Jump to content

LP probleempjes

Lestat
 Share

Recommended Posts

Ik heb vandeweek wat nieuwe LP's gehaald, waaronder een Pet Shop Boys album.

Nou heb ik het volgende probleem, wat ik ook bij enkele andere LP's tegenkom - ook bij sommige 2e hands -:

Als ik de plaat op mijn TD160 leg, dan voel je echt weerstand vaan de middenpin, waaroverheen heet gaatje moet vallen. Teveel aan speling zou natuurlijk niet goed zijn, maar het irritante is dat je de plaat er zo moeilijk afkrijgt!

Het is echt een beetje "wrikken", wat m.i. zowel de plaat als mijn speler niet ten goede kan komen! <_<

Hebben jullie dit ook wel eens? En wat is hieraan te doen? Ik kan toch moeilijk gaan vijlen of mijn soldeerbout erop zetten?

Greetz, Lestat.

Hoi Lestat,

Ik heb daar een simpel trucje voor. Ik steek het taps toelopende gedeelte van een BIC-pen in het gat van de lp en draai de pen even een paar rond terwijl ik lichte druk op de pen uitoefen. Herhaal die aktie door de lp even om te draaien. Op die manier druk je de kleine "randjes weg zonder het gat verder te beschadigen.

En zie, de plaat gaat weer soepel over de pen. :D

Ja, hier zit nog een TD125 owner, zelfde probleem. Meteen even een pen of potlood ter hand nemen! Ik geloof dat ik een plaat een keer door verknald heb. Ik hield alleen nog maar midden tonen over op die plaat. Hoe raar het ook klinkt.

...dat klinkt idd vast erg raar........ :D:lol::D

Thorens was zowat de enige fabrikant die indertijd zijn spindeldikte gelijk nam aan

de norm voor het gat in de LP.

Bijna alle fabrikanten maakten hun as iets dunner dan de norm.

Met Roksan als randgeval ;-)