Jump to content

Eerste ervaringen T-Amp

Manus
 Share

Recommended Posts

Misschien is dit wat Klik hier op

Draai met een 5 Amp trafo en Fostex FE 167 E ML TL

fullrange 95 dB !!! 7 ohm

genoeg laag .. en lekker strak...

Nait Naim en Mission Cyrus 2 kunnen zo'n "stage' niet neerzetten..

maar een betere laagweergave wordt vaak ervaren

als "minder' laag

Kan er iemand mij de link van een site of een faq geven waar uitgelegd staat hoe je met zo'n eval boards zoals een TA 2022 een amp maakt? Niet voor onmiddellijk maar misschien op termijn eens interessant om uit te proberen.

Gewoon bestellen via www.profusionplc.com, voeding erbij, kastje eromheen en klaar is Kees. Je hebt dan nog wel een voorversterker nodig.

Of anders zelf in elkaar zetten (solderen) via www.41Hz.com

Misschien is dit wat Klik hier op

Draai met een 5 Amp trafo en Fostex FE 167 E ML TL

fullrange 95 dB !!! 7 ohm

genoeg laag .. en lekker strak...

Nait Naim en Mission Cyrus 2 kunnen zo'n "stage' niet neerzetten..

maar een betere laagweergave wordt vaak ervaren

als "minder' laag

Inderdaad een als je gewent bent aan een overdreven laag dan klinkt een goede laag een beetje leeg. Maar nu was er toch duidelijk een verschil, maar zoals al eerder gezegd er is wat aan te doen. Welk tripath board heeft de meest nog betaalbare chip erop de 2022 of de 2020??

De 2020 (70 euro). De 2022 kost 123 euro, maar daar heb je twee voedingen voor nodig (zie specificaties bij profusion). Let wel, onder de meen ik 60 pond moet je nog 20 pond verzendkosten betalen. Reken maar uit wat het gunstigste voor je is. Je kunt er, net als ik, ook twee nemen natuurlijk.

De TA2022 heeft inderdaad wel wat meer vermogen, de TA2020 heeft echter hetzelfde vermogen als de TA2024 die in de t-amp zit, dus wordt de betere bas weergave vooral veroorzaakt door de grotere condensator die erin zit? Zoals al eerder vermeld hier. Dus een grotere condensator plaatsen heeft meer zin voor mij dan een TA2020 bestellen.

Wat trouwens van de Tripath TK2350 chip? Deze heeft nog een hoger vermogen en een board kost bij 41Hz zo'n 90 eurie geloof ik, moet je hem waarschijnlijk wel zelf in elkaar zetten vermoed ik.

Ik hou het eerst maar bij de t-amp kan ik later nog weer ever verder kijken. Misschien wel het nieuwe model van de t-amp. Of met behulp van de boards een multi channel amp maken.

De TA2022 heeft inderdaad wel wat meer vermogen, de TA2020 heeft echter hetzelfde vermogen als de TA2024 die in de t-amp zit, dus wordt de betere bas weergave vooral veroorzaakt door de grotere condensator die erin zit? Zoals al eerder vermeld hier. Dus een grotere condensator plaatsen heeft meer zin voor mij dan een TA2020 bestellen.

Wat trouwens van de Tripath TK2350 chip? Deze heeft nog een hoger vermogen en een board kost bij 41Hz zo'n 90 eurie geloof ik, moet je hem waarschijnlijk wel zelf in elkaar zetten vermoed ik.

Ik hou het eerst maar bij de t-amp kan ik later nog weer ever verder kijken. Misschien wel het nieuwe model van de t-amp. Of met behulp van de boards een multi channel amp maken.

Nee, de TA2020 heeft meer vermogen dan de TA2024. Lees de specificaties er nog maar eens op na.

Guest muziekfreak

Ik heb nu al veel gelezen over de t-amp. Wat me opvalt aan bijna elke recensie,ze sturen dit en dat aan en magnetostaten hoe zit het met de gluidskwaliteit? Plaatsing en dergelijke lukt dat ook fatsoenlijk,stage,de finesse is het aanwezig met deze kliene scheurijzers :confused:

Ik heb nu al veel gelezen over de t-amp. Wat me opvalt aan bijna elke recensie,ze sturen dit en dat aan en magnetostaten hoe zit het met de gluidskwaliteit? Plaatsing en dergelijke lukt dat ook fatsoenlijk,stage,de finesse is het aanwezig met deze kliene scheurijzers :confused:

Plaatsing is niet het sterke punt van m'n Magnepans. Hoe de T-Amp en de TA2020 op dat vlak presteren kan ik je dus niet echt vertellen. Stage? Over de breedte kan ik je ook niet veel vertellen. De breedte van mijn luisterkamer bedraagt slechts drie meter. Maar elders op het internet (6moons en tnt-audio) is daar al behoorlijk veel lovends over geschreven.

De diepte van het geluidsbeeld is echter wel enorm kan ik je vertellen. Detaillering is ook groter dan wat ik gewend was. Geluidskwaliteit zelf: oorstrelend, vooral in het midden en hoog.

De plaatsing is goed te noemen, de stage ook, al is door het ontbreken van bas bij mij de atmosfeer die je waarneemt iets anders, maar nog steeds kan je atmosfeer van de opname er nog wel uitpikken. Echt het gene wat die doet doet ie erg goed vindt ik.

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe de zwaardere jongens van tripath klinken want als de t-amp de bas beter zou neerzetten dan is het een wereld versterker.

Trouwens bij mij huiskamer mis ik de bas nog geen eens zo erg want bij mij klinkt het al snel boomerig En ook zondder de lage tonen is het genoeg genieten.

Ik durf trouwens niet de condensator te vervangen waar jullie het over hadden aangezien de ta2020 inderdaad meer (vooral onvervormd) vermogen heeft, dus eigenlijk anders van opbouw is dan de t-amp.

Ik durf trouwens niet de condensator te vervangen waar jullie het over hadden aangezien de ta2020 inderdaad meer (vooral onvervormd) vermogen heeft, dus eigenlijk anders van opbouw is dan de t-amp.

Wat je m.i. zonder veel problemen kan proberen is tijdens het afspelen een condensator van bijvoorbeeld 2 uF met twee meetpennen tijdelijk parallel aan een van de twee originele ingangscondensator te schakelen door de meetpennen op de soldeerpunten te drukken. Als de kwaliteit zoveel vooruit gaat als her en der wordt beweerd zou je dat direct moeten horen.

Lijkt me nou niet zo'n dramatisch experiment. En als je de boel per ongeluk toch kortsluit en opblaast koop je toch gewoon een TA2020, TA2022 of TK2050 evaluatieboard? Die doen het ook goed zonder modificatie.

:lol:;):D

Dan maar kortsluiten die hap, moet eerst nog voeding regelen, maar die TA2022 of dit TK2050 hebben toch een zwaardere voeding nodig?

Hoe zit het eigenlijk met de TK2350 chip die kan helemaal veel vermogen leveren, maar wordt afgeraden voor beginners. Hmm kan ik beter mijn broer ermee laten sleutelen. Die is de techneut bij ons.

:lol:  ;)  :D

Dan maar kortsluiten die hap, moet eerst nog voeding regelen, maar die TA2022 of dit TK2050 hebben toch een zwaardere voeding nodig?

Hoe zit het eigenlijk met de TK2350 chip die kan helemaal veel vermogen leveren, maar wordt afgeraden voor beginners. Hmm kan ik beter mijn broer ermee laten sleutelen. Die is de techneut bij ons.

Welnee joh, het evaluatieboard van die TK2350 is op de behuizing en de voeding na een kant-en-klare versterker! Net zoals het board van de 2022, de 2050 en de 2020.

Je hebt overigens voor de 2350 w

Mijn b&w's gaan iets lager dus misschien merk je op deze speakers het gebrek aan laag niet zo. Ik moet zeggen op mijn vloerstaanders merkte ik het gebrek aan laag beter dan op mijn b&w monitor speakers.

Maar je had ze toch ook op wat grotere speakers aangesloten?

Mijn b&w's gaan iets lager dus misschien merk je op deze speakers het gebrek aan laag niet zo. Ik moet zeggen op mijn vloerstaanders merkte ik het gebrek aan laag beter dan op mijn b&w monitor speakers.

Maar je had ze toch ook op wat grotere speakers aangesloten?

"iets lager" :)

Die opmerking had ik verwacht, vandaar dat ik vanavond aan de TA2020 ga meten. In mijn huiskamer gaat het met de TA2020 in ieder geval net zo laag als met mijn pioneer setje.

Inderdaad het is subjectief. Bij mij heb ik af en toe het gevoel dat mijn speakers lager gaan dan staat opgegeven, dus misschien last van kamer acoustiek. Het is voor mij trouwens belangrijker dat wat die weergeeft goed en natuurgetrouw doet dan dat wel laag gaat met veel vervorming.

Trouwens die 2.2 uF is dat een condensator of een elco?

Ik heb het schema van de t-amp even doorgestuurd naar mijn technische broer die gaat er ff naar kijken. Hij had er wel oren naar om wat te gaan spelen met dat ding.

Dat is niet gek, Ravon. Hoe zou die curve zijn voor 4 Ohms-speakers?

Ik heb dit gemeten met een weerstand van 4,7 Ohm als luidsprekervervanger.

Kijk, dat zijn nog eens mooie berichten.

Inderdaad wat een verschil :o

Alleen zijn de eenheden op de y-as verschillend maakt dat niet veel uit? Of zijn ze eignelijk allerbij hetzelfde.

Ik ben benieuwd wat de t-amp doet met een andere elco op de ingang.

Dit verklaart voor mij in ieder geval waarom het geluid een beetje leeg klonk.

Maar ja wees eerlijk de t-amp was ontworpen voor kleine speakers. Misschien dat die recenten van 6moons en tnt gewoon speakers gebruikt hebben die weinig bas geven dus is het ze niet opgevallen. Ook hadden die hoorn speakers een actief sub gedeelte van valt het ook weer minder op.

Als ik het me goed herinner (en anders is er vast wel iemand die mij corrigeert ;)) is -6dB is een halvering van het nivo. Of was het elektrisch nou -3 dB?

Ik ben toevallig net bij een hoorwinkel geweest voor oordopjes en de man aldaar zei me dat een vermindering van 3dB een halvering van de geluidsdruk is.

Als ik het me goed herinner (en anders is er vast wel iemand die mij corrigeert ;)) is -6dB is een halvering van het nivo. Of was het elektrisch nou -3 dB?

Ik ben toevallig net bij een hoorwinkel geweest voor oordopjes en de man aldaar zei me dat een vermindering van 3dB een halvering van de geluidsdruk is.

Alleen gaat het dan niet over elektriciteit, maar over geluidsdruk.

Voor spanning en stroom geldt dat een halvering van de spanning/stroom overeenkomt met -6dB. Bij (elektrisch) vermogen komt een halvering overeen met -3dB...

Ik heb er gisteren een tijdje naar geluistered en ik moet zeggen hij klinkt zeker niet slecht. nu voed ik hem nog met 8 penlites, daar moet dus nog verandering in komen. Ik wil een voeding hebben, maar wat voor een? Ik heb daar niet zoveel verstand van, dus even wat voorbeeldjes:

PSUP15.jpg

of

PSUBAT1.jpg

of

2012R1-1.jpg

(de plaatjes zijn clickable)

Wat zijn de verschillen in tussen deze voedingen en welke (een ander kan natuurlijk ook) zou de beste keus zijn?

Ik heb er gisteren een tijdje naar geluistered en ik moet zeggen hij klinkt zeker niet slecht. nu voed ik hem nog met 8 penlites, daar moet dus nog verandering in komen. Ik wil een voeding hebben, maar wat voor een? Ik heb daar niet zoveel verstand van, dus even wat voorbeeldjes:

PSUP15.jpg

of

PSUBAT1.jpg

of

2012R1-1.jpg

(de plaatjes zijn clickable)

Wat zijn de verschillen in tussen deze voedingen en welke (een ander kan natuurlijk ook) zou de beste keus zijn?

Welke speakers heb je? 4Ohm of 8 Ohm?