Henri Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 Zo, Mijn Luxman Draaitafel is de deur uit, alsook mijn oudere versterker en tuner. Blijft nog over de Thorens TD160 MK2. Eerst was ik zinnens ook de Thorens te verkopen en uit te kijken naar een Michell draaitafel of iets vergelijkbaars. Maar ik heb nu stilaan door dat ik, om mijn Thorens echt te overtreffen vrij diep in mijn beperkte geldbeugel zal moeten grijpen. Daarbovenop komt dan ook nog extra de aankoop van een eventuele toonarm en element.... Ik heb dus besloten verder te genieten van hetgeen voorhanden is, bovenstaande Thorens dus. Ik ga dus een nieuw element in mijn Thorens monteren. Misschien nuttug om te vermelden is dat mijn voorversterker (Luxman C-02) beschikt over een vrij goed phono-gedeelte dat naast een standaard MM ingang ook nog beschikt over een schakelbare MC phono-ingang (MC Low - MC Mid - MC High). Wat gevraagd is wat geluid ? Levendigheid, dynamiek, open en helder hoog, strakke en diepe bassen. De Thorens heeft zoals ik begrepen heb een middelzware arm en kan dus een grote range van elementen aan. Budget ? Altijd een heikel punt h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 Denon DL-103? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 Probeer eens Benz Micro MC Gold. Ik denk dat dit element aan jouw wensen tegemoet komt, bovendien valt het precies in de prijsklasse waarin jij zoekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 Denon DL-103? Niet mijn keus. Ik heb die nog niet echt goed horen klinken. M.i. enigszins overgewaardeerd. DL 301, tja, als je die nog ergens kon vinden - Benz MC Gold is een optie. Let wel hij klinkt erg donker (behalve bij Hans van Liempd (oorzaak ??? )). - Goldring Eroica LX, leuk element, maar kan saai klinken - Ortofon OM-30 Super. Klinkt beter dan de meesten denken - Denon DL160. Raspaardje, aanrader voor elke serieuze beginner - Audio Technica OC9. Klinkt wat slank, maar super gedetailleerd. Kan stressig klinken, maar kan volgens mij prima met jou Luxman set - Clearaudio Aurum Alpha of Beta (niet Beta S), Deze zitten in die prijsklasse, weet echter niet hoe ze klinken. - Sumiko Blue Point. Zeer gedetailleerd, analytisch - Dynavector 10X4 MK2. Ook deze ken ik niet en ligt net boven je budget, maar schijnt het prima te doen in een Thorens. Vraag me niet welke van deze je moet nemen PS, er schijnt ook een DL103D uit te zijn (geweest?), die aanmerkelijk beter schijnt te zijn dan de normale DL103 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 - Goldring Eroica LX, leuk element, maar kan saai klinken Kom anders maar eens bij mij luisteren wat een EroicaLX kan doen.... Saai? Allesbehalve! Gewoon luisteren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 Ortofon Vinyl Master Zilver nog beter als een OM 30 Super en kost ongeveer 220<230 euro. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 - Goldring Eroica LX, leuk element, maar kan saai klinken Kom anders maar eens bij mij luisteren wat een EroicaLX kan doen.... Saai? Allesbehalve! Gewoon luisteren! Ik heb 'm zelf ook. hij zit nu in het reservearmpje van de Thorens. Ik geef de voorkeur aan de Technics die er nou in de Thorens zit. De Goldring speelde eerst in de Michell Syncro. Ook toen klonk ie prima, maar evengoed saai. Wel precies en accuraat, maar toch saai. Daar kom je helaas pas achter als je een ander element probeert Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 Denon DL-103? DL 301, tja, als je die nog ergens kon vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 - Goldring Eroica LX, leuk element, maar kan saai klinken Kom anders maar eens bij mij luisteren wat een EroicaLX kan doen.... Saai? Allesbehalve! Gewoon luisteren! Ik heb 'm zelf ook. hij zit nu in het reservearmpje van de Thorens. Ik geef de voorkeur aan de Technics die er nou in de Thorens zit. De Goldring speelde eerst in de Michell Syncro. Ook toen klonk ie prima, maar evengoed saai. Wel precies en accuraat, maar toch saai. Daar kom je helaas pas achter als je een ander element probeert Ha die Sodejuu, Een Goldring Eroica LX is een perfect element in zijn prijsklasse, volgens mij , maar zodra je hem vergelijkt met een Benz Micro Ace,Glider,Wood of nog diverse anderen in dezelfde hoge prijsklasse dan heb je helemaal gelijk. Maar 289,00 of 580,00,885,00,1199,00 tja dat is andere koek en de prijs ook. Ongeveer hetzelfde een Benz Micro Wood van 1199,00 of een Jan Allaerts MC 1 Boron van 1996,00 ook dat is een groot verschil en niet direct vergelijkbaar. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 - Goldring Eroica LX, leuk element, maar kan saai klinken Kom anders maar eens bij mij luisteren wat een EroicaLX kan doen.... Saai? Allesbehalve! Gewoon luisteren! Ik heb 'm zelf ook. hij zit nu in het reservearmpje van de Thorens. Ik geef de voorkeur aan de Technics die er nou in de Thorens zit. De Goldring speelde eerst in de Michell Syncro. Ook toen klonk ie prima, maar evengoed saai. Wel precies en accuraat, maar toch saai. Daar kom je helaas pas achter als je een ander element probeert Ha die Sodejuu, Een Goldring Eroica LX is een perfect element in zijn prijsklasse, volgens mij , maar zodra je hem vergelijkt met een Benz Micro Ace,Glider,Wood of nog diverse anderen in dezelfde hoge prijsklasse dan heb je helemaal gelijk. Maar 289,00 of 580,00,885,00,1199,00 tja dat is andere koek en de prijs ook. Ongeveer hetzelfde een Benz Micro Wood van 1199,00 of een Jan Allaerts MC 1 Boron van 1996,00 ook dat is een groot verschil en niet direct vergelijkbaar. MvG, Haudio Mischien wel, maar ik heb dan toch meer wat met een MC Gold en die zit wel in dezelfde prijsklasse. Of een DL160, niet zo precies (de Goldring laat meer horen) maar in mijn oren maakt het meer muziek. Misschien hou ik wel van een stuk vervorming/aandikking die de Goldring niet geeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 april 2005 Report Share Posted 12 april 2005 Sinds kort speel ik ook met de DL160, en ik kan voorlopig alleen maar zeggen dat ik geen spijt van de aankoop heb, al zegt dat misschien niet zoveel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 (edited) Misschien hou ik wel van een stuk vervorming/aandikking die de Goldring niet geeft En inderdaad moeten we wel appels met appels vergelijken.... Er is niets zo subjectief - en veranderlijk - als smaak! Daarom mijn reactie... Wellicht vindt de topicstarter een wereldelement in een Eroica, zoals ook ik heb gedaan als upgrade voor mijn Grado Prestige Green..., maar is deze door een opmerking als "saai" reeds van tevoren be Edited 13 april 2005 by Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Misschien hou ik wel van een stuk vervorming/aandikking die de Goldring niet geeft En inderdaad moeten we wel appels met appels vergelijken.... Er is niets zo subjectief - en veranderlijk - als smaak! Daarom mijn reactie... Wellicht vindt de topicstarter een wereldelement in een Eroica, zoals ook ik heb gedaan als upgrade voor mijn Grado Prestige Green..., maar is deze door een opmerking als "saai" reeds van tevoren be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Dan wil ik graag je bevindingen lezen! En die van Henri! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Dan wil ik graag je bevindingen lezen! En die van Henri! Waarom de mijne? Die weet je toch al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Een mening is ook subjectief, en naarmate een mens ouder wordt, meer ervaring krijgt en wellicht ook nog wijzer wordt kan een mening dus veranderen! Toch? Ik lustte vroeger ook geen spruitjes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 14 april 2005 Author Report Share Posted 14 april 2005 Ik lust nog steeds geen spruitjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 april 2005 Report Share Posted 14 april 2005 De Benz MC gold en silver hebben echt niets gemeen met hun duurdere familieleden, lijkt mij niet echt een goede keuze, ook al vallen ze redelijk binnen het budget. Zou dan eerder ff naar Werner luisteren, die DL 103 is niet zo slecht als wordt verondersteld. Je zou ook kunnen denken aan een goede MM zoalss de Goldring 1042 bijvoorbeeld. Knopen doorhakken, kan ook teleurstellingen brengen, probeer 'm eerst eens te ontwarren............. Een alternatief zou kunnen zijn voorlopig met een simpel oud MM - wel met een nieuwe en originele naald - te gaan spelen, moet toch voor weinig geld aan te komen zijn, en dan door te sparen voor een element dat werkelijk een verbetering biedt. Ook de Eroica is nl redelijk gemakkelijk te verslaaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 14 april 2005 Report Share Posted 14 april 2005 De Benz MC gold en silver hebben echt niets gemeen met hun duurdere familieleden, Het zijn dan ook Japanse OEM elementen. --- De voordelen van de DL-103 zijn: -muzikaal, levendig, neutraal -spotgoedkoop -gemakkelijk af te regelen door rechthoekige vorm -relatief ongevoelig voor afstelfouten -industriele consistentie: de ene 103 is de andere 103 wel -bijna onverwoestbaar -goede sporing -heel goede meetresultaten: vlak, grote kanaalscheiding, lage vervorming De nadelen zijn -wat minder resolutie in het hoog (niet storend) -hoge naaldkracht (voor wie nog denkt dat dit van belang is) -vraagt een relatief zware arm: 10g of meer. -vraagt (uiteraard) een goede MC voorversterker -laag van bouw, zodat armen zonder hoogteverstelling (Technics!) dikwijls te hoog staan voor de 103 -vrij groot, zodat correcte uitlijning in sommige armen zoals de oude Thorens TP-16 I niet mogelijk is, zie foto Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 Knoop is doorghakt inmiddels. Het is een Grado Statement Platinum geworden. Klinkt heel helder. Van een strak diep laag tot een sprankelend hoog. Moet nog worden ingespeeld. Misschien wordt het nog beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Lukt dat voor het budget dat je noemde Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
munkie Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Grado, dat zou moeten kunnen op de lichte TP16mk2 arm. Waar ik persoonlijk geen MC's aan zou hangen en al helemaal niet een DL103 met een compliantie van 5. Zeg ik lekker subjectief Ik heb een Luxman L200 in mijn kringloop setje en idd daar zit een goed phono gedeelte in. Je kan je TD160 met wat DHZ nog een heel eind omhoog schoppen, zie http://www.theanalogdept.com Op-en afstelling zijn natuurlijk ook belangrijk ook van de vering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 12 mei 2005 Author Report Share Posted 12 mei 2005 Lukt dat voor het budget dat je noemde Conqubite Iets boven genoemd budget gegaan. 359 Euro precies. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Henri, Kun je je keuze misschien nog wat motiveren. Ben ik wel benieuwd naar. Ik ben ook nog wel een keer in voor een beter element hoewel dat geen haast heeft. Heb nu de Ortofon OMB10 op mijn TD 320. Ik zit voorlopig wel aan een MM element vast ivm mijn ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 12 mei 2005 Author Report Share Posted 12 mei 2005 Hoe verhoudt dit element zich bijvoorbeeld tot de Prestige Gold. Hoe het zich verhoudt tot de Prestige Gold zou ik niet weten. Ik had drie elementen die aan de race begonnen, namelijk de Goldring Eroica, de Benz Micro Ace en de Grado Statement Platinum. Alle drie Low output elementen dus. De Eroica is afgevallen na van gedachten wisselen met een medeforummer namens Sodejuu wegens te saai. De Ace zit een flink pak boven budget maar zou een ideale keuze geworden zijn. De Grado, geen MC maar een Moving Iron heeft de race gewonnen door een combinatie van een aantal faktoren die gevraagd waren, namelijk 'detail, levendigheid en dynamiek'. Voor mijn ook doorslaggevend waren een strak diep laag, mooi geplaatste en open middengebied (stemmen e.d.) en een helder open sprankelend hoog. In mijn achterhoofd had ik ook dat het element zou moeten kunnen meeverhuizen naar een eventueel nog aan te schaffen nieuwe draaitafel. Ik wil mezelf niet typeren als zijnde een perfektionist zoals er hier genoeg komen, het moet financieel haalbaar zijn en dan moet je op een gegeven moment tevreden zijn binnen het budget. Niet iedereen kan een J.A. kopen. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts