Jump to content

Element voor Thorens TD160 MK2

Henri
 Share

Recommended Posts

rega super elys. heel mooi mm element. Na een flink aantal uren inspelen klinkt elk element van een beetje kwaliteit goed denk ik. Het zijn meer detailverschillen dan echt wereldschokkende verschillen. Al zal het ene element beter sporen dan het andere. Prijs kwaliteitverhouding is belangrijk.

weerfreak

Henri,

Kun je je keuze misschien nog wat motiveren. Ben ik wel benieuwd naar. Ik ben ook nog wel een keer in voor een beter element hoewel dat geen haast heeft. Heb nu de Ortofon OMB10 op mijn TD 320. Ik zit voorlopig wel aan een MM element vast ivm mijn ge

Als ik even advocaat van de duivel speel is dan de benz micro silver high output mc beter dan een prestige gold of een ander goed mm element die prijstechnisch in de buurt zit?? Op welk vlak dan?? En wat zijn de klankmatige verschillen??

Conqubite

Na een flink aantal uren inspelen klinkt elk element van een beetje kwaliteit goed denk ik. Het zijn meer detailverschillen dan echt wereldschokkende verschillen.

Prijs kwaliteitverhouding is belangrijk.

weerfreak

Detail verschillen????? :huh: ik vind juist bij elementen de verschillen duidelijk hoorbaar, je hebt elementen die heel warm klinken je hebt ze die zeer analitisch klinken, strakke of wollige lagetonen en hogetonen die erg scherp of juist heel doorzichtig kunnen klinken. En al deze verschillen kan je tegen komen bij elementen van 1 fabrikant en binnen 1 serie, zo zijn de duurdere modellen uit een serie vaak nauwkeuriger afgemonteerd en opgebouwd uit betere grondstoffen.

Een voorbeeldje van verschillen binnen 1 serie is bijv een Ortofon Concorde, de Pro waar heel veel DJ`s tevreden over zijn klinkt erg terughoudend en dof en laat veel vervorming horen, neem je dan de Electro dan is het verschil al enorm veel helderder en sprankelender geluid en geeft ook minder vervorming. Het topelement uit deze serie de Gold, is nog veel beter veel neutraler,doorzichtiger en warmer.

Enorme verschillen binnen 1 serie, maar ja de prijzen zijn ook nogal verschillend (59,-/79,- en 129,-euro) de goedkoopste is echt niet leuk om naar te luisteren, en de middelste is voor veel muziek gewoon te analitisch.

Marcel

Een voorbeeldje van verschillen binnen 1 serie is bijv een Ortofon Concorde, de Pro waar heel veel DJ`s tevreden over zijn klinkt erg terughoudend en dof en laat veel vervorming horen, neem je dan de Electro dan is het verschil al enorm veel helderder en sprankelender geluid en geeft ook minder vervorming. Het topelement uit deze serie de Gold, is nog veel beter veel neutraler,doorzichtiger en warmer.

Enorme verschillen binnen 1 serie, maar ja de prijzen zijn ook nogal verschillend (59,-/79,- en 129,-euro) de goedkoopste is echt niet leuk om naar te luisteren, en de middelste is voor veel muziek gewoon te analitisch.

Marcel

ik heb het wel over elementen van enige kwaliteit!!! ;) Nee geintje :P Toch ben ik van mening dat met vrijwel elk element indien natuurlijk echt goed afgesteld een mooi en helder resultaat te verkrijgen is. De vta instelling doet wonderen. Ik wil geen zand in iemands ogen gooien, zeker niet de mijne, maar ik heb een benz glider m2 mc element en een rega super elys een transrotor porcino en een holfi ellipse. Voor de gein heb ik de rega ingebouwd in de rega 250 arm die ik te koop heb staan. Afstellen van het element is zeer gemakkelijk door het derde schroefgat. met de hifi news testplaat is te zien dat de kanaalscheiding dan ook perfect is (meters nak deck). Ja en om nu te zeggen dat de benz de rega helemaal wegspeeld nee dat zeker niet. De Benz klinkt wel wat dynamischer en wat analytischer maar maakt zeker niet meer muziek en klinkt zeker niet schel. De super elys is wel erg plat waardoor de vta instelling maar net goed gaat. Experimenteren met de vta instelling door het draaien van een nummer met veel s-klanken (each and everyone van everthing but the girl) kan de s-klanken mooi natuurlijk laten klinken. Inderdaad bij een instelling waarbij de arm evenwijdig loopt aan het draaiplateau is de s-klank het natuurlijkste. Die super elys klinkt eigenlijk verdomd goed. Helder hoog, strak en diep laag en een mooi en present midden. Ik heb echt niet meer te wensen eigenlijk. Verder worden tikken en ruis ook goed onderdrukt. De benz is wel bijna 3,5 maal zo duur. Als de naald van de benz na ca. 1500 uur de geest geeft, ik hoop pas bij 2000 uur, dan speel ik lekker verder met de rega zonder een naar gevoel dat het echt minder is.

robin

Marcel

ik heb het wel over elementen van enige kwaliteit!!! ;) Nee geintje :P Toch ben ik van mening dat met vrijwel elk element indien natuurlijk echt goed afgesteld een mooi en helder resultaat te verkrijgen is. De vta instelling doet wonderen. Ik wil geen zand in iemands ogen gooien, zeker niet de mijne, maar ik heb een benz glider m2 mc element en een rega super elys een transrotor porcino en een holfi ellipse. Voor de gein heb ik de rega ingebouwd in de rega 250 arm die ik te koop heb staan. Afstellen van het element is zeer gemakkelijk door het derde schroefgat. met de hifi news testplaat is te zien dat de kanaalscheiding dan ook perfect is (meters nak deck). Ja en om nu te zeggen dat de benz de rega helemaal wegspeeld nee dat zeker niet. De Benz klinkt wel wat dynamischer en wat analytischer maar maakt zeker niet meer muziek en klinkt zeker niet schel. De super elys is wel erg plat waardoor de vta instelling maar net goed gaat. Experimenteren met de vta instelling door het draaien van een nummer met veel s-klanken (each and everyone van everthing but the girl) kan de s-klanken mooi natuurlijk laten klinken. Inderdaad bij een instelling waarbij de arm evenwijdig loopt aan het draaiplateau is de s-klank het natuurlijkste. Die super elys klinkt eigenlijk verdomd goed. Helder hoog, strak en diep laag en een mooi en present midden. Ik heb echt niet meer te wensen eigenlijk. Verder worden tikken en ruis ook goed onderdrukt. De benz is wel bijna 3,5 maal zo duur. Als de naald van de benz na ca. 1500 uur de geest geeft, ik hoop pas bij 2000 uur, dan speel ik lekker verder met de rega zonder een naar gevoel dat het echt minder is.

robin

Ik heb zelf nog nooit die benz gehoort maar de Rega Super Elys wel en die vond ik ook behoorlijk goed, ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je die naald van de Benz niet laat vervangen want kost dat niet rond de 400euro? :o Zoiets heb ik volgens mij eens op de site van Benz gelezen.

Elementen van boven de 250euro heb ik weing ervaring mee dus daar kan ik weinig over zeggen, maar in de prijsklassen er onder zijn de verschillen erg groot.

Het voorbeeld met de Ortofon Concorde is puur ff een voorbeeld ;) (toch is de Gold best leuk om naar te luisteren)

Ik zit zelf te denken om eens te kijken naar de Grado Prestige Gold, wat ik daar tot nu over gehoort heb is zeer postitief :rolleyes:

Marcel