erik klijnsmit Posted 11 april 2005 Report Share Posted 11 april 2005 het is maar een tip, ik krijg ook met grote regelmaat hele handige tips hear. ik probeer ze ook altijd, je weet het niet , je weet het niet ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 april 2005 Author Report Share Posted 11 april 2005 Waarom is vanavond iedereen toch zo kribbig..... Het gaat alleen maar over audio hoor.... en in dit geval over het opstellen van m'n spullen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 Het gaat alleen maar over audio hoor.... en in dit geval over het opstellen van m'n spullen..... Hoi Hans, Je beschrijving van je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 Hoi, onder mn versterker heb ik de Masterbase geplaats en ben tevreden met het resultaat... opener en meer definitie Vibrapod zou ook heel goed zijn maar een verdeler vertelde mij dat het apparaat een zeker minimum gewicht moet hebben. Maw onder een CD-speler van Linn (weet niet meer welke) werkte het totaal niet! Die experimenten met een gong enzo vind ik allesbehalve lachwekkend. Zelf ben ik eens aan het experimenteren gegaan met kurk. Misschien eerst nog meegeven dat ik een apollorek heb met glazen platen, wist ik toen veel dat er zoooooveeeeel verchil in materiaalkeuze is Soit de kurk Wel ik legde eens van die kurkenschijven (waar je kookpotten op rusten) onder mn P25, 2 grootste indrukken waren dat het beeldspectrum (of hoe noemen jullie dat) zich verplaatste van iets minder diep laag naar een hoger hoog. De P25 klonk minder levendig. Toen een overschotje van een kurktegel genomen en daar 6 stukjes uitgesneden van pakweg 4x4 en die dus per 2 onder de P25 geplaatst... resultaat meer detail maar een nog veel doodsere P25. Echt alle leven was weg. Sindsdien speelt de P25 op zn rubberenvoetjes en heb ik de speakerkabel vervangen waardoor ik een beter laag kreeg en geheel int algemeen Ook wij hebben een plankenvloer op een stenenondervloer en dat wiebelt nogal ja. Daarop staan mn Targetstands. eerst op een tegel en dan een kurklaag en dan dus de vloer. Is hier verbetering mogelijk? Groetjes Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 12 april 2005 Members Report Share Posted 12 april 2005 Er staat bij de MAKRO een leuke granieten tuin set in de aanbieding voor 450 euro. Heb je 3 topracks voor je set , en het ziet er ook nog strak uit. Wel effe sjouwen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 Komt ie weer In elke situatie een verbetering geprobeerd onder de speakers bij KeesW(Sonus Faber Cremona), Berend(Monitor Audio 20SE), Depeter(Impulse94), Sander(Thiel 3.6) e.v.a. Ikzelf heb ze bijna overal onder Over twee weekjes effe bij Sodejuu proberen Ook bij mij gedemostreerd en inderdaad werkte het ,zowel bij mijn B&W 640-i en mijn cd speler de AH! Njoe Tjoeb. Of het een verbetering is is moeilijk te zeggen ,omdat het daarvoor te kort voor was en er andere dingen toen meer prioriteit hadden. Maar het heeft wel een hele positieve indruk achter gelaten en in de toekomst ga ik er nog zeker mee aan de slag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 april 2005 Author Report Share Posted 12 april 2005 Er staat bij de MAKRO een leuke granieten tuin set in de aanbieding voor 450 euro.Heb je 3 topracks voor je set , en het ziet er ook nog strak uit. Wel effe sjouwen... Ik moet zeggen.... ik zag ze staan en dacht .... wie weet. Toen ik erop klopte wist ik dat het niks was. Die "zware" betonnen delen bleken dus erg hol. Pinggggggggggggg.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 Stenen platen maken de muziek puntiger, hout warmer en dempers maken het softer.... Algemeen tenminste. Of het nu gaat om speakers, CD-spelers, versterkers of draaitafels.... Ergens vindt je iets terug van bovengenoemd effect. Een audiokennis zweert bij houten rekken, en houten spikes en onderlegschijven (Mpingo.. ) Andere bij met zand gevulde houten platen, glazen platen of natuursteen. Weer andere bij siliconen gevulde dempers of sorbothane demper. Ikzelf heb eigenlijk een allegaartje aan opstellingen, maar denk een houten rek te gaan maken met natuurstenen platen op rubberplaten (volledig ondersteund). Of zou het beter zijn voor elk apparaat een eigen opstelling te verzinnen. Laat eens horen wat jullie ervaringen zijn..... Tja keb wat meubels gezien nz en gehoord ook...ik kan niet echt zeggen dat het verschil in het geluid maakt in wat voor soort rek het staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 onder mn versterker heb ik de Masterbase geplaats en ben tevreden met het resultaat... opener en meer definitieVibrapod zou ook heel goed zijn maar een verdeler vertelde mij dat het apparaat een zeker minimum gewicht moet hebben. Maw onder een CD-speler van Linn (weet niet meer welke) werkte het totaal niet! Die experimenten met een gong enzo vind ik allesbehalve lachwekkend. Zelf ben ik eens aan het experimenteren gegaan met kurk. Misschien eerst nog meegeven dat ik een apollorek heb met glazen platen, wist ik toen veel dat er zoooooveeeeel verchil in materiaalkeuze is Ook wij hebben een plankenvloer op een stenenondervloer en dat wiebelt nogal ja. Daarop staan mn Targetstands. eerst op een tegel en dan een kurklaag en dan dus de vloer. Is hier verbetering mogelijk? Groetjes Stef Hoi Stef, Masterbase. Yep, heb ik ook gehad. Kurk dempt. Net als rubber. Dus onttrekt het trillingen. Trillingen, opgewekt door je signaal. Daar wil je toch niet aan gaan knagen? Ik vind het moeilijk om je hier gericht advies te geven. Maar wat suggesties wil ik je graag doen; Is er een houthandelaar of meubelmaker o.i.d. bij je in de buurt? Je zou eens kunnen kijken naar hardhouten en zachthouten plankjes, ter grootte van de tegels waar je Tartets op staan. Als je die stenen + kurk gaat vervangen door de verschillende houten planken (zeker niet dikker dan 'n halve centimeter) zul je hoogst waarschijnlijk aanzienlijke veranderingen horen. Of het verbeteringen zijn, moet jij bepalen, natuurlijk. Als dit je bevalt kun je de 3 rubberen doppen onder je P25 vervangen door dezelfde verschillend houten blokjes. Vooral niet te groot maken. Een klein buisje van hout zou hierbij ideaal zijn. Houten spikes vinden zal voorlopig wel een utopie blijven . Mijn P25 staat nu op Harmonic Feet, trouwens . Tenslotte kun je eens overwegen om de glazen platen te vervangen door mooi houten planken. Om dezelfde reden als ik reeds vermeld heb. Deze tweaks hoeven niet veel te kosten. Waarschijnlijk niet meer dan een of twee DVD's. Je hebt een fraai merk cd-speler. Als je de rubberen voetjes van de speler en je versterker eveneens omzeilt middels die houtjes.... Heel gunstig! Laat er je gedachten eens over gaan. Of anders stuur je me gewoon een PM! Dit is LEUK, experimenteren met hout! En kost niet veel . Vast veeeel plezier met je ontdekkingstocht. Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Wat ik verwachtte is dat vooral de hoge tonen/ frequenties zouden worden gedempt. Maar wie schetst mijn verbazing dat niet de hoge tonen werden gedempt, maar juist de LAGE tonen!?!Blijkbaar onttrekt het rubber dat ik gebruikte de laagfrequente trillingen en niet de hoge. Het verbaast mij dat jou dit verbaasde, heb je wel eens met een gitaar gespeeld? De snaar niet helemaal tegen de fret aangedrukt maar alleen je vingertoppen op de juiste punten op een snaar leggen. Dan gebeurt exact het zelfde. De grondtoon wordt gedempt, alleen de boventonen blijven hoorbaar. Als ik me niet vergis wordt dat flagoletten genoemd. Het is een techniek die veel door bassisten wordt toegepast maar ook door bijvoorbeeld John Cage in zijn stukken voor geprepareerde pianos. Hi plaatst hier allerhande objecten tussen de snaren waardoor een piano meer als een gammelan orkest klinkt. Als antwoord op de OP, ik gebruik lage tafeltjes met slappe dunne metalen pootjes (Gamma). Het tafelblad is van 22 mm MDF daarop liggen een paar stroken bouwvilt (Polypropileen), tenslotte een hardstenen plaat van 2,5 cm. Hardsteen om dat dit apparaattrillingen snel afvoert naar de licht dempende laag vilt en het MDF. De gehele constructie is niet stijf maar heeft een resonantie frequentie van ca. 3Hz. Trillingen vauit de vloer worden deels door de slappe pootjes geabsorbeert maar kunnen niet naar het blad worden overgedragen doordat dit een hoge massa heeft. De trillingen worden aan het blad gereflecteerd. De basisconstructie heb ik in het verleden veel gebruikt in holografie waar je geen trillingen vanuit de omgeving kunt gebruiken en waar je ook niet wilt dat de componenten op het blad ten opzichte van elkaar bewegen. De constructie is echter niet "dood". Daarnaast heb ik me een aantal jaren met trillingsmetingen en modal analysis bezig gehouden en ik moet zeggen dat ik dit, na quantum optica, de meest complexe materie vondt. Je meetmiddelen bijvoorbeeld, beinvloeden altijd het gedrag van het te meten object. Als ik met deze baggage een beetje op de sites van Green, Audio Note UK en Ennemoser & Co. rondprik krijg ik sterk het gevoel dat men bezich is een "sound" te kreeeren. Er worden allerhande harmonischen toegevoegd door het gebruik van bepaalde materialen, brons, messing en bepaalde houtsoorten. Een beetje hetzelfde als je bij bepaalde buizenversterkers ziet, ehm ... hoort. De meest extreme vorm hiervan, bouw eens een kleine breedbander in het klankgat van een gitaar, zet een plaat van Paco op en het klinkt geweldig net of hij in je kamer staat te spelen. Zet nu een Motorhead op, het is nog steeds of Paco staat te spelen ..... Op zich is hier natuurlijk niets mis mee, integendeel ... (zoals ik wel vaker heb geschreven is ons zoeken naar de werkelijkheidsweergave tamelijk onzinnig en zijn wij eigenlijk veel meer bezig om het werk van de muziekanten m.b.v onze apparaten opnieuw te interpreteren). Echter, het soort guru's van extrema moeten hun verhaal niet als een soort absolute waarheid verkondigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Hallo Speed7, Een goede reactie! Een, waar ik vrijwel helemaal in mee ga. Helaas ontbreekt het HEAR aan tijd en ruimte om gefundeerd op je opmerking EN techniek achter je opmerking; Daarnaast heb ik me een aantal jaren met trillingsmetingen en modal analysis bezig gehouden en ik moet zeggen dat ik dit, na quantum optica, de meest complexe materie vondt. Je meetmiddelen bijvoorbeeld, beinvloeden altijd het gedrag van het te meten object. ... in te gaan. Razend interessant! Met "absoluut" heb ik wat moeite, maar voor de rest... OK! Een paar jaar geleden heb ik electrisch gitaar bespeeld. Helaas was ik te ongeduldig om de lessen door te zetten. Jammerjammerjammer. Met vriendelijke groet, Ejree. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Goeie posting SEED7, Als ik met deze baggage een beetje op de sites van Green, Audio Note UK en Ennemoser & Co. rondprik krijg ik sterk het gevoel dat men bezich is een "sound" te kreeeren. Er worden allerhande harmonischen toegevoegd door het gebruik van bepaalde materialen, brons, messing en bepaalde houtsoorten. Een beetje hetzelfde als je bij bepaalde buizenversterkers ziet, ehm ... hoort. audiofielen hebben een andere doelstelling dan het elimineren van trillingen -iets wat trouwens fysisch onmogelijk is. De een wil dat het 'precies' klinkt, de ander (Audionote, Ennemoser, ikzelf) wil dat alles 'mooi' klinkt. Vroeger was ikzelf ook van den precieze. Sinds ik Ennemoser en geestverwanten ontdekt heb, kan ik (weer) genieten van goede muziek die matig opgenomen is. Goede opnamen klinken nl. altijd wel goed. Mijn gehoor vertelt me simpelweg dat muziekinstrumenten realistischer klinken, er is minder vervorming (zoals binnenkant plaatgroef) en er is simpelweg veel meer informatie te horen. Dit na maandenlang tweaken hoor, met C37-lak e.a. niet-technische producten. Natuurlijk, geluidskwaliteit is sterk subjectief. Maar dat is het ook als je een opamp vervangt of een condensator... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Er is een oud studiotruukje om iets "beter" en "ruimtelijker" te laten klinken en dat is met een parametrische equaliser een klein resonantiebultje van een paar dB ergens tussen de 15 KHz en 20 KHz aan te brengen. Het suggereert ook meer diepte in het geluid. Heel veel hedendaagse opnamen zijn zo "gehyped". Ja ja resonanties "verbeteren" het geluid enorm, heb je geen ingewikkelde schaaltjes en planken voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Er is een oud studiotruckje om iets "beter" en "ruimtelijker" te laten klinken en dat is met een parametrische equaliser een klein resonantiebultje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Er is een oud studiotruckje om iets "beter" en "ruimtelijker" te laten klinken en dat is met een parametrische equaliser een klein resonantiebultje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Er is een oud studiotruckje om iets "beter" en "ruimtelijker" te laten klinken en dat is met een parametrische equaliser een klein resonantiebultje van een paar dB ergens tussen de 15 KHz en 20 KHz aan te brengen. Het suggerreert ook meer diepte in het geluid. Heel veel hedendaagse opnamen zijn zo "gehyped". Ja ja resonanties "verbeteren" het geluid enorm, heb je geen ingewikkelde schaaltjes en planken voor nodig. De audiofiele liefeling, de scanspeak tweeter doe dat idd ook , zo vanuit de doos. Wel, wel, wel... En hoeveel moet je daarvan onder je versterker en speakers leggen voor dat effect? Naar smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 april 2005 Author Report Share Posted 13 april 2005 Er wordt door verschillende leveranciers een soort aluminium bouwsysteem verkocht. In de industrie zie je dat vaak voor de bouw van eenvoudige machineframes e.d. Zoiets, en daar natuurstenen platen op... Dat lijkt me wel wat. Aluminium heeft de eigenschap dat het slecht klingt. Je kunt er daarom ook geen klok van maken.... Ik wil eigenlijk ook geen rack wat klinkt. Morgen eens gaan kijken wat er zoal te koop is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Dat is idd erg mooi spul Hans en super solide. Het heeft eigenlijk maar 1 nadeel: Het is ook erg duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Ik wil eigenlijk ook geen rack wat klinkt. Morgen eens gaan kijken wat er zoal te koop is. Misschien moet je dan net als ik een rack halen bij Leen Bakker. Goedkoop en stil.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 april 2005 Author Report Share Posted 13 april 2005 Dat is idd erg mooi spul Hans en super solide. Het heeft eigenlijk maar 1 nadeel: Het is ook erg duur. Ik werk bij 'n Machinefabriek.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 dit brengt me wel bij een afwijking van me: en als het nou zo'n verschil maakt waar je de spullen OP plaatst, wat zou het dan doen met het geluid dat de apparatuur in een blikken kassie zit met een groot dun blikken trommelvel aan de bovenkant .... of zou het dan toch kloppen dat ik met alle apparatuur verbeteringen hoor als ik lekker wat verzwaring aan de kast aanbreng, zingende koelribben in de eindversterker demp en niet alleen alles op steen en diverse dempense spulletjes zet, maar ook nog eens gewichten op de kasten leg (boeken doen het goed op de eindversterker)? binnenkort plaats ik wat hout in de eindversterker. om wat te compenseren dat de arme electronica in al dat ijzer moet wonen. ik zet mijn ervaring wel op de site dan. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 14 april 2005 Report Share Posted 14 april 2005 dit brengt me wel bij een afwijking van me: en als het nou zo'n verschil maakt waar je de spullen OP plaatst, wat zou het dan doen met het geluid dat de apparatuur in een blikken kassie zit met een groot dun blikken trommelvel aan de bovenkant .... binnenkort plaats ik wat hout in de eindversterker. om wat te compenseren dat de arme electronica in al dat ijzer moet wonen. ik zet mijn ervaring wel op de site dan. groet Beste RobX, Je gedachtengang is helemaal juist! Vraag de heren zelfbouwers maar eens naar hun ervaringen toen ze hun zelfgebouwde apparatuur nog experimenteel "buiten de doos" hadden om hun creaties gehoormatig te beoordelen. En tenslotte de voltooide creatie in een "blikken kassie" moesten frotten om het mooi en electrisch veilig te verpakken. Er zullen er stiekempjes vast wel een paar bij zitten die merkten dat het "open en bloot" beter klonk dan in dat "blikken kassie". Pas trouwens op met spulletjes in je Electrocompaniet eindversterker plaatsen. Die worden nogal warm! Boeken er bovenop leggen is helemaal oppassen geblazen. Toen ik de kappen van mijn versterkers had gehaald, werden ze een stuk minder warm. Een minder warme bedrijfstemperatuur voor versterkers is dacht ik goed ? Maar laat ons weten wat je ervaringen zijn! Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 april 2005 Report Share Posted 14 april 2005 beste erjee, natuurlijk geen boeken direct op de EC, maar op wat rubber blokjes (stukken van de rubber tegels uit de bouwmarkt). zelfs op dat rubber hoor ik verschil of er steen of boeken op ligt. en als deze ingreep bovenop zo te horen is, ontstaat de vraag wat er verder aan de kast beter kan. van onderen is het hetzelfde materiaal. En de EC wordt bij mij wat minder warm nadat er bij reparatie wat minder geslaagde dingen uit het ontwerp rechtgezet zijn (terwijl ie beter is gaan klinken ook nog). Ik heb al ervaring met wat hout in de versterker - v Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 april 2005 Report Share Posted 14 april 2005 Ja, nu moet ik als kleine zelfbouwer natuurlijk ook even reageren.. Mijn eindversterker heeft ook bloot staan spelen en je raadt het al, niet beter (ook niet slechter trouwens). Je kunt ook niet zomaar zeggen dat kouder altijd beter is. Je kunt ook een optimale bedrijfstemperatuur hebben. Ook kun je niet zomaar alles openschroeven. Denk aan actieve koeling waarbij de kast inclusief deksel moet blijven bestaan vanwege de luchtstromen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 14 april 2005 Report Share Posted 14 april 2005 Ja, nu moet ik als kleine zelfbouwer natuurlijk ook even reageren.. Mijn eindversterker heeft ook bloot staan spelen en je raadt het al, niet beter (ook niet slechter trouwens). Je kunt ook niet zomaar zeggen dat kouder altijd beter is. Je kunt ook een optimale bedrijfstemperatuur hebben. Ook kun je niet zomaar alles openschroeven. Denk aan actieve koeling waarbij de kast inclusief deksel moet blijven bestaan vanwege de luchtstromen. Kijk, zo iets mag ik nu graag lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts