Jump to content

Speakeritis

vibuthi
 Share

Recommended Posts

Beste medeforummers:

Zoals jullie wellicht wel weten heb ik de afgelopen jaren aardig wat afgeruild op speakergebied. Ik heb hier dan de afgelopen tijd ook aardig wat hele mooie luidsprekers in huis gehad , maar kan nog steeds niet echt zeggen dat ik tevreden ben, het komt er eigenlijk gewoon op neer dat ik een dermate beroerde akoestiek heb, dat alles wat ik hier neerzet zo'n beetje hetzelfde klinkt: Overdreven veel hoog, en veel te weinig laag. Ik heb wel zo'n vermoeden waar dit aan ligt, mijn kamer is erg kaal , en een kastenwand tussen woon- en slaapkamer "vreet" mijn midlaag op, maar het is een huurhuis, dus die kastenwand kan ik niets aan doen, en omdat ik aardig wat huisdieren heb zijn kleden of tapijt ook geen optie.

Nu heb ik dus mij luidsprekers weer te ruil staan (Blijf wel bezig zo iig), en vroeg me zo af of jullie misschien nog tips hadden voor me. Luidsprekers die het Qua hoog goed deden hier waren bijv de Kef 103.4 en de JM lab pointsource 5.1, deze klonken niet schel en hadden geen overdreven S-klanken. Beide types klonken echter veel te dun in het laag. En de speakers die ik in het laag mooi vond klinken hier waren weer dermate analytisch, dat ze in mijn "badkamer-akoestiek" naar het schelle neigde (Thiel cs3.6 was eigenlijk de enigste die de ruimte een beetje gevuld kreeg, en zelfs die kon nog wat "dunnetjes" klinken)

Ik zit nu dus te peinzen over de wat grotere types van kef bijv een 107.2, (waarbij ook de regelmogelijkheden op de Kube uitkomst zouden kunnen bieden. En ook een Quadral vulkan MK5 is me aangeraden, maar er zullen wellicht wel meer grote luidsprekers met een warme (donkere) klank en een stevig laagfundament zijn, die ik zou kunnen overwegen. (of grote luidsprekers met wat regelmogelijkheden voor bijv. de tweeter)

Weten jullie geen speakers waar ik eventueel naar zou kunnen uitkijken?

Groeten, Vibuthi

(Dit verhaal is niet geschikt voor verstokte audio puristen.)

Beste Vibuthi..,

Na jaren zoeken heb ik de JMR Offrandes gekocht, geen belabberde speakers durf ik te stellen.

In m'n vorige woning klonk de set die ik nu heb zeer bevredigend.

In m'n nieuwe woning echter klonk het van meet af niet zoals ik gewend was.., slechter, vermoeiender, het midden -

Hoi Robert,

Ik had het zelf ook al overwogen zo'n behringer, wat kost zo'n ding nu compleet met de meetmicrofoon? Ik heb een tapel-lus waar ik hem in zou kunnen aansluiten, maar dat zijn geen gebalanceerde in/uitgangen, en ik heb begrepen dat er geen cinch-aansluitingen opzitten. Zijn hier "verloopstukjes" voor?

Tussen voor/eindversterker zou ik hem troujwens wel gebalanceerd aan kunnen sluiten, maar ik begrijp dat dat bij lage volumes tot dynamiekverlies kan leiden?

Is het wel een goed apparaat, ik bedoel: verpest ik niet heel mijn geluid door de signalen van mijn "high-end-sacd-speler" en draaitafel eerst om te laten zetten naar digitaal, te laten corrigeren, en daarna weer naar analoog, door een apparaat van een paar 100 euro? Begrijp me niet verkeerd hoor, als iemand geen audio-purist ben, dan ben ik het, ben gewoon oprecht benieuwd.

Groeten, Vibuthi

als je de jm lab point source 5.1 mooi vindt , maar te weinig laag, kijk dan eens naar bv de jm lab electra 906, heb beide speakers zelf gehad in genoemde volgorde en ook in combinatie met een behringer ultracurvedeq 24/96

leuk speelgoed, maar een eenvoudige stereoset met cd speler, voor en eindversterker en goede kabels kan ook een hoop doen

mijn zolder is ook verre van ideaal wat akoestiek betreft en heb de volgende

maatregelen genomen na de ultracurve de deur uit gedaan te hebben

- granieten tegels onder de speakers

-siltech interlinks en xindak speakerkabel

speakers een meter de ruimte in , dit zijn nu zelfbouw focal/jm lab trigas, ee drieweg systeem met 25 cm W conus woofer die tot 35 hz gaat

en met een w conus middentoner en bijna dezelfde titanium tweeter als uit de point sourse 5.1

voor en eindversterker zijn hybride , dwz buizen in de voortrap en transistors

op de uitgang

- zware eindversterker met voldoende power ( 2 x 300 w ) om speakers aan te sturen

ben op dit moment dik tevreden en mis de bihringer echt niet

nu nog een buizen cd speler

Ik denk zeker dat een Behringer een goede oplossing is!! Heb wel eens wat gespeelt met de voorloper de DSP8024. De DEQ2496 heeft zeker ook mijn aandacht.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is goede monitors met een actieve sub. De sub kun je dan optimaal inregelen voor de ruimte.

Andere optie met de Behringer is deze alleen te gebruiken voor het laag bij bi-amping of als je een actief laag hebt (sub modules alla S&C Maxima).