Jump to content

ouderwetse stoppenkast

henk hifi
 Share

Recommended Posts

:confused: Wie heeft er ervaring met het aansluiten van een aparte audiogroep met een ouderwetse stoppenkast,ze zeggen dat dit beter is en buiten de aardlek om moet,kan ik dit zonder gevaar voor mijn apparatuur buiten de aardlek om aansluiten en mag dit of moet ik het aanvragen.hoeveel ampere stop moet ik erin zetten,en waar moet ik de aarde aansluiten,graag raad,groeten Henk.

Als ik het goed begrijp wil je een audiogroep aanleggen zonder aardlekbeveiliging? Ik zou dit niet doen. Een aparte groep is natuurlijk ok, maar wel met aardlekbeveiliging. Aarde draad is niet per se nodig, al maakt dat het er wel veiliger op natuurlijk. Tenminste, als je geaarde apparatuur hebt. Maar de meeste apparaten zijn toch niet geaard, dus dan kun je wel zonder aardedraad. Dan is ie zelfs nutteloos. Als er aan een apparaat wel een randaardeaansluiting zit, zou ik wel een aardedraad aansluiten.

De stop die je kunt nemen is denk ik maximaal 16A. Maar wellicht dat er zwaardere aansluitingen aan te leggen zijn, al betwijfel ik dat. Een stoppenkast is overigens zo gebouwd dat je altijd een lichtere zekering kunt gebruiken, maar nooit een zwaardere. Een zwaardere zekering heeft een dikkere aansluiting (grotere diameter) en die past gewoonweg niet in een 16A-groep...

Hoi Henry,is het ook niet nodig om die oude stoppenkast te gebruiken,mijn eigen stppenkast is met automaten maar ze zeggen dat een groep voor audio met smeltzekering beter is :confused:

Men zegt het ja... Ik zou het niet weten, maar laat je iig niet wijs maken dat automaten per definitie slecht gebouwd zijn of zo, want dat hoeft zeker niet zo te zijn. Bovendien zijn automaten praktischer, maar dat vindt niet iedereen belangrijk. En als je toch aardlekbeveiliging wilt, kun je eigenlijk net zo goed meteen een automaat nemen waarbij dat zit ingebouwd. Heb je maar 1 ding in je groep zitten (als je alles wat ervoor zit, tussen de centrale en je huis niet meetelt tenminste :rolleyes: ). Bij een groep met 'ouderwetse' zekeringen en ook aardlekbeveiliging heb je er 2: de zekering en de aardlekschakelaar...

Smelt zekering of automaat??????

Maakt niks uit voor je geluid, die automaten maken absoluut goed kontact en geven de stroom net zo goed door.

Laat je maar niet wijsmaken dat die laatste zekering nog iets uitmaakt, ga maar eens na hoeveel zekeringen, kontacten en kabels er tussen de centrale en jou stoppenkast zit ;)

Marcel

Het gaat niet alleen om de smeltveiligheid, maar ook om de aparte groep speciaal voor de audio. En dit is zeer zeker hoorbaar in de vorm van meer rust in de muziek.

De rest van de verbruikers in huis hebben dan geen invloed meer op je geluid.

Gewoon proberen, en laat je verrassen. Ik wou er eerst ook niet aan, maar nadat ik vorig jaar een hele nieuwe groep met een smeltveiligheid heb aan laten leggen was ik toch blij verrast met een mooier en voller geluid. Met veel meer diepte.

Raar? Maar wel waar. En het viel niet alleen mij op. Ook mijn vrouw die niet mijn hobby deelt viel dit op.

Dus proberen.

Frank. ;)

p.s. Ik heb trouwens een smeltpatroonhouder (16A) van ABB in mijn meterkast zitten. Deze houder kan gewoon op de rail in een automatenkast geklikt worden.

Dus de houder hoeft niet per definitie oud te zijn.

Ik ben absoluut geen techneut, maar wil wel al een tijdlang heel graag een aparte audiogroep. Ik vroeg bij Kemp electronics een prijsopgave en kreeg het volgende terug, ik vroeg ook of een budgetversie mogelijk is.

- 8 m KE-HI POWER CABLE 5 MKII 320 Euro eventueel MKI (oude transparante

buitenisolatie versie) 160 Euro

- AHP smelpatroonhouder 91 Euro, eventueel standaard type 25 Euro

- HMS wandcontactdoos 35 Euro, eventueel standaard type 10 Euro

(verder arbeidsloon en reiskosten: 115 Euro)

Wellcht nuttig, ik moet nog even wachten op mijn vakantiegeld voor ik de groep in budget versie laat aanleggen (kan niet wachten, want de stroomvoorziening in mijn huis is klote, grote verschillen hoorbaar op verschillende momenten)

Rocco

• Members

Als je inderdaad voor rond de 300 euro klaar kan zijn , zou ik zeggen vooral doen. Lijkt me dat je je geen buil kan vallen voor dit bedrag. Die Kemp weet in ieder geval waar die mee bezig is , en met zo'n groep kun je in ieder geval jaren vooruit. Ik zou in ieder geval wel voor de HMS contact doos gaan , dat schijnen wel toppertjes te zijn , zeker voor die 25 euro meerprijs.

Succes ermee ,

Groet ,

Marco

;) Rocco,ik heb ook navraag gedaan bij kemp ik was iets meer kwijt,ik had 12 meter nodig kwam op 475 euro,een goedkopere 21 euro de meter,en ik moest ook nog een filterverdeelblok aanleggen zijden ze 226 euro daar komt de inbouwdoos nog bij arbeidsloon en de zekering, :rolleyes: ps de suprakabel moet heel goed zijn ongeveer 15 euro de meter,de belden is heel goed ongeveer 10-12 euro de meter en de drakakabel is ook goed die is goedkoper je moet dan wel minimaal 3x 4mm pakken of 5x2,5 mm kun je hem dubbel aansluiten,die smeltzekeringvan ahp kun je overings zelf bestellen bij de groef audio.nl B)

Dank voor de tips! Volgens mij weet jij er trouwens alles van, Henk. Maar goed: ik heb Ron Kemp maar gebeld om volgende week de zaak te komen aanleggen bij mij. Ik kan er eigenlijk niet op wachten!! :)

• 2 weeks later...

Had ik eventje.s mazzel! Ik had altijd al een aparte groep willen hebben voor mijn audio. Mijn schoonmaakster haar man moest bij mij even een aparte groep voor een elektrische oven aan leggen. En wat bleek? had ik gewoon nog 3 niet in werking zijnde groepen. Dus gelijk maar even geregeld.De dikke afgeschermde tuinkabel naar een prof. verdeeldoos. En een vele stappen rustiger geluids beeld. Geen tikken e.d. meer van een koelkast oid . En de prijs? Een euroo :P tje.of 50