Jump to content

Banaan- of spadeconnectors voor triwiring?

Nanning
 Share

Recommended Posts

Het is nu zondagavond en ik weet dat het hier druk is :blink: maar toch wilde ik jullie de volgende vraag stellen:

Welke spades of banaanplugconnectoren zijn ruim genoeg om 3 luidspeakerkabels in/aan vast te bevestigen? Mijn nieuwe luidsprekers hebben een hele rits aansluitingen achterop, en ik wil natuurlijk uittesten of het triwiren voordelen kan hebben boven enkele luidspeakerkabel. Ter extra info: mijn huidige LS-kabels zijn 20 cm lang, ehh kort! (V.D. Hul Magnum).

• Members

Als ik het goed begrijp wil je ze dus aan de versterker kant bij elkaar prakken.

Verwacht je daar winst mee te halen dan op die 20 cm ?

Kun je m.i. beter experimenteren met kabelbruggetjes. Siltech schijnt daar hele mooie voor te hebben.

Als je toch wilt tri wiren , 3 x 6qmm. past volgens mij nergens meer in , dan moet je denk ik met verloopjes gaan knoeien , of met een andere kabel gaan experimenteren...

In ieder geval succes ermee,

Marco

Hoi Arden,

Ja, het is inderdaad mijn bedoeling om 3 luidsprekerkabels aan de versterker te bevestigen, en daar zoek ik een goede oplossing voor. De draadbruggen die je noemde, zijn die wellicht ook voor triwiring beschikbaar? En zijn ze niet zo belachelijk duur als de naam Siltech doet vermoeden? Deze draadbruggen zijn toch bedoeld om de koperstrips van biwiringterminals te vervangen?

Er zijn vast wel audiofielen zijn die met triwiring hebben gesleuteld?

Wat zit er nu op die Magnums, niets :unsure:

Er zijn spades voor accu's te krijgen met een grote draaddiameter, het is alleen de vraag of zo'n spade wel op je speakerklemmen (versterker) past :D

Andr

Andre,

Aan de ene kant zitten VLS banaanpluggen, die zaten ook aan de andere kant,

maar toen waren de kabels nog 1.75 cm lang. Ooit knipte ik de kabels al doormidden om biwiring te testen. Ik heb ze nu dus tot 20 cm ingekort.

Accuklemmen :confused:

Is het waar dat je met extra pluggen, spades, schoentjes e.d. aan je kables een betere signaaloverbrenging hebt dan de blanke draad in de schroefverbindingen van je versterker en luidspreker te schroeven?

Als ja, waar was dan nog eens het principe van de zgn. Bullit pluggen op gebaseerd ?

:confused:

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Is het waar dat je met extra pluggen, spades, schoentjes e.d. aan je kables een betere signaaloverbrenging hebt dan de blanke draad in de schroefverbindingen van je versterker en luidspreker te schroeven?

Als ja, waar was dan nog eens het principe van de zgn. Bullit pluggen op gebaseerd ?

:confused:

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Kijk eens naar de contactdruk tussen kabel en spade als de je de spade crimpt ....

De spade kun je vervolgens ook weer klemvast draaien in een speakerklem.

Een draad met losse aders kun je als hij precies in 'het gaatje' past stevig aandraaien, maar kijk eens wat er met de aders gebeurt ....

Een deel van de aders wordt niet geklemd maar wijkt naar buiten toe.

De bananenplug vind ik een onding, ook als je met een pin klemdruk kunt maken heb je relatief weinig contactoppervlak en je schroeft de draad eigenlijk net zo 'rot' er in als direct in een speakerklem.

Met een crimphuls om de aders heen wordt het al beter, dan kun je de huls stevig vastdraaien en hij vervormt dan hooguit een beetje.

De aders blijven echter tegen elkaar aan zitten en de huls maakt goed contact.

Andr

• Members

Waarom probeer je het niet gewoon met een goedkoop eerlijk kopersnoer van 1,5qmm. Die 1,20 m. die je dan nodig hebt kun je geen buil aan vallen , en dan hoor je ook of het winst oplevert of niet...Zelf zou ik trouwens nog steeds voordraadbruggen gaan.(inderdaad om die koperen strippen te vervangen) Bi-of triwiren lijkt leuk , maar het lijkt mij dat je pas echt winst boekt bij Triampen...

Waarom probeer je het niet gewoon met een goedkoop eerlijk kopersnoer van 1,5qmm. Die 1,20 m. die je dan nodig hebt kun je geen buil aan vallen , en dan hoor je ook of het winst oplevert of niet...Zelf zou ik trouwens nog steeds voordraadbruggen gaan.(inderdaad om die koperen strippen te vervangen) Bi-of triwiren lijkt leuk , maar het lijkt mij dat je pas echt winst boekt bij Triampen...

Dan moet je ook actief gaan filteren. Dan heb je pas echt een vooruitgang. bi-wiren/tri-wiren zie ik slechts als verdubbeling/verdriedubbeling van de kabeldiameter...

Dan moet je ook actief gaan filteren. Dan heb je pas echt een vooruitgang. bi-wiren/tri-wiren zie ik slechts als verdubbeling/verdriedubbeling van de kabeldiameter...

het is niet alleen een verdubbeling van de draaddiameter, maar beperkt ook modulatie vervorming tussen hoog en laag. (in theorie) ;)

Bij mijn eigen set heb ik een paarjaar terug hiermee ge

Beste allemaal,

Voor enige extra ervaringen/meningen over dit onderwerp, zie ook hier:

Audiocircles Bryston/PMC owners Ik ben overigens Alfalfa

Een van de schrijvers zegt dat biwiring eigenlijk slechts zin heeft bij langere luidsprekerkabels omdat je dan met biwiring de weerstand kunt halveren (luidsprekerkabel = relatief hoge weerstand). Voor kortere kabels is er geen winst te halen, volgens hem.

Dan nog iets: of we nu wel of niet in dure kabels 'geloven': de meesten zijn het erover eens dat je dikke kabel moet gebruiken (Bryston zegt dat elke goede 6mm2 kabel zou moeten voldoen). Het idee van die draadbruggen is dan weer vreemd omdat dit vaak hele iele kabeltjes zijn?

Overigens ga ik zeker proberen te triwiren met 3 x 20 cm van een standaard ls-snoer (4 mm2).

Gr,

Nanning

P.s. Arden: er zijn wel degelijk meer met deze afwijking hoor !!! ( => Kill with Powerrrrrrr!!!) Mijn kast staat er nog steeds vol mee, en ik draai het op m'n 35ste nog bijna dagelijks!