Fred Posted 24 mei 2001 Report Share Posted 24 mei 2001 Hoe kun je op een simpele manier testen of je set in fase staat, of is dit alleen mogelijk met een polechecker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 mei 2001 Report Share Posted 24 mei 2001 Hoi, Fred Het makkelijkst gaat het natuurlijk met een polechecker, ik gebruik een Van Medevoort. Uiteraard kan het ook met een multimeter. In de HVT van mei 1993 staat hier een aardig artikel over! Dit was tevens het laatste artikel voor HVT van Peter van Willenswaard (snik snik) Give me your mail and i send it to you (ik ben alvast m'n engels aan het oefenen, vanwege m'n vakantie volgende week!) Met vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fred Posted 24 mei 2001 Author Report Share Posted 24 mei 2001 bedankt voor je reactie. Ik heb wel degelijk interesse in dat artikel. Mijn mailadres is: elmar.dk@ps.nl. Alvast bedankt en een prettige vakantie gewenst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 24 mei 2001 Report Share Posted 24 mei 2001 Audiopaul, Ik durf het bijn aniet tevragen, maar als je me een kopietje zou willen sturen heel graar. Enno@dolfijn.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack van Dijk Posted 24 mei 2001 Report Share Posted 24 mei 2001 Audiopaul, Voldoet zo'n schroevedraaier met een lampje in het handvat ook niet gewoon ipv een polechecker? Die dingen kosten f1.95 Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 mei 2001 Report Share Posted 24 mei 2001 Enno, ik stuur je het artikel toe! Jack, je bedoeld een spanningszoeker? Daarmee zal het helaas niet lukken want het gaat hier om statische spanning en dat kun je met een spanningszoeker niet meten! Met vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack van Dijk Posted 24 mei 2001 Report Share Posted 24 mei 2001 Hoe werkt zo'n pole checker dan? En dan bedoel ik niet in technische termen, maar wat doe je er in feite mee? Alsvast bedankt voor de info. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rinus Posted 25 mei 2001 Report Share Posted 25 mei 2001 Ik heb ook zo'n polechecker gekocht bij de Praxis, maar ik kan geen verschil ontdekken in de piep toon waneer ik de stekkers omdraaid. Zou dit te maken kunnen hebben omdat zijn set NIET aan een geaard stopcontact zit terwijl de fabrikant dat wel adviseerd ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 25 mei 2001 Report Share Posted 25 mei 2001 Hoi, Jack De polechecker die ik gebruik is geen contactgereedschap, zoals de bekende spanningszoeker. Met een spanningszoeker kan alleen de fase van het lichtnet worden vastgesteld. Een polechecker signaleert een electrisch veld al op afstand, zowel de fase van het lichtnet als de mate van statische veldsterkte van de apparatuur; de polariteit. Als je de polariteit gaat bepalen, dan koppel je alle apparaten van elkaar en van de 220V af. Vervolgens meet je bij ieder apparaat de juiste polariteit en sluit vervolgens alles weer aan. Uiteraard geld dat ook bij gebruik van een multimeter. Als je dat nl. niet doet krijg je onjuiste waarden door de negatieve invloeden van de aangekoppelde apparaten. Ook de antenne van de tuner loskoppelen dus! Bij verkeerde polariteit kan op de cd-speler bij voorbeeld een statische spanning staan van 25 volt, terwijl op de bijbehorende versterker een waarde van 60 volt negatieve spanning op de kast staat! De audiokabel, welke deze twee apparaten verbindt, krijgt dus naast het signaal transport ook nog eens de (negatieve) invloed van het spanningsverschil (60-25=35 volt) te verwerken!! Als alles in "absolute fase" staat (dus zowel op 220 V en bij de luidsprekers) krijg je een dynamischer geluid, een strakker laag en zeer stabiele stemmen die niet van plaats veranderen! Met vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 25 mei 2001 Report Share Posted 25 mei 2001 Hoi, Rinus Ik ken het apparaatje van Praxis niet maar ik vermoed dat je er alleen de fase mee kan meten. Wellicht weet iemand anders hierop het antwoord?? Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 25 mei 2001 Report Share Posted 25 mei 2001 Audiopaul, Bedankt voor het doorsturen, top. Ik zal je laten weten wat mijn bevindingen zijn, in het weekend ga ik de set doorlichten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 25 mei 2001 Report Share Posted 25 mei 2001 Audiopaul, Ik ben ook ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bkamph Posted 25 mei 2001 Report Share Posted 25 mei 2001 Kijk ook eens naar de discussie op het www.hifi.nl forum bij "algemeen", p. 13. Bert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 25 mei 2001 Report Share Posted 25 mei 2001 Maurice, ik mail 't naar je toe! Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 26 mei 2001 Report Share Posted 26 mei 2001 Beste Maurice, Ik kon je per e-mail niet bereiken <<The original message was received at Fri, 25 May 2001 22:22:36 +0200 (MET DST) from uds210-32.dial.hccnet.nl [62.251.32.210] ----- The following addresses had permanent fatal errors ----- <mauriceheuveling@wanadoo.nl> ----- Transcript of session follows ----- ... while talking to mx1.wanadoo.nl.: >>> RCPT To:<mauriceheuveling@wanadoo.nl> <<< 550 <mauriceheuveling@wanadoo.nl>... User unknown 550 <mauriceheuveling@wanadoo.nl>... User unknown>> Klopt je e-mailadres wel? Graag snel antwoord anders zul je tot na m'n vakantie moeten wachten! Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
wim Posted 26 mei 2001 Report Share Posted 26 mei 2001 ik heb gebruik gemaakt van een multimeter, maar kan geen verschillen meeten. het rare is dat ik wel een statische spanning voel als ik over mijn cd speler ga met mijn hand, dit geld ook voor mijn tunner. mijn voor en eind versterker heeft hier geen last van. heeft iemand hier ook een verklaring voor. ? groeten, wim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Keesj Posted 1 juni 2001 Report Share Posted 1 juni 2001 Hallo Audiopaul, Zou je mij dat bewuste artikel ook op de mail kunnen gooien. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het lijkt mij interessante materie! Keesj.1@12move.nl BVD Keesj Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 17 juni 2001 Report Share Posted 17 juni 2001 Audiopaul, Nogmaals hartelijk bedankt voor het doorsturen van het artikel. Ik heb inmiddels met een polechecker van een vriend van me de hele set in fase gebracht. Wat een verschil. De dynamiek is veel beter geworden. Je set in fase brengen klinkt misschien als technisch geneuzel maar heeft echt een enorme invloed op de muzikaliteit van je systeem. Enno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bkamph Posted 17 juni 2001 Report Share Posted 17 juni 2001 De peperdure polechecker van van den Hul kost bij Conrad slechts FL9,95 (exact hetzelfde apparaat!!). En bij de Praxis krijg je een voltsensor voor minder dan twee tientjes. Bert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JGCK Posted 17 juni 2001 Report Share Posted 17 juni 2001 Is er misschien iemand die mij dit artikel kan mailen op JGCKok@zonnet.nl Bijvoorbaat dank........ Ps: ik ben erg benieuwd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 juni 2001 Report Share Posted 23 juni 2001 Geplaatst door Keesj:Hallo Audiopaul, Zou je mij dat bewuste artikel ook op de mail kunnen gooien. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het lijkt mij interessante materie! Keesj.1@12move.nl BVD Keesj Beste Kees, Sorry dat ik zolaat reageer, had je mailtje niet gezien. Bij deze stuur ik je het gevraagde artikel alsnog toe! Met vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 juni 2001 Report Share Posted 23 juni 2001 Geplaatst door Enno:Audiopaul, Nogmaals hartelijk bedankt voor het doorsturen van het artikel. Ik heb inmiddels met een polechecker van een vriend van me de hele set in fase gebracht. Wat een verschil. De dynamiek is veel beter geworden. Je set in fase brengen klinkt misschien als technisch geneuzel maar heeft echt een enorme invloed op de muzikaliteit van je systeem. Enno Beste Enno, Bedankt voor je enthousiaste reactie! Het is toch leuk als je, weliswaar met enige moeite, helemaal voor niks een mooier geluid kunt krijgen! En, maar dat kost je wel wat, met netkabels kun je de zaak nog verder verbeteren. Omdat je de zaak nu toch al in fase hebt staan, kun je die, met behulp van een spanningszoeker, z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 juni 2001 Report Share Posted 23 juni 2001 Geplaatst door JGCK:Is er misschien iemand die mij dit artikel kan mailen op JGCKok@zonnet.nl Bijvoorbaat dank........ Ps: ik ben erg benieuwd! Beste JCGK Die stuur ik je toe en laat het forum weten wat je resultaten zijn! Met vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 23 juni 2001 Report Share Posted 23 juni 2001 Beste AudioPaul, Wil je ook een exemplaar naar mij toe sturen ?? r.flohr@home.nl Bedankt alvast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 juni 2001 Report Share Posted 23 juni 2001 Geplaatst door Ruud Flohr:Beste AudioPaul, Wil je ook een exemplaar naar mij toe sturen ?? r.flohr@home.nl Bedankt alvast. Beste Ruud, Wordt geregeld! Vriendelijke groet, Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts