Guest muziekfreak Posted 27 april 2005 Report Share Posted 27 april 2005 die voetjes op de pic met die messing rand kosten toendertijd 200piek perstuk ik heb er 3 In die voetjes, zitten daar plaatjes met verschillende kleuren? Ik meen zwart, rood en blauw Nee in geen van drie overigens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 27 april 2005 Report Share Posted 27 april 2005 Stenen platen maken de muziek puntiger, hout warmer en dempers maken het softer....Algemeen tenminste. Of het nu gaat om speakers, CD-spelers, versterkers of draaitafels.... Ergens vindt je iets terug van bovengenoemd effect. Ikzelf heb eigenlijk een allegaartje aan opstellingen, maar denk een houten rek te gaan maken met natuurstenen platen op rubberplaten (volledig ondersteund). Of zou het beter zijn voor elk apparaat een eigen opstelling te verzinnen. Laat eens horen wat jullie ervaringen zijn..... Zijn we het inmiddels met elkaar eens dat de ondergrond / rack waar je je spulletjes op hebt staan, van invloed is op het uiteindelijke klankbeeld? Dat de keuze van materiaal (houtsoort) van grote invloed is op het uiteindelijke klankbeeld? Kijk eens naar deze link: HOUTSOORTEN. Hier is te lezen welke houtsoorten welke klank genereren. Ik vond dit wel interessant om te bekijken. Stel je eens voor; een audiomeubel maken met een geraamte van een solide en zwaar houtsoort en planken van lichte houtsoorten. En naar smaak kunnen varieren... ! Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxman Posted 28 april 2005 Report Share Posted 28 april 2005 Inhakend m.b.t .hout en hun eigenschappen ten opzichte van geluid en weergave . Ik wil er niet te diep op ingaan . Maar ik hoorde vorige week nog een annecdote van een vrij bekende nederlandse zanger ( oa klassieke genre ) wel hij had een nieuw huis gekocht en zo ook een kamer ingericht om dagelijks te oefenen ,deze kamer was voorzien van een nieuwe houten vloer wel uiteindelijk heeft hij deze vloer laten verwijderen omdat schijnbaar de gebruikte houtsoort klankmatig (klankbeeld) niet goed scheen te zijn . Nu heeft ie een ander houtvloer er in laten leggen en is nu wel tevreden . MVG Luxman Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 april 2005 Report Share Posted 28 april 2005 Dat van die houten vloer geloof ik best, kan aardig invloed hebben. Hier in de audiofiele wereld wordt het helaas altijd tot in het extreme doorgetrokken. Een houten knopje op een apparaat zou dan dezelfde invloed moeten hebben als een vloer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 28 april 2005 Report Share Posted 28 april 2005 Dat van die houten vloer geloof ik best, kan aardig invloed hebben. Hier in de audiofiele wereld wordt het helaas altijd tot in het extreme doorgetrokken. Een houten knopje op een apparaat zou dan dezelfde invloed moeten hebben als een vloer.. Zo is dat! Daar komt dan nog bij dat musici of zangers op zoek zijn naar een bepaalde kleuring van het geluid van hun instrument of stem, terwijl een audiofiel van de oude stempel daar juist wars van is. Akoestische optimalisatie voor een musicus is meer het cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Beste Toine, De vele draafjes hier lezend is er een nieuwe audiofiele splitsing aan het ontstaan die niet genoeg heeft aan een goede neutrale set in dito omgeving. Die wil juist alles zelf inkleuren met zoveel mogelijk resonanties. Eigenlijk zouden ze met een oude buizenradio al dik te vreden zijn ... maar ja waar vind je die nog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Eigenlijk zouden ze met een oude buizenradio al dik te vreden zijn ... maar ja waar vind je die nog? Op de vrijmarkt natuurlijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Dat van die houten vloer geloof ik best, kan aardig invloed hebben. Hier in de audiofiele wereld wordt het helaas altijd tot in het extreme doorgetrokken. Een houten knopje op een apparaat zou dan dezelfde invloed moeten hebben als een vloer.. Zo is dat! Daar komt dan nog bij dat musici of zangers op zoek zijn naar een bepaalde kleuring van het geluid van hun instrument of stem, terwijl een audiofiel van de oude stempel daar juist wars van is. Akoestische optimalisatie voor een musicus is meer het cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Erjee, jij haalt iedere keer het maken van muziek aan als een soort norm. We hebben het hier om het reproduceren van muziek, en dat stelt toch andere eisen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Misschien dat mensen die zelf veel ervaring hebben met het opnemen van live muziek hier kunnen invallen? Waar is het 't mooist om muziek op te nemen; in een mooie, natuurlijke akoestiek of in een ruimte zonder akoestiek? Daar heb ik wel wat ervaring mee ja. Maar dit is toch echt appels met bananen vergelijken. In een mooie zaal met een goede acoustiek is het prettig opnemen en daar kun je ook met minimale opnamemiddelen hele mooie opnamen maken. Meer dan 2 microfoons voor het directe geluid en 2 voor her reverberant geluid is meestal niet nodig voor acoustische muziek. Echter het later afluisteren en uitmonteren ga je beslist niet in diezelfde zaal zitten doen. Dat doe je in een studio waarvan de acoustiek zo min mogelijk het geluidsbeeld van de monitors verstiert. Zo'n studio is beslist niet "dood" maar heeft een gecontroleerde redelijk (maar niet overdreven) dempte acoustiek zoals Toine het hier al meerdere malen naar voren heeft gebracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Beste Toine, De vele draafjes hier lezend is er een nieuwe audiofiele splitsing aan het ontstaan die niet genoeg heeft aan een goede neutrale set in dito omgeving. Die wil juist alles zelf inkleuren met zoveel mogelijk resonanties. Eigenlijk zouden ze met een oude buizenradio al dik te vreden zijn ... maar ja waar vind je die nog? Dat is dan nog niet eens het ergste, Pjotr, maar als dat alles niet gewoon in normaal nederlands uitgelegd kan worden aan normale, intelligente mensen, dan denk ik toch dat er iets heel anders aan de hand is. De verschillen tussen vinyl en digitaal leven enkel nog in het gevoelsleven en tussen de oren van vooringenomen audiofielen, om een voorbeeld te noemen dat het 20 jaar heeft uitgehouden, en dit ondanks dat dergelijke zaken het in blindtests al die tijd gewoon al niet uithielden. We -- de mystiek-gevoelige audiofielen -- moesten wel onderhand iets radicaal nieuws gaan verzinnen....... En omdat akoestiek een nagenoeg onontgonnen terrein is, kun je er gif op innemen dat hier een heleboel geldwolven staan te trappelen om door middel van mystificatie de lichtgelovige audiofiel de komende 20 jaar om de tuin te leiden met mooie verhalen over resonanties en onzichtbare energie Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Hoi Toine,Kweet 't niet zo zeker wat je daar stelt; dat musici of zangers op zoek zijn naar een bepaalde kleuring van het geluid van hun instrument of stem.Inderdaad lijken er 2 groeperingen te zijn; de liefhebbers van dode componenten (ook wel eens neutraal genoemd) en de liefhebbers van levendige componenten (ook wel kleurend genoemd). Musici hebben baat bij / zijn afhankelijk van harmonie, niet bij zomaar wat kleuring. Volgens mij wordt in de audiofielen wereld de term "kleuring" sterk overdreven en onjuist toegepast. M'n broer zingt al jaren bij The Biltstars. Een cd die ze hebben (moeten) maken in de studio met de dooie opnameruimte werd een ramp om die fatsoenlijk opgenomen te krijgen! Door het ontbreken van akoestiek konden de verschillende zanger(es)s(en) elkaar niet of nauwelijks horen. Daardoor ging ieder naast elkaar zingen en niet meer met elkaar; er was geen sprake meer van harmonie! Met de echomasjien heeft de knoppenman de schade proberen te maskeren. Uiteraard was dat bezoek aan die studio maar eenmalig Misschien dat mensen die zelf veel ervaring hebben met het opnemen van live muziek hier kunnen invallen? Waar is het 't mooist om muziek op te nemen; in een mooie, natuurlijke akoestiek of in een ruimte zonder akoestiek? Het is duidelijk dat ik niet van dood en bleek, maar van levendig, harmonie en kleur hou. Ben ik dus geen audiofiel in de klassieke zin van het woord? Zal me worst wezen . Sinds ik demping in mijn luisterkamer ben gaan minimaliseren is de muziek er met sprongen op vooruit gegaan. Met vriendelijke groet, Erjee. ps.: ik ben er trouwens ook nog niet hoor. Heb nog genoeg te doen eer het helemaal naar wens is. Ja't blijft een hobby, he? Erjee, je maakt er weer heeeeeel wat anders van dan waar ik op doelde, maar ik weet tegelijk dat je het goed bedoelt....... Het gaat in elk geval helemaal niet om dood versus niet-dood in de akoestiek. Het gaat wel om kleuring versus niet-kleuring en dat is iets ZO anders. Je voorbeelden hebben in elk geval niets te maken met hetgeen ik zelf bedoelde; wel met iets anders, maar dat is weer een heel ander verhaal en niet het echte onderwerp van deze draad. Ik weet vrij veel over het maken van opnames in zowel artifici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 mei 2005 Author Report Share Posted 10 mei 2005 De verschillen tussen vinyl en digitaal leven enkel nog in het gevoelsleven en tussen de oren van vooringenomen audiofielen, om een voorbeeld te noemen dat het 20 jaar heeft uitgehouden, en dit ondanks dat dergelijke zaken het in blindtests al die tijd gewoon al niet uithielden.. . . Toine. Onzin.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 De verschillen tussen vinyl en digitaal leven enkel nog in het gevoelsleven en tussen de oren van vooringenomen audiofielen, om een voorbeeld te noemen dat het 20 jaar heeft uitgehouden, en dit ondanks dat dergelijke zaken het in blindtests al die tijd gewoon al niet uithielden. . . . Toine. Onzin.... Nou, dat weet ik zo net nog niet. Hoewel ik zelf geen draaitafel heb, was ik een tijdje terug bij iemand die vol trots mij zijn draaitafel demonstreerde. Welk merk weet ik niet meer. Maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 CJ Dus ... zijn setup is geen zaligmakende maatstaf. Ik heb zelf simpele draaitafels gehoord die beter klonken dan dure cd spelers. en ik heb goedkope cd spelers gehoord die beter klonken dan dure draaitafels. het is altijd de combinatie van bouwstenen die moet kloppen. er is dus in mijn opinie geen eenduidig antwoord te geven op de vraag wat is beter draaitafel of cd speler. ( qua natuurlijkheid neig ik persoonlijk meer richting draaitafel.) er zijn teveel variabelen.(phonoversterker,bekabeling,arm,naald,element,arm,naalddruk,motor,dac , loopwerk,verdere versterking, etc,etc) m.vr.grtjz. daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 De verschillen tussen vinyl en digitaal leven enkel nog in het gevoelsleven en tussen de oren van vooringenomen audiofielen, om een voorbeeld te noemen dat het 20 jaar heeft uitgehouden, en dit ondanks dat dergelijke zaken het in blindtests al die tijd gewoon al niet uithielden. . . . Toine. Onzin.... Vind ik ook ik heb zelf pas sinds anderhalf jaar vinyl opnieuw ontdekt, daarvoor was het alleen nog een jeugdherinnering. Ik ontdekte het weer toen ik de oude platen van mijn ouders eens leende (voor de gein) en ook hun oude simpele plastic Erres platenspeler met een Philips GP-400mk2. Ondanks de eenvoud van al dit spul was ik er zeer verbaasd over dat het nog zo goed klonk, en was in 1 keer verkocht Er was iets in de weergave van vinyl wat er met cd niet uit kwam, het heeft volgens mij niks te maken met audiofiele dromen of zo. Er zijn trouwens steeds meer jonge mensen die vinyl opnieuw ontdekken, en dit zijn vaak niet eens audiofreaks laat staan audiofielen Langleve Vinyl Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 CJ Dus ... zijn setup is geen zaligmakende maatstaf. Ik heb zelf simpele draaitafels gehoord die beter klonken dan dure cd spelers. en ik heb goedkope cd spelers gehoord die beter klonken dan dure draaitafels. het is altijd de combinatie van bouwstenen die moet kloppen. er is dus in mijn opinie geen eenduidig antwoord te geven op de vraag wat is beter draaitafel of cd speler. ( qua natuurlijkheid neig ik persoonlijk meer richting draaitafel.) er zijn teveel variabelen.(phonoversterker,bekabeling,arm,naald,element,arm,naalddruk,motor,dac , loopwerk,verdere versterking, etc,etc) m.vr.grtjz. daffy E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 juni 2005 Members Report Share Posted 7 juni 2005 E Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 7 juni 2005 Report Share Posted 7 juni 2005 m.vr.grtjz. daffy E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 juni 2005 Members Report Share Posted 9 juni 2005 Je kunt je apparatuur natuurlijk ook zo opstellen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Lekker als je moet stoffen of zemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Lekker als je moet stoffen of zemen. Of als je je manchetknopen kwijt bent... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Zie ik daar een klankschaaltje op de box Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Ik zat vandaag ook nog te denken aan zandgevuldeplateau's met een natuurstenen tegel erop. Simpel gezegd dus een "kistje" vullen met zand en daar een natuurstenen tegel op leggen. De tegel van het kistje houden met rubber afstandhouders. Wat vinden jullie hiervan...?? Heb ik gedaan, onder cd-speler en draaitafel. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Ik denk dat je voor een optimale werking van het zandbakconcept toch meer zand nodig hebt, een volgende keer zou ik toch voor zeker 15 cm gaan. Ligt je plaat op de rand van de bak of op het zand? Het laatse voorkomt dat het marmer zingt en is m.i. effectiever. Nog mooier is het als de onderzijde van de stenen plaat zeer ruw gekapt is, dit geeft een betere koppeling met het zand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts