Seed7 Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Ik doelde hier, in dit geval, op de functie van het audiomeubel. Dat moet (naar mijn opvatting!) de trillingen van de apparatuur beinvloeden / afvoeren / mechanisch aarden / koppelen dus. Die zwevende vloeren verhinderen of beperken die mechanische aarding en dus het effect van een goed audiomeubel. (ik wil heel even niet te diep ingaan wat ik DAARmee bedoel. Kunnen we graag in een ander topic doen, he Erik ?) Jammer hoor, ben ik toch wel benieuwd naar. 'simpel' vraagje, je hebt een apparaat en een setje cones. Vertel, hoe stel je e.a. op een waarom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 april 2005 Author Report Share Posted 20 april 2005 Mijn zoldervloer is een z.g. Nehobo vloer. Dit is een vloer opgebouwd uit betonnen liggers met holle bakstenen opvulling. Dit is aan de bovenkant voorzien van een laagje beton. Op die vloer liggen zware heugfelt vilttegels met een bitumen onderkant. Hierop ligt een lamellen parketvloer. Op de parketvloer ligt weer een grote Berber (3,5 x 2,5m) . Ik heb gedacht om onder de luidsprekers gaatjes in de parketvloer en tegens te boren. Hier steek ik dan spijkers in waar ik de natuurstenen tegels voor de luidsprekers opleg. Voor het rack is zoiets ook denkbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Mijn zoldervloer is een z.g. Nehobo vloer. Dit is een vloer opgebouwd uit betonnen liggers met holle bakstenen opvulling. Dit is aan de bovenkant voorzien van een laagje beton. Op die vloer liggen zware heugfelt vilttegels met een bitumen onderkant. Hierop ligt een lamellen parketvloer. Op de parketvloer ligt weer een grote Berber (3,5 x 2,5m) . Ik heb gedacht om onder de luidsprekers gaatjes in de parketvloer en tegens te boren. Hier steek ik dan spijkers in waar ik de natuurstenen tegels voor de luidsprekers opleg. Voor het rack is zoiets ook denkbaar. Da's een strakke aanpak! Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 april 2005 Author Report Share Posted 20 april 2005 Ik zat vandaag ook nog te denken aan zandgevuldeplateau's met een natuurstenen tegel erop. Simpel gezegd dus een "kistje" vullen met zand en daar een natuurstenen tegel op leggen. De tegel van het kistje houden met rubber afstandhouders. Wat vinden jullie hiervan...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Ik zat vandaag ook nog te denken aan zandgevuldeplateau's met een natuurstenen tegel erop. Simpel gezegd dus een "kistje" vullen met zand en daar een natuurstenen tegel op leggen. De tegel van het kistje houden met rubber afstandhouders. Wat vinden jullie hiervan...?? Als je de tegel in het zand legt i.p.v. op de rand van het bakje zal het geheel tamelijk goed en breedbandig trillingen afvoeren en absorberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Ik heb gedacht om onder de luidsprekers gaatjes in de parketvloer en tegens te boren. Hier steek ik dan spijkers in waar ik de natuurstenen tegels voor de luidsprekers opleg.Voor het rack is zoiets ook denkbaar. Da's een strakke aanpak! Toine. Sluit ik me ook helemaal bij aan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 april 2005 Author Report Share Posted 20 april 2005 Waar ik dan weer bang voor ben is, dat de buren mijn speakers dan beter gaan horen... Voorlopig heb ik nog te weinig tijd om er mee te gaan starten. Over 'n week of vier na m'n vakantie heb ik pas tijd.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 21 april 2005 Report Share Posted 21 april 2005 Ik bedoel laat je wasmachine eens centrifugeren zonder die dempertjes eronder...dan gaat ie lopen en dan praten we over een machine van +/_ 50kg. Dus dat setje gaat echt wel lukken beste muziekfreak een wasmachine gaat niet lopen tijdens het cetrifugeren, is dit wel het geval dan staat ie niet goed opgesteld (niet waterpas of 1 van de pootjes maakt geen goed contakt met de vloer) of het is een waardeloze wasmachine. En een gemiddelde wasmachine weegt tussen de 70 en 100 kilo, weegt die van jou maar 50 kilo dan is het een waardeloos ding `t lijken wel draaitafels (moet ook zo zwaar mogelijk) Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 21 april 2005 Report Share Posted 21 april 2005 Ik zat vandaag ook nog te denken aan zandgevuldeplateau's met een natuurstenen tegel erop. Simpel gezegd dus een "kistje" vullen met zand en daar een natuurstenen tegel op leggen. De tegel van het kistje houden met rubber afstandhouders. Wat vinden jullie hiervan...?? Vandaag heb ik ook een stuk natuursteen opgehaald, 40*40*4 cm. Belgisch hardsteen, nu is de volgende stap een rack maken van gefineerd mdf. Link Lekker simpel maar daar hou ik wel van, het stukje natuursteen wil ik plaatsen onder m'n draaitafel. Heeft iemand een idee wat het meest verstandig is, de steen vastmaken met blue tack of viltjes eronder plakken of gewoon los laten liggen. Indien er verder nog tips en of suggesties zijn voor het maken van het rack hoor ik het graag. JKr Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 21 april 2005 Report Share Posted 21 april 2005 DRIE GROTE spiraalveren met een redelijk hoge compliantie ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 april 2005 Report Share Posted 21 april 2005 AZE dempers zouden kunnen (HAS2). BTW, tik ens tegen die natuurstenen tegel. "Zingt" ie dan? (zo'n ting geluid) Indien ja, dan is de tegel niet de beste keus. Als ie dof klinkt (pok) is het prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 april 2005 Report Share Posted 21 april 2005 AZE dempers zouden kunnen (HAS2). BTW, tik ens tegen die natuurstenen tegel. "Zingt" is dan? (zo'n ting geluid) Indien ja, dan is de tegel niet de beste keus. Als ie dof klinkt (pok) is het prima. Die dingen zingen en zijn volgens mij inderdaad om die reden niet zo geschikt. In feite denk ik dat geen enkel "enkellaags" materiaal geschikt is voor het doel waar we het hier over hebben. Het zal altijd een sandwich moeten zijn van 2 of meer materialen, net zoals bij luidsprekerbehuizingen tegenwoordig te doen gebruikelijk is. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 21 april 2005 Report Share Posted 21 april 2005 Het zal altijd een sandwich moeten zijn van 2 of meer materialen, net zoals bij luidsprekerbehuizingen tegenwoordig te doen gebruikelijk is.Toine. Ik neem aan dat je niet bedoelt MDF + Fineer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 21 april 2005 Report Share Posted 21 april 2005 In feite denk ik dat geen enkel "enkellaags" materiaal geschikt is voor het doel waar we het hier over hebben. Het zal altijd een sandwich moeten zijn van 2 of meer materialen, Toine. Tjongejonge Toine, We worden het steeds meer met elkaar eens . Een sandwich constructie van verschillende materialen. Ik ga hiervoor : en of wat kleiners: Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 21 april 2005 Report Share Posted 21 april 2005 Nou Erjee, zoals jouw audiospul zien mijn computers er meestal uit. Alleen, die gaan er z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 21 april 2005 Report Share Posted 21 april 2005 Maar cgm... zeg niet dat jij je computers doet "tunen" !?!? Greetz, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 22 april 2005 Report Share Posted 22 april 2005 499euris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 22 april 2005 Report Share Posted 22 april 2005 Raar vanmorgen deed ie het nog en snappen wat valt er tesnappen man ik heb ze van duur tot goedkoop. Ik hoor geen verschil hoe graag ik het ook wil ,eigenlijk is het niet lachwekkend want zonder kul die voetjes op de pic met die messing rand kosten toendertijd 200piek perstuk ik heb er 3 Maar anderzijds weer een ervairng rijker alhoewel ik wel weer iets wat verschil hoor met de masterbase plaatjes onder mijn speakers,dit verbaasde mij enorm overigens Het zal wel weer iets psychisch geweest zijn Ahh hier heb ik hem weer. Tja sorry is vrij nieuw voor mij allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 april 2005 Report Share Posted 22 april 2005 Het zal altijd een sandwich moeten zijn van 2 of meer materialen, net zoals bij luidsprekerbehuizingen tegenwoordig te doen gebruikelijk is.Toine. Ik neem aan dat je niet bedoelt MDF + Fineer? Klopt. Dat bedoel ik inderdaad niet. Omdat ik er verder geen verstand van heb hou ik me er maar buiten, maar ik heb in elk geval uit eigen ervaring kunnen ondervinden: a. dat racks (lees: fysieke opstelling, want het kan ook zonder rack) veel verschil kunnen uitmaken; b. dat glas uit den boze is, behalve als alleen design telt; c. dat een zo hoog mogelijk gewicht of massa alleen niet afdoende is. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 april 2005 Report Share Posted 22 april 2005 In feite denk ik dat geen enkel "enkellaags" materiaal geschikt is voor het doel waar we het hier over hebben. Het zal altijd een sandwich moeten zijn van 2 of meer materialen, Toine. Tjongejonge Toine, We worden het steeds meer met elkaar eens . Een sandwich constructie van verschillende materialen. Ik ga hiervoor : Met vriendelijke groet, Erjee. En doen die witte papiertjes onder de cones ook wat of lagen die er toevallig nog? Zelf bedoelde ik toch iets anders met "sandwich", maar het ziet er wel interessant uit allemaal. Hoog Chriet Titulaergehalte, zeg maar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 Ik bedoel laat je wasmachine eens centrifugeren zonder die dempertjes eronder...dan gaat ie lopen en dan praten we over een machine van +/_ 50kg. Dus dat setje gaat echt wel lukken Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 Ach als het fineer, uiteraard aan beide zijde van het MDF, 18mm dik is heb je een redelijke sandwich Ja da's waar, maar een van de andere kenmerken van een "sandwich" is dat de materialen waarop ie is opgebouwd doorgaans nogal "verschillend" zijn. Daaraan ontleent het principe zijn werking voor een deel. Jij gaat toch ook geen boterham tussen twee boterhammen leggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 ook al staat ie niet waterpas staat ie alleen teklapperen Dan heeft ie het koud zeker, doe hem een truitje aan en het is opgelost. En als jou wasmachine 100kg weegt wordt het toch eens tijd voor een nieuwer model tekopen ipv met een 20jarig oud machine aantekomen Nou die van ons weegt denk ik wel meer dan 100 kg, is meer dan 25 jaar oud en wast als een tierelier en die gaat dus mooi de deur niet uit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 Ik bedoel laat je wasmachine eens centrifugeren zonder die dempertjes eronder...dan gaat ie lopen en dan praten we over een machine van +/_ 50kg. Dus dat setje gaat echt wel lukken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 24 april 2005 Report Share Posted 24 april 2005 In feite denk ik dat geen enkel "enkellaags" materiaal geschikt is voor het doel waar we het hier over hebben. Het zal altijd een sandwich moeten zijn van 2 of meer materialen, Toine. Tjongejonge Toine,We worden het steeds meer met elkaar eens . Een sandwich constructie van verschillende materialen. Met vriendelijke groet, Erjee. En doen die witte papiertjes onder de cones ook wat of lagen die er toevallig nog? Zelf bedoelde ik toch iets anders met "sandwich", maar het ziet er wel interessant uit allemaal. Hoog Chriet Titulaergehalte, zeg maar.... Die witte papiertjes had is slechts ter bescherming van onze eethoektafel neergelegd. Je doelt waarschijnlijk op een sandwitch van 2 verschillende materialen of 2 dezelfde materialen van verschillende dikte. Om zo elkaars trillingen te dempen. Toch? Voor zo ver ik Chriet kan inschatten was hij meer een man van ingebouwde micro electronica. Vond ik altijd fascinerende tv... van vroegah. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts