antenne werken. Gewoon hout nemen dus. Okay, ik had je dus verkeerd begrepen. Jaja, het is ook al een latertje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Ik heb vanavond geprobeerd een behuizing inelkaar te zetten. Aluminium. Het lukte me al niet eens om de gaten mooi geboord te krijgen. Ik denk dat ik het dan ook maar laat doen. Of misschien kies ik wel hout. Dat is iets makkelijker te bewerken. En klinkt op de koop toe misschien nog wel mooier ook... De Tripath chips produceren veel hoogfrequente rommel die keurig wordt afgestraald. Hout is daardoor voor deze toepassing eigenlijk minder geschikt. Hoezo? Leesvoer Gelezen, maar niet veel begrepen. Over hout ben ik niks tegengekomen. niks over hout.... die tripath chips produceren dankzij het PWM proces een sterk radiosignaal. Radiosignalen trekken zich niet zoveel van hout aan. Het gaat nog verder: In het uitgangssignaal zit nog een restje van dit radiosignaal waardoor je luidsprekerkabels als antenne werken. Gewoon hout nemen dus. Ze werken dus als zender begrijp ik (als de chip een radio signaal produceerd) zou je dus geen last van mogen hebben. Misschien iedee om wat kippengaas of ander fijnmazig gaas om de verster en kabels te spannen? Kooi van farraday? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Tripath heeft hier een interessante application note over. Ik heb het helemaal gelezen en ik snap waarom er voor metaal gekozen wordt. Deze versterker schijnt nogal te "stralen"... Maar om een mooie tussenweg te vinden: bouw je versterker/evaluation board op een houten plankje (het liefst berken multiplex of sparrehout) en bevestig dit met kleine pucks van hetzelfde hout op de metalen kast. Hout laat in mijn oren de apparatuur het beste trillen en maakt zodoende de weergave mooier. Helaas is dat metaal nog nodig om de straling tegen te gaan, anders had ik, met mijn eigen toekomstige Evaluation Board, zeker voor hout gekozen als behuizing...maar als hij naakt op een plankje al goed klinkt (en goed de test doorstaat met het draagbare radiootje) dan wacht ik toch even met de metalen kast... Interessant stuk van Tripath. Goed te lezen en te begrijpen ook! Zo zou bijvoorbeeld ook de uitleg over de nieuwe Grondwet geschreven mogen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 bouw je versterker/evaluation board op een houten plankje (het liefst berken multiplex of sparrehout) en bevestig dit met kleine pucks van hetzelfde hout op de metalen kast. Hout laat de apparatuur het beste trillen en maakt zodoende de weergave mooier. Helaas is dat metaal nog nodig om de straling tegen te gaan, anders had ik, met mijn eigen toekomstige Evaluation Board, zeker voor hout gekozen als behuizing...maar als hij naakt op een plankje al goed klinkt (en goed de test doorstaat met het draagbare radiootje) dan wacht ik toch even met de metalen kast... HE-LE-MAAL mee eens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 Kijk, zo kom ik nog eens ergens. Ik ga wel aan het experimenteren met een houten 'onderkant'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Je kunt natuurlijk ook een houten kastje maken en dat aan de binnenzijde netjes bekleden met aluminiumfolie en dat aarden. Ik wou dat IK deze suggestie had bedacht, Ravon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Je kunt natuurlijk ook een houten kastje maken en dat aan de binnenzijde netjes bekleden met aluminiumfolie en dat aarden.Ik wou dat IK deze suggestie had bedacht, Ravon! had je er dan geld voor gevraagd? Nee hoor. Maar de gedachte eraan is verleidelijk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nexus394 Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Hoi, Ik ben nieuw hier, groetjes aan iedereen! :-) Ik heb een vraagje over de t-amp en meer bepaald over de voeding. Ik zou de t-amp eens willen testen als eindtrap in de volgende opstelling: Pre-amp: Yamaha RX-V650 (pre-out: 2V/1,2kOhm) Luidsprekers: Acoustic Research Status S40, 6 Ohm, 91 dB sensitiviteit. Kunnen jullie me een paar suggesties doen voor een geschikte voeding x V/ y A? Alvast bedankt, Alvin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nexus394 Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Ik heb die 24 pagina's zo goed als helemaal doorgenomen, maar het is wat mij betreft verwarring alom. Vandaar mijn vraag... Ik ben namelijk geen techneut. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een geschakelde en niet-geschakelde voeding, en is een accu nog wat anders? Met andere woorden, met welke voeding/accu zou ik gezien mijn set-up kwaliteitsgewijs safe moeten zitten? Thanks, Alvin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 7 juni 2005 Author Report Share Posted 7 juni 2005 Wat geschakelde en niet-geschakelde voedingen precies inhouden kan ik je ook niet uitleggen. Gezien de specs die je opgeeft (speakers met hoog rendement) hoef je de volumeknop waarschijnlijk niet al te ver open te zetten. De chip van de T-Amp kan volgens de specificaties niet meer dan 13,2 V aan, al zijn er genoeg mensen (kijk maar elders op internet) die er een voeding van 13,8V aan hebben hangen. Heb ik ook een tijd gedaan (met 3-5A), maar de T-Amp fikte door, waarschijnlijk door sluiting bij de speakers. Waarom probeer je het eerst niet gewoon met een simpel 12V-voedinkje dat je in bijna elke elektronicazaak wel op de kop kun tikken? Dat werkt in elk geval zeker, en kost bijna niks. Bij een wat lagere Amperage gaat de Amp weliswaar eerder clippen (geluid valt dan bij vlagen weg) als de volumeknop verer open gaat, maar gezien jouw speakerrendement zal dit bij jou niet zo snel gebeuren denk ik. heb je de T-Amp overigens al in huis, of ga je hem bestellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nexus394 Posted 7 juni 2005 Report Share Posted 7 juni 2005 Bedankt voor je reactie, Manus. De T-Amp is besteld en zal vermoedelijk morgen of overmorgen worden geleverd. Ik ben eens in een elektrozaak geweest. Daar wisten ze me te vertellen dat een 13,2 V voeding niet zo te krijgen is, maar wel zelf kan gebouwd worden. Ze raadden me ook een 12V voeding aan, en die kunnen ze leveren met een gewenst amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 7 juni 2005 Author Report Share Posted 7 juni 2005 Bedankt voor je reactie, Manus. De T-Amp is besteld en zal vermoedelijk morgen of overmorgen worden geleverd. Ik ben eens in een elektrozaak geweest. Daar wisten ze me te vertellen dat een 13,2 V voeding niet zo te krijgen is, maar wel zelf kan gebouwd worden. Ze raadden me ook een 12V voeding aan, en die kunnen ze leveren met een gewenst amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nexus394 Posted 7 juni 2005 Report Share Posted 7 juni 2005 Hoe is de buizenversterker van Ming Da trouwens? Ik hoor en lees veel goede dingen over Chinese hifi. Zelf gebruik ik al enige tijd naar volle tevredenheid Xindak-speakerkabels. . Ja hoor... ik ga zeker en vast wat experimenteren... De buizenversterker klinkt echt wel prima. Ik heb er zo'n 350,- EUR voor betaald en het is een prima beestje. Hij is ondertussen goed ingespeeld en dat is duidelijk hoorbaar. Krachtig en heel muzikaal. Ik gebruik mijn Yamaha receiver alleen nog maar voor films en mp3's. Ik gebruik nog steeds de meegeleverde lampen, maar die ga ik na verloop van tijd ook nog 'ns upgraden. Ik heb een matched quad Winged 'C''s op het oog van Svetlana. Die zouden naar het schijnt heel goed presteren. Nu hoop ik met de T-Amp de muzikale prestaties via mijn Yamaha wat op te krikken. Uiteraard ga ik het ook eens zonder voorversterker proberen... Ik post vast en zeker mijn bevindingen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 7 juni 2005 Author Report Share Posted 7 juni 2005 Hoe is de buizenversterker van Ming Da trouwens? Ik hoor en lees veel goede dingen over Chinese hifi. Zelf gebruik ik al enige tijd naar volle tevredenheid Xindak-speakerkabels. . Ja hoor... ik ga zeker en vast wat experimenteren... De buizenversterker klinkt echt wel prima. Ik heb er zo'n 350,- EUR voor betaald en het is een prima beestje. Hij is ondertussen goed ingespeeld en dat is duidelijk hoorbaar. Krachtig en heel muzikaal. Ik gebruik mijn Yamaha receiver alleen nog maar voor films en mp3's. Ik gebruik nog steeds de meegeleverde lampen, maar die ga ik na verloop van tijd ook nog 'ns upgraden. Ik heb een matched quad Winged 'C''s op het oog van Svetlana. Die zouden naar het schijnt heel goed presteren. Nu hoop ik met de T-Amp de muzikale prestaties via mijn Yamaha wat op te krikken. Uiteraard ga ik het ook eens zonder voorversterker proberen... Ik post vast en zeker mijn bevindingen... Alvast veel plezier gewenst. Ik ben benieuwd of jij er ook zo enthousiast over zult zijn (ik denk het haast wel). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 7 juni 2005 Report Share Posted 7 juni 2005 Heb je die breedbands speakers al af? Hoe klinkt het geheel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 7 juni 2005 Report Share Posted 7 juni 2005 Heb je die breedbands speakers al af? Hoe klinkt het geheel? Helemaal netjes afgewerkt zijn ze nog niet, ze zijn in naturel MDF look met schroeven in de achterkant omdat ik nog wat met de demping wil experimenteren. Ze staan inmiddels wel in de huiskamer te spelen. We (mijn kritisch luisterpubliek en ik) vinden ze in combinatie met de TA-2020 fenomenaal klinken. Stemmen, viool, piano, gitaar, percussie, hoog, laag. Alles is er en wordt tot op zeer behoorlijk volume mooi "rond", gedetailleerd, goed geplaatst en vrijwel zonder vervorming weergegeven. Ter illustratie: ik heb vandaag tijdens het werken een uur of vijf op flink volume geluisterd naar St Sa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 7 juni 2005 Report Share Posted 7 juni 2005 Nou als je de N804 ervoor laat staan dan moet het wel gelukt zijn om een 'leuk' geluid te creeren Heb je toevallig een directe link voor die bouwplannen van die speakers? Is het volledig MDF? Ik nl toch niet veel te doen de eerste maanden in de VS en dan kan ik naar harte lust zo'n ding in elkaar timmeren, die Jordans waar komen die eigenlijk vandaan? Dit vooral hoe makkelijk ik ze in de VS te pakken krijg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 7 juni 2005 Report Share Posted 7 juni 2005 Top dank je wel. Ik dacht dat je het overhad dat je de b&w 804 liet staan voor de speakers die je nu hebt??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nexus394 Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 De T-Amp is aangekomen... Heb hem even getest op het werk en dat klonk al prima (met een oude cd-speler en oude speakers). Eens thuisgekomen, sluit ik alles opnieuw aan. Ik verbind de T-Amp met mijn Yamaha versterker met een interlink aangesloten op een mini-jacksplitter. Ik sluit de speakerdraad aan. Alle verbindingen zijn correct. En dan zet ik de T-Amp op en komt er een tikkend geluid uit mijn speakers (tik-tik-tik-tik...), en ook de woofer wordt wat gestimuleerd. Ik check alles nog 'ns... Alles is goed aangesloten. Vreemd! Ik besluit wat tests te doen. Ik test de mini-jacksplitter met wat andere apparatuur. Aan de splitter ligt het niet. Ik verbind een draagbare cd-speler met de T-Amp via een mini-jack, en dan doet ie het prima. Geen getik in de luidsprekers. Sluit ik echter rechtstreeks mijn cd-speler of receiver aan op de T-Amp dan beginnen mijn luidsprekers opnieuw te tikken. Het tikken wordt niet luider als ik de volumeknop van de T-Amp opendraai. Aan de interlink ligt het ook al niet. Zodra ik de T-Amp aanzet, begint dat tikken... Het maakt me gek, want ik heb geen flauw idee wat de oorzaak kan zijn. Het ook al geprobeerd om de T-Amp te verplaatsen... Helpt ook al niet. Alle componenten werken perfect, behalve wanneer ze op elkaar zijn aangesloten... Aaargh! Momenteel werkt de T-Amp op batterijen, een voeding moet ik nog gaan kopen. En de batterijen zitter er ook allemaal juist in. Kan iemand me helpen? Bedankt, Alvin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 11 juni 2005 Author Report Share Posted 11 juni 2005 Vreemd verhaal. Die ervaring heb ik zelf niet. Kijk eens op www.diyaudio.com, daar staan veel verhalen over de T-Amp. Misschien kom je daar je probleem wel tegen. Hoor je tussen de tikken door wel muziek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts