Jump to content

Zelf bouw

mordante
 Share

Recommended Posts

Naar aanleiding van een ander forumlid begon bij mij ook het idee te dagen om zelf een pre amp te bouwen. Ik heb hier al een aantal nuttige site van gezien. Maar weten jullie er nog meer.

Ik wil geen buizen pre, en het liefst een simpel ontwerp.

Simpel, Super en makkelijk te bouwen als je hem hier koopt:

http://web.vip.hr/pcb-design.vip/bls.html

Hij heeft ook een printplaatje voor de voeding.

Bovendien geeft hij keurig antwoord voor vragen via mail.

Om eerlijk te zijn vind ik het toch een tamelijk belachelijk ontwerp. OK, het is goed, maar wie gebruikt er nou powermosfets in een voortrap? En dan die spanning. Lekker dure trafo :blink: en natuurlijk ook niet de kleinste. Het mag dan wel van Nelson Pass zijn, maar m.i. zijn die ontwerpen ook niet heilig en zeker niet zaligmakend.

Een ander goedwerkend ontwerp, iets gecompliceerder maar wel met conventionele componenten is deze:

preamp.gif

Print is helaas niet te koop zover ik weet. Die zul je dus zelf moeten maken. en +/- 15V is wel een stuk makkelijker en goedkoper te realiseren.

Maar je kan natuurlijk ook een datasheet DLen van een goeie opamp. Meestal staat daar ook een vv-aplicatie in die bruikbaar is ;)

Ik zeg ook niet dat Pass zaligmakend is. En misschien is zijn ontwerp ook niet zoals het volgens sommigen zou moeten zijn. Mordante vraagt echter om iets simpels en dan komt Pass zeer zeker in aanmerking. Vooral als iemand als Kristijan printplaatjes verkoopt voor een redelijke prijs.

Ik zeg ook niet dat Pass zaligmakend is. En misschien is zijn ontwerp ook niet zoals het volgens sommigen zou moeten zijn. Mordante vraagt echter om iets simpels en dan komt Pass zeer zeker in aanmerking. Vooral als iemand als Kristijan printplaatjes verkoopt voor een redelijke prijs.

Da's waar, maar dan komt de voeding erbij +/- 60V. :blink:

@sodejuu

Die condensator en weerstad bij de ingang kan je net zo goed weglaten

Het laag af filter is wel erg laag gedemensioneerd.

Dit zal gehoormatig alleen maar een " verslechtering " teweeg brengen.

Een goede condensator ( klankmatig goed ) staat in geen opzicht t.o.v. van de toegepast bc 560.

OK, zo`n condensator kost je een vermogen als je een goede wilt hebben.

Maar de uiteindelijk versterking dan overlaten aan een paar bc 560`s zie ik niet zo zitten.

Het is geen ontwerp van mij. Ik heb ff snel wat gezocht en dit kwam eruit. Het is idd niet het beste ontwerp, maar m.i. toch simpeler dan de Pass-clone.

Wil je kwaliteit, dan moet je er ook voor betalen. Ik ben geen voorstander van koppel-c's in de ingang maar voor de zekerheid kun je dat wel beter doen, tenminste als je niet zeker weet dat je bronnen geen koppel-c op de uitgang hebben (de meesten hebben dat wel).

Ik heb dit schema enkel geplaatst omdat ik die Pass-clone met bijbehorende voeding toch echt wat maf vind.

Ooit stond er in de Elektuur een mooi ontwerp rondom een stel MAT02 en MAT03 dubbeltorren. Werkelijk beauties, maar helaas obsolete.

Er staan bovendien genoeg voorbeelden en opmerkingen op DIY Audio

Maar waarom is dan toch iedereen zo blij met die Pass dingen? Of zou het hier uiteindelijk toch om "smaak" gaan?

Nelson Pass maakt hele mooie ontwerpen met ook wat nadelen. Zo moeten de powermosfets gematched zijn, anders trekt ie scheef of in het ergste geval, brandt ie uit. Bovendien zet Nelson POass regelmatig wat spielereien op het web. Die werken wel, maar zijn bedoeld om te laten zien dat je ook om een onconventionele manier iets kan bouwen. Volgens mij is deze Passclone daar een voorbeeld van

Maar waarom is dan toch iedereen zo blij met die Pass dingen? Of zou het hier uiteindelijk toch om "smaak" gaan?

Nelson Pass maakt hele mooie ontwerpen met ook wat nadelen. Zo moeten de powermosfets gematched zijn, anders trekt ie scheef of in het ergste geval, brandt ie uit. Bovendien zet Nelson POass regelmatig wat spielereien op het web. Die werken wel, maar zijn bedoeld om te laten zien dat je ook om een onconventionele manier iets kan bouwen. Volgens mij is deze Passclone daar een voorbeeld van

Als ik me niet vergis is dit een publicatie uit de AudioXpress toen nog Audio Amateur. Hij doet inderdaad op Diyaudio wel eens wat gedachtenexercities.

De door mij aangehaalde pre is dus beter bekend als BoSoZ en wordt door hele volksstammen nagemaakt (ik heb zelf de pcb's ook al liggen) tot grote tevredenheid van iedereen. Ik beschouw het als een bewezen (klankmatig) goed ontwerp. Ik ben als leek in de electronica van mening dat zijn ontwerpen goed copieerbaar zijn. Het is me met zijn Aleph 5 zonder problemen gelukt in iedergeval. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het maken van de ontwerpen op de site van Kristijan erg simpel is. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het (naar mijn mening) ook erg goed klinkt. Als Kristijan een ander ontwerp zou aanbieden en de reacties daarop zijn net zo goed als op bv de Aleph 5, BoSoZ of wat dan ook, dan heb je dus iets waarbij een leek of beginner in de electronica goede resultaten kan behalen. En dat is waar het volgens mij om gaat. :D

Hoi,

de powerfets in de VV hoeven niet gematched te zijn. Alleen in de eindbakken. De bouw van een BOSOZ X-CCS kost ongeveer 500 euro (ben er nu 1 aan het bouwen). De voeding is een 50 volt 160 vA trafo. Niet echt extreem dacht ik zo (bij mij zitten er trouwens 2 in om het dual mono te maken).

Het ontwerp van de BOSOZ X-CCS lijken behoorlijk veel op de huidige ontwerpen van de "commerciele" Pass Labs voorversterkers. Dus geen hersenspinsel.

Pass Labs is uiteraard niet zaligmakend. De eindbakken zijn ook stroomslurpend, maar het is een simpel na te bouwen ontwerp en het resultaat is best heel goed. Een geluid waar iedereen wel mee kan leven.

Ik durf het haast niet te zeggen... maarruhhhh die Nelson P. maakt ook heeeeeeeeele slechte eindversterkers.... :D

Da's idd waar. Zo slecht zelfs dat ze goed klinken :D

Enig nadeel, ze zijn niet echt last stabiel. Lage impedanties hebben ze niet graag voor hun kiezen (phasegedrag is niet echt goed), maar power zat en de klank is heel erg mooi.