Jump to content

Opstellen apparatuur....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Daarentegen was het verschil bij mijn zelfbouwboxen erg goed te horen. Zonder de achterkant goed er op geschroefd met de speakers bloot was het helemaal nix. Heb het maar weer gauw dichtgeschroeft.

Bij versterkers open of dicht is mij nooit iets opgevallen kwa klank. En nee, ga er ook niet speciaal op letten.

;)

Wat een onzin om een apparaat helemaal te slopen en open op een plankje te maken :( al zou het een ietsepietsie beter klinken, dat kan na een paar maand wel eens vies tegen vallen. Want hoe wil je bij voorbeeld het cd loopwerk en de lens stofvrij houden??????? :blink: volgens mij is er over de levensduur van de apparatuur niet erg nagedacht.

Marcel

Vind deze wel mooi:

geigencdvorne.jpg

Kijk die heeft het tenminste begrepen, een CD speler speciaal voor vioolmuziek. Let op de dubbel-vioolconstructie! Hoe zou slagwerk daarop klinken?

;)

Als een viool die in elkaar gebeukt wordt? :lol:;)

Marcel

Dat is idd erg mooi spul Hans en super solide. Het heeft eigenlijk maar 1 nadeel: Het is ook erg duur.

Er is inderaad vanalles te koop, maar weinig wat ook schuin gemonteerd kan worden.

Ik wil n.l. een dubbele driepoot stelling maken. Dit met plateaus van ca 1100 mm bij 500 mm. In het midden twee poten (

Dat is idd erg mooi spul Hans en super solide. Het heeft eigenlijk maar 1 nadeel: Het is ook erg duur.

Er is inderaad vanalles te koop, maar weinig wat ook schuin gemonteerd kan worden.

Ik wil n.l. een dubbele driepoot stelling maken. Dit met plateaus van ca 1100 mm bij 500 mm. In het midden twee poten (

Stenen platen maken de muziek puntiger, hout warmer en dempers maken het softer....

Algemeen tenminste.

Of het nu gaat om speakers, CD-spelers, versterkers of draaitafels.... Ergens vindt je iets terug van bovengenoemd effect.

Een audiokennis zweert bij houten rekken, en houten spikes en onderlegschijven (Mpingo.. :rolleyes: )

Andere bij met zand gevulde houten platen, glazen platen of natuursteen.

Weer andere bij siliconen gevulde dempers of sorbothane demper.

Ikzelf heb eigenlijk een allegaartje aan opstellingen, maar denk een houten rek te gaan maken met natuurstenen platen op rubberplaten (volledig ondersteund).

Of zou het beter zijn voor elk apparaat een eigen opstelling te verzinnen. :confused:

Laat eens horen wat jullie ervaringen zijn.....

Als apparatuur het soort dingen doet wat jij hier beschrijft, verklaren we het inferieur. Het kleurt dan namelijk.

Als rackbouwers en akoestiekdeskundigen echter gaan beweren dat racks en ruimtes "klinken" (lees: iets toevoegen aan het signaal dat er niet van zichzelf is of zou zijn) en hier een magisch verhaaltje omheen breien over energie

Masterbase. Yep, heb ik ook gehad. Kurk dempt. Net als rubber. Dus onttrekt het trillingen. Trillingen, opgewekt door je signaal. Daar wil je toch niet aan gaan knagen?

Correctie: trillingen, opgewekt door je luidsprekers en voortgeplant door elkaar aanstotende luchtmoleculen.

In het oorspronkelijke muzieksignaal is dit soort kleuring niet aanwezig, lijkt mij, tenzij in de vorm van microfonie.

Als mijn glaswerk gaat staan mee te trillen, Erjee, dan ga ik toch niet beweren dat deze trillingen, opgewekt door mijn signaal, mogen BLIJVEN?

Dat heet kleuring en dat wil je vermijden!

Toine.

Guest muziekfreak

499euris :blink: Een stel rubberen voetjes oid. Waarom niet gewoon wasmachine dempers? Die dingen kosten letterlijk een drol en doen hun werk vele malen beter. Ik bedoel laat je wasmachine eens centrifugeren zonder die dempertjes eronder...dan gaat ie lopen en dan praten we over een machine van +/_ 50kg. Dus dat setje gaat echt wel lukken ;)

499euris  :blink:  Een stel rubberen voetjes oid. Waarom niet gewoon wasmachine dempers? Die dingen kosten letterlijk een drol en doen hun werk vele malen beter. Ik bedoel laat je wasmachine eens centrifugeren zonder die dempertjes eronder...dan gaat ie lopen en dan praten we over een machine van +/_ 50kg. Dus dat setje gaat echt wel lukken  ;)

Ja, maar die hebben geen mooie recensie gehad in een toonaangevend audio magazine, en niet te vergeten een prachtige wazige theorie erover.. ;)

p.s.: heb je Mark's rack al gezien?

Ja, dit is hetzelfde systeem dan dat van Ruud.

Hier ben ik dan ook op het idee gekomen om zelf eens iets anders te gaan maken.

Door te stellen dat het alleen het afvoeren van overtollige energie is, doe je denk ik jezelf wat te kort. Wanneer je de spullen dan op een zo absorberend mogelijke ondergrond zet zou je het maximale bereiken. Mij ervaring is dat dit met een CD-speler b.v. zeker niet zo werkt. Wil je daar het maximale uithalen, dan zul je het ding juist zo vast mogelijk moeten opstellen.

Met een draaitafel is het weer heel anders. hier doen dempers juist weer wel vaak goed werk. Mijn draaitafel staat nu op blokjes sandwichmateriaal (a la masterbase).

Ik probeer daarom een rack te bouwen wat flexibel is, zodat ik voor verschillende apparaten verschillende opstellingen kan uitproberen.

:)

Door te stellen dat het alleen het afvoeren van overtollige energie is, doe je denk ik jezelf wat te kort. Wanneer je de spullen dan op een zo absorberend mogelijke ondergrond zet zou je het maximale bereiken. Mij ervaring is dat dit met een CD-speler b.v. zeker niet zo werkt. Wil je daar het maximale uithalen, dan zul je het ding juist zo vast mogelijk moeten opstellen.

Met een draaitafel is het weer heel anders.

Ik probeer daarom een rack te bouwen wat flexibel is, zodat ik voor verschillende apparaten verschillende opstellingen kan uitproberen.

Hoi Hans,

Ik vind het heel boeiend hoe je te werk gaat bij het samenstellen / ontwikkelen van je rack.

Je weet waar ik mee bezig ben. En je weet hoe ik over de Racks van Green denk.

Je schrijft dat je een rack zoekt dat je flexibiliteit biedt.

Mijn voorstel is, dat je eens komt kijken hoe dat rack van mij is gebouwd. Misschien dat je er je voordeel mee kunt doen.

Ik hoor het wel.

Met :) groet,

Erjee

...dan gaat ie lopen en dan praten we over een machine van +/_ 50kg.

:confused::confused::confused:

Da's wel erg kort door de bocht.

Volgens mij komt 150 kg eerst... :D

En als je die rubbertjes dan onder een apparaat van, zeg 15 kg zet, dan gaat dat volgens mij niet echt werken.

p.s.: heb je Mark's rack al gezien?

Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen, Hans.

Had jij niet een zwevende houten vloer op je zolder? Misschien moet je dan denken aan een bevestinging aan de draagbalken ipv neerzetten op de vloer.

't Is maar een idee....

Toine.

Had jij niet een zwevende houten vloer op je zolder? Misschien moet je dan denken aan een bevestinging aan de draagbalken ipv neerzetten op de vloer.

't Is maar een idee....

Toine.

En een goed idee! B)

Die zwevende vloer verhinderd volgens mij de mogelijkheid om trillingen af te voeren.

Die zwevende vloer verhinderd volgens mij de mogelijkheid om trillingen af te voeren.

Nou, zo'n vloer kan aardig wat trillingen absorberen lijkt me, ligt meestal ook op een verende ondervloer. Volgens mij is dat eerder een hele grote demper, en je zal toch een soort aardbeving moeten genereren om zo'n vloer echt aan het trillen te krijgen.

't Is maar een idee....

Toine.

En een goed idee! B)

Hoe bedoel je dat, Erjee?

Zwevende houten vloeren op bovenverdiepingen zijn maar al te vaak, in combinatie met een volhouten dakbeschot, de oorzaak dat het frequentiegebied tussen 100 en 200Hz krachtige absorptie ondervindt. Ze fungeren namelijk als enorme paneelabsorbers en omdat het om zo'n groot oppervlak gaat kun je wel nagaan dat zoveel absorptie in zo'n klein frequentiegebied (selectieve absorptie noemen ze dat) funest is voor de kwaliteit van de laagweergave.

Die energie wordt letterlijk weggezogen (suckout, bah vies woord), en vanuit mijn ervaringen heb ik gemerkt dat dit vaak de moeilijkste situaties zijn om akoestisch weer een beetje in evenwicht te krijgen. Je moet namelijk manieren zien te vinden om precies dat gebied wat nu zoveel absorptie ondervindt te omzeilen en dat valt in de praktijk veel meer tegen dan in de theorie.

Toine.

Hoe bedoel je dat, Erjee?

Zwevende houten vloeren op bovenverdiepingen zijn maar al te vaak, in combinatie met een volhouten dakbeschot, de oorzaak dat het frequentiegebied tussen 100 en 200Hz krachtige absorptie ondervindt. Ze fungeren namelijk als enorme paneelabsorbers en omdat het om zo'n groot oppervlak gaat kun je wel nagaan dat zoveel absorptie in zo'n klein frequentiegebied (selectieve absorptie noemen ze dat) funest is voor de kwaliteit van de laagweergave.

Die energie wordt letterlijk weggezogen (suckout, bah vies woord), en vanuit mijn ervaringen heb ik gemerkt dat dit vaak de moeilijkste situaties zijn om akoestisch weer een beetje in evenwicht te krijgen. Je moet namelijk manieren zien te vinden om precies dat gebied wat nu zoveel absorptie ondervindt te omzeilen en dat valt in de praktijk veel meer tegen dan in de theorie.

Toine.

Hoi Toine,

Dat een zwevende vloer heel veel invloed heeft in het (mid) laag ben ik helemaal met je eens. En afhankelijk van de soort en hoeveelheid demping die ONDER de vloer zit is de invloed sterker of minder sterk. Een teveel aan demping is misschien wel het ergste dat je kunt tegen komen in ee kamer. Had ik ook al eens eerder in een post vermeld.

Ik doelde hier, in dit geval, op de functie van het audiomeubel. Dat moet (naar mijn opvatting!) de trillingen van de apparatuur beinvloeden / afvoeren / mechanisch aarden / koppelen dus.

Die zwevende vloeren verhinderen of beperken die mechanische aarding en dus het effect van een goed audiomeubel.

(ik wil heel even niet te diep ingaan wat ik DAARmee bedoel. Kunnen we graag in een ander topic doen, he Erik ;) ?)

Duidelijk zo?

Met vriendelijke groet,

Erjee.