Jump to content

Quad 33... nog serieus op te nemen in moderne set?

Dexter23
 Share

Recommended Posts

Ik heb voor een zacht prijsje een Quad 33 op de kop weten te tikken. Dat is min of meer omdat ik een voorliefde voor Quad heb. Maar nu vraag ik me af hoe de geluidskwaliteit zal zijn als ik er een moderne eindversterker erop zet. Bijvoorbeeld een NAD 214... en dat om Magnepan MG 1.4's aan te sturen.

Is dit een belachelijke combinatie omdat de verhouding in geluidskwaliteit zoek is? Of is de Quad 33 eigenlijk nog heel erg goed?

Nou , laat ik het zo zeggen

Een Quad 33 speelt gerust bijna alle apparaten aan de kant die je tegenwoordig bij een doorsnede Media Basar kan krijgen.

Nostaligie op en top.

Wel even kijken of alle componeten nog goed zijn.

Eventuele service kan je laten uitvoeren bij Transtec in Rotterdam.

Wel even kijken of alle componeten nog goed zijn.

Eventuele service kan je laten uitvoeren bij Transtec in Rotterdam.

Hoe doe je dat, "even" kijken of alle componenten nog goed zijn?

Het goed restaureren van een 33 is best een tijdrovend klusje. Als je dat Transtec wil laten doen ben je een vermogen kwijt.

Zo'n 33 is een oerdegelijk apparaat met zeer goede potmeters. Het enige wat een beetje wacky kan worden is de keuzeschakelaar. Ook de voedingselco's mogen na 25 jaar soms wel eens vervangen worden. En als je geen bezwaar hebt tegen die DIN-pluggen heb je er een prima apparaat aan. Ik heb er hier 1 staan van 30 jaar oud en die speelt nog prima.

Dus Dexter als ie zonder kraak of brom prima speelt kan ie zeker prima meekomen. Zou ik me geen zorgen maken.

Dat er heden ten dage beter te koop is moge ook duidelijk zijn, maar dan zit je al snel in het hoge prijssegment.

;)

Dat klinkt mij als muziek in de oren! Ik heb wel gezien dat op de 2 versterkerkaartjes in de Quad 33 er per kaartje 3 condensators vervangen zijn door 3 grote 250v types. Volgens mij zat er origineel geen 250v in. Dus misschien heeft de vorige eigenaar al wat aanpassingen gedaan. Hoewel de rest van de onderdelen er origineel uitzien.

De voedingselco's kan ik zelf nog wel vervangen eventueel. Misschien wel leuk om wat onderdelen een keer te vernieuwen! Maar dan ga ik hem denk ik wel proberen in de set!

Goud van oud zo,n quad

Zelf ben ik nog steeds weg van de klank van het oude marantz.

Helaas is van de zeer goede esotec serie van dit merk nog veel minder te krijgen dan van quad .

Reviseren is gewoon een leuke bezigheid je ziet en hoort de vooruitgang en daarbij de onderdelen zijn allemaal zo duur niet.

De Quad 33/303 is een leuke combinatie (ik heb hem zelf ook). Het is zonder meer beter dan allerlei troep (minisets) die je tegenwoordig koopt aan de andere kant is het ook wel een gedateerd apparaat. Ik zou hem zelf laten opknappen door Transtec of door AvO (te bereiken via de site audio en muziek).

Groet,

Carl

Hey Carl... Ik vraag me eigenlijk af hoeveel het op laten knappen door AvO gaat kosten. Opzich ben ik ook wel redelijk handig met de soldeerbout, maar ik denk niet dat ik alles kan doen dat in het artikel van de HVT (en dus op die site) staat.

Hey Don van der Deijl... van alle markten thuis! :) In een andere topic hebben we het al gehad over een Akai AM-75 die ik aan het opknappen en opnieuw aan het afstellen was. Misschien wil ik die versterker nu dus verkopen. Vooral ook omdat ik regelmatig op 100 tot 150 watt piekvermogen(kan zelfs meer, maar da's wel heel erg luid) luister op de magnepans, en dat is al op de grens van de Akai. En natuurlijk omdat ik dan ook weer wat van Quad kan gebruiken.

Wat vind je eigenlijk een mooiere versterker als geheel(klankmatig/technisch gezien)?

- Quad 33 + Luxman M03

- Akai AM 75

Luxman geen overkill? Wel ontzettend veel vermogen... Ziet er ook zeer stoer uit overigens.

Ik heb wel gezien dat op de 2 versterkerkaartjes in de Quad 33 er per kaartje 3 condensators vervangen zijn door 3 grote 250v types. Volgens mij zat er origineel geen 250v in.

Orgineel zitten er polyester C's in. Voor die tijd al revolutionaar. Die kun je heel goed vervangen door 63V polypropylene C's. Elco's op de printjes kun je vervangen door BG's en meer is er niet aan te verbeteren. Maar de elco's die op de printjes zitten zijn al erg goed en zijn dusdanig geseald dat ze een eeuwigheid meegaan. Heb zelf nog nooit die elco'tjes vervangen, Alleen de voedingselco's

Als je zelf gaat solderen wees dan voorzichtig met het de-solderen van componenten op de printjes. Het koper van de printen kan nogal snel loslaten als je ze lang met een soldeerbout "doorbakt".

Zijn de din-chassisdelen erg geoxideerd (tot zelfs groen uitgeslagen) dan kun je die maar beter vervangen. Alhoewel een paar keer de stekers er in en er uit ze ook al goed schoon schraapt.

;)

:) Van losse ls aansluitingen op een 33 zal je nooit last hebben.Op de mijne vroeger(bijna allemal) was dat er altijd een kanaal op heel zachte volume niet meespeelde ,pas na iets verder opendraaien.Bekend verschijnsel v/d potmeter.

En de Quad op "mono" schakelen ging soms moeilijk.(vliegende knopjes). :D

Bedankt voor de tips Pjotr! Als ik ga solderen dan moet ik er dus in ieder geval voor zorgen dat de soldeerbout ook van goede kwaliteit is. Dat het snel en in 1 keer goed gebeurt. Maar het is de vraag tot in hoeverre de versterker al vernieuwd is. Als er nieuwe onderdelen in zitten dan is het wel ontzettend netjes gedaan. Misschien wel door Transtec zelf. Ik heb even een paar foto's gemaakt van de binnenkant van de versterker. Misschien kan iemand zien of het al nieuwe onderdelen zijn?

De Quad 33 met alle kaartjes erin:

Quad33.jpg

De voedingselco's die er gewoon origineel uitzien. Wellicht kan ik deze dan nog vervangen door een paar nieuwe. Of deze zijn gewoon vervangen door de originele elco's, maar dat lijkt me sterk:

voeding.jpg

En de versterkerkaartjes van dichtbij. Duidelijk zijn nu de dikke groene condensators te zien. En er zijn ook kleinere zwarte condensators van Eire te zien. Deze zijn nieuw? Volgens mij heeft Quad origineel dat soort condensators in oranje. Maar aangezien deze dingen zo lang in productie zijn geweest kan dat natuurlijk veranderd zijn:

Versterkerplaatjes.jpg

En dan heb ik nog een vraagje... De ingangsgevoeligheid van de Luxman M-03 die ik op het oog heb is 1V, de uitgang van de Quad 33 is 0,5V. En ik heb begrepen dat meer dan 0,5V niet echt gaat lukken op de Quad. Dat gaat wel goed? Of moet ik toch proberen de voeding te vernieuwen en het voltage te verhogen?

:) Hallo Dexter,

De ingangsgevoeligheid v/d din-ingangen ligt op ongeveer 100-200mV in voor 500mV uit (meen ik me te herrineren). Als je dus een huidige CD/DVD speler of japanse tuner/tape aansluit op een v/d ingangen,kan je zelfs door oversturing 2V. halen (met de nodige extra vervorming).Zelf heb ik vroeger nooit echt problemen hiermee gehad,en spanningsdelers kun je zelf makkelijk maken.Ik wist dat bij mijn ouwe 33 de "tape"print d.m.v scroefjes op de print te verplaatsen, de ingangsgevoeligheid kon veranderen.(3-standen),voor een tape-recorder/player.

Die groene C's lijken op polycarbonaat-types en die zwarte elco's ken ik niet,dus 't is vrij nieuw,en de "ouwe"oranje kleurige elco's van merk "Ero" en soms van "Roe" i.c.m. de groene of grijze siemens mkm's polyester zijn idd nog v/d ouwe generatie.De voedingselco's zijn nog steeds de originele "Philips"types.

Trouwens, die 33 ziet er gaaf uit voor zijn leeftijd. B) .

Mocht je toch nog iets a/d versterking willen veranderen,kun je dit 't beste in 't tegenkoppelcircuit v/d "baxandall"toonregeling doen.Deze zit altijd in de tegenkoppellus tussen twee versterkertrappen.Bij "cancel"aan, kun je dan "spelen" met de versterking.Voedingsspanning verhogen heeft geen zin, je wint hooguit een paar millivolts,zonder drastische veranderingen. Ik dacht ook dat de "balansregeling" v/d schakeling de versterking beinvloedde,omdat deze ook in een andere tegenkoppellus zit,gekoppeld a/d laatste versterkertrap naar maasa,via potmeter +weerstanden.Dus mogelijkheden genoeg.Maar ik zeur teveel.Dit is meer iets voor zelfbouw/ modificatie topic. :(

Transtec heeft alle reparaties in de computer staan. Bel ze eens op om te vragen wat er in het verleden aan het apparaat gebeurd is.

Carl

Hey Don van der Deijl... van alle markten thuis! :) In een andere topic hebben we het al gehad over een Akai AM-75 die ik aan het opknappen en opnieuw aan het afstellen was. Misschien wil ik die versterker nu dus verkopen. Vooral ook omdat ik regelmatig op 100 tot 150 watt piekvermogen(kan zelfs meer, maar da's wel heel erg luid) luister op de magnepans, en dat is al op de grens van de Akai. En natuurlijk omdat ik dan ook weer wat van Quad kan gebruiken.

Wat vind je eigenlijk een mooiere versterker als geheel(klankmatig/technisch gezien)?

- Quad 33 + Luxman M03

- Akai AM 75

Luxman geen overkill? Wel ontzettend veel vermogen... Ziet er ook zeer stoer uit overigens.

Versterkers ben ik altijd gek van geweest evenals cassette deck,s overings.

Ik houd me niet veel meer bezig met reparatie en modificatie van versterkers op die van mijzelf na uiteraard.

Tijdgebrek en daarbij zoveel mensen geven tegenwoordig de voorkeur aan nieuwere en goedkope sets en daar heb ik helemaal geen zin in.

Een voorkeur wat klank betreft tussen de door jou genoemde combinaties kan ik je niet geven want ik weet het niet daarvoor zou ik ze net als ieder ander naast elkaar moeten horen.

Dan komt er vervolgens de persoonlijke voorkeur bij kijken en de match met de speakers.

Voor de magnepans lijkt me de AM 75 wat beperkt in zijn vermogen .

De luxman ken ik niet maar de klank van div luxman versterkers heb ik wel mogen horen en die beviel me altijd prima.

@ quad and more: De potmeters lijken nog prima te werken. De volumepot "ritselt" wel soms heel licht bij het draaien. Maar dat is geen probleem lijkt me.

@ s.o.t.a jerry: De ingangsgevoeligheid is 100 mV, met een maximum van 2 V. Opzich is dat geen probleem. De cdspeler die ik heb heeft een variabele uitgang. En het enige andere dat ik aansluit is de pc (uitgang ook van af te zwakken) en de Quad FM3.

De uitgang heb ik vanmiddag even getest! Door op een andere versterker de tape-out naar de ingang van de Quad, en de uitgang van de Quad op de tape-in te doen. Nu kan ik met de tape-monitor switchen! met 1 druk op de knop de Quad in de signaalweg, en er weer uit. De Quad hoor je gewoon niet op een heel erg lichte ruis na die je op heel hoog volume kan horen. Is net een interlink dat een beetje ruist :)

En nog even getest met een sinus-signaal hoeveel de uitgang kan hebben. Rond de 1.1 v begint de uitgang te clippen. Maar dat is dan ook meer dan genoeg voor de Luxman. Hoorbare vervorming is er voor de rest niet.

En de versterker is heeft dus inderdaad een vernieuwing ondergaan. Verder modificeren ga ik denk ik niet doen. En als ik dat wel ga doen dan komt dat niet in deze topic te staan.

@ Carl: Bedankt voor de ontzettend goede tip!

@ Don van der Deijl: Helaas heb ik de luxe niet om het naast elkaar te beluisteren ;) Het blijft altijd een gokje. De Akai heeft eigenlijk net genoeg vermogen. Maar ik weet niet of een versterker tegen z'n maximum aan zit ook minder gaat klinken.

@ Don van der Deijl: Helaas heb ik de luxe niet om het naast elkaar te beluisteren ;) Het blijft altijd een gokje. De Akai heeft eigenlijk net genoeg vermogen. Maar ik weet niet of een versterker tegen z'n maximum aan zit ook minder gaat klinken.

Het gevaar met een versterker die tegen zijn maximum vermogen aan gaat zitten is dat deze gaat clippen hij loopt vast op zijn voedingsspanning en ipv van sinusvormige uitgangsignalen krijg je dan blokvorming wat desastreuse gevolgen kan hebben voor je weergevers.

Je hoort het wel bij te veel overbelasting maar net daar onder kan het zo zijn dat het net niet opvalt.

Daarom zweer ik ook bij versterkers met voldoende vermogen reserve.

Luidsprekers gaan maar zelden defect op een te zware versterker of je moet het wel heel bond maken.

Ik heb uitgezocht wat de maximale volumestand is voordat de Akai versterker in overbelasting zou kunnen raken.

Gewoon een test-cd met een sinussignaal op maximale uitsturing. 63 hz genomen geloof ik, dat is prima te meten. De luidsprekers maar even ontkoppelt omdat het anders zo'n herrie geeft. Voltmeter op de uitgang... en meten maar bij verschillende volumestanden. Aangezien mijn luidsprekers vlak 5 ohm zijn is dan prima het vermogen te berekenen.

Nu weet ik dat bij -28 dB op de volumeknop maximaal 100 watt geleverd wordt bij pieken. En bij -26 dB een kleine 200 watt. De akai levert ongeveer maximaal 140 watt bij 5 ohm. Echt veilig zit ik dus op -28 dB met een kleine marge, en daar luister ik bepaalde nummers ook wel op. Maar andere nummers klinken dan alweer veel te hard.

Een versterker met een vermogen van 250 watt aan 4 ohm zou gewoon wat ruimer zijn. En met liefst dan ook wat reserves voor een piekvermogen. Ik heb het vermoeden dat de Akai weinig reserves heeft gezien de beperkte elco's.

Maar goed... wat mij betreft is de Quad 33 prima geschikt! Als ik al niet kan horen door een hoofdtelefoon dat hij in de signaalweg geschakeld wordt... Ik ben vast doof ofzo :P Het blijft een leuk ding :) Nu nog een zware goede eindversterker zien te vinden. De luxman M-03 is zeer geschikt lijkt me, maar ook aardig duur.

Ik heb inmiddels een eindversterker gekocht. Het betreft een 1 jaar oude Elektuur Compact Amp. Helaas levert deze niet het vermogen waar ik eigenlijk naar streefde, maar met 2*85 watt aan 4 ohm moet het in vrijwel alle gevallen voldoende zijn. En aan kwaliteit geen gebrek lijkt me! Hij ziet er zeer strak uit aan de binnenkant!

Foto's:

buitenkant.jpg

en...

binnenkant.jpg

Hij staat nog bij mijn broer thuis, en hij neemt hem in het weekend mee naar mij toe. Dus daarna zal ik verslag doen van het huwelijk tussen de Quad 33 en Compact Amp.